Gå til innhold

Single alenemødre - styre unna?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (7 minutter siden):

Hvorfor så mange tullete kriterier?

Hvorvidt noen har barn fra før eller ikke er ABSOLUTT ikke et "tullete kriterie"! Høyde og puppestørrelse er tullete kriterier, dette er et høyst forståelig kriterie.

Anonymkode: f222a...581

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på om du er "familiemannmateriale" og emosjonelt moden nok til å kunne dele oppmerksomheten og ikke bli en byrde for henne.

Anonymkode: 30ad1...c0a

• Nyttig 1
Skrevet
HMK skrev (1 time siden):

Jeg syns du skal bli sammen med ei dame du liker. Om hun har barn eller ei er jo uvesentlig. Hvorfor så mange tullete kriterier? Det viktige er jo hvem og hvordan hun er som menneske, og om man har kjemi. 

Godt formulert.

Skrevet

Jimmy Carr sa det så fint. Livet, uten barn, er som å spille et enkelt spill som du etter hvert tror du behersker til fingerspissene. Så får du barn og oppdager at dette spillet, «Livet», hadde et next level. 

En ting er å bli kastet inn i dette «next level», men kan man velge bør man være klar for det. Singelforeldre spiller ikke samme spill som dem uten barn. Sånn er det bare. Men de behersker det samme spillet dem uten barn spiller like godt. Dette er en situasjon hvor dem med barn forstår dem uten barn, men dem uten barn kan ikke forstå spillet med barn. Så, om du ikke kjenner at next level kunne vært spennende å prøve, da tenker jeg det ville vært lurt å la være. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (3 timer siden):

Om hun har barn eller ei er jo uvesentlig. 

Dette synes jeg virker veldig lite gjennomtenkt og som et veldig dårlig råd.

Om personen har barn, hva personen tenker om en ny partners rolle og hvilken rolle en ser for seg selv er ekstremt viktig. Å etablere en ny hverdag med en barnefamilie er faktisk et stort ansvar, og for en forelder er det viktig at den en inviterer inn i familien er egnet. Om en går inn i et forhold med en sommhar barn uten å være bevisst på hva det innebærer gjør en potensielt begge parter en enorm bjørnetjeneste. 

For de aller fleste er barna det mest vesentlige i livet. Langt fra uvesentlig.

Anonymkode: eca95...422

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha..til servicemannen.

Nei, jeg ble singel med tre barn!! Tre små barn. Og det var jo katastrofe på så mange plan. Mannen ble syk, forlot oss, hadde ikke barna, og livet falt i grus. Jeg var jo ganske ung, og tenkte vel at her ble jeg singel i mange år. Dvs, i ett par år tenkte jeg ikke på menn, men på barna mine. 

Jeg traff han på en fest, og det var første gang jeg var på fest på 2 år, hos en venninne. Jeg så jo at han likte meg veldig. Vi hadde det så morsomt, og jeg ble sjarmert. Men ja..det tok enda noen år før det ble oss. Han var absolutt ikke klar for tre unger, og jeg var ikke klar for noe. Men vi prates innimellom, og ja..det ble vel noen dater. Så bare fant vi ut at dette ikke gikk..og det ble opphold. Men vi savnet hverandre.

1,5 år etter vi møttes ble vi sammen. Og han møtte barna etter 1 år.  Samboere, så gift, alle jentene som brudepike. Han har herjet med dem, øvd matte, lært dem å kjøre, og nå er de voksne og han er super ste- far som stiller opp. Og han har tre jenter som setter umåtelig pris på han. 

Jeg tror han har hatt et flott liv med oss, men ja..han kjempet mot lenge. Og jeg skjønner! Det er litt av noe å gå inn i. Men han ble nok sjarmert da han møtte dem første gang. De er tre veldig skjønne jenter. 

Min mann ble litt forelsket mot sin vilje. Men vi har det veldig fint da ..

Anonymkode: 0aa26...d6d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om du selv har barn eller ikke.

Og ingen regel uten unntak, men generelt bør du unngå alenemødre hvis du ikke har barn selv.

Grunnen er rett og slett at hvis du ikke har egne barn får du en situasjon der du ikke er den viktigste personen i hennes liv… men hun skal være den viktigste i ditt?

Det er en skjevhet du bør unngå.

Anonymkode: f7de0...014

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2026 den 5.43):

Kommer an på om du selv har barn eller ikke.

Og ingen regel uten unntak, men generelt bør du unngå alenemødre hvis du ikke har barn selv.

Grunnen er rett og slett at hvis du ikke har egne barn får du en situasjon der du ikke er den viktigste personen i hennes liv… men hun skal være den viktigste i ditt?

Det er en skjevhet du bør unngå.

Anonymkode: f7de0...014

Veldig, veldig godt poeng!

TS

Anonymkode: a46b2...36b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldigveldig dessverre forelsket og i et forhold med en mann med to barn fra før av og jeg har ingen. Han er min nummer én alltid, og jeg hans nummer tre.. ferier må også alltid samstyres med hans eks og vi må de neste femten årene bo i samme område av byen som han og eksen bor. Hadde aldri valgt det igjen, og tror jeg er nødt til å gå, for å ikke miste meg selv helt. Jeg er verdt mer enn dette. Jeg føler jeg lever en annen families liv som en slags stand-in fremfor å leve mitt eget.

Anonymkode: 66400...dd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

"Singel alenemor" - Man kan være singel uten å være mor, men alenemor uten å være singel?

Jeg kommer på tre forskjellige måter single mødre forekommer:
1: Det har aldri vært noen far i bildet. Flyktig forbindelse, eller at forholdet ikke var liv laga - han stakk eller ble sendt på dør før ungen kom. Dette er den klassiske forståelsen av alenemor, barnet ble tidligere omtalt uekte eller lausunge. Verden går framover.
2: Hun er singel etter samlivsbrudd: skilt eller at de var samboere. Faren har alt fra alminnelig samvær til 50/50.
3: Hun er enke.

Hvordan ting forløper, avhenger sterkt av hvilken kategori du kommer i. 2: for eksempel, vil medføre at dere er minst tre i forholdet. I kategori 1: må du oppdra og forsørge ungen til en annen mann. Du rydder opp etter barnefaren, og betaler for det - uten at hun kan gi det det han fikk. Du innrømmer at han er mer ved enn deg. Det enkleste er vel kanskje nummer tre, men et skjer vel neppe i for tidlig alder. Så skal du være en voksen, en forsørger og en omsorgsperson for barnet, det er liksom ditt barn også; det er bare det at når du irettesetter barnet, så skal du oppleve at barnet ikke er ditt likevel.

Uansett, så får du ikke det beste av henne. Det har hun gitt til en annen. Nå må hun prioritere barna først. Forholdet og du kommer i annen rekke. 

Jeg konkluderer ikke. Men det er altså en del ting man må ha klart for seg. 

Anonymkode: de961...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvilken type alenemor du treffer på. Noen er desperat etter å finne en reserve pappa mens andre vil finne en de har det godt med. Jeg er alenemor selv, og er vel den sistnevnte. Jeg har 2 barn nærmest alene da far har minimalt med samvær (hans eget valg). Det må ikke alltid være enten ny partner eller barna, det går fint å kombinere begge to så de føler seg prioritert. Selvsagt går barn foran i mange saker, noe som er naturlig da man har et ansvar og de er akkurat det: barn. Det jeg syns er vanskelig derimot er å date en med barn fra før. Ikke bare skal man finne tiden sammen der begge har barnefri og i tillegg skal barna gå overens i fremtiden når det blir mer seriøst. 

Jeg ser flere skriver at man må passe på en annen mann sitt barn. Det trenger ikke være sånn. Barn er ikke en eiendel eller noe man oppdrar for en annen. Her kommer det fint an på situasjonen. Her klarer jeg fint alt økonomisk selv angående barna, og krever ikke at ny partner tar del i det økonomiske eller det praktiske. Om han vil delta er han selvsagt velkommen, men ikke et must. Det som er viktig er ved et samliv så må han selvsagt gå godt overens med barna og snakke med de med respekt som et menneske. Det som er positivt med å date en alenemor er vel at de gjerne dater mer seriøst og ikke er ute etter bare å ligge rundt eller ha situationship. Det da pga tid er verdifullt. 

Selvsagt må man se an litt, ikke alle alenemødre er like vettug, samme er det med generelt alle i dating. Så det blir jo litt rart å sette alle alenemødre i samme boks? Eneste man må ta stilling til gjerne er om man klarer å være sammen med en partner med barn fra før, og eventuelt om den alenemoren vil ha flere barn. 

Anonymkode: 0de1d...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Siden barna alltid bør komme først, så er det kun mdnn som er trygge på seg selv som bør date de.

Er meget spontan dame, selv da jeg var alene med barn. Er man i arbeid så stoppet den mer for spontanitet enn barn.

Anonymkode: 268d3...4af

Skrevet

Ryddet for krenkende og seksualiserende innlegg. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som blander sammen alenemamma med det å være aleneforsørger. Er du alenemamma, så har du barna så godt som 100%. Har du delt omsorg, så er du aleneforsørger.

Selv er jeg aleneforsørger og ganske ung mamma til en gutt på 12 år, og synes det er flott at de som er i det minste tvil sveiper meg vekk på datingapper.

Anonymkode: d0ba4...d83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei - hold deg unna. De er ofte fattige og stiller lite med musa fordi ungene ikke skal være hjemme i starten. Men de er ville i senga når du først for dem annenhver uke. Skal du ta de bør du sjonglere mellom minst to til enhver tid i forskjellige byer. Da kan man sjonglere.

Anonymkode: e52d3...b72

Skrevet

Alenemødre er flotte på fest og ons. De liker å slå seg løs. Litt mer skeptisk til langvarig forhold. Gjelder ikke for alle.

Hvis du synes hun er det "one" så skader det ikke å gi det et forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% alene med mitt barn, min eks er hyggelig og veldig glad for at jeg har funnet en flott mann. 

Min "nye" partner (5 år) har sine barn 50/50. Eksen hans er helt ute å kjøre. Sjalu, kontrollerende, saboterer, sier stygge ting til barna om oss, oppsøker de og kontakter de i våre uker. Rigid og vanskelig. Helt håpløs er hun. 

Lærdom, ingen regel for det ene eller andre. Jeg drar i allefall ikke med meg noe bagasje inn i forholdet. Både jeg og barnet mitt er omgjengelige og hyggelige folk. Hun der andre er på bærtur og barna deres lider under hennes væremåte. 

Anonymkode: ed838...5c9

AnonymBruker
Skrevet

Mange sjarmerende svar ifra menn på denne tråden, enda en grunn til å forbli singel.

Anonymkode: 25d0d...c4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2026 den 11.49):

"Singel alenemor" - Man kan være singel uten å være mor, men alenemor uten å være singel?

Jeg kommer på tre forskjellige måter single mødre forekommer:
1: Det har aldri vært noen far i bildet. Flyktig forbindelse, eller at forholdet ikke var liv laga - han stakk eller ble sendt på dør før ungen kom. Dette er den klassiske forståelsen av alenemor, barnet ble tidligere omtalt uekte eller lausunge. Verden går framover.
2: Hun er singel etter samlivsbrudd: skilt eller at de var samboere. Faren har alt fra alminnelig samvær til 50/50.
3: Hun er enke.

Hvordan ting forløper, avhenger sterkt av hvilken kategori du kommer i. 2: for eksempel, vil medføre at dere er minst tre i forholdet. I kategori 1: må du oppdra og forsørge ungen til en annen mann. Du rydder opp etter barnefaren, og betaler for det - uten at hun kan gi det det han fikk. Du innrømmer at han er mer ved enn deg. Det enkleste er vel kanskje nummer tre, men et skjer vel neppe i for tidlig alder. Så skal du være en voksen, en forsørger og en omsorgsperson for barnet, det er liksom ditt barn også; det er bare det at når du irettesetter barnet, så skal du oppleve at barnet ikke er ditt likevel.

Uansett, så får du ikke det beste av henne. Det har hun gitt til en annen. Nå må hun prioritere barna først. Forholdet og du kommer i annen rekke. 

Jeg konkluderer ikke. Men det er altså en del ting man må ha klart for seg. 

Anonymkode: de961...5d5

Det beste har hun gitt til en annen?

Det mener jeg er tull.

Det beste gir hun av seg selv, til en mann som fortjener henne, hver eneste dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 19.43):

Jeg er alenemor til ett barn og singel. Har ikke møtt på noen utfordringer med dating enda egentlig. Jeg har barnefri 50% av tiden og andre har jo også travle liv. Jeg har ingen forventninger til at en kjæreste skal være stefar for barnet. Det eneste jeg forventer er at han forstår at jeg prioriterer barnet i mine uker (og enkelte andre unntak), så er det bare en bonus hvis han vil ta del, men ikke et must. 

Anonymkode: 9942f...f22

Alenemor 50%? Da er du vel ikke alenemor...

Hvem avlaster deg 50%.

Anonymkode: 779ff...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...