Einus Skrevet 28. august #1 Skrevet 28. august Da jeg som ung ca 25/26 år Osloboer, ruslet nedover mot Østbanen. Gikk jeg forbi gravfølget med Olav V ved hans begravelse. Jeg visste hva som var i gjerdet, men jeg var kanskje ikke sååå berørt av situasjonen som jeg kanskje burde vært.? Dette var lenge før Internett. Og lenge før GSM mobil telefon. Hvordan vil dere som i dag er på samme alder betrakte situasjonen?
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Altså jeg kjenner ikke fyren. Så sånn sett så kjenner jeg ikke noe på det. Men jeg synes det er trist at vi har mistet han. Han var en morsom mann. Men jeg fulgte ikke med så mye på kongefamilien. Anonymkode: 12261...e23
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Jeg var 10 år når kong Olav døde. Det husker jeg godt. Fordi det ble en stor greie på tv og døden var mer ukjent for meg. Det og golf-krigen og prinsesse Dianas død. Det var ekstraordinært når det plutselig ble så mye mediedekning. Og jeg var et barn Nå til dags er vi så vant til massiv medieomtale. Media lager store oppslag ved selv middelmådige skuespillere. Og som middelaldrende selv så er ikke døden og begravelser uvanlig mer.. Anonymkode: b3335...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Var mye yngre da Olav døde, hadde det vondt da også. Men nå har Harald væry min Konge fra jeg var 14år, så man får jo da mye tettere forhold. Begge to var flotte konger. Anonymkode: ecb56...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august Knakende gode konger, og Haakon VIII blir like god. Like trist i 1991 som nå, men det var ikke minutt for minutt-dekning i samme grad den gangen. Anonymkode: 140c2...3c6 4
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Jeg husker vi så begravelsen på skolen, jeg var 8 år, hadde ikke så mye forhold til det. Har heller ikke noe forhold til Harald, jeg er ikke familie/venn, har ingen følelser rundt det. Føler med Sonja. Det verste for min del er den gjengen som nå tar over tronen, det synes jeg et helt krise. Anonymkode: fe7ef...f7f 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Knakende gode konger, og Haakon VIII blir like god. Like trist i 1991 som nå, men det var ikke minutt for minutt-dekning i samme grad den gangen. Anonymkode: 140c2...3c6 Det som har vært i et par dager nå er klikkhoreri av pressen. Anonymkode: 2df74...445 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Jeg var 12 år. Vi lagde plakater på skolen med «Kongen er død - Kongen lever». Jeg mener også vi såg begravelsen på skolen, og etterpå gikk alle ut i skolegården og flagget ble heist fra halv stang opp igjen. Jeg liker kongefamilien vår. Anonymkode: 34ba3...951 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august Olav var også folkets konge. Veldig god mann, jordnær, men selvfølgelig fra en annen tid , og hadde mer strenge regler på blant annet livsledsager. Sonja og Harald måtte vente 9 år før Olav sa ja til at de kunne gifte seg! Kanskje logisk da,fyren ble vel født rundt 1900tallet,en annen tid. Han var allikevel høyt elsket av folket. Harald var lik sin far, god,raus og snill men mye mer liberal. ❤️ Kong Haakon kommer dessverre aldri til å bli som dem. Både valg av kone, alt med epstein og marius der han beskyttet sin kone osv. Smart fyr,sikkert snill, MEN ingen Olav eller Harald. Dronning Mette? Nei takk. Liker hun ikke. Ikke i nærheten av Sonja. Anonymkode: 80273...550 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august Husker og Olav V og var stort det og. Ble vist på tv, vi hadde fri fra skolen. Det ble tent lys og lagt blomster da og. Begge har vært folkets konge på sin måtte. Tenker og at Haakon kan bli en god konge. En ser bare hvordan han er og har en utrolig personlighet. Men desverre bare tenker negativt pga hans stesønn og kone Anonymkode: ac405...c59 1
Einus Skrevet 28. august Forfatter #11 Skrevet 28. august I livet blir man påvirket av foreldrene og av egne følelser. Jeg for min del, har ingen problemer med Dronning Mette Marit. Da jeg refererte til i oppslaget av temaet her, var jeg betydelig eldre enn yngre mennesker i dag som reflekterer mye mer om temaet enn hva jeg var i nærheten av å tenke på den gang. Alt er forandret fra den gangen. Vi leste nyheter i avisen, ikke fra en mobiltelefon. Jeg forstår at enkelte kan tenke negativt med tanke på Mette Marit som dronning, men tiden har forandret seg. Og hennes avdøde svigerfar var jo en foregangsmann med tanke på å fremme positive tanker vedrørende forskjellige måter å leve livet på. Jeg tror Håkon Vlll vil gjøre en like god jobb som sin far. Han har erfaring og ballast i livet som gjør ham til en fantastisk regent. 1 2
Seff Skrevet 28. august #12 Skrevet 28. august Jeg er ikke 25/26, men jeg ser jo i media at mange unge sørger. Det tror jeg kommer av at man har vært tettere på kong Harald gjennom media enn kong Olav, og mange har hatt medfølelse med kongeparet pga. Marius-og Durek-oppslag. Dessuten er det noe med at alle medieoppslagene i forbindelse med kong Haralds sykdom og død nok er med på å forsterke reaksjonene.
AnonymBruker Skrevet 28. august #13 Skrevet 28. august Seff skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke 25/26, men jeg ser jo i media at mange unge sørger. Det tror jeg kommer av at man har vært tettere på kong Harald gjennom media enn kong Olav, og mange har hatt medfølelse med kongeparet pga. Marius-og Durek-oppslag. Dessuten er det noe med at alle medieoppslagene i forbindelse med kong Haralds sykdom og død nok er med på å forsterke reaksjonene. Ja, jeg tror også mange har hatt, og har, en spesiell medlidenhet med ham pga gjengen han har måttet slite med i sin alderdom. De siste årene av livet hans besto jo stort sett bestått av sykehusopphold og skandaler. Anonymkode: babaf...c7b 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #14 Skrevet 28. august Jeg er på samme alder som deg, ts, og husker godt da kong Olav gikk bort. Kirkeklokkene ringte etter midnatt flere steder da dødsfallet ble kjent. Jeg synes det var like trist nå som den gangen, og de aller fleste trodde ikke at kong Harald kunne bli en så fin konge som sin far, så feil vi tok. Jeg tror kong Haakon blir en fin konge, som sin far og farfar. Anonymkode: 6aefb...ac3 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #15 Skrevet 28. august Jeg tror Haakon kan vokse inn i rollen, men Mette-Marit blir aldri min dronning. Anonymkode: 3d06b...536 5
Bacteria Skrevet 28. august #16 Skrevet 28. august Var 20 år da Olav døde. Jeg satt alene på en hybel, det var vinter, mørkt og krigsutbrudd etter flere tiår med kald fred. Så døde kongen min. Ingen forkleinelse for Harald, men Olav var «min» konge. Har det altså litt motsatt av deg. Var mye mer berørt av Olavs død. Om ikke annet, sier det kanskje noe om hvor kynisk jeg har blitt med åra. Det har vært mye død rundt meg, ikke minst i forbindelse med jobb. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #17 Skrevet 28. august Jeg var ca 25 da Olav døde. Trist, men det gikk ikke så veldig innpå meg. Syns ofte han virket streng, gammeldags og arrogant, og likte ikke dette med at han nektet Harald og Sonja å gifte seg i 10 år. Ikke holdt Olav så gode og treffende taler som Harald gjorde heller. Det var nesten litt vondt å høre på ham noen ganger pga talefeil. I dag har jeg grått for kong Harald ❤️. Han har vært en varm og god konge. Klok, glad i mennesker, humoristisk og moderne i tankegangen. Det var fint med en konge som turte å gråte. Han omtalte ikke seg selv som kongen av Norge, men som norges konge. Det sier litt. Anonymkode: a3497...071 4
Einus Skrevet 28. august Forfatter #18 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var ca 25 da Olav døde. Trist, men det gikk ikke så veldig innpå meg. Syns ofte han virket streng, gammeldags og arrogant, og likte ikke dette med at han nektet Harald og Sonja å gifte seg i 10 år. Ikke holdt Olav så gode og treffende taler som Harald gjorde heller. Det var nesten litt vondt å høre på ham noen ganger pga talefeil. I dag har jeg grått for kong Harald ❤️. Han har vært en varm og god konge. Klok, glad i mennesker, humoristisk og moderne i tankegangen. Det var fint med en konge som turte å gråte. Han omtalte ikke seg selv som kongen av Norge, men som norges konge. Det sier litt. Anonymkode: a3497...071 Veldig godt skrevet!!! Jeg deler din oppfatning om kongen vår og hans far. Vi får se hva Johnny fra Stovner har å by på og fare med i tiden som kommer. Personlig tror jeg Håkon Vlll vil gjøre en like god innsats og jobb som Harald V. Gud signe vår konge Håkon Vlll. 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #19 Skrevet 28. august Jeg var barn da kong Olav døde. Det blomsterhavet gikk inn på meg, og hele kongeskiftet medfører en slags utrygghet hos meg på samme måte i dag som den gang. I dag fordi Norge trengte den stødige kong Harald til å håndtere alle skandalene. Han mestret godt balansen mellom å være far og å være statsleder. Det som uroer meg ved hans tap er tapet av den samlende funksjonen han bidro med, som jeg tror mange motstandere av monarkiet ikke innser rekkevidden av. Derfor velger jeg å sette min lit til Haakon med all den respekt for den store oppgaven som venter han. Anonymkode: 77b0a...b40 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #20 Skrevet 28. august Jeg var barn da kong Olav døde. Husker rektor holdt en alvorstynget tale og vi ble sendt hjem fra skolen. Jeg syntes det var trist, men det gikk ikke så innpå meg. I dag, derimot… Jeg turte nesten ikke sjekke nyhetene imorges, for jeg bare visste det. Det var ikke kunngjort enda jeg sjekket første gang selv om han da allerede var gått bort. Jeg gråt da jeg leste det og har grått mye idag. Heldigvis hatt fri i dag, for dette har vært en tøff dag. Jeg er ingen rojalist, men jeg har alltid likt Kongen. Hvil i fred, verdens beste Konge Du var så snill, inkluderende og raus og hadde en fantastisk humor De fantastiske talene dine Jeg skjønner ikke de som ikke blir berørt av dette. Greit at de færreste av oss kjente ham personlig, men jeg kjenner ikke en sjel som ikke likte ham. Anonymkode: a702c...36f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå