Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man bruker ikke saus og poteter til grillmat. Potetsalat og annen salat funker fint i oktober også, men det burde vertskapet stått for. 

Anonymkode: 5ec31...7fa

Spørs jo hva man liker da. Det finnes ingen regelbok for grilling.

Anonymkode: 78374...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vurderer å bare melde avbud jo mer jeg tenker på det. Det står i invitasjonen at vi skal ha med grillmat, men festen er i oktober, så det høres bare ut som styr. Det er nesten enklere for meg å bare kjøpte en gave og ikke komme, for jeg vil ikke sitte å spise pølse, heller. Kan selvfølgelig ha med kjøtt, men da må jeg også ha med tilbehør som saus og poteter

Anonymkode: 9ca81...b61

Gjør det som blir best for deg 🤗

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hun har på en måte en dobbel moral. Hun vil ikke bruke noe penger selv også ønsker hun seg dyre gaver. Jeg synes det hele blir feil. Hvis jeg hadde invitert og bedt venner/familie ha med mat så hadde jeg ALDRI sendt ut ønskeliste. Det blir bare flaut og rart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Praktisk tenker jeg, en tar med det en vil/kan/tåler og spise, Vertskapet slipper å tenke på tilrettelegginger for allergi, intoleranser og øvrige kostholdsregimer. Den som spiser lite, og den som spiser mye - en slipper å beregne porsjonsstørreler etc. 

Det er også en invitasjon, om en ikke ønsker å delta - bli hjemme

Anonymkode: 01a4f...7ba

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: det var visst flere som hadde reagert og sagt i fra at dette ikke var helt heldig (er også noen detaljer jeg ikke tok med i HI). Middagen er derfor avlyst og vi er kun invitert til kaker. Fikk beskjed via en litt ufin og barnslig formulert melding fra bursdagsbarnet. Egentlig gjorde meldingen inntrykket verre😂

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo uansett spise, så da kan du vel like godt ta med noe og spise der? 

Kanskje de står for tilbehør? Typ salater, poteter av noe slag, grønnsaker etc?

Anonymkode: f2b11...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler dette bare er en konstruert problemstilling. Det vanlige om man inviterer til den typen fest hvor gjestene må ha med noe er at man ikke ønsker seg gaver, og i alle fall ikke dyre gaver. Jeg mistenker at TS bare har funnet dette på, jeg ser det mer og mer på diverse fora.

Anonymkode: 2802a...a72

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jo uansett spise, så da kan du vel like godt ta med noe og spise der? 

Kanskje de står for tilbehør? Typ salater, poteter av noe slag, grønnsaker etc?

Anonymkode: f2b11...1f0

Nope, hen sto kun for grillen, ikke noe annet.

slik opplegget var lagt opp, så måttet jeg ha spist i løpet av tiden vi skulle feire, ja. Det er sant, men vi var flere som reagerte på at vi skulle ta med både mat, drikke til maten og alkohol selv. For meg er ikke det en bursdagsfeiring, det er bare frekt når man i tillegg ønsker seg dyre gaver og skriver det på en måte som at det er påkrevd. 

Nå er grillingen avlyst, det tilbys fremdeles ikke mat, og gaver er fremdeles påkrevd. Vi skal nå ha med oss egen alkohol, og det er hyggelig om om vi tar med oss felles kake til kakebordet i stedenfor slik at gjestene kan kose seg mens det blir gaveåpning og høytlesning av kort.

(jeg bryr meg ikke om dette blir gjenkjent, det er flere som allerede har tatt dette opp med jubilanten).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler dette bare er en konstruert problemstilling. Det vanlige om man inviterer til den typen fest hvor gjestene må ha med noe er at man ikke ønsker seg gaver, og i alle fall ikke dyre gaver. Jeg mistenker at TS bare har funnet dette på, jeg ser det mer og mer på diverse fora.

Anonymkode: 2802a...a72

Dette er ikke funnet opp, nei. Om du ser dette på diverse fora, så er det kanskje blitt normalt å feire slik. Jeg synes likevel det er frekt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 23.05):

Jeg vurderer å bare melde avbud jo mer jeg tenker på det. Det står i invitasjonen at vi skal ha med grillmat, men festen er i oktober, så det høres bare ut som styr. Det er nesten enklere for meg å bare kjøpte en gave og ikke komme, for jeg vil ikke sitte å spise pølse, heller. Kan selvfølgelig ha med kjøtt, men da må jeg også ha med tilbehør som saus og poteter

Maten i seg selv, er da ingen problem?? Du må jo spise uansett hvor du er. Jeg hadde tatt med pastasalat hvis grillmat ikke er fristende. Det er ikke verre en det ;) 

Angående gave, er jeg enig i at det er litt merkelig, bortsett fra hvis man går sammen flere og kjøper sammen. Hvis du ikke har noen å kjøpe sammen med, så ville jeg gitt et gavekort på en av butikkene hvor hun/han ønsker seg noe.

Anonymkode: 0d092...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg. det er ingen voksne som forventer gaver. At en person har laget en ønskeliste kan komme av mange ulike grunner, kanskje noen har bedt personen o å foreslå noe, kanskje det er en liste de har for seg selv. Men uansett betyr det IKKE at de forventer noe som helst av deg. Og at du tror det er nesten verre. Med den holdningen er det bedre om du ikke går i bursdagen.

Anonymkode: 1b40e...bb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2026 den 22.29):

En i familien fyller rund dag og har invitert til fest. En fest der vi skal ha med egen grillmat og egen drikke (brus eller alkohol). Verten står for kaker. Det er lagt ut en ønskeliste som er lang som et uår og kun inneholder eksklusive, dyre ting og opplevelser. 

jeg kommer selvfølgelig fordi det er en nær familiær relasjon, men jeg kjente jeg mistet lysten på å dra når jeg må ha med alt selv og det er forventet dyre gaver. Jeg vet med sikkerhet at denne familien har mer enn nok penger, det er vanskelig å skjule når man er i så nær familie. 

er det normalt? Er det greit å feire på denne måten? Er det jeg som er rar som synes det er frekt? 

jeg føler liksom ikke jeg kan si nei til å komme heller…

Høres pussig ut, men jeg har sansen for spleiselag.

Hvis ektefelle, besteforeldre, tanter onkler, søskenbarn, venner og what not går sammen om å spleise på én kjøkkenmaskin eller vaskemaskin så er det kanskje bedre enn ørtogførti gaver?

Anonymkode: 9933c...269

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy søren. Nå vil verten at dere har med kake i stedet for mat. Dette blir jo bare verre og verre. 🙈 Verten vil slippe enda billigere unna nå. Hadde tatt med Toro-muffins og gitt en bok om skikk og bruk i gave. 😅

Anonymkode: 82fe4...cc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Verten forventer gave. Det er gjort tydelig ut ifra formuleringen. Hele invitasjonen er laget rundt forventningen om gave. Det er derfor vi nå skal ta med kake, fordi vi skal ha noe å spise mens vi ser på felles gaveåpning og høytlesing av kort. Det er ikke lagt opp til spleis, nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...