Gå til innhold

Tilbake til gammeldags og offline

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det folk her som bevisst og aktivt slutter med moderne teknologi og velger gammeldagse alternativer igjen og/eller er oftere offline?

Da tenker jeg på f.eks

• Slutte med sosiale medier, slette kontoene dine
  • Sette en maksimal skjermtid for deg selv
  • Ingen datamaskin/telefon/internett på visse faste dager
  • Ikke lytte til musikk på nett (streaming), men bruke til kassettbånd, CD-er, plater, Discman, Walkman og gammeldags radio.
  • Sende mindre e-post, slutte å sende tekstmeldinger, Snapchat og Messenger, og ringe igjen, skrive brev og postkort, skrive lapper/notater, besøke noen for å gi en beskjed.
  • Ikke en smarttelefon, men en dum telefon eller ingen telefon.
  • Fjerne apper og gjøre ting selv igjen. Lage økonomisk oversikt i Excel, bruke kodebrikke isf bankID-appen, bruke notatbok for å skrive ned visse data, avslutte Digipost og få brevene i postkassen igjen, ta abonnement på papiravis igjen, osv.
  • Gjøre flere gammeldagse og offline aktiviteter igjen, som å lese bøker, legge puslespill, spille brettspill, skrive brev og postkort, kreative hobbyer, jobbe i hagen, turgåing, dra til byen for å "shoppe" i stedet for å bestille alt på nettet. osv. 
  • Også på jobb eller i egen bedrift velge oftere for gammeldagse og offline alternativer. Ordentlig kundeservice med et menneske, ta bort chatbots, trykke papirbrosjyre igjen, sende fakturaer og brev med posten isf e-post osv.
  • Støvsuge, måke snø og klippe plenen selv igjen i stedet for å bruke robotene.
  • Lage mat selv, helt fra bunnen, kanskje gammeldagse oppskrifter isf ferdigmat fra butikken.
  • Osv

Anonymkode: 837ec...ccb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker moderne teknologi.

Men dere som ønsker at ting er "gammeldags" - hvilken tidsalder er det som er idealet da? Er det 30 år siden, 50 år, 300 år?

Dumb-phones er jo hypermoderne for en fyr fra steinalderen feks

Anonymkode: b9799...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bruke teknologi, så langt den er nyttig. Men jeg vil ikke bli styrt. Jeg benytter meg av moderne løsninger, men har begrensninger på hvor mye tid jeg bruker på Some ja. Ikke sånn stoppeklokke altså, men scroller ikke i timesvis. 

Anonymkode: fddb9...638

• Liker 1
Skrevet

Hva er målet?

Skrevet

Nei, verden må gå fremover. Hvis alle skulle gjort ting på gamlemåten hadde vi fortsatt  vært i antropocen 

Skrevet

En del av dette gjør jeg - ikke nødvendigvis som et bevisst valg for å unngå teknologi, men fordi jeg synes det er hyggelig  praktisk eller bare en helt selvfølgelig ting å gjøre (jeg er tross alt så gammel at de teknologiske alternativene ikke alltid har vært der). Samtidig ser jeg ingen grunn til å velge bort absolutt alt på trass, hvis det gjør ting vanskeligere både for meg og omgivelsene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg har dumtelefon men er for mykje på nett. 

Anonymkode: 21df7...8a9

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Har slettet Snapchat (synes uansett at det er en dritdårlig app) og har slettet en del FB-venner. Målet er å kvitte meg med FB en dag. Gidder ikke å følge hvem som helst på Instagram, og lar ikke fremmede folk bli "venner" med meg.

Har begynt å kjøpe CD-er og DVD-er igjen. Har ikke Netflix, Disney+, osv.

Har som mål om å lese flest mulig bøker i løpet av året. Har også begynt å male igjen 🥰

Anonymkode: 7577c...050

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eg har dumtelefon men er for mykje på nett. 

Så da hjalp ikke dumtelefon?

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Så da hjalp ikke dumtelefon?

Har aldri hatt smart. Er redd eg ville blitt sittande på nett heile døgnet med smarttlf. Ser kva smarttelefonen gjer med folk rundt meg og har ganske dårleg viljestyrke så fristar ikkje. Ønsker helst å venta  med overgang til smarttlf til det blir slutt på bankkort.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har aldri hatt smart. Er redd eg ville blitt sittande på nett heile døgnet med smarttlf. Ser kva smarttelefonen gjer med folk rundt meg og har ganske dårleg viljestyrke så fristar ikkje. Ønsker helst å venta  med overgang til smarttlf til det blir slutt på bankkort.

Det var litt av poenget mitt. Det er ikke smarttelefonen som er problemet.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke SOME, kun innom KG av og til.

Anonymkode: 28ab6...af5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke SOME, kun innom KG av og til.

Anonymkode: 28ab6...af5

Samme her, lever godt med det - kanskje bedre?

Anonymkode: ba08b...d1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det folk her som bevisst og aktivt slutter med moderne teknologi og velger gammeldagse alternativer igjen og/eller er oftere offline?

Da tenker jeg på f.eks

• Slutte med sosiale medier, slette kontoene dine
  • Sette en maksimal skjermtid for deg selv
  • Ingen datamaskin/telefon/internett på visse faste dager
  • Ikke lytte til musikk på nett (streaming), men bruke til kassettbånd, CD-er, plater, Discman, Walkman og gammeldags radio.
  • Sende mindre e-post, slutte å sende tekstmeldinger, Snapchat og Messenger, og ringe igjen, skrive brev og postkort, skrive lapper/notater, besøke noen for å gi en beskjed.
  • Ikke en smarttelefon, men en dum telefon eller ingen telefon.
  • Fjerne apper og gjøre ting selv igjen. Lage økonomisk oversikt i Excel, bruke kodebrikke isf bankID-appen, bruke notatbok for å skrive ned visse data, avslutte Digipost og få brevene i postkassen igjen, ta abonnement på papiravis igjen, osv.
  • Gjøre flere gammeldagse og offline aktiviteter igjen, som å lese bøker, legge puslespill, spille brettspill, skrive brev og postkort, kreative hobbyer, jobbe i hagen, turgåing, dra til byen for å "shoppe" i stedet for å bestille alt på nettet. osv. 
  • Også på jobb eller i egen bedrift velge oftere for gammeldagse og offline alternativer. Ordentlig kundeservice med et menneske, ta bort chatbots, trykke papirbrosjyre igjen, sende fakturaer og brev med posten isf e-post osv.
  • Støvsuge, måke snø og klippe plenen selv igjen i stedet for å bruke robotene.
  • Lage mat selv, helt fra bunnen, kanskje gammeldagse oppskrifter isf ferdigmat fra butikken.
  • Osv

Anonymkode: 837ec...ccb

Jeg slettet alt av some for over 1 år siden. Hatt det helt fantastisk, avslappende og lite stress. Var mye uro i starten men det gikk seg til.

Startet litt med Hevy nå for ett par uker siden, jeg vil kalle dette en some app. Er som Instagram bare at det kun er trening/aktivitet. 

Jeg er mer bevisst ang å lage og spise mer uprosessert mat, det er mye mindre av helfabrikata. Men jeg er litt lat, tomatsuppe og brød f.eks gidder jeg ikke å lage fra bunnen av😅

Har brukt almanakk i alle år, kommer ikke til å slutte med det😅

Har hørt på radio i alle år, ser ikke for meg å slutte med det gitt👏

Jeg lest mange flere bøker det siste året 👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...