AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:32 #1 Skrevet lørdag kl. 12:32 Hei, jeg trenger råd... Mannen min ønsker å skilles, men pga at vi har ganske små barn vil ha at vi skal bo sammen en god stund. Ca 1,5 år pga praktiske årsaker. Om det ikke skal bli dst lå han være ute etter 6 mnd. Ønsker ikke å gå inn på årsak til dette, men det kan ikke endres. Det er ikke krangling eller sure miner. Jeg er lei meg, men inneforstått med at han ikke har følelser for meg lengre. Innerst inne tenker jeg at det nok sikkert er riktig selv om det er vanskelig. Men jeg tror ikke jeg klarer å bo sammen så lenge selv om dey såklart ville gjort logistikk lettere og jeg ville fått mer avlastning. Minste er så liten at jeg kommer til å ha hn 100%. Noen som har noen råd eller erfaringer? Det er så viktig for meg at samarbeidet mellom oss er bra, ønsker ikke at barna skal tape mer enn nødvendig på skilsmissen. Jeg er derfor redd det etterhvert kan bli krangling eller bitterhet om vi bor under samme tak så lenge, bla. For at et kriterie for meg er evt at vi ikke kan møte andre denne perioden. Anonymkode: 403a0...b51 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:33 #2 Skrevet lørdag kl. 12:33 Er det ikke noe regler på det med å bo sammen etter skilsmissen i forhold til eventuelle utbetalinger til deg? Anonymkode: b463b...4dc 15
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:36 #3 Skrevet lørdag kl. 12:36 Man må vel separeres før man kan skilles? Og juridisk er man ikke separert om man bor sammen. Anonymkode: c25ac...c3d 16 13
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:40 #4 Skrevet lørdag kl. 12:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mannen min ønsker å skilles, men pga at vi har ganske små barn vil ha at vi skal bo sammen en god stund. Anonymkode: 403a0...b51 Dere får bo på hvert deres soverom fram til dere fysisk kan flytte fra hverandre. Psykisk skilt før det juridisk er mulig. Anonymkode: 9b697...ea7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:40 #5 Skrevet lørdag kl. 12:40 Han må utsette skillsmissen til dere faktisk skal skilles i praksis også. Anonymkode: 3244e...910 5 6
frøkna Skrevet lørdag kl. 12:46 #6 Skrevet lørdag kl. 12:46 Kanskje ta kontakt med familievernkontoret så dere kan snakke om dette med en objektiv tredjepart. 8 3
Brunello Skrevet lørdag kl. 12:48 #7 Skrevet lørdag kl. 12:48 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det ikke noe regler på det med å bo sammen etter skilsmissen i forhold til eventuelle utbetalinger til deg? Anonymkode: b463b...4dc Hvorfor skal hun ha noen utbetalinger om de bor sammen? 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:50 #8 Skrevet lørdag kl. 12:50 Det er ikke lov. Dere får ikke godkjent skilsmisse før dere har bodd hver for dere ett år. Anonymkode: 8044b...434 10 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:53 #9 Skrevet lørdag kl. 12:53 Så du skal fortsette å rydde og vaske mens han skal date andre damer helt åpent? Herlig Anonymkode: 54fbe...d4c 21 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:54 #10 Skrevet lørdag kl. 12:54 Dette høres bare helt rart ut og er dessverre dømt til å bli en håpløs løsning, for alle parter. Inkl. for barna. Anonymkode: 5b82f...007 4 3
Lisa-Mari-80 Skrevet lørdag kl. 13:01 #12 Skrevet lørdag kl. 13:01 Dersom det er mulig å ha en god tone så høres det flott ut å kunne bo sammen under det største trykket med småbarn. Men da må man også bli enige om regler og klare å beholde et godt miljø i hjemmet. Jeg ville nok ikke klart det, men beundrer de som klarer. Ang separasjon og skilsmisse så krever det at man ikke deler adresse, men det er kanskje ikke det viktigste i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:04 #13 Skrevet lørdag kl. 13:04 Det som skrives om det juridiske er ikke helt riktig, TS. Det må du sjekke nærmere. Før i tiden fantes det i alle fall unntak fra kravet om separate boliger hvis man kunne bevise at man ikke «delte seng og bord» lenger. Det var ganske knotete beviskrav og ble lite brukt, men at det lar seg gjøre er jeg ganske sikker på. Men personlig ville jeg sagt at dette fort kan bli veldig veldig stygt. Du får ikke sørget med han til stede, og det trenger du. Skal det gå må det hvertfall noen helt krystallklare regler til. Anonymkode: 878c4...4dd 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:14 #14 Skrevet lørdag kl. 13:14 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Før i tiden fantes det i alle fall unntak fra kravet om separate boliger hvis man kunne bevise at man ikke «delte seng og bord» lenger. Det var ganske knotete beviskrav og ble lite brukt, men at det lar seg gjøre er jeg ganske sikker på. Anonymkode: 878c4...4dd Ikke unntak men det åpnes for en overgangsperiode: Ofte stilte spørsmål om separasjon og skilsmisse | Statsforvalteren i Trøndelag "Kan vi bo i samme hus under separasjonstiden dersom vi bor i hver vår etasje? Nei. Det er ikke tilstrekkelig at dere bor på egne soverom i hver deres etasje. Det kreves to atskilte boenheter, som for eksempel dersom dere bor i hver sin leilighet i samme hus. Hvor lenge kan vi vi bo sammen etter at vi har fått innvilget separasjon ? I praksis har det blitt akseptert en overgangsperiode på 8-9 uker fra separasjonsbevillingen ble gitt, men Statsforvalteren gjør en konkret vurdering i hver enkelt sak. I vurderingen ser vi på om dere har bodd så atskilt som mulig i avviklingsperioden, om dere har hatt atskilt økonomi, hensyn til felles barn og eventuelle andre hensyn. Hva skjer dersom vi har bodd for lenge sammen i separasjonstiden? Skilsmissesøknaden blir avslått og dere får tilbake sivilstatus som gift. Dere må søke om separasjon på nytt eller søke direkte om skilsmisse dersom dere har bodd fra hverandre i minst to år på søknadstidspunktet." Anonymkode: 9b697...ea7 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:24 #15 Skrevet lørdag kl. 13:24 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hei, jeg trenger råd... Mannen min ønsker å skilles, men pga at vi har ganske små barn vil ha at vi skal bo sammen en god stund. Ca 1,5 år pga praktiske årsaker. Om det ikke skal bli dst lå han være ute etter 6 mnd. Ønsker ikke å gå inn på årsak til dette, men det kan ikke endres. Det er ikke krangling eller sure miner. Jeg er lei meg, men inneforstått med at han ikke har følelser for meg lengre. Innerst inne tenker jeg at det nok sikkert er riktig selv om det er vanskelig. Men jeg tror ikke jeg klarer å bo sammen så lenge selv om dey såklart ville gjort logistikk lettere og jeg ville fått mer avlastning. Minste er så liten at jeg kommer til å ha hn 100%. Noen som har noen råd eller erfaringer? Det er så viktig for meg at samarbeidet mellom oss er bra, ønsker ikke at barna skal tape mer enn nødvendig på skilsmissen. Jeg er derfor redd det etterhvert kan bli krangling eller bitterhet om vi bor under samme tak så lenge, bla. For at et kriterie for meg er evt at vi ikke kan møte andre denne perioden. Anonymkode: 403a0...b51 Nei. Anbefales absolutt ikke. En av dere KOMMER til å enten ønske å date eller tilfeldig møte en annen. Eller flere. Og dette kommer til å skape mye konflikter og gnisninger. Enten får det være slutt, eller ikke. Ikke samboer med en eks. For barnas skyld, ikke gjør det. Det er grunner til at dere ikke er kjærester, ikke lat som om dere kan leke bestevenner under samme tak. Det er bare fordi han fremdeles ønsker å bruke deg barnevakt og slippe 100% ansvar 50% av tiden. Dette blir bare urettferdig når han lever singlelivet ute og du må passe barna alene alltid. Du får ikke det samme, tro meg. Anonymkode: eaa9b...f26 5 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:27 #16 Skrevet lørdag kl. 13:27 Ts her. Det er ikke så viktig dette med separasjon og skillsmisse. Samme hva det heter. Vi er klar over at at separasjonsperioden ikke gjelder før han flytter. Det er ikke det juridiske det står på, mer erfaringer om det kan fungere. Og til det som sier at jeg skal vaske og han skal møte andre, er det som sagt akkurat det som er et kritiere at han ikke skal gjøre. Anonymkode: 403a0...b51
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:30 #17 Skrevet lørdag kl. 13:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her. Det er ikke så viktig dette med separasjon og skillsmisse. Samme hva det heter. Vi er klar over at at separasjonsperioden ikke gjelder før han flytter. Det er ikke det juridiske det står på, mer erfaringer om det kan fungere. Og til det som sier at jeg skal vaske og han skal møte andre, er det som sagt akkurat det som er et kritiere at han ikke skal gjøre. Anonymkode: 403a0...b51 Du kan bare glemme "kriterier". Det kommer han ikke til å holde. Du kommer såklart til å forbli samboer med han fordi han ønsker dette, men det kommer til å bli ille for deg. Du blir hans barnevakt og hans hushjelp. Han blir "bonuspappa" for egne barn og kommer til å være borte ofte på kveld og natt (og dermed sove på dag). Anonymkode: eaa9b...f26 11 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:30 #18 Skrevet lørdag kl. 13:30 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Anbefales absolutt ikke. En av dere KOMMER til å enten ønske å date eller tilfeldig møte en annen. Eller flere. Og dette kommer til å skape mye konflikter og gnisninger. Enten får det være slutt, eller ikke. Ikke samboer med en eks. For barnas skyld, ikke gjør det. Det er grunner til at dere ikke er kjærester, ikke lat som om dere kan leke bestevenner under samme tak. Det er bare fordi han fremdeles ønsker å bruke deg barnevakt og slippe 100% ansvar 50% av tiden. Dette blir bare urettferdig når han lever singlelivet ute og du må passe barna alene alltid. Du får ikke det samme, tro meg. Anonymkode: eaa9b...f26 Takk for råd! Det er jo dette jeg frykter. Jeg skal ha barna 70% og han 30% så er ikke snakk om at han skal bruke meg som barnevakt. Det er heller at han vil være involvert i barnas liv og jeg tror oppriktig at han vil oss vel. Men jeg tror han vil komme bli bitter av å ikke kunne møte andre. TS Anonymkode: 403a0...b51 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:32 #19 Skrevet lørdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan bare glemme "kriterier". Det kommer han ikke til å holde. Du kommer såklart til å forbli samboer med han fordi han ønsker dette, men det kommer til å bli ille for deg. Du blir hans barnevakt og hans hushjelp. Han blir "bonuspappa" for egne barn og kommer til å være borte ofte på kveld og natt (og dermed sove på dag). Anonymkode: eaa9b...f26 Jeg tror ikke jeg ønsker det pga mine følelser. Men han er ingen drittmann slik som det ser ut som du tenker han er. Han gjør like mye som meg med barna. TS Anonymkode: 403a0...b51
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:32 #20 Skrevet lørdag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her. Det er ikke så viktig dette med separasjon og skillsmisse. Samme hva det heter. Vi er klar over at at separasjonsperioden ikke gjelder før han flytter. Det er ikke det juridiske det står på, mer erfaringer om det kan fungere. Og til det som sier at jeg skal vaske og han skal møte andre, er det som sagt akkurat det som er et kritiere at han ikke skal gjøre. Anonymkode: 403a0...b51 Dette kommer aldri til å funke… Anonymkode: 3b7e0...68c 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå