Gå til innhold

Birgit Skarstein og eksponering av eget barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle ønske store aktører i samfunnet snart kunne begynne å ta ansvar - istedenfor å støtte barneeksponering, slik altfor mange av våre største medier og bedrifter i praksis gjør.

Her er det Reitan Retail, hvor Birgit Skarstein er leder for det såkalte Reitan Advisory Board som burde tre frem som et godt eksempel og sette klare grenser, vise at de ikke støtter barneeksponering som fratar barn deres lovfestede rettigheter.

https://www.reitanretail.no/vart-ansvar/future-advisory-board

Via et par selskaper samarbeider Reitan Retail med MOT, og skriver på egne sider at når det gjelder mennesker, så jobber de bl.a. med mot til å bry seg og også mot til å si nei. Og de skriver:

"I likhet med MOT synes vi det er verdifullt å la oss inspirere av rollemodeller med gode holdninger og verdier – for å bygge et enda bedre samfunn" https://www.reitanretail.no/vart-ansvar/mennesker

Rollemodeller... gode holdninger... gode verdier...

Joda, Birgit Skarstein har tilsynelatende vært en god rollemodell med gode holdninger og gode verdier...

Har vært...

Nå er hun en mor, som til tross for at hun helt sikkert har allmennkunnskap om følger av og risiko med barneeksponering, velger å eksponere sitt barn i utstrakt grad - og hun får snart enda et barn. Barnet eksponeres på sosiale medier som også er en del av Birgit Skarsteins imagebygging og forretningskanaler. Tilsammen på Instagram og Snapchat har hun rundt 110 000 følgere, men i hvert fall IG-kontoen er åpen, og hvem som helst i hele verden kan se hva hun legger ut. Hun er en høyt profilert person, også internasjonalt. 

8 av 10 foreldre på sosiale medier har følgere de aldri har møtt. Selv med alle Birgit Skarstein trolig har møtt, så har hun nok ikke møtt 110 000 personer. Og om hun likevel skulle ha møtt så mange, og tilfeldigvis alle disse følger henne - hvor mange av dem kjenner hun godt nok til å stole nok på dem til å f.eks. la dem få innsyn i eget barns privatliv?

Det man ser går igjen hos svært mange influensere, og også en god del kjendiser, det er at de "gode holdningene og de gode verdiene" ofte ikke er mer enn en del av den offisielle maske. Jeg må si at jeg er mer enn overrasket, faktisk ganske sjokkert, over å få vite at en person som Birgit Skarstein kaster alle hensyn til egne barns rettigheter tilsides, og velger å utsette egne barn for høy risiko for alt fra mobbing, til utnytting av bilder/videoer som omgjøres til seksuelt innhold, til samling av personlig informasjon som så utnyttes til identitetstyveri når barnet blir eldre. 

Informasjonen om farene ved slik barneeksponering har vært tatt opp i norske medier i minst 20 år. Politi, Kripos, Barneombudet, Internasjonale organisasjoner m.fl. har i årevis gått ut med sterke advarsler om at foreldre ikke bør eksponere egne barn. Birgit Skarstein velger å gjøre det motsatte...

Aberia samarbeider med Birgit Skarstein. Deres prinsipper bygger på RAUSS, hvor R står for "Respekt for alle"... bare ikke barns rettigheter og sikkerhet, altså, om man skal se på den praksisen BS driver med når hun eksponerer egne barn. https://www.aberia.no/om-oss/

MOT Norge har hatt Birgit Skarstein som ambassadør i noen år, og hun står fremdeles oppgitt som dette på deres hjemmeside. MOT jobber for å forebygge bl.a. utenforskap, mobbing, gjøre barn og unge robuste m.m. Men kjendis- og influenserbarn går kanskje ikke inn blant disse?  https://www.mot.no/ambassadorer/birgit-skarstein

Right to play har også Birgit Skarstein som ambassadør. Organisasjonen som er opptatt av bl.a. at barn skal beskyttes gjennom lek. Men ambassadørenes barn trenger ikke beskyttes mot egne foreldre som utsetter dem for risiko? https://righttoplay.no/nb/partnere-/brigit-skarstein/

Bildet viser at det er enormt mye dobbeltmoral ute og går, både i norsk næringsliv (det har vi jo sett over år med alle som samarbeider med bl.a. influensere som eksponerer egne barn). Men at dette også gjelder for ideelle organisasjoner....

Birgit Skarstein har en så viktig rolle som forbilde for mange, og så velger hun å påvirke andre til å gjøre som henne - frata eget barn de rettighetene barnet har, bare fordi hun har lyst til å eksponere eget barn, mens hun tilsynelatende ikke vil forholde seg om den helt reelle risikoen hun utsetter eget barn for, med denne eksponeringen.

Om Brigit Skarstein er den kvinnen jeg trodde hun var, da slutter hun umiddelbart med å eksponere egne barn - og går ut offentlig og beklager og forklarer at hun innser hvorfor hun ikke lenger kan fortsette å gjøre det, og hun bruker sin rolle som forbilde til å få andre til å slutte å eksponere egne barn og slik utsette egne barn for fare. Snur hun total nå, og heller blir en person som taler mot eksponering av barn, fordi hun har tatt til fornuft, da tenker jeg hun kan få respekt igjen. Men vil hun faktisk gjøre det? Jeg holder ikke pusten mens jeg venter.

Minner om hva dette faktisk dreier seg om:

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil legge til - hvis Birgit Skarstein slutter å eksponere egne barn, og hun bruker sin posisjon for å sette fokus på hvor skadelig det er med slik eksponering, at det fratar barna deres rettigheter og kan gjøre at de blir utsatt for mobbing, kriminelle handlinger, seksualisering/overgrep og identitetstyveri i tiår fremover...

...da kan hun utgjøre en kjempeviktig påvirkning. Hun er i en posisjon hvor hun blir hørt, også blant våre politikere. Hun har posisjon og nettverk til å skape en faktisk endring for barns rettigheter til privatliv, få på plass enten lovendring eller presisering av lov slik at det å bryte loven VIL få følger for foreldrene. 

Dette er kanskje den måten hun kan bidra til størst endring, størst omsorg for barns sikkerhet, barns rettigheter. 

Jeg håper hun ser galskapen og det totalt uansvarlige hun holder på med med denne eksponeringen av egne barn - og at hun heller velger å slutte med det OG bruke sin posisjon på en positiv måte.

Hun har posisjon og kontakter nok til at hun kan få satt igang en prosess som fører til endring på dette feltet. 

Jeg håper hun innser dette og faktisk gjør noe positiv ut av dette!

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Fotballfluen skrev (På 21.8.2026 den 20.03):

Når det er sagt får jeg panikkangst bare av tanken på å ha en løpende 1-åring om jeg selv satt i rullestol og hadde så begrenset bevegelighet. Kudos til henne som snart har to under 2 😄

Helt enig, jeg tenkte det samme! Utrolig modig gjort av henne altså, men én nyfødt og én som løper ut i veien... og snart to stk som løper hver sin vei... det er kaotisk nok når begge foreldre har beina i orden. 

• Liker 2
Skrevet

Birgit har gått fra å være parautøver til å bli influencer. Det skjedde noe når hun ble med i Skal vi danse og ble roomie med Helene Spilling. I overgangen fra paraidrett til vanlig liv må hun ha noe å leve av. Nå lever hun blant annet av å være en medieprofil/influencer. 

@Frisk Frosk om hun sier noe som helst, tipper jeg det er den vanlige influencer-unnskyldningen: "Jeg ville bare være et forbilde og vise hvordan det er å være mamma i rullestol". 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
Fotballfluen skrev (2 minutter siden):

Birgit har gått fra å være parautøver til å bli influencer. Det skjedde noe når hun ble med i Skal vi danse og ble roomie med Helene Spilling. I overgangen fra paraidrett til vanlig liv må hun ha noe å leve av. Nå lever hun blant annet av å være en medieprofil/influencer. 

@Frisk Frosk om hun sier noe som helst, tipper jeg det er den vanlige influencer-unnskyldningen: "Jeg ville bare være et forbilde og vise hvordan det er å være mamma i rullestol". 

Ja, det skulle ikke forundre meg at hun sa noe slikt. 

Men om BS skulle si noe slikt, da er det bare nok et bevis, som hun selv gir, om at hun mener hennes barn ikke har egne, individuelle rettigheter og at hun ikke trenger å respektere egne barns lovfestede rettigheter. 

Og, det vil i så fall også vise at selv de "beste" kan snu helt om og bli kynisk bare det er snakk om nok oppmerksomhet og penger.

