Bokormsen Skrevet 22. august #41 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes dette blir en vel stor generalisering. Store aldersforskjeller er ikke noe særskilt bygdefenomen. De finnes minst like mye i storbyer, hvor datingsider og større sosiale miljøer gjør det lettere å møte mennesker på tvers av alder. Det finnes både vellykkede, ressurssterke menn og helt vanlige menn som dater yngre kvinner, akkurat som det finnes yngre kvinner som foretrekker eldre menn. Å redusere det til at menn enten er truckførere uten alternativer eller "creeps", blir en ganske unyansert beskrivelse. Noen søker jevnaldrende, andre gjør det ikke, begge deler forekommer. Faktisk ser man mange slike par blant akademikere, gründere, kunstnere, næringslivsfolk og andre storbymiljøer. Man trenger ikke mene at dette er normen for å erkjenne at det eksisterer. Det er derfor vanskelig å argumentere for at dette først og fremst er noe som oppstår fordi Ronny kjører truck og mangler jevngamle kvinner. Anonymkode: d68d4...b4d Nei, her var det snakk om 19 åringer, ikke «yngre kvinner». Om du snakker om 40 åring som blir sammen med en 28 åring så er jeg enig. Går samme 40 åring etter en 19 åring, så er det veldig guffent. Ingen vellykkede 40 åringer blir sammen med tenåringer fra videregående. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august #42 Skrevet 22. august Bokormsen skrev (2 timer siden): Nei, her var det snakk om 19 åringer, ikke «yngre kvinner». Om du snakker om 40 åring som blir sammen med en 28 åring så er jeg enig. Går samme 40 åring etter en 19 åring, så er det veldig guffent. Ingen vellykkede 40 åringer blir sammen med tenåringer fra videregående. Da er vi i hvert fall enige om at det er 19-åringer du snakker om. Men da blir også påstanden din om at dette først og fremst er et bygdefenomen enda mer spekulativ. Hva er grunnlaget for at en 40-åring som har sex med eller blir sammen med en 19-åring nødvendigvis er en mann som ikke har andre alternativer, er lite attraktiv for jevnaldrende eller kommer fra et miljø der han ikke har tilgang på kvinner på sin egen alder? At du personlig synes 40 + 19 er guffent, er jo helt greit. Men det er ikke det samme som å ha forklart hvorfor relasjonen oppstår. Og påstanden om at ingen vellykkede 40-åringer velger 19-åringer er en ganske sterk empirisk påstand. Det finnes åpenbart eksempler på ressurssterke og høyt utdannede menn som har seksuelle relasjoner med svært unge voksne kvinner. At man ikke liker det, gjør ikke disse mennene til arbeidsløse bygde-Ronnyer. Og for ordens skyld, 19-åringen er myndig. Man kan godt diskutere maktforskjeller, livserfaring og hvor attraktivt man synes en slik aldersforskjell er uten å late som om den unge kvinnen nødvendigvis er dum, manipulert eller ute av stand til å vite hva hun selv ønsker. 19 år er nettopp en alder hvor mennesker kan være svært forskjellige. Dette er selvsagt bare en personlig observasjon, ikke statistikk, men da jeg studerte i Stockholm ble jeg faktisk overrasket over hvor mange ressurssterke kvinner i begynnelsen av 20-årene som hadde ukompliserte, seksuelle relasjoner med betydelig eldre menn. Det var ikke snakk om usikre eller uerfarne jenter, men kvinner som virket svært bevisste på egne valg. Flere av mennene var dessuten etablerte og høyt utdannede, blant annet innen finans. Det passer derfor dårlig med forestillingen om at dette nødvendigvis handler om 'daddy issues', bygdemiljøer eller menn uten alternativer. Anonymkode: d68d4...b4d 1 5
UnknownUser0 Skrevet 23. august #43 Skrevet 23. august (endret) Det finnes en del mennesker som tror automatisk at fordi noen blir utnyttet og noen utnytter så blir alle det og alle gjør det. Det kan være at dem ble selv utnyttet og da tenker dem svart framfor å se verden med nyanser. I følge en del av kommentarene jeg har sett i denne tråden og i lignende tråder. Mennesker med slike meninger, infantiliserer og umyndiggjør voksne mennesker som er i full stand til å ta egne valg. Myndig og voksen blir man i norge når man fyller 18 ifølge norsk lov men man utvikler seg videre med årene. Det er viktig å kunne holde to tanker i hodet samtidig. Endret 23. august av UnknownUser0 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #44 Skrevet 24. august Det er ført spurt hva som menes med eldre menn - samfunnsdebatten er "eldre" gjerne folk over 60 og 65 år. En annen tolkning av "eldre" er eldre enn deg og det er det vanlige for at jenter/ kvinner dater noen som er eldre enn seg (altså heterofile jenter - lesbiske, da må jo den ene jenta/ kvinna date ei som er yngre, men siden, osv... faen så vanskelig dette ble). Det er litt av et spenn fra 20 til 65. Et helt liv. Skal vi tro du mener noen som er (ung) voksen og godt i gang med livet? Sånn 27 til 37 år? De er overalt. Hvem de er, spørs arenaen de er på. Hva slags folk (ut over alderen) trives du med? Du må ha mer enn tinder. Er du rar? Uvanlig er det nok. Nå er det vel så at med den aldersforskjellen, så er nok ikke målet med datingen å komme i et langvarig og seriøst forhold og ekteskap. Nåvel. Men puling ligger i kortene. Pass deg for griser, sier jeg, for predatorer er det nok av. Og så er det nok av dumminger som lar seg styres av det lille hodet og kobler ut det store. Ikke noe å samle på. Så er det dette med modenhet, da. Om du er en jentunge i hodet, eller om de er ei ung kvinne. En jentunge kan vel fint finne en 37- årig dott omtrent på samme kognitive utviklingstrinn, det er ikke det. Men ei ung kvinne som jakter en veltilpasset kar i 30- årene, hvis hun er 19 år - så vil hun oppdage det at han er fullstendig klar over at psyco og gærne damer finnes, og slike må man aldri ha vært oppi, og hun må overbevise han om at hun ikke er i noen av kategoriene. Det kan bli vanskelig. Nå, men lykke til. Og pass deg som sagt for predatorer og tullinger Anonymkode: 8af29...522
AnonymBruker Skrevet 25. august #45 Skrevet 25. august UnknownUser0 skrev (På 23.8.2026 den 13.04): Mennesker med slike meninger, infantiliserer og umyndiggjør voksne mennesker som er i full stand til å ta egne valg. Myndig og voksen blir man i norge når man fyller 18 ifølge norsk lov men man utvikler seg videre med årene. Det er viktig å kunne holde to tanker i hodet samtidig. Man blir ikke automatisk "voksen" og i stand til å gjøre kloke og gode vurderinger over natten bare fordi man i juridisk forstand er myndig...... Anonymkode: d543a...e5d 1 1
UnknownUser0 Skrevet 25. august #46 Skrevet 25. august (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man blir ikke automatisk "voksen" og i stand til å gjøre kloke og gode vurderinger over natten bare fordi man i juridisk forstand er myndig...... Anonymkode: d543a...e5d I følge norsk lov så er man det når man blir 18 og man utvikler seg videre med årene. Mennesker med slike meninger som dine, infantiliserer og umyndiggjør myndige mennesker som er voksne og som er i full stand til å ta egne valg. Så lenge man er 18 og ikke har mistet sin selvbestemmelse av rettssystemet så er det som det er. Uansett hva dere med slike meninger mener. Man trenger ikke være perfekt utviklet for å være voksen. Endret 25. august av UnknownUser0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august #47 Skrevet 25. august UnknownUser0 skrev (4 timer siden): I følge norsk lov så er man det når man blir 18 og man utvikler seg videre med årene. Mennesker med slike meninger som dine, infantiliserer og umyndiggjør myndige mennesker som er voksne og som er i full stand til å ta egne valg. Så lenge man er 18 og ikke har mistet sin selvbestemmelse av rettssystemet så er det som det er. Uansett hva dere med slike meninger mener. Man trenger ikke være perfekt utviklet for å være voksen. Selv om man kan hevde at 18-åringer er voksne, så er de likevel helt i begynnelsen av voksenlivet. Det betyr ikke nødvendigvis at vedkommende har dårlig dømmekraft eller lav samtykkekompetanse, men han eller hun har høyst sannsynlig mindre livserfaring enn f.eks. en 30-åring (eller eldre) til å basere dømmekraften på. Du kan jo sammenlikne det med at en person på 18 har lov til å inngå en komplisert økonomisk avtale, selv om de fleste vil være enige i at 18-åringen ikke har samme forutsetninger som f.eks. en erfaren forretningskvinne eller -mann til å oppdage alle fallgruvene i en slik avtale. Anonymkode: d543a...e5d
pludrespludre Skrevet 25. august #48 Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 23.54): Jeg er 19år og er nesten bare interessert i å date eldre menn. Har prøvd tinder osv, men det er så mye rart der.. Hvor kan jeg møte eldre menn? Og er det rart for meg å oppsøke de? Anonymkode: 127d1...c26 Jeg datet en på 30 da jeg var 18. Vi fikk barn. Det viste seg at jeg forstod hvor sjuk han var - menn på 30 liker ikke jenter som ikke engang her fylt tyve. Det er helt borderline pedofili. Det er dritkvalmt. Og ja. Jeg hadde masse daddy issues🤡 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #49 Skrevet 26. august Det som er sant, er at ts kan møte på mange eklinger som ikke går av veien for å utnytte og manipulere andre mennesker, heller ikke en 19-åring. Likevel finnes det mange godt voksne menn som vil elske og ære henne før den hun er. Det førstnevnte er så klart et problem, og som ts må ta med i vurderingene, men det finnes likevel mange snille flotte voksne menn der ute. I hvilken grad ts klarer å skille mellom de to kategoriene er dermed det store spørsmålet. Det er nok vanskeligere for en 19-åring enn en mer voksen kvinne, men det finnes jo tonnevis med voksne damer som velger manipulerende idioter, så er ikke som om alder i seg selv løser dette. Demoniseringen av menn i flertall må slutte. Forteller jeg min historie, så bare antar folk her at man er et kryp. Selv om de som faktisk er involverte vil si det motsatte. De som har opplevd vår historie er ganske enkelt ikke enig i en fastsatt definisjon. Men slik er det. Anonymkode: 65455...e9b 1 2 1
Maleficenta Skrevet 26. august #50 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det som er sant, er at ts kan møte på mange eklinger som ikke går av veien for å utnytte og manipulere andre mennesker, heller ikke en 19-åring. Likevel finnes det mange godt voksne menn som vil elske og ære henne før den hun er. Det førstnevnte er så klart et problem, og som ts må ta med i vurderingene, men det finnes likevel mange snille flotte voksne menn der ute. I hvilken grad ts klarer å skille mellom de to kategoriene er dermed det store spørsmålet. Det er nok vanskeligere for en 19-åring enn en mer voksen kvinne, men det finnes jo tonnevis med voksne damer som velger manipulerende idioter, så er ikke som om alder i seg selv løser dette. Demoniseringen av menn i flertall må slutte. Forteller jeg min historie, så bare antar folk her at man er et kryp. Selv om de som faktisk er involverte vil si det motsatte. De som har opplevd vår historie er ganske enkelt ikke enig i en fastsatt definisjon. Men slik er det. Anonymkode: 65455...e9b Snille flotte voksne menn går ikke etter 19 åringer 1
UnknownUser0 Skrevet 26. august #51 Skrevet 26. august (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som er sant, er at ts kan møte på mange eklinger som ikke går av veien for å utnytte og manipulere andre mennesker, heller ikke en 19-åring. Likevel finnes det mange godt voksne menn som vil elske og ære henne før den hun er. Det førstnevnte er så klart et problem, og som ts må ta med i vurderingene, men det finnes likevel mange snille flotte voksne menn der ute. I hvilken grad ts klarer å skille mellom de to kategoriene er dermed det store spørsmålet. Det er nok vanskeligere for en 19-åring enn en mer voksen kvinne, men det finnes jo tonnevis med voksne damer som velger manipulerende idioter, så er ikke som om alder i seg selv løser dette. Demoniseringen av menn i flertall må slutte. Forteller jeg min historie, så bare antar folk her at man er et kryp. Selv om de som faktisk er involverte vil si det motsatte. De som har opplevd vår historie er ganske enkelt ikke enig i en fastsatt definisjon. Men slik er det. Anonymkode: 65455...e9b Helt enig med alt dette. Ikke alle mennesker klarer å holde to tanker i hodet samtidig da. At noen er slik betyr at alle er slik, litt av en enkel tankegang noen har. Endret 26. august av UnknownUser0 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #52 Skrevet 26. august Manglende farsfigur i oppveksten her altså, blir gjerne slik da. Anonymkode: f3f43...4c4 1
UnknownUser0 Skrevet 26. august #53 Skrevet 26. august (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Manglende farsfigur i oppveksten her altså, blir gjerne slik da. Anonymkode: f3f43...4c4 Det kan være for noen men ikke alle. Igjen, den kommentaren her gjenspeiler enkel tankegang og infantilisering av 18+ årige mennesker som er myndige og voksne, man trenger ikke å være perfekt utviklet for å være voksen. Endret 26. august av UnknownUser0 1 1
Arild37 Skrevet 26. august #54 Skrevet 26. august Det har du all rett til om du ønsker det. Men du er klar over risikoene, så da kan du heller ikke klage når det går galt, for det vil det 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #55 Skrevet 26. august Det er sjeldent unge menn angrer på sex med eldre damer (sex generelt…) men har aldri møtt en voksen kvinne, som snakker pent om den eldre mannen, når de er på samme alder som mannen var da de var i et forhold. De fleste angrer og føler de ble utnyttet. Anonymkode: 307d5...f0d 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #56 Skrevet 27. august Jeg har selv vært der du er nå, og skal på ingen måte dømme deg. Mitt beste råd til deg er at du må være svært kritisk og forsiktig (virker ut som at du bryr deg litt om dette allerede, da du sier det er mye rart på Tinder). Ville holdt meg til standard dating apper og kanskje finner du plutselig en fyr som ikke er så verst. For å gjøre filtreringsarbeidet lettere så ville jeg fulgt disse rådene (dette er hva jeg har lært) - Gå for den som har problemer med at du er for ung, men som med tiden strekker seg til å gi forholdet et forsøk likevel. - Gå for en med livet på stell ifht. jobb, økonomi og psykisk helse - Gå for en som syntes det er vanskelig å skulle forklare ovenfor venner og kjente at dere er sammen, IKKE en som skryter av å ha deg/sender masse bilder av deg til venner og kjente - Pass på at personen har flere jevnaldrende venner (som også har livene sine på stell) - Positivt hvis fyren har vært i et tidligere langvarig forhold (3+ år) - Pass på at han behandler deg med respekt og som en jevnbyrdig selvom du er yngre. Hvis du stadig husker at du er mye yngre når dere er sammen, så kan det være et red flag. Folk som blir litt for begeistret for din unge alder er det bare å skygge klar øyeblikkelig! Siste råd er å prøve å holde deg så lavt i alder som du kan. Anonymkode: 0b0fc...325
AnonymBruker Skrevet 27. august #57 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nja ikke helt. Jeg vet jeg er farget av mine opplevelser. Men jeg er ikke alene om å tenke at en mann på 30 som høvler over 18-åringer er noen griser. Det er i grenseland. Alle må ikke være enige - og sånn er det jo. Man er uenige om ting. Jeg tror ikke alle menn i en sånn relasjon er syke. Men jeg tror de færreste oppegående, sunne, modne menn på 30 ikke finner en på 18 interessant. Anonymkode: 69d5b...960 Du står fritt til å mene at en 30-åring og en 18-åring er en dårlig match. Men det er noe annet enn å plassere det i nærheten av pedofili. Pedofili handler om seksuell tiltrekning til prepubertale barn, ikke voksne 18-åringer. Å bruke ordet om voksne mennesker gjør begrepet mindre presist og risikerer å bagatellisere det det faktisk beskriver. (samtidig som det bidrar til skampåføring og hetsing av mennesker på grunnlag av en generell antakelse om motivene deres.) Anonymkode: 45f43...ef2 1 1 4
Christina82 Skrevet 29. august #58 Skrevet 29. august Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og tilsvar til dette. Christina82, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå