AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:51 #21 Skrevet søndag kl. 11:51 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): 20 mill i fond? Han har ikke skjønt mye. Fond er for økonomiske analfabeter og småsparere. Anonymkode: fa9e9...2f3 https://www.nrk.no/norge/store-har-50-millioner-kroner-i-indeksfond-1.17824067 Statsminister Jonas Gahr Støre hadde 50 millioner i fond i 2025. Men han vil ikke si hvilke fond pengene er puttet i. Anonymkode: 2036b...9e8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:56 #22 Skrevet søndag kl. 11:56 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan du utdype? Hvorfor, og hvor tenker du det er bedre å spare? Anonymkode: 33866...762 Fordi vi er midt i en sprekkeklar teknologi-, finans-, eiendoms-, inflasjons- og bankboble. Markedet står ovenfor alle finansielle kriser som er nærmest mulig å få - samtidig. Imellomtiden når markedet nye høyder stadig vekk. Det sier seg selv - at utviklingen som er nå i markedet vil ikke pågå over tid. Det vil rase. Og det skal såå lite til nå. Og med et ras på dette tidspunktet i historien, med tanke på alt jeg nettopp har skrevet, så vil vi gå inn i depresjonstider. Dette vil si, den millionen dere har i fond vil halveres, og den vil bruke kanskje 5-10 år på å komme opp dit du er nå. Dette er det jeg kaller høyrisiko ved fondsparing. Sparepengene deres kan bli søkk vekk på et øyeblikk, og bruke kanskje 10 år på å komme opp på nivå. Faktisk lønte det seg å ha sparepengen på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologiboble. Jeg er ingen god fasit - men jeg sier det, hvis dere forventer 8-10% avkastning videre inn i de mange år så skal dere bare glemme det. Det skjer ikke. For alle varsellys blinker samtidig. Selv om ikke det skal komme et krakk, så vil aldri avkastningen fortsette på dette nivået. Tiden for stor avkastning på fond og aksjer er forbi - og nå må man vente noen år.. Anonymkode: 20817...e2c 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:00 #23 Skrevet søndag kl. 12:00 Jeg har ca 900 000. Synes ikke det er så aller verst faktisk, og er ganske stolt av det. Er 39 år og fokuserte i en del år på å kjøpe bolig og å få ned boliglånet på et greit nivå. Så det er først nå de siste 3 årene jeg har spart sånn ordentlig. Sparer nå ca 20 000 per måned (med noe variasjon), men sprer det i ulike fond. Historisk sett har det lønnet seg stort, så lenge man har lang horisont. Synes enkelte her er vel pessimistiske. Historisk sett gjelder det bare å sitte stille i båten/kjøpe mer når det kommer dupper eller det ser ut som at ting krasjer. Jeg regner for eksempel med at det kommer en kjempekrasj om noen få år når AI-boblen sprekker eller får justert seg, og da er det lurt å ikke få panikk. Anonymkode: 98a2a...eb0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:02 #24 Skrevet søndag kl. 12:02 40. Satt inn 425.000kr for en mnd siden, og 8% avkastning allerede. Kan ikke si jeg angrer Anonymkode: 1eb14...2ff 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:03 #25 Skrevet søndag kl. 12:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ca 900 000. Synes ikke det er så aller verst faktisk, og er ganske stolt av det. Er 39 år og fokuserte i en del år på å kjøpe bolig og å få ned boliglånet på et greit nivå. Så det er først nå de siste 3 årene jeg har spart sånn ordentlig. Sparer nå ca 20 000 per måned (med noe variasjon), men sprer det i ulike fond. Historisk sett har det lønnet seg stort, så lenge man har lang horisont. Synes enkelte her er vel pessimistiske. Historisk sett gjelder det bare å sitte stille i båten/kjøpe mer når det kommer dupper eller det ser ut som at ting krasjer. Jeg regner for eksempel med at det kommer en kjempekrasj om noen få år når AI-boblen sprekker eller får justert seg, og da er det lurt å ikke få panikk. Anonymkode: 98a2a...eb0 Ca det jeg hadde da jeg var 39 også. 👏Og jeg har spart i fond 16 år siden det. Fordelt på litt ulike, men det meste i 80% Anonymkode: 2036b...9e8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:06 #26 Skrevet søndag kl. 12:06 0kr. Har privat pensjonsparing. Snart 50år Noen millioner på konto, rentene dekker opp inflasjonen og litt til. Anonymkode: a1a3a...5e3
Pås Skrevet søndag kl. 12:09 #27 Skrevet søndag kl. 12:09 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi vi er midt i en sprekkeklar teknologi-, finans-, eiendoms-, inflasjons- og bankboble. Markedet står ovenfor alle finansielle kriser som er nærmest mulig å få - samtidig. Imellomtiden når markedet nye høyder stadig vekk. Det sier seg selv - at utviklingen som er nå i markedet vil ikke pågå over tid. Det vil rase. Og det skal såå lite til nå. Og med et ras på dette tidspunktet i historien, med tanke på alt jeg nettopp har skrevet, så vil vi gå inn i depresjonstider. Dette vil si, den millionen dere har i fond vil halveres, og den vil bruke kanskje 5-10 år på å komme opp dit du er nå. Dette er det jeg kaller høyrisiko ved fondsparing. Sparepengene deres kan bli søkk vekk på et øyeblikk, og bruke kanskje 10 år på å komme opp på nivå. Faktisk lønte det seg å ha sparepengen på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologiboble. Jeg er ingen god fasit - men jeg sier det, hvis dere forventer 8-10% avkastning videre inn i de mange år så skal dere bare glemme det. Det skjer ikke. For alle varsellys blinker samtidig. Selv om ikke det skal komme et krakk, så vil aldri avkastningen fortsette på dette nivået. Tiden for stor avkastning på fond og aksjer er forbi - og nå må man vente noen år.. Anonymkode: 20817...e2c Hvor har du pengene dine da? Krypto? 😏
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:32 #28 Skrevet søndag kl. 12:32 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fordi vi er midt i en sprekkeklar teknologi-, finans-, eiendoms-, inflasjons- og bankboble. Markedet står ovenfor alle finansielle kriser som er nærmest mulig å få - samtidig. Imellomtiden når markedet nye høyder stadig vekk. Det sier seg selv - at utviklingen som er nå i markedet vil ikke pågå over tid. Det vil rase. Og det skal såå lite til nå. Og med et ras på dette tidspunktet i historien, med tanke på alt jeg nettopp har skrevet, så vil vi gå inn i depresjonstider. Dette vil si, den millionen dere har i fond vil halveres, og den vil bruke kanskje 5-10 år på å komme opp dit du er nå. Dette er det jeg kaller høyrisiko ved fondsparing. Sparepengene deres kan bli søkk vekk på et øyeblikk, og bruke kanskje 10 år på å komme opp på nivå. Faktisk lønte det seg å ha sparepengen på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologiboble. Jeg er ingen god fasit - men jeg sier det, hvis dere forventer 8-10% avkastning videre inn i de mange år så skal dere bare glemme det. Det skjer ikke. For alle varsellys blinker samtidig. Selv om ikke det skal komme et krakk, så vil aldri avkastningen fortsette på dette nivået. Tiden for stor avkastning på fond og aksjer er forbi - og nå må man vente noen år.. Anonymkode: 20817...e2c Dette har dommedagsprofetene sagt hver eneste uke i 30 år, og de har vel truffet to ganger og tapt mer på pessimismen sin enn noen annen gruppe såkalte glupinger. Foruten de som venter på boligkrakk hele tiden, kanskje. Jeg sier ikke at det ikke kommer nedturer og betydelige korreksjoner, men det «jeg unngår det fordi nå sprekker det veeeldig snart»-greiene siste tiårene har vært blant de aller mest hjelpeløse økonomiske vurderingene man har sett. Anonymkode: 8fe2f...c5f 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:42 #29 Skrevet søndag kl. 12:42 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/store-har-50-millioner-kroner-i-indeksfond-1.17824067 Statsminister Jonas Gahr Støre hadde 50 millioner i fond i 2025. Men han vil ikke si hvilke fond pengene er puttet i. Anonymkode: 2036b...9e8 Ja, og jeg kom plutselig på at Norge har verdens største fond. Kanskje Tangen ikke vet hva han driver med da? Pluss at fondet var betydelig mye mindre før krigen så vidt jeg husker. Da virker det som, jo mere penger du har i fond, jo mere tjener du. Anonymkode: 4a542...7c7 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:14 #30 Skrevet søndag kl. 13:14 Pås skrev (55 minutter siden): Hvor har du pengene dine da? Krypto? 😏 Akkurat nå har jeg det meste på høyrentekonto. Avkastning er ikke alt. Jeg kan godt avsi meg noe avkastning for å sove godt om nettene. Du bør ikke ha investert mer i fond enn at du har råd til å tape 50% uten at det ødelegger nattesøvnen din. Hvis du tenker at du har både råd og psyke til å få sparepengene dine halvert "over natta", for så bruke 10-15 år på å bygge seg opp til dagens nivå, så for all del la pengene stå. Hvis ikke, så bør du selge deg ut å gå over til høyrente. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette har dommedagsprofetene sagt hver eneste uke i 30 år, og de har vel truffet to ganger og tapt mer på pessimismen sin enn noen annen gruppe såkalte glupinger. Foruten de som venter på boligkrakk hele tiden, kanskje. Jeg sier ikke at det ikke kommer nedturer og betydelige korreksjoner, men det «jeg unngår det fordi nå sprekker det veeeldig snart»-greiene siste tiårene har vært blant de aller mest hjelpeløse økonomiske vurderingene man har sett. Anonymkode: 8fe2f...c5f Det jeg skrev er ikke dommedagsprofeti. Det er realisme. Se denne grafen: https://www.nordnet.no/market/indicator/comp Tror dere VIRKELIG med realisme og fornuft at avkastningen vil være mellom 8-10% i gjennomsnitt i årene framover? Vel. Hvis jeg er dommedagsprofet, så tror dere på julenissen. For den grafen blir å falle dypt "snart". Snart kan bety alt fra 1 måned til 2 år, men den grafen vil falle drastisk nedover - og så bruke laaang tid på å bygge seg opp. Jeg vet det. Du vet det. Alle vet det. Om vi kaller det boble, krise, krakk, bull eller whatever - det handler kun om språk. Resultatet blir det samme: nedgangstider og depresjon. Iallfall ikke 8-10% avkastning videre.... Anonymkode: 20817...e2c 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:16 #31 Skrevet søndag kl. 13:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om vi kaller det boble, krise, krakk, bull eller whatever Jeg mente bear-marked, ikke bull. Anonymkode: 20817...e2c
Hololo Skrevet søndag kl. 13:58 #32 Skrevet søndag kl. 13:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi vi er midt i en sprekkeklar teknologi-, finans-, eiendoms-, inflasjons- og bankboble. Markedet står ovenfor alle finansielle kriser som er nærmest mulig å få - samtidig. Imellomtiden når markedet nye høyder stadig vekk. Det sier seg selv - at utviklingen som er nå i markedet vil ikke pågå over tid. Det vil rase. Og det skal såå lite til nå. Og med et ras på dette tidspunktet i historien, med tanke på alt jeg nettopp har skrevet, så vil vi gå inn i depresjonstider. Dette vil si, den millionen dere har i fond vil halveres, og den vil bruke kanskje 5-10 år på å komme opp dit du er nå. Dette er det jeg kaller høyrisiko ved fondsparing. Sparepengene deres kan bli søkk vekk på et øyeblikk, og bruke kanskje 10 år på å komme opp på nivå. Faktisk lønte det seg å ha sparepengen på høyrentekonto ved 2000-tallets teknologiboble. Jeg er ingen god fasit - men jeg sier det, hvis dere forventer 8-10% avkastning videre inn i de mange år så skal dere bare glemme det. Det skjer ikke. For alle varsellys blinker samtidig. Selv om ikke det skal komme et krakk, så vil aldri avkastningen fortsette på dette nivået. Tiden for stor avkastning på fond og aksjer er forbi - og nå må man vente noen år.. Anonymkode: 20817...e2c AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Akkurat nå har jeg det meste på høyrentekonto. Avkastning er ikke alt. Jeg kan godt avsi meg noe avkastning for å sove godt om nettene. Du bør ikke ha investert mer i fond enn at du har råd til å tape 50% uten at det ødelegger nattesøvnen din. Hvis du tenker at du har både råd og psyke til å få sparepengene dine halvert "over natta", for så bruke 10-15 år på å bygge seg opp til dagens nivå, så for all del la pengene stå. Hvis ikke, så bør du selge deg ut å gå over til høyrente. Det jeg skrev er ikke dommedagsprofeti. Det er realisme. Se denne grafen: https://www.nordnet.no/market/indicator/comp Tror dere VIRKELIG med realisme og fornuft at avkastningen vil være mellom 8-10% i gjennomsnitt i årene framover? Vel. Hvis jeg er dommedagsprofet, så tror dere på julenissen. For den grafen blir å falle dypt "snart". Snart kan bety alt fra 1 måned til 2 år, men den grafen vil falle drastisk nedover - og så bruke laaang tid på å bygge seg opp. Jeg vet det. Du vet det. Alle vet det. Om vi kaller det boble, krise, krakk, bull eller whatever - det handler kun om språk. Resultatet blir det samme: nedgangstider og depresjon. Iallfall ikke 8-10% avkastning videre.... Anonymkode: 20817...e2c Jeg ser lett at du blir skremt av disse skremsel overskriftene og det skal du få lov til, det har alltid vært disse dommedags spådommene når det kommer til aksjer og fond, men sannheten er at det er ingenting som tyder på at hele verdens økonomien vil gå til h......, største faren for boble akkurat nå er vel innen tek sektoren. Bobler og kriser har det alltid vært og i løpet av et liv så vil du opplever dette flere ganger, disse er det viktig og utnytte, de er ikke farlige og en kilde til å tjene ennå mer, faktisk, er du godt diversifisert så skal det mye til at alt forsvinne, og disse 10årene det kan brukes på å komme seg som du sier er en ypperlig måte å tjene mer på, om du nærme deg uttak, så klart må du ta forholds regler og begynne å planlegge i god tid i forveien, men er det ennå lenge til du skal ha disse pengene så er nedgangstider faktisk en veldig positiv ting. Ingen kan spå hva som skjer fremover(tydeligvis bortsett fra deg) men en ting som ikke kan stoles på er disse "farlige" overskriften, blir du lett påvirkelig av det som skrives så er nok ikke fond for deg En artig ting med fond som kan stå på samme sted etter 10år, om du i september 1929 investerte i dow jones indeksen gjennom hele the greate depression og WW2 og frem til 1954 nå fondet hadde kommet opp på samme nivå igjen som 1929, så ville du sitte igjen med ca 5 ganger så mye som du investerte, dette er for e at du ville kjøpt mange billige aksjer i denne perioden. Poenget er at i nedgangstider så får du kjøpte mye billigere aksjer så du vil fortsatt tjene gode penger selv om fondet tar lengre tid på å komme tilbake. Det er viktig å vær kjent med fond mekanismen og hvordan det fungere. Men ja som du sier det kan falle og det kan falle mye og, dette er viktig at alle som investere vet om, men mens du koser deg med dine % på høyrente så skal jeg benytte den muligheten til å heve avkastningen kraftig. Derfor er det viktig å vær godt diversifisert, og har en god sikkerhets margin i buffer/andre midler. 2 1
Hololo Skrevet søndag kl. 14:01 #33 Skrevet søndag kl. 14:01 (endret) Og bare ang at det lønte seg å ha penger på konto på 2000, dette stemmer ikke, det var ekstremt lønnsomt og investere gjennom både dotcom og finanskrisen, jeg var ikke selv med på dotcom boblen, men tjente gode penger i starten av mitt investeringsliv da finanskrisen ankom. Endret søndag kl. 14:03 av Hololo 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:56 #34 Skrevet søndag kl. 19:56 Nettopp begynt. Har 30.000 og er 39 år. Anonymkode: 31d7a...664 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:07 #35 Skrevet søndag kl. 21:07 50, og 1M i fond/ aksjer. Har bare spart i 6 år der, men så langt har det vært betraktelig bedre enn å ha penger på konto., Anonymkode: e50b1...fe1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:10 #36 Skrevet mandag kl. 05:10 800k og 45 år. Jeg forstår ikke småsparere som tør å ha mange millioner på fond. Da ville jeg tatt ut gevinsten og kjøpt en utleiebolig. Anonymkode: 7c9c9...169
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:12 #37 Skrevet mandag kl. 05:12 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 50, og 1M i fond/ aksjer. Har bare spart i 6 år der, men så langt har det vært betraktelig bedre enn å ha penger på konto., Anonymkode: e50b1...fe1 Ja, jeg er også overrasket over hvor mye mer lønnsomt det er. Per nå er mine fond opp hele 16% og jeg har helt standard indeksfond og et par anbefalt fra «dine penger». Anonymkode: 7c9c9...169 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:31 #38 Skrevet mandag kl. 05:31 Fond er fundamentet i all investering. Anonymkode: 60190...0e8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:41 #39 Skrevet mandag kl. 05:41 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 20 mill i fond? Han har ikke skjønt mye. Fond er for økonomiske analfabeter og småsparere. Anonymkode: fa9e9...2f3 Nja, ca 1/4 av det er enkeltaksjer. Og det er en hun, ikke en han. Anonymkode: e2489...716
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:10 #40 Skrevet mandag kl. 11:10 Dere som har såpas store summer i fond. Hva er årsaken til at dere ikke går inn i eiendom i stedet? Anonymkode: 617cf...dd7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå