AnonymBruker Skrevet 28. august #21 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var barn da kong Olav døde. Husker rektor holdt en alvorstynget tale og vi ble sendt hjem fra skolen. Jeg syntes det var trist, men det gikk ikke så innpå meg. I dag, derimot… Jeg turte nesten ikke sjekke nyhetene imorges, for jeg bare visste det. Det var ikke kunngjort enda jeg sjekket første gang selv om han da allerede var gått bort. Jeg gråt da jeg leste det og har grått mye idag. Heldigvis hatt fri i dag, for dette har vært en tøff dag. Jeg er ingen rojalist, men jeg har alltid likt Kongen. Hvil i fred, verdens beste Konge Du var så snill, inkluderende og raus og hadde en fantastisk humor De fantastiske talene dine Jeg skjønner ikke de som ikke blir berørt av dette. Greit at de færreste av oss kjente ham personlig, men jeg kjenner ikke en sjel som ikke likte ham. Anonymkode: a702c...36f Det har vel alltid vært slik at det er de voksne som er mest royalistiske? Og vi blir gjerne litt mer opptatt av historie og slekt ettersom årene går. Jeg tror også at denne offentlige sorgen kan hjelpe oss å bearbeide tidligere sorger i livet, fordi vi voksne også nå får hjelp med å sette ord på følelser, noe vi vanligvis ikke gjør. I privat sorg så må vi ofte stå i det alene. Anonymkode: 77b0a...b40
AnonymBruker Skrevet 28. august #22 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har vel alltid vært slik at det er de voksne som er mest royalistiske? Og vi blir gjerne litt mer opptatt av historie og slekt ettersom årene går. Jeg tror også at denne offentlige sorgen kan hjelpe oss å bearbeide tidligere sorger i livet, fordi vi voksne også nå får hjelp med å sette ord på følelser, noe vi vanligvis ikke gjør. I privat sorg så må vi ofte stå i det alene. Anonymkode: 77b0a...b40 Ja, men som jeg skriver er jeg ingen rojalist. Men vi voksne tar nok denne type sorg hardere enn barn, ja. Den gang var det heller ikke like stor mediedekning som nå. Ikke noe internett. Ikke direktesendinger fra Slottsplassen hele dagen, såvidt jeg kan huske. Har blitt mange tårer i dag. Hatt på TV-sendingene på nrk i hele dag da jeg har hatt fri. Den nye kongen har enorme sko å fylle. Håper han blir en like god konge som sin far. Tenk å tre inn i kongerollen i sekundet faren hans dør, det må være tøft og vanskelig. Ønsker kong Haakon lykke til. Anonymkode: a702c...36f 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #23 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var ca 25 da Olav døde. Trist, men det gikk ikke så veldig innpå meg. Syns ofte han virket streng, gammeldags og arrogant, og likte ikke dette med at han nektet Harald og Sonja å gifte seg i 10 år. Ikke holdt Olav så gode og treffende taler som Harald gjorde heller. Det var nesten litt vondt å høre på ham noen ganger pga talefeil. I dag har jeg grått for kong Harald ❤️. Han har vært en varm og god konge. Klok, glad i mennesker, humoristisk og moderne i tankegangen. Det var fint med en konge som turte å gråte. Han omtalte ikke seg selv som kongen av Norge, men som norges konge. Det sier litt. Anonymkode: a3497...071 For et fint innlegg ❤️. Du beskriver det akkurat sånn som jeg har det og hadde det/tenkte i 1991. Siterer deg siden jeg ikke klarer å formulere følelsene mine bedre enn du allerede har gjort. Er rett og slett lei meg i dag. Anonymkode: 09715...dac 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #24 Skrevet 29. august Kong Olav døde før jeg ble født så har ikke noe forhold til han. Synes kong Harald var verdens beste konge❤️ men han var gammel og har slitt mye med helsen de siste årene og da jeg leste at han var død må jeg innrømme min første tanke var «jaja så slapp han hvertfall å lide så lenge🫶🏼» (jeg opplevde at en besteforelder lå en uke i koma og slet med å puste på dødsleiet og det unner jeg ingen). Det er jo trist, selvsagt! Men det som preger meg mer er å se landesorgen som følger med døden hans. All ære til familien hans som må rett på jobb med en gang døden intraff❤️ Anonymkode: 0c09a...240
AnonymBruker Skrevet 29. august #25 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg var ca 25 da Olav døde. Trist, men det gikk ikke så veldig innpå meg. Syns ofte han virket streng, gammeldags og arrogant, og likte ikke dette med at han nektet Harald og Sonja å gifte seg i 10 år. Ikke holdt Olav så gode og treffende taler som Harald gjorde heller. Det var nesten litt vondt å høre på ham noen ganger pga talefeil. I dag har jeg grått for kong Harald ❤️. Han har vært en varm og god konge. Klok, glad i mennesker, humoristisk og moderne i tankegangen. Det var fint med en konge som turte å gråte. Han omtalte ikke seg selv som kongen av Norge, men som norges konge. Det sier litt. Anonymkode: a3497...071 Jeg var 20 da han døde så vi er på samme alder. Jeg hadde heller ikke noen følelse for Kong Olav og det gikk ikke inn på meg noe særlig at han døde. Husker ikke hvordan jeg oppfattet han heller. Men jeg har også grått for Kong Harald, det er han som har vært kongen min. Enig i alt du skriver om han. Jeg tror Kong Haakon kommer til å bli en bra konge. Likte talen han holdt i dag og det forundrer meg at han klarer å holde sånn på roen og holde følelsene i sjakk, det var kun da han gratulerte moren sin med bryllupsdagen at stemmen brast litt. ❤️ Anonymkode: a9abf...d6c
Lorieen Skrevet 29. august #26 Skrevet 29. august Kong Olav var en god konge av sin tid. Kong Harald var en fantastisk konge. Han evnet i større grad enn sin far å følge med i skiftende tider, og var med på å modernisere en temmelig arkaisk institusjon, blant annet ved å velge seg en borgerlig livsledsager.
AnonymBruker Skrevet 30. august #27 Skrevet 30. august Jeg var 22 da Kong Olav døde, og det traff meg dypt. Jeg kjente ham ikke personlig, men jeg hadde møtt ham i offisiell sammenheng, han hadde snakket til meg (hvisket en personlig melding), og jeg fikk erfare hvilken varm og omsorgsfull person som lå bak hans korrekte ytre. Jeg opplevde daværende kronprinsesse Sonja som mye strengere og arrogant enn Kong Olav. Hennes varme og omsorg kom ikke tydelig frem før hun ble Dronning Sonja. Kong Harald har jeg ikke møtt, og har derfor ikke samme personlige forhold til, men han har vært en fantastisk konge, og hans bortgang har påvirket meg. Jeg er også av de som tror at Kong Haakon 8 vil gjøre en god jobb som norges konge, sammen med sin dronning og kronprinsesse. Anonymkode: 7680d...adb
AnonymBruker Skrevet 30. august #28 Skrevet 30. august Jeg var 13 år, da Kong Olav døde. Og husker jeg gråt. Min mor elsket kongen, så jeg var jo oppvokst med mye positivt prat om kongen. Anonymkode: 062d9...38f
AnonymBruker Skrevet 30. august #29 Skrevet 30. august Jeg var et barn da kong Olav døde, men husker det godt. På den tiden var jo folk opptatt av ukeblader som skrev mye om Kongefamilier i hele Europa. Mange av oss som vokste opp da fikk "Royale" fornavn🤭 Jeg har nok like glad i kong Harald, som min mormor var i kong Olav. Men min mormor ble glad i kong Harald og Dronning Sonja også og jeg er allerede imponert over kong Håkon og luta lei av folk bruker ting de aldri ville dømt andre for, mot dronning Mette Marit. Anonymkode: 18db2...81e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå