Gå til innhold

Tilbake til gammeldags og offline

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Avslutte digipost vil jeg ikke anbefale siden det er langt fra alle instanser som da sender på papir. 

Ellers ser jeg ingen grunn til å gjøre mesteparten av dette. Vi har kvittet oss med robotstøvsugeren og fått vaskehjelp i stedet. Ellers har jeg ikke planer om å droppe noe tech. 

Anonymkode: 185ec...808

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det folk her som bevisst og aktivt slutter med moderne teknologi og velger gammeldagse alternativer igjen og/eller er oftere offline?

Da tenker jeg på f.eks

• Slutte med sosiale medier, slette kontoene dine
  • Sette en maksimal skjermtid for deg selv
  • Ingen datamaskin/telefon/internett på visse faste dager
  • Ikke lytte til musikk på nett (streaming), men bruke til kassettbånd, CD-er, plater, Discman, Walkman og gammeldags radio.
  • Sende mindre e-post, slutte å sende tekstmeldinger, Snapchat og Messenger, og ringe igjen, skrive brev og postkort, skrive lapper/notater, besøke noen for å gi en beskjed.
  • Ikke en smarttelefon, men en dum telefon eller ingen telefon.
  • Fjerne apper og gjøre ting selv igjen. Lage økonomisk oversikt i Excel, bruke kodebrikke isf bankID-appen, bruke notatbok for å skrive ned visse data, avslutte Digipost og få brevene i postkassen igjen, ta abonnement på papiravis igjen, osv.
  • Gjøre flere gammeldagse og offline aktiviteter igjen, som å lese bøker, legge puslespill, spille brettspill, skrive brev og postkort, kreative hobbyer, jobbe i hagen, turgåing, dra til byen for å "shoppe" i stedet for å bestille alt på nettet. osv. 
  • Også på jobb eller i egen bedrift velge oftere for gammeldagse og offline alternativer. Ordentlig kundeservice med et menneske, ta bort chatbots, trykke papirbrosjyre igjen, sende fakturaer og brev med posten isf e-post osv.
  • Støvsuge, måke snø og klippe plenen selv igjen i stedet for å bruke robotene.
  • Lage mat selv, helt fra bunnen, kanskje gammeldagse oppskrifter isf ferdigmat fra butikken.
  • Osv

Anonymkode: 837ec...ccb

Jeg foretrekker å lage mat fra bunnen (mest av smak- og helseårsaker), leser bøker eller holder på i hagen framfor tv-titting/serier eller skrolling på sosiale medier. Vi går tur (er det gammeldags?), legger puslespill og spiller kort og brettspill med barna. Skriver og sender et par postkort på ferie. Lager julekurver og annen julepynt selv.

Jeg kverner kaffen selv for hånd, og liker veldig godt å sette på en LP-plate (men gjør det sjelden). Jeg lytter til en moderne radio. Den gamle tar ikke inn DAB. Liker likevel veldig godt podkast for å høre på gode programmer framfor radioskravling på veg til jobb. 

Disse ikke-digitale aktivitetene gjør meg godt, og jeg blir mer jorda.

Jeg skjønner samtidig ikke at man absolutt skal kvitte seg med alt moderne teknologi. Jeg har selvfølgelig smarttelefon. Vipps er genialt, og det samme er å kjøpe togbilletter og slikt. Sjekke åpningstider og oppdaterte rutetder. Betaler selvfølgelig regninger i nettbanken og med avtale- og e-faktura. Jeg har sosiale medier for å ha kontakt med bekjentskaper som bor langt unna, gjerne i andre land, men bruker det veldig sjelden. Går selvfølgelig glipp av mye som skjer i andres liv og det som trender, men det lever jeg stort sett veldig godt med. 

Anonymkode: b6861...e97

Skrevet

Jeg synes disse temaene ofte går over til ekstremisme, i mangel på et bedre ord. Det er enten alt eller ingenting.

