Gå til innhold

Feil etternavn på skolen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren begynte akkurat i første klasse. Jeg har fylt ut korrekte opplysninger i alle skjemaer. Ser det er registrert riktig i skoleappen også. Men på garderobeplass en og diverse papirer vi har fått med hjem står det feil etternavn. Hun har et dobbelt etternavn med bindestrek, noe a la Bang-Hansen eller Tybring-Gjedde. Og de har nå bare skrevet det bakerste navnet. Om Pål Bang-Hansen plutselig skulle blitt til Pål Hansen, så er jo det et helt annet navn. Det er ikke bare et mellomnavn som er kortet bort, det er en del av etternavnet som mangler. Jeg har sagt fra, men de har ikke rettet opp og de fortsetter å skrive samme på nye ting. 

Er jeg ser som bryr meg om dette? Er det en bagatell jeg bare skal la gå? Eller skal jeg fortsette å si fra til det er ordnet? Jeg må innrømme at det irriterer meg. Både fordi det er mitt navn som "forsvinner" og fordi hun faktisk er registrert som ****-***** i folkergisteret og alle andre steder. Så om man søker på det navnet som de skriver, så vil ikke nødvendigvis riktig person dukke opp.

Jeg vet jo ikke hvor mange andre steder de vil fortsette å bruke feil navn, og om det kan lage krøll noen steder.

Anonymkode: 50356...0f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er med bindestrek så har jo skolen gjort feil, og ja det hadde irritert meg. 

Anonymkode: c0ec2...e46

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rett skal være rett når det brukes bindestrek. Men er det utrolig langt navn som er vanskelig i diverse situasjoner eller er det bare folk på skolen som er helt løk?

Anonymkode: ae363...9da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare si i fra, men er jo ingen grunn til pålagte noen stor sak ut av det. 

De syns sikkert det er fryktelig tungvint med de doble etternavnene (men de skal selvsagt bruke de allikevel da).

Anonymkode: 58ea1...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må jo bare si i fra, men er jo ingen grunn til pålagte noen stor sak ut av det. 

De syns sikkert det er fryktelig tungvint med de doble etternavnene (men de skal selvsagt bruke de allikevel da).

Helt enig, doble etternavn er direkte latterlige.

Anonymkode: f215e...5ae

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke laget noen større sak av det, det har jo svært lite å si i praksis det her på barneskolen. Mine har bare fått mellomnavnet og ikke etternavnet en del steder på skolen, men hva har det å si egentlig? 

Anonymkode: 2bfca...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig, det er tungvint og ser dumt ut.

Anonymkode: 0e8a5...11c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det handler kanskje om manglende plass på garderobe og lignende?  Har man lange navn som Oskar-Kristoffer Ødegaard-Haaland så kan det bli vanskelig å klemme inn alle disse bokstavene på en fysisk lapp...

Og hvorfor er dette et problem for deg? Barnet vet vel hva det heter og hvor garderobe-plasssen er?

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rett skal være rett når det brukes bindestrek. Men er det utrolig langt navn som er vanskelig i diverse situasjoner eller er det bare folk på skolen som er helt løk?

Anonymkode: ae363...9da

Til sammen 8 bokstaver, ikke noe ekstremt.

TS

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det mer tungvindt enn når barn har to fornavn? Jenta mi har bare ett fornavn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du jo selvsagt mene. Men det er nå uansett barnets navn, og man kan ikke bare gjøre om på det fordi man mener det er "latterlig".

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til sammen 8 bokstaver, ikke noe ekstremt.

TS

Men hvorfor bindestrek, to navn, der det midterste kan forkortes med forbokstav, er vel ok? Eller er dette er nytt, konstruert navn?

Anonymkode: fb8f2...f21

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (19 minutter siden):

Det handler kanskje om manglende plass på garderobe og lignende?  Har man lange navn som Oskar-Kristoffer Ødegaard-Haaland så kan det bli vanskelig å klemme inn alle disse bokstavene på en fysisk lapp...

Og hvorfor er dette et problem for deg? Barnet vet vel hva det heter og hvor garderobe-plasssen er?

Det var sånne store lapper med lim på baksiden. Hadde vært plass til å skrive både adressen og telefonnummeret.

Det hadde jo egentlig holdt med fornavn, men når de først setter opp fullt navn på garderobeplass ene hadde det jo vært greit om navnet var riktig!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor bindestrek, to navn, der det midterste kan forkortes med forbokstav, er vel ok? Eller er dette er nytt, konstruert navn?

Anonymkode: fb8f2...f21

Hvorfor skal det midterste forkortet med forbokstav? Da kan like gjerne begge forkortes med forbokstav. Begge navnene er likeverdige etternavn. Det er ikke et fornavn og etternavn etternavn.

Det er mitt og fars etternavn med bindestrek, ikke mer "konstruert" enn det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge navnene er likeverdige etternavn. Det er ikke et fornavn og etternavn etternavn.

Høres nesten ut som at de har feilskrevet etternavnet en eller annen plass internt hos seg.

Etternavn er etternavn så dette bør de klare å rette opp i.

Anonymkode: 6fa66...31b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jenta har ett etternavn, og det er satt sammen med en bindestrek. Jeg hadde vært tydelig på det og klaget hver gang det blir feil. Hvis ikke risikerer du at dette blir en følgefeil som forplanter seg. 

Anonymkode: 88b3e...468

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er bare å si fra på en hyggelig måte. Si det er viktig for deg, så tipper jeg det løser seg greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Største bagatellen jeg har sett her inne i hele 2026.

Anonymkode: 48be8...377

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt beskjed igjen. 
Mellomnavn er jo en ting, men med bindestrek i etternavn forsvinner jo starten av etternavnet, det går ikke an…. 

Anonymkode: ab4bd...1da

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun heter Munthe-Kaas heter hun Munthe-Kaas, ikke Kaas. 

Dette må de faktisk rette opp i.

(tenk om hun het Thybring-Gjedde og så står det bare Marie Gjedde på plassen hennes! Det er ikke riktig etternavn! 

Hilsen hun med bindestrek i fornavnet, og folk klarer allikevel bare kalle meg med det første navnet. Idioter. 

Anonymkode: a8eb9...afe

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...