AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:47 #1 Skrevet fredag kl. 20:47 Hei, Før jeg startet i behandling hos DPS, var jeg så naiv at jeg trodde at man kunne fortelle behandleren sin alt, og at alle problemene ens ville bli tatt tak i. Men de fokuserer jo på å stille en nøyaktig diagnose. For å komme inn må man være syk nok Jeg er så utrolig lei. De sa at de skulle henvise meg til en avtalespesialist, og så sier de at siden jeg sliter med å møte opp ukentlig, vil det være vanskelig å i det hele tatt få meg inn der. Altså, hva er det egentlig meningen at man skal gjøre? Jeg er en person som er punktlig og nøye, og jeg møter alltid presis til timene mine. Det gjorde jeg de første tre månedene. Jeg var faktisk den som sa at jeg syntes det var for lite med time annenhver uke, og at jeg heller ville ha ukentlige timer. Jeg klarte å møte opp hver andre uke i begynnelsen, men jo mer jeg gikk i terapi, desto mer deprimert ble jeg. Til slutt var jeg bare sånn: «Hva er egentlig poenget med å eksistere?» Jeg var så utrolig sliten og utmattet, og derfor har jeg begynt å møte opp en eller to ganger i måneden, noe som jeg faktisk tok opp med behandleren om hvor vanskelig det er for meg å møte opp Og så sier de at jeg burde søke kommunal helsehjelp, siden de visstnok kan hjelpe meg med å regulere angsten eller noe. Jeg har selvskading, alvorlig depresjon og kompleks PTSD som blant annet gir seg utslag i intens angst. Men whatever, det er vel bare sånn det er 🫠🫠 Anonymkode: 58a30...f62 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:54 #2 Skrevet fredag kl. 20:54 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, Før jeg startet i behandling hos DPS, var jeg så naiv at jeg trodde at man kunne fortelle behandleren sin alt, og at alle problemene ens ville bli tatt tak i. Men de fokuserer jo på å stille en nøyaktig diagnose. For å komme inn må man være syk nok Jeg er så utrolig lei. De sa at de skulle henvise meg til en avtalespesialist, og så sier de at siden jeg sliter med å møte opp ukentlig, vil det være vanskelig å i det hele tatt få meg inn der. Altså, hva er det egentlig meningen at man skal gjøre? Jeg er en person som er punktlig og nøye, og jeg møter alltid presis til timene mine. Det gjorde jeg de første tre månedene. Jeg var faktisk den som sa at jeg syntes det var for lite med time annenhver uke, og at jeg heller ville ha ukentlige timer. Jeg klarte å møte opp hver andre uke i begynnelsen, men jo mer jeg gikk i terapi, desto mer deprimert ble jeg. Til slutt var jeg bare sånn: «Hva er egentlig poenget med å eksistere?» Jeg var så utrolig sliten og utmattet, og derfor har jeg begynt å møte opp en eller to ganger i måneden, noe som jeg faktisk tok opp med behandleren om hvor vanskelig det er for meg å møte opp Og så sier de at jeg burde søke kommunal helsehjelp, siden de visstnok kan hjelpe meg med å regulere angsten eller noe. Jeg har selvskading, alvorlig depresjon og kompleks PTSD som blant annet gir seg utslag i intens angst. Men whatever, det er vel bare sånn det er 🫠🫠 Anonymkode: 58a30...f62 Hvis du ikke benytter deg av tilbudet du har fått og som du raner andre fra å få fordi du tar opp timer du ikke møter til så er det selvfølgelig helt riktig å avslutte deg. Anonymkode: 789af...f81 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:08 #3 Skrevet fredag kl. 21:08 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke benytter deg av tilbudet du har fått og som du raner andre fra å få fordi du tar opp timer du ikke møter til så er det selvfølgelig helt riktig å avslutte deg. Anonymkode: 789af...f81 Hei der ja. Ser ut som noen har hatt en gretten start på dagen, håper alt står til nå i hvert fall ;)! Jeg har presisert i innlegget hvilke utfordringer jeg har hatt når det gjelder det å møte opp, og jeg skal ikke sitte her og gå frem og tilbake med deg om det. Men jeg synes det er så latterlig når jeg faktisk har presisert og uttalt meg helt tydelig om problemet, og så ser jeg at du er så ivrig etter å misforstå meg og vri på det jeg sier. Jeg ser veldig at du projiserer her. Kanskje du kjenner noen som ikke ble tatt inn, eller kanskje det er deg selv du snakker om, sier du? Jeg raner andre fra å få disse timene? Som om jeg ikke er på lik linje med alle andre, og også sliter psykisk? Jeg ble henvist på lik linje med andre, og jeg slet også med å i det hele tatt komme inn i utgangspunktet. Anonymkode: 58a30...f62 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:14 #4 Skrevet fredag kl. 21:14 Funket ikke behandlingen som du fikk hos DPS? Anonymkode: 0a390...c76
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:15 #5 Skrevet fredag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei der ja. Ser ut som noen har hatt en gretten start på dagen, håper alt står til nå i hvert fall ;)! Jeg har presisert i innlegget hvilke utfordringer jeg har hatt når det gjelder det å møte opp, og jeg skal ikke sitte her og gå frem og tilbake med deg om det. Men jeg synes det er så latterlig når jeg faktisk har presisert og uttalt meg helt tydelig om problemet, og så ser jeg at du er så ivrig etter å misforstå meg og vri på det jeg sier. Jeg ser veldig at du projiserer her. Kanskje du kjenner noen som ikke ble tatt inn, eller kanskje det er deg selv du snakker om, sier du? Jeg raner andre fra å få disse timene? Som om jeg ikke er på lik linje med alle andre, og også sliter psykisk? Jeg ble henvist på lik linje med andre, og jeg slet også med å i det hele tatt komme inn i utgangspunktet. Anonymkode: 58a30...f62 De har jo fortalt deg at du trenger hjelp fra andre enn de. Man kan jo uansett ikke bare møte opp når man føler for det uten at det får konsekvenser. Man gir i det minste beskjed i forkant. Anonymkode: dbdf3...341 5
Cirkelin Skrevet fredag kl. 21:15 #6 Skrevet fredag kl. 21:15 Leit å høre at du sliter med tunge diagnoser. Jeg forstår frustrasjonen din. DPS har blitt et samlebånd med alt for liten kapasitet. Derfor må de prioritere beinhardt. Det betyr dessverre at ikke alle får den hjelpen de trenger. For å få hjelp der, må de også stille krav. Pasienten må møte opp og ha nytte av behandlingen. Det høres ut som du både sliter med oppmøte og at du blir sykere av å gå dit. Derfor ber de deg søke kommunal helsehjelp. Kommunen har psykiske helsetjenester som samtaler og kurs for å mestre angst og depresjon. Dette kan hjelpe deg til å bli i stand til å takle behandling hos DPS eller avtalespesialist senere. Du blir ikke avvist, men omdirigert til et helsetilbud som passer bedre for deg. Se på det som styrketrening for sjelen. Du må bli sterkere og mer stabil for å ha nytte av ytterligere terapi. Ikke mist motet selv om det føles håpløst ut akkurat nå! 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:20 #7 Skrevet fredag kl. 21:20 Det er ikke noe feil med kommunal helsehjelp TS. Det er flinke folk som jobber der også. I min kommune kan de komme hjem til de som sliter med å møte opp, for eksempel. Tror du ikke det kunne være noe for deg da? Anonymkode: 1c1e2...ad8 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:23 #8 Skrevet fredag kl. 21:23 7 minutter siden, AnonymBruker said: De har jo fortalt deg at du trenger hjelp fra andre enn de. Man kan jo uansett ikke bare møte opp når man føler for det uten at det får konsekvenser. Man gir i det minste beskjed i forkant. Anonymkode: dbdf3...341 Jeg presiserte ganske tydelig at jeg tok det opp med behandleren min i forkant, så jeg er litt usikker på hvor du fikk idéen om at jeg "bare møter opp når jeg føler for det"? Anonymkode: 58a30...f62
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:33 #9 Skrevet fredag kl. 21:33 Er det alvorlig depresjon har du vel innleggelser også, og da er du mer enn syk nok og medisinert. Da synes jeg DPS ikke tar deg på alvor. Alvorlig depresjon gjør jo at du ikke klarer å fungere i hverdagen, personlig hygiene, passiv og store søvnforstyrrelser. Dette er en veldig alvorlig diagnose og er ofte i kombinasjon med psykosesykdommer. Det er lett å blande gradene i depresjon, lett, moderat og alvorlig. Jeg har nært familiemedlem med alvorlig, og hen har vært hyppig innlagt både med tvang og frivillig så det skal tas på alvor. Hva med fastlegen, kan hen hjelpe deg til bedre og riktig behandling? Anonymkode: 02e6f...fb6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden Jeg skjønner at det er vanskelig når man er for syk til å klare å møte opp, men man må gjøre det for å faktisk bruke tilbudet. Ellers er det ikke riktig tilbud på dette tidspunktet, da er kommunen mer riktig. Dps er ikke det riktige for alle og høres ut som kanskje det kan være aktuelt på et senere tidspunkt og først prøve kommunen. Anonymkode: 3b542...fb9 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Tenker basert på svarene dine her at du kan legge ‘paranoid’ til listen av plager Anonymkode: 9a3d1...021 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tenker basert på svarene dine her at du kan legge ‘paranoid’ til listen av plager Anonymkode: 9a3d1...021 Usaklig. Anonymkode: 30707...fd5 5 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Du må ikke ta det de sier på Dps så alvorlig og heller stole på dine egne opplevelser av det de utsetter deg for De holder på sånn med alle: det er ikke! ett problem som er begrenset til deg. At du har problemer med å møte til timer er helt vanlig for personer med psykisk sykdom. Dpsenevmøter konsekvent slikt med å bruke det til avvise pasienter, til fordel for folk som fungere bedre. Men det du bør tenke på, er at de heller ikke ellers har klart å hjelpe deg. Når du uansett bare får det dårligere av deres terapi: hvorfor bruke tid på tullet deres? Fastlege kan henvise deg til avtalespesialist. Dpsene er bare en del av et samlet velferdstilbud som er i ferd med å gå til grunne. Alt de bryr seg om er å finne grunner til å avvise pasienter eller gi dem et kortvarig tilbud så de kan avvise dem med at de har fått tilbud før uten at det hjalp dem , rundt neste sving. Anonymkode: fc1bb...105 1 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Skrevet 23 timer siden 26 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker basert på svarene dine her at du kan legge ‘paranoid’ til listen av plager Anonymkode: 9a3d1...021 Tenker basert på svaret ditt her at du kan legge ‘ufrivillig psykolog’ til listen over hobbyene dine. Anonymkode: 58a30...f62 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker basert på svaret ditt her at du kan legge ‘ufrivillig psykolog’ til listen over hobbyene dine. Anonymkode: 58a30...f62 Vel, du kan jo lese gjennom svarene dine til folk som har giddet å prøve å svare deg. Defensiv og hissig. Anonymkode: 9a3d1...021 2
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, du kan jo lese gjennom svarene dine til folk som har giddet å prøve å svare deg. Defensiv og hissig. Anonymkode: 9a3d1...021 Vel, ja? Jeg blir jo selvfølgelig defensiv når folk leser noe helt annet enn det jeg faktisk skriver, og så bestemmer seg for at det er det de skal diskutere. Jeg har allerede forklart situasjonen min ganske tydelig. At du oppfatter det som ‘hissig’ fordi jeg faktisk svarer tilbake når folk tillegger meg ting, får nesten være ditt problem 😂 Anonymkode: 58a30...f62 3 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vel, du kan jo lese gjennom svarene dine til folk som har giddet å prøve å svare deg. Defensiv og hissig. Anonymkode: 9a3d1...021 Hvorfor gå inn i tråden til en person som åpenbart ikke har det bra bare for å lage kvalme? Anonymkode: fc1bb...105 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden Jeg skjønner deg TS. Jeg har selv vært i DPS. Ikke helt samme situasjon, men der var det behandleren som ikke møtte opp - gang på gang på gang. I nesten alle tilfellene fikk jeg beskjed om behandlerens sykdom mens jeg satt på venterommet.... Jeg synes det var skikkelig dårlig gjort, da jeg hadde presset meg langt for å i det hele tatt komme meg ut av leiligheten og ut på timeavtalen. Dette skjedde faktisk rundt 10 ganger. Men så var det en gang, les: en gang, hvor jeg ikke greide å møte opp, jeg lå med full panikkangst hjemme og klarte ikke komme meg ut. Da fikk jeg MASSE kritikk om at det var helt uaktuelt å ikke møte opp, jeg kastet bort behandlerens tid osv. Altså regelrett voksenkjeft, når de visste hvor syk jeg var. At kanskje de måtte avslutte behandlingen. Altså hva i alle dager? Det var nesten så jeg ikke trodde mine egne ører. Anonymkode: 8d65b...c23 1 6
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Skrevet 22 timer siden Møter man ikke opp, så har man ikke nytte av behandlingen og bør avsluttes. Mener man man wr for syk for å møte opp, så forteller nab det å søker om innlleggelse Anonymkode: e8c5e...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Møter man ikke opp, så har man ikke nytte av behandlingen og bør avsluttes. Mener man man wr for syk for å møte opp, så forteller nab det å søker om innlleggelse Anonymkode: e8c5e...8c8 At psykisk syke mennesker sliter med å møte opp er en selvfølge som i beste fall er arrogant å bruke til å avvise pasienter. At psykiatrien avviser pasienter fordi de viser symptomer på nettopp psykisk sykdom er forhold som burde lede til et faglig oppgjør rundt hva man egentlig driver med.. Anonymkode: fc1bb...105 1 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå