Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hololo skrev (På 16.8.2026 den 16.01):

Og bare ang at det lønte seg å ha penger på konto på 2000, dette stemmer ikke, det var ekstremt lønnsomt og investere gjennom både dotcom og finanskrisen, jeg var ikke selv med på dotcom boblen, men tjente gode penger i starten av mitt investeringsliv da finanskrisen ankom.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det lønte seg å ha sparepengene på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologboble?

Kan du utdype denne på påstanden? Den er jo meningsløs gitt at du ikke sier noe om når midlene ble investert og eventuelt solg igjen..

Anonymkode: 3b876...737

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vedkommende du siterer vil ha vanskelig for å underbygge sin påstand. 

Anonymkode: fcaa3...9a2

Det er ikke en påstand. At det lønte seg å spare på høyrentekonto konta fond på tidlig 2000-tall har et eget navn:

"Det tapte tiåret".

Markedet brukte ti år på å hente inn tapet etter fallene - men rentene var tidvis veldig høye i denne perioden. 

At dere ikke har fått dette med dere gjør jo ikke det jeg sier en udokumentert påstand.

Og det er det som ligger an til å skje nå: hvis det raser, så kan det komme et nytt tapt tiår. Alle indikatorene sier det. 

Om det blir det vet man jo aldri, men poenget mitt var først og fremst at fond er høyrisiko i et marked som er ekstremt overpriset og truet fra alle kanter. 

Er nesten like stor risiko med fond nå som med krypto. Verdiene dine kan halveres "over natta". Det er ikke lenger usannsynlig - det er mulig.

Anonymkode: 20817...e2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke en påstand. At det lønte seg å spare på høyrentekonto konta fond på tidlig 2000-tall har et eget navn:

"Det tapte tiåret".

Markedet brukte ti år på å hente inn tapet etter fallene - men rentene var tidvis veldig høye i denne perioden. 

At dere ikke har fått dette med dere gjør jo ikke det jeg sier en udokumentert påstand.

Og det er det som ligger an til å skje nå: hvis det raser, så kan det komme et nytt tapt tiår. Alle indikatorene sier det. 

Om det blir det vet man jo aldri, men poenget mitt var først og fremst at fond er høyrisiko i et marked som er ekstremt overpriset og truet fra alle kanter. 

Er nesten like stor risiko med fond nå som med krypto. Verdiene dine kan halveres "over natta". Det er ikke lenger usannsynlig - det er mulig.

Du viser at du mangler forståelse rundt økonomi og investering. 

Høyrentekonto var i perioden du sikter til, gunstig for trygghet og likviditet. Det var ikke det som kom best ut mtp. økonomisk investering for å øke kjøpekraften. 

Gull, bolig og obligasjoner var bedre investeringer enn høyrentekonto selv gjennom det tapte tiår. 

Du må ta høyde for alle variabler, dersom du skal sammenligne perioder på den måten du gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du viser at du mangler forståelse rundt økonomi og investering. 

Høyrentekonto var i perioden du sikter til, gunstig for trygghet og likviditet. Det var ikke det som kom best ut mtp. økonomisk investering for å øke kjøpekraften. 

Gull, bolig og obligasjoner var bedre investeringer enn høyrentekonto selv gjennom det tapte tiår. 

Du må ta høyde for alle variabler, dersom du skal sammenligne perioder på den måten du gjør. 

Men jeg snakker ikke om bolig og gull! 

Jeg snakker høyrentekonto vs fondsparing. Må du ta diskusjonen for det den handler om, og ikke dra inn alt annet. Selvfølgelig finnes det andre måter å tjene enda mer på - uansett hva du velger. Men du må også ha en god dose flaks da! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Det tapte tiåret".

poenget er at om du fra dotcom boblen sprakk investerte månedlig frem til markedet var tilbake til normalen etter finanskrisen så hadde du tjent ganske mye mer enn å sette pengene på konto, det er det herlige med fond at selv i nedgangstider så er det gode penger å tjene.

La oss si at du hadde 200k når dotcom sprakk og investerte 1000kr i mnd, gitt gjennomsnittelig innskudsrente på høyrente konto de årene som varierte, så ville du med høyrente sitte igjen med 515k mens et globalt indeks ville gitt deg 612k.

Men også viktig å huske på er at disse pengene du investerte under denne perioden, så fremt de fortsatt skulle stå i fond ville fortsatt å forrente seg lenge etter at finanskrisen var slutt og ville hatt store glede av å bli kjøpt på billig salg.
Jeg begynte å investere i 2007 og det ble investert en del da som nå sitter å ha generert ganske mye avkastning på disse snart 20årene, og fremover

Men ja i store perioder igjennom denne tiden så ville høyrente vært gunstig, men det er dette med å time markedet da, det får nok dessverre ingen til.

Og det er årsaken til at jeg ofte sier at vi må ha en god plan for uttak i god tid før de skal begynne, klarer du å bruke aksjemarkedet riktig så er det uten tvil den mest gunstige sparemåten på langsikt, til tross for tidvis store nedganger som vil komme uansett.

Skrevet

Begynte denne måneden, mange grunner til at det ikke har vært prioritert før dette.

41 år, 1000,- som allerede er blitt 1009,- Ikke så mye å juble for kanskje, men alt starter et sted. 

Anonymkode: e3df4...8cd

• Liker 5
Skrevet
Hololo skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte å investere i 2007 og det ble investert en del da som nå sitter å ha generert ganske mye avkastning på disse snart 20årene, og fremover

Klart det. Fra slutten av 2000-tallet til nå har jo vært den desidert beste og enkleste måten å få avkastning gjennom fond og aksjer. Det er jo bare å se på grafen. Den har jo knapt blitt korrigert underveis, og når den har blitt det, så har korreksjon vart typ under 6 måneder med kraftig oppside deretter. 

Det jeg skal fram til er at denne utviklingen kommer ikke til å fortsette. Kall meg gjerne en dommedagsprofet hvis noen ønsker det, men det er å tro på julenissen at trenden fra f.eks 2010 til nå skal fortsette og fortsette med avkastninger mellom 5-20% årlig - og mer! 

Jeg føler meg rimelig trygg på at vi er nær toppen. Spørsmålet blir hvor dypt vi faller når korreksjonen/krakket/bearet kommer, og hvor lang tid det brukes på å bygge seg opp igjen. Eventuelt - vil ett krakk føre til flere krakk kort tid etter? Vi vet ikke. Det trenger ikke bli så ille... men markedet kan heller ikke fortsette slik det gjør nå. 

Hololo skrev (5 minutter siden):

Men ja i store perioder igjennom denne tiden så ville høyrente vært gunstig, men det er dette med å time markedet da, det får nok dessverre ingen til.

Å time et markedet er vanskelig, men ikke umulig. Det ironiske er, at de som virkelig tjener seg søkkrike på aksjer og fond har eller kommer til å selge seg ut før, rundt eller akkurat når nedturen kommer - mens de sitter og roper HOLD, eller HODL, til småsparerne som får formuene sine halvvert. Og så spytter de inn pengene igjen når markedet har nådd en bunn sånn ca. Det er stort sett kun småsparerne som holder seg igjennom større fall. Og klart de som er selskapseiere med majoritetsandeler - for de er jo eiere av firmaet, og har ikke lyst eller mulighet til å gi ifra seg hele firmaet fordi aksjene faller. Men disse snakker jeg ikke om. Jeg snakker om traderne.

Uansett - jeg skal ikke pushe en agenda på dere, eller overbevise dere om noe. Men jeg ønsker å minne folk på at de bør ikke sitte tyngre inne i aksje- og fondsmarkedet enn at de har råd til å tape opp mot 50% av verdien og så se at dette tapet må bruke opp til 10 år på å bygge seg opp igjen - uten å miste nattesøvn og/eller livskvalitet av det. 

Risikoen ved fond er undervurdert - særlig i år 2026. Ellers ønsker jeg dere god investering uansett hva det måtte innebære. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (På 18.8.2026 den 10.50):

det var da ganske bra i 2025 og da, steg vel 8% i 2025, mitt steg over 9, men jeg satt inn en del penger da markedet gikk ned når Trump begynte med disse toll greiene sine.

I år har det og vært bra.

Vel, det gikk jo kraftig ned i starten av februar 2025. Jeg kjøpte meg inn igjen på bunnen heldigvis.

Anonymkode: a1a3a...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år.

500.000,-

Dessverre startet jeg ikke å arbeide fast før jeg var 36. Så alt jeg eier og har har jeg skaffet meg de siste 4 årene. Min verdi var bokstaveligtalt 0,- før det.

Kunne sikkert vært enda flinkere til å spare, men er egentlig ganske fornøyd. Har ikke prøvd så hardt, og jeg tjener langt under snittet i Norge.

Anonymkode: 9892a...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 14.42):

Ja, og jeg kom plutselig på at Norge har verdens største fond. Kanskje Tangen ikke vet hva han driver med da? Pluss at fondet var betydelig mye mindre før krigen så vidt jeg husker. Da virker det som, jo mere penger du har i fond, jo mere tjener du. 

Anonymkode: 4a542...7c7

Nå er vel det nesten forsvinnende andeler av "oljefondet" som er i andre fond. "Fondet" eier stort sett direkte inn i aksjer og obligasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...