AnonymBruker Skrevet 18. august #21 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvert eneste år glemmer jeg hvor mange utgifter vi har i august med 3 barn som skal tilbake til skole. De har bare brukt joggesko og crocs i sommer, så jeg fant ikke ut før for noen uker siden at alle andre sko er for små. De må alle ha tursko, gymsko og støvler til skolen starter. En trengte ny skolesekk og penal, en annen gymbag. Ene barnet manglet nytt sett klær til første skoledag. Plutselig har jeg brukt 8000kr - selv om jeg har prøvd å spare penger.. Vi har kun vært hjemme siste ferie måneden, likevel er jeg helt skrapt når skolestarten kommer. Er det andre som også glemmer hvert år og får sjokk over alle utgiftenei august? Anonymkode: 6a3be...72f Vent til de blir ubgdom og alt er MYE dyrere. Og merkeklær må til 😵 Kan doble det.. Anonymkode: c4be5...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #22 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): August og skolestart kommer hvert år, så umulig å glemme. Kjøper inn det som mangler på Finn.no på våren, så det er aldri noen store utgifter til skolestart. Anonymkode: 8b0b6...988 Noen vokser lite og andre MYE i ben og høyde. Så ikke lett med større barn. Anonymkode: c4be5...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #23 Skrevet 18. august Stilen forandrer seg hele tiden og..Så ender med at de ikke går med det du kjøper ett halvt år i forveien. Må jo ha alt nytt til vinter og sommer og aug. og resten av pret er det alltid noe. Dyrt med barn idag. Og bar etrygden er bare latterlig lav. Anonymkode: c4be5...a7f
AnonymBruker Skrevet 18. august #24 Skrevet 18. august Summeer skrev (7 minutter siden): Selvom man har satt av penger til en utgiftspost betyr ikke det at det er surt når det går ekstra mye ut når alt kommer samtidig... det betyr jo at man må fokusere på å fylle på igjen siden det kommer en runde rundt jul med gaver, regulering og skolepenger for neste semester 🫠 Men dette vet man jo om på forhånd. Anonymkode: 93b70...1c5
Summeer Skrevet 18. august #25 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men dette vet man jo om på forhånd. Anonymkode: 93b70...1c5 Ikke at bremsene røyk. Eller at barn nr to måtte ha regulering. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #26 Skrevet 18. august Summeer skrev (33 minutter siden): Ikke at bremsene røyk. Eller at barn nr to måtte ha regulering. Bremser må jo skiftes. Tennene er kanskje uventet men en ser det jo ofte selv at det må til. Anonymkode: 93b70...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #27 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bremser må jo skiftes. Tennene er kanskje uventet men en ser det jo ofte selv at det må til. Anonymkode: 93b70...1c5 Det er ikke så lett å vite hvilken måned eller hvilket år de skal igang fikse tennene. Anonymkode: 6a3be...72f
AnonymBruker Skrevet 18. august #28 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barn er dyrt. Et land med høy levestandard kombinert med fire årstider koster mye! Anonymkode: 09469...d78 Reflektert og godt innlegg!! Har man reist litt rundt verden ser man hvor godt vi har det og ikke minst hvor trygt det er i Norge. Anonymkode: 6b2a0...aca
AnonymBruker Skrevet 19. august #29 Skrevet 19. august Tre barn her også. Skolestart i år kostet 0,- Jeg legger ikke opp til at de skal få nye klær bare fordi det er skolestart. Jeansen de allerede har er mer enn fin nok, og gensere likeså. At de ikke får nye klær er ikke det samme som å leve i gammelt, arvet nuppete tøy. Sekkene har de hatt siden 5.klasse (alle er på ungdomsskolen nå). De fikk ny i 1.klasse og 5.klasse. Det samme med pennal. Om de noen gang vil bytte ut sekk eller pennal igjen må de betale det selv, for sekken holder nok i utgangspunktet ut vgs. Gymbag har vi aldri kjøpt. Bruker sånne "reklamesekker" med lange tau man får gratis på ulike eventer. Siden mine er trillinger har de aldri kunnet arve av hverandre, men det har aldri kostet mye med skolestart uansett. Vi har til enhver tid kun ett par joggesko, ett par vintersko og ett par støvler til hvert familiemedlem. Og det blir ikke kjøpt nytt før de er utslitt eller for små. Det blir 15 par sko totalt, og mer enn det er uaktuelt å ha i gangen. Vi går også mye turer og joggesko fungerer helt fint. Skal vi gå i fjellet tar vi vinterskoene, da de gir støtte høyere oppover forbi anklene. Og så har ungene hver sitt par gymsko som bor i gymsekken. Samme konseptet gjelder for klær. Vi eier 3 jeans og 6 gensere hver. Både store og små i huset. Har en del mer av undertøy og t-skjorter. Skal de ha en ny jeans må de kvitte seg med gammel (og den må være utslitt eller for liten). Skulle jeg handlet nytt tøy til ungene (eller meg selv for den del) hver gang vi har lyst på noe hadde det jo kostet en formue. Anonymkode: b94b5...3ac 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #30 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke så lett å vite hvilken måned eller hvilket år de skal igang fikse tennene. Anonymkode: 6a3be...72f Men siden en vet det kommer er det jo likegyldig hvilken mnd det er? Man må uansett sette av pengene på forhånd, om en ikke skal låne dem. Anonymkode: 93b70...1c5 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #31 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mange bedrevitere her som bare antar jeg er idiot. Barna arver mye fra hverandre og jeg handler brukt og på salg jeg også. Likevel blir det en stor sum med 3 barn. Selv ønsker jeg å gi barna samme gleden som jeg hadde ved skolestart- å komme i et nytt sett klær (dvs to av barna hadde jeans som var fine nok til å brukes fra før). Skolestarteren fikk også velge seg ny sekk. Å få gratis sko som noen foreslår innebærer jo at de er i dårlig stand. Ingen gir bort nesten nye støvler. Jeg ønsker barna mine skal ha det bra. Jeg vokste selv opp med inngåtte arvet sko og nuppete for store klær. Det er faktisk ganske deprimerende å ikke føle man er verdt mer enn det. Så you do you. Men ingen barn fortjener det. TS Anonymkode: 6a3be...72f Ja, men det er jo du selv som legger føringene. Du vil at barna skal ha nytt antrekk til første skoledag? Javel, helt ok det, men da er det veldig rart å samtidig klage på at det blir så dyrt. Fint at du kjøper noe brukt! Men du virker å være ganske negativ til brukte sko. Det er ikke vanskelig å finne sko som kun er brukt én sesong, og som er langt ifra slitt. Støvler er veldig ofte på tilbud til 100-199 kr på Sparkjøp, sport Outlet eller Stormberg og lignende. Mitt barn fikk "ny" sekk (selv om hen egentlig ikke trengte det), da hen så en flott Beckmann sekk uten noe slitasje (noen små flekker om man ser VELDIG nøye etter) til under hundrelappen på en bruktbutikk. Barnet var SÅ stolt over den "nye" sekken og skulle ha den på hele tiden. Tilsvarende sekk koster nærmere 2000 kr ny... Husk at "nye" klær like gjerne kan være noe som er brukt, for barna er det uansett "nytt" 👍 Når det er sagt, så skjønner jeg at det kan bli litt flere utgifter ved skolestart, så anbefaler å spare noen hundrelapper her og der gjennom hele året, da blir det plutselig ikke et så stort inngrep i budsjettet Anonymkode: 80381...517 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #32 Skrevet 19. august Summeer skrev (På 18.8.2026 den 16.51): Skolestart på vgs= pc til ca 10.000 Bil på verksted pga slitte bremser = 10.000 Tannregulering avdrag = 20.000 Privatskole på ett barn = skolepenger på 13.000 nye håndballsko på en, joggesko på en annen (begge voksenstr og begge trener aktivt)= 4.000 Treningsavgifter= 8.000 Så ja. August er HEFTIG økonomisk..... 64.000 POFF ut. Vi satte av pengene da feriepengene kom, men surt å øse ut av forbruks-bufferen Det er ikke nødvendig med pc til 10 000kr på videregående. De får pc dekket via lånekassen og den betales i 3 avdrag. Det at dere velger å kjøpe til 10k er deres valg. 20k i tannregulering avdrag? Hvis tannreguleringen var medisinsk nødvendig så koster vel hele behandlingen 30-40k. Det høres voldsomt ut med avdrag på 20k da. Har aldri hørt om det. Det høres ut som at dere er en familie med svært god råd som tar dyre valg. Og da fremstår ditt innlegg bare dumt i forhold til de som har gjennomsnitts lønn. Anonymkode: befdb...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #33 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 22.36): Hvert eneste år glemmer jeg hvor mange utgifter vi har i august med 3 barn som skal tilbake til skole. De har bare brukt joggesko og crocs i sommer, så jeg fant ikke ut før for noen uker siden at alle andre sko er for små. De må alle ha tursko, gymsko og støvler til skolen starter. En trengte ny skolesekk og penal, en annen gymbag. Ene barnet manglet nytt sett klær til første skoledag. Plutselig har jeg brukt 8000kr - selv om jeg har prøvd å spare penger.. Vi har kun vært hjemme siste ferie måneden, likevel er jeg helt skrapt når skolestarten kommer. Er det andre som også glemmer hvert år og får sjokk over alle utgiftenei august? Anonymkode: 6a3be...72f Absolutt ikke. Alle vet dette. Sparer og har en grei buffer å ta av gjennom hele året . Alltid en månedslønn på konto. Skjønner ikke hvordan folk lever fra hånd til munn, må være slitsomt! Anonymkode: 2d790...648
AnonymBruker Skrevet 19. august #34 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 22.36): Hvert eneste år glemmer jeg hvor mange utgifter vi har i august med 3 barn som skal tilbake til skole. De har bare brukt joggesko og crocs i sommer, så jeg fant ikke ut før for noen uker siden at alle andre sko er for små. De må alle ha tursko, gymsko og støvler til skolen starter. En trengte ny skolesekk og penal, en annen gymbag. Ene barnet manglet nytt sett klær til første skoledag. Plutselig har jeg brukt 8000kr - selv om jeg har prøvd å spare penger.. Vi har kun vært hjemme siste ferie måneden, likevel er jeg helt skrapt når skolestarten kommer. Er det andre som også glemmer hvert år og får sjokk over alle utgiftenei august? Anonymkode: 6a3be...72f Nå er mine barn riktignok blitt voksne, men skolestart, jul, påske, vinterferie og alt annet kommer hvert år. Man planlegger. Barna vokser. Da har man i bakhodet at ting må byttes. Du evner jo ikke å planlegge! Anonymkode: 36be3...5de
Summeer Skrevet 19. august #35 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke nødvendig med pc til 10 000kr på videregående. De får pc dekket via lånekassen og den betales i 3 avdrag. Det at dere velger å kjøpe til 10k er deres valg. 20k i tannregulering avdrag? Hvis tannreguleringen var medisinsk nødvendig så koster vel hele behandlingen 30-40k. Det høres voldsomt ut med avdrag på 20k da. Har aldri hørt om det. Det høres ut som at dere er en familie med svært god råd som tar dyre valg. Og da fremstår ditt innlegg bare dumt i forhold til de som har gjennomsnitts lønn. Anonymkode: befdb...5eb Om du tar den pcen med tre avdrag koster den ca 5-6.000 kr. Skjermen har halvparten av den lysstyrken som er anbefalt for en arbeidsmaskin. Den er altså ikke noe særlig å bruke i flere timer hver dag. (Jeg jobber med dette, vi kunne kjøpt en ok pc til 8.000, men den til 10.000 var mer verdi for pengene og mer solid bygget) Tannreguleringskostnaden gjelder for to barn. Den ene dekkes ikke av helfo, selvom spesialisten på odontologisk fakultet anbefaler at hen har skinner for å stabilisere kjeven pga brist i kjeven etter fall på sykkel. Men selv uttalelsen fra professoren hjelper ikke på helforegelverket når skinner er en del av behandlingen. Ja, det er et dyrt valg å ta, men overkjeven trenger man liksom resten av livet.... 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #36 Skrevet 19. august Som alltid er de som er på kg verdensmestere i å planlegge, de vet på våren hvilken størrelse barna har i sko, og de planlegger og har enorme summer stående på konto. Jeg kjenner ingen slike, jeg kjenner heller ingen som kjøper julegaver i januar for de vet hvilke størrelser barna har når de blir 1 år eldre. Føler med deg ts, 3 barn selv og i tenårene. Det er dyrt og august er en dritt måned økonomisk. Anonymkode: 16bdd...92a 4