Hun samarbeider jo også tett med og er venninne med influenser Ingeborg Senneset, som også er kjent for sin enorme dobbelmoral.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
Frisk Frosk skrev (23 minutter siden):

Vil legge til - hvis Birgit Skarstein slutter å eksponere egne barn, og hun bruker sin posisjon for å sette fokus på hvor skadelig det er med slik eksponering, at det fratar barna deres rettigheter og kan gjøre at de blir utsatt for mobbing, kriminelle handlinger, seksualisering/overgrep og identitetstyveri i tiår fremover...

...da kan hun utgjøre en kjempeviktig påvirkning. Hun er i en posisjon hvor hun blir hørt, også blant våre politikere. Hun har posisjon og nettverk til å skape en faktisk endring for barns rettigheter til privatliv, få på plass enten lovendring eller presisering av lov slik at det å bryte loven VIL få følger for foreldrene. 

Dette er kanskje den måten hun kan bidra til størst endring, størst omsorg for barns sikkerhet, barns rettigheter. 

Jeg håper hun ser galskapen og det totalt uansvarlige hun holder på med med denne eksponeringen av egne barn - og at hun heller velger å slutte med det OG bruke sin posisjon på en positiv måte.

Hun har posisjon og kontakter nok til at hun kan få satt igang en prosess som fører til endring på dette feltet. 

Jeg håper hun innser dette og faktisk gjør noe positiv ut av dette!

Støtter!! 🎯🎯💪

• Liker 4
Skrevet
Fotballfluen skrev (11 timer siden):

Birgit har nå jobb (og solid utdanning), i motsetning til de fleste andre influensere. Så hun har noe å leve av, må ikke være influenser. Sånn for ordens skyld. 
Hun kan fint vise hvordan det er å være mamma i rullestol, inkl alle utfordringene de støter på med utstyr, barnehage m.m., uten å vise/eksponere barna sine. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

Hennes samarbeidsparter burde revurdere dette samarbeidet. Å eksponere barn er det absolutte lavmålet, selv for influensere. Og hvem med viss selvrespekt vil tjene penger på å vise frem livet sitt i sosiale medier? Flaut å ikke ville bidra til samfunnet i form av ærlig arbeid når man kan.

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kometen skrev (54 minutter siden):

Hennes samarbeidsparter burde revurdere dette samarbeidet. Å eksponere barn er det absolutte lavmålet, selv for influensere. Og hvem med viss selvrespekt vil tjene penger på å vise frem livet sitt i sosiale medier? Flaut å ikke ville bidra til samfunnet i form av ærlig arbeid når man kan.

Her vil jeg påstå du er uredelig. Å påstå at ikke BS bidrar til samfunnet med ærlig arbeid er drøyt.

BS  jobber i kommunikasjons- og samfunnsavdelingen til Reitan Retail. Hun sitter i styret for Uno - X og holder foredrag. Hun har vel også skrevet en bok. 

Ja, det er kritikkverdig og, i mine øyne, galskap denne ekstreme eksponeringen av barn enkelte driver med. Inkludert BS. Hennes bidrag til å sette søkelyset på problemstillinger rullestolbrukere møter i hverdagen er viktig. Også som småbarnsmor. Men jeg tenker at hun fint kunne satt søkelyset på dette uten å eksponere sitt barn.

Samtidig tenker jeg det er mulig og kritisere en persons handlinger og valg, men samtidig være både saklig og redelig i sin argumentasjon.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
NedOpp skrev (2 timer siden):

Birgit har nå jobb (og solid utdanning), i motsetning til de fleste andre influensere. Så hun har noe å leve av, må ikke være influenser. Sånn for ordens skyld. 
Hun kan fint vise hvordan det er å være mamma i rullestol, inkl alle utfordringene de støter på med utstyr, barnehage m.m., uten å vise/eksponere barna sine. 

Det gjør det ikke bedre, det gjør det faktisk verre. Hun trenger ikke å gjøre det, men velger å gjøre det likevel. Håper hun får med seg kritikken her og tar til vett så snart som mulig. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
Miominoen skrev (2 timer siden):

Her vil jeg påstå du er uredelig. Å påstå at ikke BS bidrar til samfunnet med ærlig arbeid er drøyt.

BS  jobber i kommunikasjons- og samfunnsavdelingen til Reitan Retail. Hun sitter i styret for Uno - X og holder foredrag. Hun har vel også skrevet en bok. 

Ja, det er kritikkverdig og, i mine øyne, galskap denne ekstreme eksponeringen av barn enkelte driver med. Inkludert BS. Hennes bidrag til å sette søkelyset på problemstillinger rullestolbrukere møter i hverdagen er viktig. Også som småbarnsmor. Men jeg tenker at hun fint kunne satt søkelyset på dette uten å eksponere sitt barn.

Samtidig tenker jeg det er mulig og kritisere en persons handlinger og valg, men samtidig være både saklig og redelig i sin argumentasjon.

Det beklager jeg. Jeg trodde ikke hun var i arbeid (som ikke bare handlet om henne selv og samtidig lot seg dokumentere på insta/snap). 

Skrevet

Jeg håper hun tenker seg om nå, og i god tid før nestemann kommer. Hun er langt fra verstingen, vi vet lite OM guttungen selv om det er mye deling av bilder/video, men hun er såpass oppegående og lever ikke av å være influenser, at hun absolutt bør la være. Fortsett å ha fokus på og løfte fram problemene de støter på med komboen rullestolbruker+barn i samfunnet, men la guttungen+kommende småsøsken slippe eksponering, både i form av bilder/videoer og informasjon. Vær et forbilde, Birgit! Det er ikke for sent å snu.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Som en som kritiserer barneeksponering har jeg ikke sett denne tråden før nå.

Det er ikke tvil om at det er forskjeller på hvem som skal kritiseres og ikke av brukere her inne og ellers. Birgit Skarstein er nok en av de som kan dra den litt langt fordi hun er den hun er og blir ansett som et godt forbilde. Det er nesten som å banne i kirka å kritisere henne.  For meg spiller det ingen rolle om du heter Birgit Skarstein eller Sophie Elise. Barneeksponering i all offentlighet av en kommersiell aktør som også er forelder er kynisk utnyttelse av barn uansett hvem det er. Svært skuffende at BS også tyr til dette virkemiddelet for eget forgodtbefinnende og inntekt.

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
Jodaneida skrev (På 21.8.2026 den 21.04):

Hun er jo ikke likanes på en prikk

Jeg synes heller ikke det men mange synes det. 

• Liker 1
Skrevet
Kometen skrev (4 timer siden):

Det beklager jeg. Jeg trodde ikke hun var i arbeid (som ikke bare handlet om henne selv og samtidig lot seg dokumentere på insta/snap). 

Det er en ærlig sak. Jeg er forøvrig helt enig med deg angående eksponering av barn.

Skrevet

Jeg har tenkt på å starte en tråd om henne flere ganger, men så har det kokt bort.
Jeg følger henne, og synes det er interessant og lærerikt mtp hennes mange mange utfordringer når det gjelder rullestolen. Men jeg hater at hun eksponerer barnet så masse. Hun fikk spørsmål om mannens to eldre barn en gang husker jeg, da kom det et svar om at de ville ikke filmes, så det ble selvsagt respektert. Men hva med han lille gutten, som har blitt eksponert siden han ble født?
Jeg liker Birgit, men sliter med at hun viser frem barnet så mye. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (På 21.8.2026 den 19.52):

Følger henne ikke sosiale medier - men er det en person som er "overeksponert" i mediene så er det vel denne dama...  Kjenner ikke henne privat, men forstår ikke helt hvorfor hun dukker opp alle plasser etter å ha vært med i et NRK-program og drevet med idrett. 

Enig i dette, er få kjendiser jeg er så lei av som henne. Hun er sikkert en hyggelig og flink dame, men er jo overalt og må ha et vanvittig stort oppmerksomhetsbehov. Da er det ikke rart at også barna blir eksponert. 

Endret av Sandie
  • Liker 13
Skrevet (endret)

Det er nøyaktig samme mekanisme som i andre markeder der etiske grenser tråkkes over: Etterspørselen skaper tilbudet, og seerne forsvarer sitt eget forbruk ved å flytte ansvaret over på kritikerne.

For hvem skal egentlig si ifra hvis absolutt ingen følger med?

Det er en vesentlig forskjell på å være en skuelysten tilhenger som heier frem eksponeringen, og det å være en kritisk observatør som reagerer på at barns rettigheter tråkkes på. Hvis ingen følger med og påpeker overtrampene, får denne industrien operere helt uten innsyn og motstand.

Å si ifra om kritikkverdige forhold er ikke det samme som å støtte det ,det er den eneste måten å skape endring på.

Endret av SaraEmil
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Måne, admin. 

Skrevet
NedOpp skrev (På 23.8.2026 den 10.33):

Klart hun kan, men det gir jo ikke like mye penger i kassa 🤑

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...