Jeg spurte tidligere om hva målet er, for jeg synes det er essensielt når en snakker om disse tingene. Er det fordi man ønsker å leve som de gjorde i middelalderen eller er det fordi en sliter med grenseløs bruk av sosiale medier.

Ofte tror jeg dette trigges av at man er lei doomscrolling på sosiale medier eller streamingtjenester. Man har har et ubalansert forhold til dopamin og blir rastløs og har en evig jakt på noe spennende og tilfredsstillende. Og jeg har mine tvil på at å slette Digipost hjelper der.

Mange av disse tingene man nevner er jo genuint mer effektivt enn for 10, 20 og 30 år siden. Skattemeldingen er gjort unna på en halvtime for de fleste. Jeg husker fortsatt våren når jeg var liten og pappa satt med masse papir i ukesvis for å gjøre den ferdig for seg og mamma. Jeg har hørt besteforeldre som fikk lønn hver andre uke i kontanter. Og foreldre som fikk sjekk som de måtte heve i banken på lønningsdagen.

Vi har familie spredt over hele verden. Jeg har et «barn» på andre siden av jorden vi kan snakke med på video. Et søsken et annet sted i verden som vi regelmessig utveksler meldinger med. Og masse familie og slektninger som både oppdaterer oss med video, bilder og tekst når det skjer store ting. Joda, vi har alltid postkort og brev, men det har man ikke tid til. (Litt ironisk ment)

Og hvem savner vel egentlig alle som skulle bruke kontanter på bussen? Jeg husker når smartkort ble en ting og bussjåførene nærmest streiket over djevelens verk som aldri fungerte. De ville heller bruke myntmaskinene sine og at passasjerene hadde så nøyaktig beløp som mulig.

Men vi har og godt av at ting går sakte innimellom. Jeg er stor fan av slow living når det gir meg noe. Jeg kan fint koke opp litt kaffe, te eller kakao ute på tur bare for å stirre i luften mens vannet koker opp. Eller en dag og to i telt hvor jeg må sette opp telt, organisere leir og lage flere måltider på bål eller gassbrenner. Eller gå tur hjemmefra og dit jeg skal i stede for å kjøre deler av veien. Det gir meg hvilepuls.

Men når en ungdom foran meg i køen på butikken skal betale med kontanter fordi han har bestemt seg for å kutte ut smarttelefon, og ikke engang kan telle skikkelig? Eller noen skal bruke kortet sitt for første gang på 20 år og ikke husker pin koden sin. Da får jeg ikke hvilepuls.

Så alt med måte. Men kanskje en først skal finne ut hva som er målet og ta valg ut fra det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har det som mål. Og før eller senere må vi snu, vi kan ikke la oss fordumme slik vi gjør med skjermer! Vi greier ikke gjøre noe selv, vi er vandt med å bruke en app og så skjer ting uten at vi må tenke. IKKE sunt! 

Anonymkode: f5be9...2a0

Helt riktig, hjernen er en muskel som må brukes og trenes. Vet ikke hvorfor alle drar frem middelalderen når dette temaet tas opp. Vi hadde gode løsninger på 90 tallet for veldig mye uten at det fritok oss helt fra å tenke, gjør og leve uten nesa i en skjerm. Vi hadde pc, det fungerte, det er ikke pc jeg har noe imot. Jeg er født i 1975, har aldri sittet og svettet over likninga slik mine foreldre gjorde men jeg måtte signere fysisk hvilket var mindre stress enn slik det er å signere digitalt. 

Anonymkode: f3e99...fb3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er den eneste som tenker i ekstremer, skeiv-ostepop. Det virker som om du føler deg angrepet eller får panikk av emnet. Det trenger ikke. Eller er du så avhengig av moderne teknologi at du allerede har panikk for at noen kan ta ting fra deg?

Vi vet alle at all smarttelefonbruk og mye tid foran en skjerm ikke er bra for oss. At AI er utrolig giftig, lyver, gjør oss dumme, gjør at vi ikke tenker selv og så videre. Og folk er mer ensomme enn noensinne, forhold forverres raskt på grunn av sosiale medier og chat-apper. Det er ikke noe rart med at folk beskytter seg mot dette. Og jeg synes at det er smart og sunt av folk å gjøre det. Disse menneskene tenker selv, er selvstendig, tar ansvar for helsen sin, har kontroll og kan sette grenser for seg selv. Ingen sier at folk må gjøre alle disse tingene på listen i HI. Tingene på listen er bare eksempler. Én person kan synes at det ene er bra og viktig og en annen noe annet. Og det er helt ok.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (33 minutter siden):

Jeg synes disse temaene ofte går over til ekstremisme, i mangel på et bedre ord. Det er enten alt eller ingenting.

Jeg spurte tidligere om hva målet er, for jeg synes det er essensielt når en snakker om disse tingene. Er det fordi man ønsker å leve som de gjorde i middelalderen eller er det fordi en sliter med grenseløs bruk av sosiale medier.

Ofte tror jeg dette trigges av at man er lei doomscrolling på sosiale medier eller streamingtjenester. Man har har et ubalansert forhold til dopamin og blir rastløs og har en evig jakt på noe spennende og tilfredsstillende. Og jeg har mine tvil på at å slette Digipost hjelper der.

Mange av disse tingene man nevner er jo genuint mer effektivt enn for 10, 20 og 30 år siden. Skattemeldingen er gjort unna på en halvtime for de fleste. Jeg husker fortsatt våren når jeg var liten og pappa satt med masse papir i ukesvis for å gjøre den ferdig for seg og mamma. Jeg har hørt besteforeldre som fikk lønn hver andre uke i kontanter. Og foreldre som fikk sjekk som de måtte heve i banken på lønningsdagen.

Vi har familie spredt over hele verden. Jeg har et «barn» på andre siden av jorden vi kan snakke med på video. Et søsken et annet sted i verden som vi regelmessig utveksler meldinger med. Og masse familie og slektninger som både oppdaterer oss med video, bilder og tekst når det skjer store ting. Joda, vi har alltid postkort og brev, men det har man ikke tid til. (Litt ironisk ment)

Og hvem savner vel egentlig alle som skulle bruke kontanter på bussen? Jeg husker når smartkort ble en ting og bussjåførene nærmest streiket over djevelens verk som aldri fungerte. De ville heller bruke myntmaskinene sine og at passasjerene hadde så nøyaktig beløp som mulig.

Men vi har og godt av at ting går sakte innimellom. Jeg er stor fan av slow living når det gir meg noe. Jeg kan fint koke opp litt kaffe, te eller kakao ute på tur bare for å stirre i luften mens vannet koker opp. Eller en dag og to i telt hvor jeg må sette opp telt, organisere leir og lage flere måltider på bål eller gassbrenner. Eller gå tur hjemmefra og dit jeg skal i stede for å kjøre deler av veien. Det gir meg hvilepuls.

Men når en ungdom foran meg i køen på butikken skal betale med kontanter fordi han har bestemt seg for å kutte ut smarttelefon, og ikke engang kan telle skikkelig? Eller noen skal bruke kortet sitt for første gang på 20 år og ikke husker pin koden sin. Da får jeg ikke hvilepuls.

Så alt med måte. Men kanskje en først skal finne ut hva som er målet og ta valg ut fra det.

Hva er ekstremistisk med å slette sosiale medier-kontoene sine når man fortsatt kan melde og motta eller sende bilder og videoer via SMS? Det er ikke nødvendigvis blitt enklere for hvermannsen når man må forholde seg til ørten plattformer når én kanal (SMS) fungerer like greit.

Det et dessuten mange andre grunner til å boikotte tech-plattformene. De er først og fremst profittmaksimerende selskaper som bryr seg nada om brukernes mentale helse. Når disse techselskapene feiler så totalt på dette området med sine avhengighetsskapende algoritmer, er det ikke noe overraskende eller «ekstremistisk» ved å ta steget fullt ut og slette sine sosiale medier-kontoer.

Det at de er utenlandske (amerikanske og kinesiske), og i verste fall utgjør en trussel mot norsk suverenitet, er en annen grunn til å boikotte dem. For ikke å nevne hvor skadelige de er for våre tenåringers utvikling. Dagens barn og tenåringer er elendige på å lese, skrive og regne, og konsentrasjonsevnen deres har falt. Mange eksperter peker på smartskjermenes inntog i skolen og hverdagslivet generelt som en viktig årsak til denne negative utviklingen.

Anonymkode: 7577c...050

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt riktig, hjernen er en muskel som må brukes og trenes. Vet ikke hvorfor alle drar frem middelalderen når dette temaet tas opp. Vi hadde gode løsninger på 90 tallet for veldig mye uten at det fritok oss helt fra å tenke, gjør og leve uten nesa i en skjerm. Vi hadde pc, det fungerte, det er ikke pc jeg har noe imot. Jeg er født i 1975, har aldri sittet og svettet over likninga slik mine foreldre gjorde men jeg måtte signere fysisk hvilket var mindre stress enn slik det er å signere digitalt. 

Anonymkode: f3e99...fb3

Og på 90 tallet var det mange som mente at løsningene fra 70 tallet var bedre. Sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. Men i stor grad bygger dette på sviktende hukommelse.

Hjernen må brukes for å holdes vedlike. Og vi har aldri hatt så mye tilgang på informasjon, kunnskap og muligheter for å trimme hjernen - men utnyttes det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er ekstremistisk med å slette sosiale medier-kontoene sine når man fortsatt kan melde og motta eller sende bilder og videoer via SMS? Det er ikke nødvendigvis blitt enklere for hvermannsen når man må forholde seg til ørten plattformer når én kanal (SMS) fungerer like greit.

Det et dessuten mange andre grunner til å boikotte tech-plattformene. De er først og fremst profittmaksimerende selskaper som bryr seg nada om brukernes mentale helse. Når disse techselskapene feiler så totalt på dette området med sine avhengighetsskapende algoritmer, er det ikke noe overraskende eller «ekstremistisk» ved å ta steget fullt ut og slette sine sosiale medier-kontoer.

Det at de er utenlandske (amerikanske og kinesiske), og i verste fall utgjør en trussel mot norsk suverenitet, er en annen grunn til å boikotte dem. For ikke å nevne hvor skadelige de er for våre tenåringers utvikling. Dagens barn og tenåringer er elendige på å lese, skrive og regne, og konsentrasjonsevnen deres har falt. Mange eksperter peker på smartskjermenes inntog i skolen og hverdagslivet generelt som en viktig årsak til denne negative utviklingen.

Det er alt eller ingenting som er ekstremisme. I stede for å ta ansvar selv så flyttes ansvaret over på andre.

Det er mange gode grunner til å holde seg borte fra sosiale medier. Jeg har aldri sagt noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Og på 90 tallet var det mange som mente at løsningene fra 70 tallet var bedre. Sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. Men i stor grad bygger dette på sviktende hukommelse.

Hjernen må brukes for å holdes vedlike. Og vi har aldri hatt så mye tilgang på informasjon, kunnskap og muligheter for å trimme hjernen - men utnyttes det?

Å få servert løsninger og informasjon på et sølvfat gjennom bruk av KI og Google på ett blunk er IKKE hjernetrim…

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å få servert løsninger og informasjon på et sølvfat gjennom bruk av KI og Google på ett blunk er IKKE hjernetrim…

Korrekt. Men heldigvis er ikke hjernetrim begrenset til kun det du nevnte der.

AnonymBruker
Skrevet

Iblandt kjenner jeg på følelsen jeg får langt inni fjellet på hytta uten strøm, mobildekning og innlagt vann. Først kommer følelsen av "hva skal vi finne på?" Vi er overstimulert og mobilen er det vi tar fram når vi setter oss ned. Etterhvert tvinger det seg fram å snakke,spille kort,legge planer og kjenne på følelsen av å være til. 

Og det ender med at pulsen går ned og vi kjenner at dette er livet! 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Iblandt kjenner jeg på følelsen jeg får langt inni fjellet på hytta uten strøm, mobildekning og innlagt vann. Først kommer følelsen av "hva skal vi finne på?" Vi er overstimulert og mobilen er det vi tar fram når vi setter oss ned. Etterhvert tvinger det seg fram å snakke,spille kort,legge planer og kjenne på følelsen av å være til. 

Og det ender med at pulsen går ned og vi kjenner at dette er livet! 

Og dette kan man gjøre uten å kvitte seg med mobilen og slette Digipost. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Samme her, lever godt med det - kanskje bedre?

Anonymkode: ba08b...d1d

KG holder....nok galskap her. Logger ut; så er jeg ferdig.

Anonymkode: 28ab6...af5

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (12 minutter siden):

Og dette kan man gjøre uten å kvitte seg med mobilen og slette Digipost. :)

Jeg får der ikke til hvertfall. Helt ærlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det folk her som bevisst og aktivt slutter med moderne teknologi og velger gammeldagse alternativer igjen og/eller er oftere offline?

Da tenker jeg på f.eks

• Slutte med sosiale medier, slette kontoene dine
  • Sette en maksimal skjermtid for deg selv
  • Ingen datamaskin/telefon/internett på visse faste dager
  • Ikke lytte til musikk på nett (streaming), men bruke til kassettbånd, CD-er, plater, Discman, Walkman og gammeldags radio.
  • Sende mindre e-post, slutte å sende tekstmeldinger, Snapchat og Messenger, og ringe igjen, skrive brev og postkort, skrive lapper/notater, besøke noen for å gi en beskjed.
  • Ikke en smarttelefon, men en dum telefon eller ingen telefon.
  • Fjerne apper og gjøre ting selv igjen. Lage økonomisk oversikt i Excel, bruke kodebrikke isf bankID-appen, bruke notatbok for å skrive ned visse data, avslutte Digipost og få brevene i postkassen igjen, ta abonnement på papiravis igjen, osv.
  • Gjøre flere gammeldagse og offline aktiviteter igjen, som å lese bøker, legge puslespill, spille brettspill, skrive brev og postkort, kreative hobbyer, jobbe i hagen, turgåing, dra til byen for å "shoppe" i stedet for å bestille alt på nettet. osv. 
  • Også på jobb eller i egen bedrift velge oftere for gammeldagse og offline alternativer. Ordentlig kundeservice med et menneske, ta bort chatbots, trykke papirbrosjyre igjen, sende fakturaer og brev med posten isf e-post osv.
  • Støvsuge, måke snø og klippe plenen selv igjen i stedet for å bruke robotene.
  • Lage mat selv, helt fra bunnen, kanskje gammeldagse oppskrifter isf ferdigmat fra butikken.
  • Osv

Jeg er glad i og glad for teknologi som gjør livet enklere, men det betyr ikke at jeg ikke også bruker analoge tjenester. Jeg ser heller ikke noen grunn til ar bedrifter skal gå over til gamle dyre og mindre effektive måter å gjøre ting på.

- jeg har en fb-konto som brukes til arrangementer og grupper, men jeg bruker ikke tid på some.

- jeg bruker radio og cd-spiller i tillegg til nettradio og podcast.

- jeg bruker i excel til økonomisk oversikt, men hodet. I perioder vi har ført regnskap er der penn og papir som gjekder.

- jeg ringer og sender postkort, men bruker også sms og messenger for beskjeder.

- jeg bruker penn og papir for notater, og abonnerer på papiravis. Vi har aktivitetskalender for familien på veggen.

- jeg leser bøker, vi spiller brettspill etc

- jeg handler alt i fysisk butikk

- mat lages hjemme. Vi har kokebøker, men mat lages stort sett uten oppskrift

Anonymkode: 6a0cb...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får der ikke til hvertfall. Helt ærlig. 

Å endre mønster er krevende. Men det er mulig.

Poenget mitt er at om du sliter med avhengighet til sosiale medier så hjelper det neppe å slette Digipost eller kaste robotstøvsugeren. Som stod i listen til Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at om du sliter med avhengighet til sosiale medier så hjelper det neppe å slette Digipost eller kaste robotstøvsugeren. Som stod i listen til Ts.

Du sier bevisst ting for å provosere folk til å reagere på deg og å styre diskusjonen i en annen retning. Kan du slutte? Takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier bevisst ting for å provosere folk til å reagere på deg og å styre diskusjonen i en annen retning. Kan du slutte? Takk.

Du listet jo opp de to tingene i HI?

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (5 minutter siden):

👇

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ingen sier at folk må gjøre alle disse tingene på listen i HI. Tingene på listen er bare eksempler. Én person kan synes at det ene er bra og viktig og en annen noe annet. Og det er helt ok.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske aktiv med temaet. Jeg bruker nesten ikke smarttelefonen min, og den neste telefonen min blir en «dum» igjen.

Jeg har et abonnement på avisa igjen, og jeg skriver brev og postkort. Jeg har ikke digipost. Bruker kodebrikke.

Jeg har en analog kjøkkenvekt og baderomsvekt.

Jeg jobber med å gjøre det til en vane å slå av internett (midlertidig) hver dag. Jeg vil jobbe mot en hel (f.eks) søndag uten skjerm og internett.

Jeg gjør også mer «offline»-aktiviteter igjen. Lese bok, puslespill, et brettspill, aktivitetsbøker (Sudoku, finn ordene, osv). Jeg har disse tingene i stuen oftere igjen, slik at andre også bruker dem raskere. (Blader (et magasin) og aktivitetsbøker(sudoku osv) er også ofte fine å gi bort som gaver og sende i posten.) Jeg går en tur. En kreativ hobby (hekle, tegne eller noe annet.) Jobbe i (kjøkken)hagen

Jeg er ikke på Facebook lenger, har ikke Whatsapp osv. Aldri hatt Instagram eller Snapchat. Har to kontoer på sosiale medier, men bruker dem ikke mye. 

Jeg handler veldig lite på nett. 

Jeg bruker ikke skyen (andre menneskers datamaskin).

Jeg bruker programmer jeg kan laste ned og bruke offline, noen ganger lager jeg et alternativ selv. Bruker Excel ofte. Men bruker også regelmessig papir, for å lage lister f.eks.

Jeg lager mat hver dag, kjøper veldig lite ferdigmat, pose-mat (supper, sauser, osv). Lager bl.a. pizza selv fra bunnen.

Jeg har ikke tv. Og ikke streamingtjenester som Netflix, Disney+ osv. Også ikke slike på datamaskin eller smartphone, så ikke Spotify osv. Jeg har ikke nettbrett.

Jeg skriver dagbok, på papir.

Jeg har ikke bil, måker snø for med snøskuffe, jeg har vaskemaskin og oppvaskmaskin, men gjør det også noen ganger for hånd. Jeg tørker klesvasken på klesstativet. Jeg gjør all rengjøring i huset selv, for hånd, støvsuger, osv.

Jeg har mest kontakt med folk "face to face", f.eks når jeg møter dem tilfeldig når jeg går tur eller i butikken osv. Ikke digital.

Jeg vil fortsette med dette og har laget en liste over ting jeg skal kjøpe, for eksempel en analog vekkerklokke, radio, dvd-spiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...