Fossegrimen Skrevet mandag kl. 11:27 #41 Skrevet mandag kl. 11:27 Eg er tidleg i 30-åra og har 940 000 kroner i fond - 370 000 er avkastning. Eg har også 200 000 i utbytteaksjar, kor berre 1000 kr. er avkastning. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7 Fordi det er eit potensielt sluk av tid og krefter. Leietakarar har sterke rettar i Noreg. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:33 #42 Skrevet mandag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7 Det er jo uendelig mye mer jobb enn å bare ha pengene i fond. Jeg har heller ikke noe tro på at man får bedre avkastning av det. Jeg har uansett nok penger til at jeg ikke gidder å være utleier som deltidsjobb. Anonymkode: 4ea5a...7f8 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:45 #43 Skrevet mandag kl. 11:45 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Akkurat nå har jeg det meste på høyrentekonto. Avkastning er ikke alt. Jeg kan godt avsi meg noe avkastning for å sove godt om nettene. Du bør ikke ha investert mer i fond enn at du har råd til å tape 50% uten at det ødelegger nattesøvnen din. Hvis du tenker at du har både råd og psyke til å få sparepengene dine halvert "over natta", for så bruke 10-15 år på å bygge seg opp til dagens nivå, så for all del la pengene stå. Hvis ikke, så bør du selge deg ut å gå over til høyrente. Det jeg skrev er ikke dommedagsprofeti. Det er realisme. Se denne grafen: https://www.nordnet.no/market/indicator/comp Tror dere VIRKELIG med realisme og fornuft at avkastningen vil være mellom 8-10% i gjennomsnitt i årene framover? Vel. Hvis jeg er dommedagsprofet, så tror dere på julenissen. For den grafen blir å falle dypt "snart". Snart kan bety alt fra 1 måned til 2 år, men den grafen vil falle drastisk nedover - og så bruke laaang tid på å bygge seg opp. Jeg vet det. Du vet det. Alle vet det. Om vi kaller det boble, krise, krakk, bull eller whatever - det handler kun om språk. Resultatet blir det samme: nedgangstider og depresjon. Iallfall ikke 8-10% avkastning videre.... Anonymkode: 20817...e2c Hvis du tror det, bør du jo absolutt ikke ha pengene dine på konto heller. Da må du heller ha gull og sølv og kontanter i madrassen. For å svare på HI, 1,1m, jeg begynte å investere i 2018. Jeg deler opp sparing i aksjer, fond, fysisk gull/sølv, eiendom, og noe på bufferkonto. Jeg investerer smått her og der, og større investeringer ved nedgangstider. Anonymkode: fcaa3...9a2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:45 #44 Skrevet mandag kl. 12:45 AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 13.56): Fordi vi er midt i en sprekkeklar teknologi-, finans-, eiendoms-, inflasjons- og bankboble. Markedet står ovenfor alle finansielle kriser som er nærmest mulig å få - samtidig. Imellomtiden når markedet nye høyder stadig vekk. Det sier seg selv - at utviklingen som er nå i markedet vil ikke pågå over tid. Det vil rase. Og det skal såå lite til nå. Og med et ras på dette tidspunktet i historien, med tanke på alt jeg nettopp har skrevet, så vil vi gå inn i depresjonstider. Dette vil si, den millionen dere har i fond vil halveres, og den vil bruke kanskje 5-10 år på å komme opp dit du er nå. Dette er det jeg kaller høyrisiko ved fondsparing. Sparepengene deres kan bli søkk vekk på et øyeblikk, og bruke kanskje 10 år på å komme opp på nivå. Faktisk lønte det seg å ha sparepengen på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologiboble. Jeg er ingen god fasit - men jeg sier det, hvis dere forventer 8-10% avkastning videre inn i de mange år så skal dere bare glemme det. Det skjer ikke. For alle varsellys blinker samtidig. Selv om ikke det skal komme et krakk, så vil aldri avkastningen fortsette på dette nivået. Tiden for stor avkastning på fond og aksjer er forbi - og nå må man vente noen år.. Anonymkode: 20817...e2c Det lønte seg å ha sparepengene på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologboble? Kan du utdype denne på påstanden? Den er jo meningsløs gitt at du ikke sier noe om når midlene ble investert og eventuelt solg igjen.. Anonymkode: 3b876...737 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:00 #45 Skrevet mandag kl. 13:00 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det lønte seg å ha sparepengene på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologboble? Kan du utdype denne på påstanden? Den er jo meningsløs gitt at du ikke sier noe om når midlene ble investert og eventuelt solg igjen.. Anonymkode: 3b876...737 Vedkommende du siterer vil ha vanskelig for å underbygge sin påstand. Anonymkode: fcaa3...9a2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:24 #46 Skrevet mandag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo uendelig mye mer jobb enn å bare ha pengene i fond. Jeg har heller ikke noe tro på at man får bedre avkastning av det. Jeg har uansett nok penger til at jeg ikke gidder å være utleier som deltidsjobb. Anonymkode: 4ea5a...7f8 Jeg skjønner, men markedet kan jo falle veldig mye over natta. For min del hadde det fristet å kjøpe en bolig cash selv om den bare står der tom. Da er gevinsten sikret gjennom boligen. Anonymkode: 7c9c9...169
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:29 #47 Skrevet mandag kl. 13:29 Faller markedet, faller også boligprisene Anonymkode: 617cf...dd7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:44 #48 Skrevet mandag kl. 13:44 44 år, 210 000 i fond Anonymkode: 4b6fd...b9e
Hololo Skrevet mandag kl. 14:25 #49 Skrevet mandag kl. 14:25 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skjønner, men markedet kan jo falle veldig mye over natta. For min del hadde det fristet å kjøpe en bolig cash selv om den bare står der tom. Da er gevinsten sikret gjennom boligen. Anonymkode: 7c9c9...169 Tar du de siste 10årene så har boligprisene i Oslo steget ca 60-65%, i samme periode har et globalt indeks fond stege ca 240% når du inkludere renters rente Det er mye utgifter me den utleiebolig selv uten lån, formueskatt(formue teller 100% av bolig på sekundær bolig) skatt på leie inntekter i tillegg til alle de vanlige utgiftene tilknyttet en bolig, men så klart om du ikke har lån så er det muligheter å tjene veldig gode penger på bolig, men det krever en innsats, du må bl.a finne de rette utleie objektene og dette må følges opp på en helt annen måte enn hva fond er, der det holder å ta en 5min sjekke 2-4 ganger i året. Jeg hadde en utleie bolig frem til 2021 som jeg solgte, planen var å gå inn i utleiemarkedet igjen men så begynte rentene og stige, jeg ønsket ikke å ta ut av fond for å sette i bolig så det måtte vært med et lån, men det lønner seg lite per nå. Så får jeg ta en ny vurdering om noen år, om jeg klarer å få regnestykket til å gå opp.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:00 #50 Skrevet mandag kl. 16:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner, men markedet kan jo falle veldig mye over natta. For min del hadde det fristet å kjøpe en bolig cash selv om den bare står der tom. Da er gevinsten sikret gjennom boligen. Anonymkode: 7c9c9...169 Oveehode ikke. Man er ikke sikret at boligverdien øker. Spesielt ikke om den har stått tom... Anonymkode: e2489...716
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:21 #51 Skrevet mandag kl. 16:21 AnonymBruker skrev (På 16.8.2026 den 13.40): Jeg trodde jeg hadde ganske mye med mine 800 000, men sammenlignet med resten av folket her...... Anonymkode: 23021...25f for drøye 15 år siden hadde jeg 900 000, nå har jeg 8 mill. Pensjonist om 12 år. Anonymkode: 2036b...9e8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:26 #52 Skrevet mandag kl. 16:26 1 mill i fond, er 39. Gjeldsfri med bolig og bil og kjøpt en leilighet som skal gis til barnet om 2 år. Anonymkode: 44d5a...a35
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:48 #53 Skrevet mandag kl. 16:48 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7 Er jo helt korka. Base-casen her er 10% i året uten skatt. Så har vi eiendom. Masse gjeld, renter skatt, leietakere, vedlikehold og styr. Anonymkode: 64e7e...287
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:37 #54 Skrevet tirsdag kl. 00:37 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7 Veldig høye priser (3-4M for 2roms) og samtidig lav prisvekst + lave utleiepriser hvor jeg bor.Selv om jeg cashet ut boligen, så ville det vært en dårlig investering . Putter heller mer i egen bolig for eget velvære (og lavere formueskatt) og i fond for pensjonssparing. Hadde jeg ikke hatt drømmehuset (mitt) allerede så ville jeg kjøpt dyrere bolig evt. med utleie, men ikke en ekstra enhet. Anonymkode: e50b1...fe1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:24 #55 Skrevet tirsdag kl. 01:24 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7 Indeksfond har gitt en betydelig bedre avkastning enn boligmarkedet, også i Oslo, de siste årene. Den største fordelen med å kjøpe eiendom er at man ofte kan belåne investeringen og dermed få en betydelig høyere avkastning på egenkapitalen. Samtidig kommer det mange kostnader med å eie bolig som strøm, vedlikehold og renter. Nå som renten er så høy så er det i tillegg vanskelig å gå i pluss på utleie. Da er det kun den potensielle fremtidig verdiøkning på boligen som har noe å si. Jeg personlig syntes derfor at det er mindre komplisert å bare ha pengene investert i aksjemarkedet. Eier boligen jeg bor i og er på den måten med på en eventuell oppgang i boligmarkedet. Anonymkode: d4498...c02 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:11 #56 Skrevet tirsdag kl. 06:11 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Putter heller mer i egen bolig for eget velvære (og lavere formueskatt) Dessverre er skattereglene i Norge slik at det lønner seg å bruke masse penger på primærboligen Anonymkode: 4ea5a...7f8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:46 #57 Skrevet tirsdag kl. 06:46 Vi hadde fritidseiendom, men solgte denne, og satte pengene i fond. Eiendommen og huset var et pengesluk. Nå kan vi ta ut avkastning av fond i stedet, og leie de fineste hus og hytter etter ønske. Anonymkode: 2036b...9e8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:16 #58 Skrevet tirsdag kl. 08:16 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Indeksfond har gitt en betydelig bedre avkastning enn boligmarkedet, også i Oslo, de siste årene. Den største fordelen med å kjøpe eiendom er at man ofte kan belåne investeringen og dermed få en betydelig høyere avkastning på egenkapitalen. Samtidig kommer det mange kostnader med å eie bolig som strøm, vedlikehold og renter. Nå som renten er så høy så er det i tillegg vanskelig å gå i pluss på utleie. Da er det kun den potensielle fremtidig verdiøkning på boligen som har noe å si. Jeg personlig syntes derfor at det er mindre komplisert å bare ha pengene investert i aksjemarkedet. Eier boligen jeg bor i og er på den måten med på en eventuell oppgang i boligmarkedet. Anonymkode: d4498...c02 Indexfond var veldig bra frem til januar 2025...kommet litt opp igjen nå da. Anonymkode: a1a3a...5e3
Hololo Skrevet tirsdag kl. 08:50 #59 Skrevet tirsdag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Indexfond var veldig bra frem til januar 2025...kommet litt opp igjen nå da. Anonymkode: a1a3a...5e3 det var da ganske bra i 2025 og da, steg vel 8% i 2025, mitt steg over 9, men jeg satt inn en del penger da markedet gikk ned når Trump begynte med disse toll greiene sine. I år har det og vært bra.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:12 #60 Skrevet tirsdag kl. 09:12 AnonymBruker skrev (På 17.8.2026 den 7.10): 800k og 45 år. Jeg forstår ikke småsparere som tør å ha mange millioner på fond. Da ville jeg tatt ut gevinsten og kjøpt en utleiebolig. Anonymkode: 7c9c9...169 Men hva med Norges fond da? De må jo vite hva de driver på om jeg være de beste av de beste de som forvalter pengene. De pengene bare vokser og vokser. Anonymkode: 4a542...7c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå