Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert eneste år glemmer jeg hvor mange utgifter vi har i august med 3 barn som skal tilbake til skole. De har bare brukt joggesko og crocs i sommer, så jeg fant ikke ut før for noen uker siden at alle andre sko er for små. De må alle ha tursko, gymsko og støvler til skolen starter. En trengte ny skolesekk og penal, en annen gymbag. Ene barnet manglet nytt sett klær til første skoledag. Plutselig har jeg brukt 8000kr - selv om jeg har prøvd å spare penger.. Vi har kun vært hjemme siste ferie måneden, likevel er jeg helt skrapt når skolestarten kommer. Er det andre som også glemmer hvert år og får sjokk over alle utgiftenei august?

Anonymkode: 6a3be...72f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

August og skolestart kommer hvert år, så umulig å glemme. Kjøper inn det som mangler på Finn.no på våren, så det er aldri noen store utgifter til skolestart. 

Anonymkode: 8b0b6...988

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gummistøvler kan man kjøpe meget billig, eventuelt få gratis i bytte/kjøp/salgsgrupper på facebook og lignende. Samme med skolesekk; mange flotte sekker til salgs på finn, tise etc. Nye klær til første skoledag er heller ikke nødvendig.

Anonymkode: 91aac...be2

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempesalg på det meste av nettbutikker i begynnelsen av august, så det går helt fint. Jeg brukte 1345 kroner på stormberg.no for noen dager siden og fikk regnbukser, vanntette vintersko, skalljakke, tynn dunjakke og gummistøvler til barnet.

Anonymkode: 0006e...f5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Like dritt hvert år, full støtte til deg TS :) Møkk lei alle som kommenterer at dette vet du og kan handle på finn i mai....når vi vanlig dødelige stresser rundt og skal ordne pensko, flagg og dress/kjoler samt huske på alle kakene vi skal levere rundt om, og jada vi vet at desember kommer også, det kunne vi sikkert ordnet nå, men vi har nok med skolestart, fritidsaktiviteter og bokbind vi nå😉

Anonymkode: 845c5...d8e

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Med tre barn, kan ingen arve av hverandre? 

Her har ungen brukt samme sekk i mange mange år. Og den ene sekken ble funnet på bruktmarked. Kun kjøpt helt ny sekk en gang når jeg tenker på det. Nå har ungen akkurat begynt på vgs og bruker samme sekk som på ungdomsskolen. Gymskoene testet hun for ett par uker siden, og de passet enda. 

Har aldri opplevd et rush av utgifter før skolestart. Penal har vi hatt i massevis, det samme med innhold til penalet. Skolestart-sett har vært planlagt ganske tidlig, da ofte betalt med gavekort jeg har tjent via diverse paneler jeg med i. 

Støvler og sko har vi alltid hatt, ikke kun til skolestart. 

Anonymkode: 6b055...862

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Like dritt hvert år, full støtte til deg TS :) Møkk lei alle som kommenterer at dette vet du og kan handle på finn i mai....når vi vanlig dødelige stresser rundt og skal ordne pensko, flagg og dress/kjoler samt huske på alle kakene vi skal levere rundt om, og jada vi vet at desember kommer også, det kunne vi sikkert ordnet nå, men vi har nok med skolestart, fritidsaktiviteter og bokbind vi nå😉

Hvor mange kaker leverte du i mai? Og er dette tallet representativt for andre dødelige også?

Anonymkode: 93b70...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg føler skoleåret er mye travlere enn sommerferien, da det alltid er noe som skjer da også. Derfor bruker jeg ferien til å finne frem ting. Klær & sko kan bli for smått gjennom sommeren, så ikke vits å kjøpe det lang tid før det skal brukes. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange bedrevitere her som bare antar jeg er idiot. Barna arver mye fra hverandre og jeg handler brukt og på salg jeg også. Likevel blir det en stor sum med 3 barn. Selv ønsker jeg å gi barna samme gleden som jeg hadde ved skolestart- å komme i et nytt sett klær (dvs to av barna hadde jeans som var fine nok til å brukes fra før). Skolestarteren fikk også velge seg ny sekk. Å få gratis sko som noen foreslår innebærer jo at de er i dårlig stand. Ingen gir bort nesten nye støvler. Jeg ønsker barna mine skal ha det bra. Jeg vokste selv opp med inngåtte arvet sko og nuppete for store klær. Det er faktisk ganske deprimerende å ikke føle man er verdt mer enn det. Så you do you. Men ingen barn fortjener det.

TS

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvert eneste år glemmer jeg hvor mange utgifter vi har i august med 3 barn som skal tilbake til skole. De har bare brukt joggesko og crocs i sommer, så jeg fant ikke ut før for noen uker siden at alle andre sko er for små. De må alle ha tursko, gymsko og støvler til skolen starter. En trengte ny skolesekk og penal, en annen gymbag. Ene barnet manglet nytt sett klær til første skoledag. Plutselig har jeg brukt 8000kr - selv om jeg har prøvd å spare penger.. Vi har kun vært hjemme siste ferie måneden, likevel er jeg helt skrapt når skolestarten kommer. Er det andre som også glemmer hvert år og får sjokk over alle utgiftenei august?

Nei. Finnes salg gjennom året, det heter planlegging. Samt her er det både arve sider, finn har du osv.

Temu også om du er i nød.

Anonymkode: 2e62e...31a

Skrevet

Synes 2 600 kr per barn for skolestart høres mye ut. Vi sitter godt i det og har mer enn de fleste, men vi bruker ikke så mye. Synes heller ikke det ville vært nødvendig for oss med tursko, gymsko og støvler, f.eks., hvis de hadde joggesko fra før. En tur i vaskemaskinen, så har du gymsko? Ene kiden her fikk 1. klassesekk fra Finn, den var nesten ikke brukt, så en tur i vaskemaskinen så var den som ny, også.  Vi pleier i grunnen ikke kjøpe nytt antrekk til skolestart på automatikk, men noe nytt trengs av og til, selvfølgelig. Akkurat sko vil jeg gjerne skal være ordentlig. Men det er mye på Finn som er i flaut god stand, eller selges med lappen på. Sjekker ofte der, først.

Har selv vokst opp i en familie med dårlig råd, for all del.  Antakelig var vi teknisk sett "fattige". Ser at noen som også har vokst opp slik har kjent mye på det og er veldig opptatt av at deres barn skal ha det beste, og jeg har forståelse for det.  

• Liker 2
Skrevet

Har to skolebarn, sørger generelt for at ting byttes ut jevnlig. Nå i år var det en frisørtur på syvendeklassingen, sko (kjøpt i juli, men ikke brukt) til femteklassingen, og mulig vi skal ut og finne en bukse i dag til syvendeklassingen. Utenom det så har de jo klær, det kjøpes jo jevnt over året. Og du, de MÅ ikke ha fullt nytt sett med klær til skolestart. De har vel noe halvpent liggende?

Men, sånn som et lite råd in mot neste skolestart/Jul/whatnot, bruke "sinking funds" metoden for sparing. Lag en egen konto for skolestart, hiv 500 inn der hver måned, så har man 6000 klare til skolestart. Samme med julegaver feks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (18 minutter siden):

Synes 2 600 kr per barn for skolestart høres mye ut. Vi sitter godt i det og har mer enn de fleste, men vi bruker ikke så mye. Synes heller ikke det ville vært nødvendig for oss med tursko, gymsko og støvler, f.eks., hvis de hadde joggesko fra før. En tur i vaskemaskinen, så har du gymsko? Ene kiden her fikk 1. klassesekk fra Finn, den var nesten ikke brukt, så en tur i vaskemaskinen så var den som ny, også.  Vi pleier i grunnen ikke kjøpe nytt antrekk til skolestart på automatikk, men noe nytt trengs av og til, selvfølgelig. Akkurat sko vil jeg gjerne skal være ordentlig. Men det er mye på Finn som er i flaut god stand, eller selges med lappen på. Sjekker ofte der, først.

Har selv vokst opp i en familie med dårlig råd, for all del.  Antakelig var vi teknisk sett "fattige". Ser at noen som også har vokst opp slik har kjent mye på det og er veldig opptatt av at deres barn skal ha det beste, og jeg har forståelse for det.  

De har fast turdag på skolen, og vi liker å gå tur i fjell/skog hjemme. Blir vonde ankler og føtter, og de sklir om de ikke har god nok støtte på krevende tur. Viss de kun har et par joggesko som passer, er det ikke bare å vaske de. Ene barnet gjorde vi det med nå, men de andre to hadde ikke et ekstra par. Fant derimot et par i en arvekasse til ene barnet. Her vi bor regner det nesten hver dag fra september- desember. Så går ikke ann å ikke eie støvler til de minste barna.

Tursko barn nr 1+3 - 1752kr, Skolesekk - 989 kr, Penal - 268kr, Joggesko barn nr 3 - 1180kr,  Klær barn nr 3 - 1220kr, Gymsko barn nr 3 - 628kr, Joggesko+gymsko barn nr 2 - 1117kr, Stor gymbag barn nr 3 468kr, skoleklær barn nr 2 - 341kr = 7963kr. Nesten 8000kr.

Handlet noen klær også på salg i juli, og yttertøy på Finn i sommer. Mangler å kjøpe gummistøvler til et av barna. Ungdommen vil ikke ha støvler, men pga nå nesten voksen størrelse, er klær og sko plutselig mye dyrere. 

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn er dyrt. Et land med høy levestandard kombinert med fire årstider koster mye!

Anonymkode: 09469...d78

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også blakk nå, av samme grunn som deg. Pluss at bilen måtte plutselig på verksted og litt annet snacks som tok pengene. 

Vi har så vi klarer oss, og er heldige som slipper å bruke av buffer denne måneden til slike ting. (Har hatt noen år med dårlig økonomi av ulike grunner og endelig fått opp en ok buffer, pluss bedre lønn etc) så vet hvordan det er å ikke ha så mye. Er vant til å være blakk 😂

Anonymkode: 49bc1...64d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Skolestart på vgs= pc til ca 10.000

Bil på verksted pga slitte bremser  = 10.000 

Tannregulering avdrag  = 20.000

Privatskole på ett barn = skolepenger på 13.000 

nye håndballsko på en, joggesko på en annen (begge voksenstr og begge trener aktivt)= 4.000

Treningsavgifter= 8.000 

Så ja. August er HEFTIG økonomisk..... 64.000 POFF ut. Vi satte av pengene da feriepengene kom, men surt å øse ut av forbruks-bufferen 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig greit å spare en (stor nok) sum hver måned på en egen konto kalt "Barn". Det begynte jeg med da jeg ble lei av at det ofte var stress med sånne sure måneder som august.  

(Gjør forsåvidt det samme med "Katt" og "Gaver' osv). 

Det er et veldig greit system som tar bort toppene i privatøkonomien og gjør at det alltid finnes penger uten at man føler seg helt blakk i august og januar. Det er bra med tanke på konfirmasjon også, og da blir beløpet man trenger å spare trivelig lavt om man begynner lenge før. 

September er den perfekte måneden å begynne, da har man nok neste gang det trengs.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (19 minutter siden):

Skolestart på vgs= pc til ca 10.000

Bil på verksted pga slitte bremser  = 10.000 

Tannregulering avdrag  = 20.000

Privatskole på ett barn = skolepenger på 13.000 

nye håndballsko på en, joggesko på en annen (begge voksenstr og begge trener aktivt)= 4.000

Treningsavgifter= 8.000 

Så ja. August er HEFTIG økonomisk..... 64.000 POFF ut. Vi satte av pengene da feriepengene kom, men surt å øse ut av forbruks-bufferen 

Forbruks-bufferen er til for nettopp dette og ikke surt.

Det hadde vært surt om det måtte gå av feriekontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha hatt god råd om ikke en i familien måtte kjøpe nye fly billetter 2 ganger, når da 12 tusen er rett ut av vinduet, råd til mat og nødvendige, men ingenting ekstra.

jeg er norsk så jeg må klare meg selv

Anonymkode: 4e3ab...3fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forbruks-bufferen er til for nettopp dette og ikke surt.

Det hadde vært surt om det måtte gå av feriekontoen.

Selvom man har satt av penger til en utgiftspost betyr ikke det at det er surt når det går ekstra mye ut når alt kommer samtidig... det betyr jo at man må fokusere på å fylle på igjen siden det kommer en runde rundt jul med gaver, regulering og skolepenger for neste semester 🫠

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...