AnonymBruker Skrevet 19. august #37 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som alltid er de som er på kg verdensmestere i å planlegge, de vet på våren hvilken størrelse barna har i sko, og de planlegger og har enorme summer stående på konto. Jeg kjenner ingen slike, jeg kjenner heller ingen som kjøper julegaver i januar for de vet hvilke størrelser barna har når de blir 1 år eldre. Føler med deg ts, 3 barn selv og i tenårene. Det er dyrt og august er en dritt måned økonomisk. Anonymkode: 16bdd...92a Men lærer man ikke fra året før? Jeg trodde de fleste førte budsjett, og da kan man jo sammenligne fra året før. Samtidig vet man jo at samme månedene kommer år etter år. Jeg er enslig og har omtrent 60k på bufferkonto nå. Jeg skjønner ikke hvor vanskelig det skal være? 🤔 Man trenger jo ikke å være verdensmester for å planlegge. Det er jo bare å sette seg ned å se på kalenderen, sammenligne fra året før, legge ved en estimert sum som man tror man kommer til å bruke i den og den mnd. Anonymkode: ddd1e...003
AnonymBruker Skrevet 19. august #38 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Som alltid er de som er på kg verdensmestere i å planlegge, de vet på våren hvilken størrelse barna har i sko, og de planlegger og har enorme summer stående på konto. Jeg kjenner ingen slike, jeg kjenner heller ingen som kjøper julegaver i januar for de vet hvilke størrelser barna har når de blir 1 år eldre. Føler med deg ts, 3 barn selv og i tenårene. Det er dyrt og august er en dritt måned økonomisk. Anonymkode: 16bdd...92a Men om du velger å ikke kjøpe klær til skolestart på våren så har du jo disse pengene til overs for å bruke på høsten... Anonymkode: 8b0b6...988
AnonymBruker Skrevet 19. august #39 Skrevet 19. august alfathealfa skrev (På 18.8.2026 den 14.06): Synes 2 600 kr per barn for skolestart høres mye ut. Vi sitter godt i det og har mer enn de fleste, men vi bruker ikke så mye. Synes heller ikke det ville vært nødvendig for oss med tursko, gymsko og støvler, f.eks., hvis de hadde joggesko fra før. En tur i vaskemaskinen, så har du gymsko? Ene kiden her fikk 1. klassesekk fra Finn, den var nesten ikke brukt, så en tur i vaskemaskinen så var den som ny, også. Vi pleier i grunnen ikke kjøpe nytt antrekk til skolestart på automatikk, men noe nytt trengs av og til, selvfølgelig. Akkurat sko vil jeg gjerne skal være ordentlig. Men det er mye på Finn som er i flaut god stand, eller selges med lappen på. Sjekker ofte der, først. Har selv vokst opp i en familie med dårlig råd, for all del. Antakelig var vi teknisk sett "fattige". Ser at noen som også har vokst opp slik har kjent mye på det og er veldig opptatt av at deres barn skal ha det beste, og jeg har forståelse for det. Du synes ikke nei, andre synes noe annet og er opptatt av bra nok klær og utstyr Anonymkode: ba14e...53a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #40 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tre barn her også. Skolestart i år kostet 0,- Jeg legger ikke opp til at de skal få nye klær bare fordi det er skolestart. Jeansen de allerede har er mer enn fin nok, og gensere likeså. At de ikke får nye klær er ikke det samme som å leve i gammelt, arvet nuppete tøy. Sekkene har de hatt siden 5.klasse (alle er på ungdomsskolen nå). De fikk ny i 1.klasse og 5.klasse. Det samme med pennal. Om de noen gang vil bytte ut sekk eller pennal igjen må de betale det selv, for sekken holder nok i utgangspunktet ut vgs. Gymbag har vi aldri kjøpt. Bruker sånne "reklamesekker" med lange tau man får gratis på ulike eventer. Siden mine er trillinger har de aldri kunnet arve av hverandre, men det har aldri kostet mye med skolestart uansett. Vi har til enhver tid kun ett par joggesko, ett par vintersko og ett par støvler til hvert familiemedlem. Og det blir ikke kjøpt nytt før de er utslitt eller for små. Det blir 15 par sko totalt, og mer enn det er uaktuelt å ha i gangen. Vi går også mye turer og joggesko fungerer helt fint. Skal vi gå i fjellet tar vi vinterskoene, da de gir støtte høyere oppover forbi anklene. Og så har ungene hver sitt par gymsko som bor i gymsekken. Samme konseptet gjelder for klær. Vi eier 3 jeans og 6 gensere hver. Både store og små i huset. Har en del mer av undertøy og t-skjorter. Skal de ha en ny jeans må de kvitte seg med gammel (og den må være utslitt eller for liten). Skulle jeg handlet nytt tøy til ungene (eller meg selv for den del) hver gang vi har lyst på noe hadde det jo kostet en formue. Anonymkode: b94b5...3ac Huttetu dette høres bare merkelig ut og ikke noe vi kunne levd etter Anonymkode: ba14e...53a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå