Gå til innhold

Navnetrøbbel med svigermor

Fremhevede innlegg

Skrevet
Heln skrev (6 timer siden):

Jeg glemmer at mine egne unger har to etternavn, så det er nok bare å le bort🙈

Det er faktisk imponerende sløvt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hahaha, jamen, dette forsøker jeg jo å forklare - nettopp forskjellen på hva vi kaller navnene som formelt registreres og benyttes på en person, og navnearten/navnetypen.

Om jeg ber deg sortere navnene Per, Pål, Espen, Hansen, Nordli, Dahl i kategoriene fornavn og etternavn klarer du det helt fint. Det er ikke behov for kategorien mellomnavn, og du ville uansett ikke visst hva du skulle sette der, når det bare gjelder navnene. 

Selv om Hansen i eksemplet er et mellomnavn, er det selvfølgelig også et etternavn. 

Jeg kan f eks si at jeg ønsker at barnet mitt skal ha to etternavn, mitt og farens, Hansen og Nordli. MEN vi har ennå ikke bestemt hvilket navn som skal være formelt etternavn og hvilket som skal være mellomnavn. På dette stadiet snakker vi fortsatt om to etternavn, fordi det er to navn av typen etternavn.

Anonymkode: 1b6d7...d8f

Hvis noen heter Ine Margrethe Nilsen er det fortsatt veldig mange som omtaler navnet ”Margrethe” som mellomnavn, akkurat slik som du påsto at ”Pål” er et mellomnavn i ditt eksempel på lik linje med ”Hansen”. 

Det er helt meningsløst å påstå at Per Pål Hansen Olsen har ”to etternavn” når navnet hans er meldt inn til Skatteetaten.

Anonymkode: 0ea39...6c3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Snakk om å lage en sak ut av en ikke-sak.. 

Er du veldig lett krenkbar når det kommer til andre personer også?

Anonymkode: 6379c...c88

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville bare svart at B stod for Berg. Hva er trøbbel med det? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg lest alle kommentarene, men jeg finner fremdeles ikke ut av hva navnetrøbbelet var for noe… at hun lurte på hva b-en stod for er da virkelig ikke noe trøbbel!

Anonymkode: eda67...cc2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skulle skrive sønnens initialer. Barnets navn er noe a la Fredrik Berg-Olsen (der Berg er mitt navn og Olsen er pappaens navn), så skrev FBO. Svigermor lurte på hva B-en stod for...

Hvordan ville dere reagert? Jeg ble paff, og faktisk litt irritert.

Anonymkode: 8536b...bd2

Jeg ville reagert med å si hva bokstaven står for. Ferdig med den saken

Anonymkode: 5ee73...2e6

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor gidder du å bry deg om en slik fillesak? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Om barnet har bindestrek i etternavnet er det kanskje et ønske om å korrigere feil?

Da vil jo initialene være kun første bokstav i fornavn og etternavn. Om barnet har et mellomnavn er vil det være tre bokstaver i initialene. Les også tråden om «feil etternavn på skolen». Kan hende hun er av typen som synes språkfeil er irriterende, det er en del av de😄

Anonymkode: 95248...ce4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skulle skrive sønnens initialer. Barnets navn er noe a la Fredrik Berg-Olsen (der Berg er mitt navn og Olsen er pappaens navn), så skrev FBO. Svigermor lurte på hva B-en stod for...

Hvordan ville dere reagert? Jeg ble paff, og faktisk litt irritert.

Jeg forstår ikke hva du reagerer på? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun vet hva etternavnet mitt er, men tok det vel for gitt at barnet hadde kun fars navn...

Eller hun tenkte ikke på at det var begges navn? 

Her lager jo du et drama av noe som sannsynligvis var et helt genuint spørsmål fra svigermor.... Du kan helle reagere hvis hun hadde sagt noe etterpå som "Å herregud, holder det ikke med ett etternavn?".

Anonymkode: 379c2...d38

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Navnetrøbbel? Her lager du trøbbel av ingenting. Hjelpes. Ikke sikkert hun tenkte seg om. Trodde kanskje det var to fornavn. Det var jo bare å svare hva hele navnet var vel.

Man trenger ikke lage problemer av alt.

Anonymkode: f506d...85a

Enig, men man må ta svigermor, vet du..... ALT svigermor gjør, skal tolkes feil....

Anonymkode: 379c2...d38

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på forholdet til svigermor, men dette kan fint ha vært et stikk til svigerdatter, hvis svigermor mente at barnebarnet kun skulle hatt deres etternavn for eksempel. Man vet jo godt hva svigerdatteren, moren til barnebarna dine, heter til etternavn. Og burde vite hva barnet også heter..

Da min sønn syns han hadde så kjedelig navn; et fornavn og et etternavn, og vi begynte å prate om de som har mellomnavn og hvis de skulle hatt det osv., så presterte min svigermor å svare at da skulle jo barna våre hatt hennes pikenavn som mellomnavn! På ramme alvor! Jeg har tatt mannens navn da vi giftet oss, og barna har da også dette etternavnet, men da mente hun at hvis de skulle hatt mellomnavn skulle det vært hennes pikenavn, ikke mitt pikenavn. Sånn er det å føles som en rugemaskin, som kun har vært et nødvendig onde for at hun skulle få barnebarn......

Men nå er hun en person som kommer med stikk hver-eneste-gang vi møtes også, da. Så ja, hvordan man reagerer på en slik kommentar kommer an på forholdet man har i utgangspunktet.

Anonymkode: 22e08...5d1

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke rart det er krig i verden når bittesmå bagateller som dette blåses opp til en sak man blir irritert for.

Har du aldri hatt et lite jernteppe selv noen gang? 

• Liker 2
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Det er ikke rart det er krig i verden når bittesmå bagateller som dette blåses opp til en sak man blir irritert for.

Har du aldri hatt et lite jernteppe selv noen gang? 

Problemet er at jeg er usikker på om dette var hjernteppe eller et stikk. Hun er av typen som kan komme med stikk. Hun er dessuten også VELDIG lettfornærmelige på egne vegne, så jeg synes hun selv bør være litt nøyere med hva hun sier til andre.

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er at jeg er usikker på om dette var hjernteppe eller et stikk. Hun er av typen som kan komme med stikk. Hun er dessuten også VELDIG lettfornærmelige på egne vegne, så jeg synes hun selv bør være litt nøyere med hva hun sier til andre.

TS

Du prøver å få et dårligst mulig forhold til svigermor?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS

Kjenner litt til typen menneske. Serverer stikk og spydigheter til og om alt og alle, men tåler ikke å få tilbake med samme mynt. Da kan det etterhvert bli vanskelig å skille hva som er uskyldig ubetenksomhet/jernteppe etc og hva som er et stikk forkledd som glemsel/spøk/omsorg. Og så legger du merke til alt fordi du vet at neste stikk er rett rundt hjørnet, men du vet ikke når det kommer. Og vips, sitter man der med svarteper fordi man nå fremstår utad hårsår/vanskelig/som om man lager storm i vannglass i tillegg.

Det sies at sånne type folk gjør det for å få, og så lenge de kan få, en (emosjonell) reaksjon fra "deg". Jeg har tidvis merket det på min svigermor; hvis jeg virkelig ikke bryr meg f.eks. om hvorvidt hun har kjørt forbi huset vårt på vei et annet sted uten å stoppe innom oss, så slutter hun å liksom unnskylde seg for at hun gjorde nettopp det fordi sånn og slik. Og motsatt; jo mer en handling eller et stikk påvirker meg, jo oftere blir nettopp den type handlinger eller stikk et tema i samhandling med henne. Eksempelvis kjøpe sko til barnebarnet bak vår rygg og presentere det til oss etterpå som at hun har gjort oss en stor tjeneste, helt uten tanke for om vi kanskje allerede har kjøpt sko eller var på leting etter favorittskoene til ungen eller bare hadde lyst til å ordne sånt selv. Hun måtte jo ofre tid og penger på å ordne opp siden vi ikke hadde gjort det selv! (Når det er en gjentagende greie med at "hjelpen" kommer med et stikk om at nå har hun fikset problemet for oss, så handler det ikke om skoene, klærne eller 17.mai-sløyfene i seg selv lenger. Det er ikke hjelp når du sitter igjen med følelsen av at vedkommende tror du er udugelig!)

Så tilbake til det med å ikke gi en reaksjon. Svar på spørsmålet som om det er et helt vanlig spørsmål, som flere i tråden har gitt eksempel på. Lettere sagt enn gjort, men det sies å hjelpe. Både på å redusere mengden stikk siden vedkommende ikke får reaksjonen som hun ville ha, men også på din egen sjelefred hvis du klarer å stå trygt i deg selv og la hennes stikk bare prelle av.

Anonymkode: bc0c4...5cd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Det skjønner jeg kan være både vanskelig og ubehagelig, allikevel synes jeg at å bruke dette scenarioet vitner om at du prøver å lage storm i vannglass. 

Anonymkode: b0245...5d2

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke har problemer, så får man lage seg noen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun vet hva etternavnet mitt er, men tok det vel for gitt at barnet hadde kun fars navn...

Spør svigermor, ikke KG.

Skrevet

Er du den samme som hadde problemer med skolen, eller?

Anonymkode: 25850...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...