AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:41 #41 Skrevet torsdag kl. 13:41 Hvor var problemet? Man kan velge å ta alt i verste mening, eller enda verre mening. Verden er slitsom nok om man ikke skal gå rundt å konstruere problemer Anonymkode: e49bd...a63
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:47 #42 Skrevet torsdag kl. 15:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor var problemet? Man kan velge å ta alt i verste mening, eller enda verre mening. Verden er slitsom nok om man ikke skal gå rundt å konstruere problemer Anonymkode: e49bd...a63 Jeg er ikke en person som tar alt i verste mening, tvert i mot. Men dette kommer jo selvsagt veldig an på hva annet som har kommet fram samme kanten tidligere. Er det en person som stadig kommer med stikk, som er krass mot andre og ikke tåler noe selv, er det lettere å ta det ikke opp enn om det er en person som aldri sier et skjevt ord om eller til noen. Om det er noen jeg har riktig tone med kan jeg tåle temmelig drøye spøker f.eks. Anonymkode: 8536b...bd2 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:34 #43 Skrevet torsdag kl. 16:34 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men dette kommer jo selvsagt veldig an på hva annet som har kommet fram samme kanten tidligere. Er det en person som stadig kommer med stikk, som er krass mot andre og ikke tåler noe selv, er det lettere å ta det ille opp enn om det er en person som aldri sier et skjevt ord om eller til noen. Akkurat, det er min erfaring også. Anonymkode: bc0c4...5cd
enhjørningfis Skrevet torsdag kl. 16:51 #44 Skrevet torsdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skulle skrive sønnens initialer. Barnets navn er noe a la Fredrik Berg-Olsen (der Berg er mitt navn og Olsen er pappaens navn), så skrev FBO. Svigermor lurte på hva B-en stod for... Hvordan ville dere reagert? Jeg ble paff, og faktisk litt irritert. Anonymkode: 8536b...bd2 Berg vel?! Går det ikke an å bare svare uten å lage ett innlegg om alt her inne? 😂 svigermødre er svigermødre, men folk må jo klare å svare for seg å gå videre med livet 😂 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:28 #45 Skrevet torsdag kl. 20:28 Slapp av og ikke ta alt i verste mening. Hun tenkte seg sikkert ikke om. Hun tenkte vel at b-en kunne være et mellomnavn. Selv om det var bindestrek. Jeg ville ikke tenkt at hun er en dårlig svigermor pga det her altså, det var nok bare ubetenksomt. Jeg sier mye dumt fordi jeg ikke tenker meg om og jeg er vel ikke alene om det. Anonymkode: ed8e2...253
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:43 #46 Skrevet fredag kl. 06:43 Enkelt: med utgangspunkt i navnet du skrev i hovedinnlegget, Fredrik Berg-Olsen. Så er intialene F.B.-O. Alternativt FB Hvis det ikke var et bindestrek mellom Berg og Olsen, slik som dette: Fredrik Berg Olsen, så blir intialene FBO. Anonymkode: 742f1...50e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:46 #47 Skrevet fredag kl. 06:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkelt: med utgangspunkt i navnet du skrev i hovedinnlegget, Fredrik Berg-Olsen. Så er intialene F.B.-O. Alternativt FB Hvis det ikke var et bindestrek mellom Berg og Olsen, slik som dette: Fredrik Berg Olsen, så blir intialene FBO. Anonymkode: 742f1...50e Kom borti send-knappen før jeg var ferdig. «… F.B.-O. Alternativt FBO mer uformelt / i dagligtalen. Teknisk sett skulle det vært FB, men det er etablert en standard med at alle ledd i navnet settes med sin egen initial. Anonymkode: 742f1...50e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:52 #48 Skrevet fredag kl. 06:52 Teit med 2 etternavn. Ikke ser det pent ut heller Anonymkode: f9ee3...16c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:55 #49 Skrevet fredag kl. 06:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Teit med 2 etternavn. Ikke ser det pent ut heller Anonymkode: f9ee3...16c Det var ikke det som var temaet her. Anonymkode: 8536b...bd2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #50 Skrevet i går, 11:04 Skjønner godt at hun reagerer. Når begynte man med å slå sammen etternavn og lage nye? Hva skjer når Trine Olsen-Hansen får barn med Ola Andersen-Torsen? Blir det Angelina Olsen-Hansen-Andersen-Torsen? Eller kan de splitte opp og slå sammen de delene de liker best? F.eks. Angelina Torsen-Olsen? Eller bare Angelina Hansen? Hva med å "bringe etternavnet videre"? Hvis Angelinzen-etternavnet blir til Angelinzen-Thoroldzen, så stopper jo Angelinzen-etternavnet. Og trolig kan ikke barn av Angelinzen-Thoroldzen skifte navn til Angelinzen pga at det er fredet og moren heter ikke lenger Angelinzen, men Angelinzen-Thoroldzen. Anonymkode: 46805...561
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #51 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 19.8.2026 den 22.57): Skulle skrive sønnens initialer. Barnets navn er noe a la Fredrik Berg-Olsen (der Berg er mitt navn og Olsen er pappaens navn), så skrev FBO. Svigermor lurte på hva B-en stod for... Hvordan ville dere reagert? Jeg ble paff, og faktisk litt irritert. Anonymkode: 8536b...bd2 Bedreviter? Anonymkode: 143de...cdd
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #52 Skrevet 12 timer siden Jeg ville med største alvor svart Balthazar. Artig å se reaksjonen! Anonymkode: d3619...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #53 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 13.05): Kjenner litt til typen menneske. Serverer stikk og spydigheter til og om alt og alle, men tåler ikke å få tilbake med samme mynt. Da kan det etterhvert bli vanskelig å skille hva som er uskyldig ubetenksomhet/jernteppe etc og hva som er et stikk forkledd som glemsel/spøk/omsorg. Og så legger du merke til alt fordi du vet at neste stikk er rett rundt hjørnet, men du vet ikke når det kommer. Og vips, sitter man der med svarteper fordi man nå fremstår utad hårsår/vanskelig/som om man lager storm i vannglass i tillegg. Det sies at sånne type folk gjør det for å få, og så lenge de kan få, en (emosjonell) reaksjon fra "deg". Jeg har tidvis merket det på min svigermor; hvis jeg virkelig ikke bryr meg f.eks. om hvorvidt hun har kjørt forbi huset vårt på vei et annet sted uten å stoppe innom oss, så slutter hun å liksom unnskylde seg for at hun gjorde nettopp det fordi sånn og slik. Og motsatt; jo mer en handling eller et stikk påvirker meg, jo oftere blir nettopp den type handlinger eller stikk et tema i samhandling med henne. Eksempelvis kjøpe sko til barnebarnet bak vår rygg og presentere det til oss etterpå som at hun har gjort oss en stor tjeneste, helt uten tanke for om vi kanskje allerede har kjøpt sko eller var på leting etter favorittskoene til ungen eller bare hadde lyst til å ordne sånt selv. Hun måtte jo ofre tid og penger på å ordne opp siden vi ikke hadde gjort det selv! (Når det er en gjentagende greie med at "hjelpen" kommer med et stikk om at nå har hun fikset problemet for oss, så handler det ikke om skoene, klærne eller 17.mai-sløyfene i seg selv lenger. Det er ikke hjelp når du sitter igjen med følelsen av at vedkommende tror du er udugelig!) Så tilbake til det med å ikke gi en reaksjon. Svar på spørsmålet som om det er et helt vanlig spørsmål, som flere i tråden har gitt eksempel på. Lettere sagt enn gjort, men det sies å hjelpe. Både på å redusere mengden stikk siden vedkommende ikke får reaksjonen som hun ville ha, men også på din egen sjelefred hvis du klarer å stå trygt i deg selv og la hennes stikk bare prelle av. Anonymkode: bc0c4...5cd Jeg skjønner at du og svigermor har en litt trøblete relasjon, men de eksemplene du nevner synes ikke jeg er noe å ta så på vei for. Det at hun har kjørt forbi huset deres på vei til andre avtaler, er det noen sak i det hele tatt? Kanskje hun føler på seg at du ser henne, og synes at hun vil forklare hvorfor hun ikke stoppet. Det er vel ikke å være spydig? Og at hun har kjøpt nye sko til barnebarnet sitt, jeg kan ikke se noe galt i det. Dere kan likevel kjøpe et par andre sko i tillegg, eller dere kan bytte skoene, om det er et problem. Våre barn har fått mye forskjellig fra begge sider av familien gjennom årene, og det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet over at jeg ikke fikk detaljstyre hva de skulle kjøpe. Noen ganger spurte de, andre ganger kom de med klesplagg eller andre ting, og det var helt fint! Når det gjelder stikk og spydigheter, så forbinder jeg det med andre ting enn at et barn får nye sko. Tror enkelte overtenker veldig, og om de ikke liker svigermor, så blir alt hun gjør feil. Anonymkode: d3619...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #54 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 11.57): Problemet er at jeg er usikker på om dette var hjernteppe eller et stikk. Hun er av typen som kan komme med stikk. Hun er dessuten også VELDIG lettfornærmelige på egne vegne, så jeg synes hun selv bør være litt nøyere med hva hun sier til andre. TS Anonymkode: 8536b...bd2 Skriver du hjernteppe (i stedet for jernteppe, som det egentlig heter) som et stikk til at det er noe feil med hjernen...? Slik ville vel du reagert om det var svigermor som hadde brukt uttrykket om du hadde fått jernteppe for noe. Anonymkode: b4fe4...11b
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #55 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 6.34): Hun er 70. Anonymkode: 8536b...bd2 Dette burde du skrevet i HI. Det kan hende hun begynner å få demens/en annen sykdom. Slike ting kan snike seg inn på en. De kommer ikke alltid som en innpakket diagnose den første dagen. Anonymkode: de69b...dff
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #56 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skjønner at du og svigermor har en litt trøblete relasjon, men de eksemplene du nevner synes ikke jeg er noe å ta så på vei for. Det at hun har kjørt forbi huset deres på vei til andre avtaler, er det noen sak i det hele tatt? Kanskje hun føler på seg at du ser henne, og synes at hun vil forklare hvorfor hun ikke stoppet. Det er vel ikke å være spydig? Og at hun har kjøpt nye sko til barnebarnet sitt, jeg kan ikke se noe galt i det. Dere kan likevel kjøpe et par andre sko i tillegg, eller dere kan bytte skoene, om det er et problem. Våre barn har fått mye forskjellig fra begge sider av familien gjennom årene, og det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet over at jeg ikke fikk detaljstyre hva de skulle kjøpe. Noen ganger spurte de, andre ganger kom de med klesplagg eller andre ting, og det var helt fint! Når det gjelder stikk og spydigheter, så forbinder jeg det med andre ting enn at et barn får nye sko. Tror enkelte overtenker veldig, og om de ikke liker svigermor, så blir alt hun gjør feil. Anonymkode: d3619...ed1 Trøblete relasjon er det sikkert og visst, ja. Nei, det at hun kjører forbi oss på vei til andre avtaler bryr meg midt i veggen. Det er ikke alltid man har tid eller lyst til å legge inn et kaffebesøk på veien, noe jeg forstår, og jeg vil ikke hun skal føle seg forpliktet til å komme innom. Ønsker hun å komme innom, er det selvsagt koselig, men ikke noe jeg forventer. Hun selv blir derimot fort snurt hvis vi er på noe i nærheten eller passerer der hun bor uten å hilse på på veien, så der forventes det å komme innom på en kopp kaffe. Det handler ikke om skoene i seg selv. Det handler om måten det presenteres til oss på(jeg kjøpte sko til henne jeg, siden dere ikke har giddet å gjøre det!), at det tilsynelatende er om å gjøre å gjøre det bak vår rygg, og at det forventes takknemlighet herfra til månen for at hun nå har gjort oss en stoooor tjeneste. Det er slik med det meste av "hjelp" og ting som kommer derfra; sjelden den type hjelp vi faktisk trenger, med en eller annen kommentar som skal gi oss dårlig samvittighet for ikke å ha ordnet det selv, og med forventning om skryt og takknemlighet for å ha reddet dagen. Baker kake til min samboers bursdag sammen med barnebarnet, og sukker til datteren sin(samboers søster) i barnebarnets påhør om at hun måtte gjøre det "siden mora ikke gidder". Bursdagsbarnet selv setter forsåvidt pris på selve gesten å bli bakt til, men ellers driter han i om det blir kake til bursdagen eller ikke. Hun gjorde det samme med svigerinnen min og meg; tok over husarbeid hos svigerinnen min og klaget til meg over at hun "måtte" gjøre det, og vice versa. Kommer barnet vårt til bestemor med sko som er for skitne etter bestemors smak, kommer hun gjerne hjem igjen med et nytt par. Det samme med jakke eller andre ting. Av og til var skoene hvite også, med en forventning om at de skulle holdes hvite og rene. Dama har fire barn, åtte barnebarn og tre oldebarn, har jobbet i barnehage og sfo i mange år, og burde da ha erfaring med at barnesko blir skitne, og at hvite joggesko til barn sjeldent ser hvite ut særlig lenge med mindre de brukes kun til selskapelige anledninger, altså pensko. Vi vet det, og vi gidder ikke stresse med å skulle holde skoene rene og pene nok etter bestemors standard. Hun gjorde det samme med svigerinnen min(sin egen datter) og hennes barn; kjøpte sko og klær til barnebarnet og fremstilte det til datteren som at hun hadde reddet datteren fra sin egen udugelighet. Anonymkode: bc0c4...5cd
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #57 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trøblete relasjon er det sikkert og visst, ja. Nei, det at hun kjører forbi oss på vei til andre avtaler bryr meg midt i veggen. Det er ikke alltid man har tid eller lyst til å legge inn et kaffebesøk på veien, noe jeg forstår, og jeg vil ikke hun skal føle seg forpliktet til å komme innom. Ønsker hun å komme innom, er det selvsagt koselig, men ikke noe jeg forventer. Hun selv blir derimot fort snurt hvis vi er på noe i nærheten eller passerer der hun bor uten å hilse på på veien, så der forventes det å komme innom på en kopp kaffe. Det handler ikke om skoene i seg selv. Det handler om måten det presenteres til oss på(jeg kjøpte sko til henne jeg, siden dere ikke har giddet å gjøre det!), at det tilsynelatende er om å gjøre å gjøre det bak vår rygg, og at det forventes takknemlighet herfra til månen for at hun nå har gjort oss en stoooor tjeneste. Det er slik med det meste av "hjelp" og ting som kommer derfra; sjelden den type hjelp vi faktisk trenger, med en eller annen kommentar som skal gi oss dårlig samvittighet for ikke å ha ordnet det selv, og med forventning om skryt og takknemlighet for å ha reddet dagen. Baker kake til min samboers bursdag sammen med barnebarnet, og sukker til datteren sin(samboers søster) i barnebarnets påhør om at hun måtte gjøre det "siden mora ikke gidder". Bursdagsbarnet selv setter forsåvidt pris på selve gesten å bli bakt til, men ellers driter han i om det blir kake til bursdagen eller ikke. Hun gjorde det samme med svigerinnen min og meg; tok over husarbeid hos svigerinnen min og klaget til meg over at hun "måtte" gjøre det, og vice versa. Kommer barnet vårt til bestemor med sko som er for skitne etter bestemors smak, kommer hun gjerne hjem igjen med et nytt par. Det samme med jakke eller andre ting. Av og til var skoene hvite også, med en forventning om at de skulle holdes hvite og rene. Dama har fire barn, åtte barnebarn og tre oldebarn, har jobbet i barnehage og sfo i mange år, og burde da ha erfaring med at barnesko blir skitne, og at hvite joggesko til barn sjeldent ser hvite ut særlig lenge med mindre de brukes kun til selskapelige anledninger, altså pensko. Vi vet det, og vi gidder ikke stresse med å skulle holde skoene rene og pene nok etter bestemors standard. Hun gjorde det samme med svigerinnen min(sin egen datter) og hennes barn; kjøpte sko og klær til barnebarnet og fremstilte det til datteren som at hun hadde reddet datteren fra sin egen udugelighet. Anonymkode: bc0c4...5cd ... Men sko og klær og ubedt hjelp går vel ikke direkte under stikk og kommentarer-kategorien, det er sant. Dem har jeg forsåvidt også kjennskap til fra den kanten, men de gjøres ofte så subtile og fremstilles gjerne som spøk, så det er vanskelig å "ta henne" på dem. (Joda, greit, jeg er en overtenker til vanlig, men jeg tåler også vanligvis helt fint en spøk eller fem så lenge jeg kan si fra hvis noe treffer et sårt punkt eller bare ikke var noe gøy. Det går ikke med svigermor, da blir hun det misforståtte offeret som bare ville spøke litt og aldri mente noe vondt med noe, og jeg den vanskelige som ikke tåler noe som helst. Samtidig blir jeg også den vanskelige eller slemme hvis jeg spøker tilbake på den samme måten som hun gjør.) Anonymkode: bc0c4...5cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå