Gå til innhold

Avsluttet ved DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du treffer på feil blink. Det er politikerne som setter retningslinjene du skal klage på, ikke DPS. Anbefaler deg å lese deg opp på prioriteringsveilederen.

DPS er nødt til å prioritere hardt, og når de mener at du ikke har nytte av behandlingen her-og-nå, så må de avslutte deg. De kan ikke sitte og vente. 

Anonymkode: 078b1...903

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leit at du ikke får den hjelpen du behøver. 

Nå jobber jeg ikke mer i dps, men har gjort det tidligere. 

15 behandlinger på 15 uker er mye mer effektivt enn 15 timer på 30, eller 45 uker.  Kontinuitet er viktig.

Også er det litt vanskelig med pasienter som ikke møter. Det betyr enten opphold i behandling (ikke bra), eller å presse inn nok en pasient uka etter. Det siste alternativet fører til utbrente terapeuter.. 

Jeg er nå avtalespesialist og må være strengere med ikke-møtt for å ikke tape inntekt. Så vet neimen ikke om det er alternativet du leter etter..

Lykke til i hvert fall

Anonymkode: 18ed0...3ee

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporing, brukerdebatt, brukerangrep og nedsettende innhold, samt svar til dette.

daemi, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 9.47):

Jeg skjønner at det er vanskelig når man er for syk til å klare å møte opp, men man må gjøre det for å faktisk bruke tilbudet. Ellers er det ikke riktig tilbud på dette tidspunktet, da er kommunen mer riktig. Dps er ikke det riktige for alle og høres ut som kanskje det kan være aktuelt på et senere tidspunkt og først prøve kommunen. 

Anonymkode: 3b542...fb9

Sliter man med det er det jo åpenbart en psykisk årsak til det. Særlig når man har møtt opp uten problem tidligere, men blitt dårligere og dårligere til det punktet at man ikke møter lenger. DPS benytter alltid denne muligheten til å kaste deg ut, istedenfor å snakke med deg om hva som skjer og hvordan det kan løses. Det kan f.eks. løses med taxi, eller midlertidige tlf eller videosamtaler om man er veldig syk, feks i kombinasjon med hjemmebesøk av kommune. DET er sånn man løser det, ikke ved å sende et brev om at «vi antar at du ikke er i behov av helsehjelp lenger. Du er avsluttet.» 

DPS burde også virkelig begynne å ta ansvar for hver gang de gjør en pasient sykere. Som om ikke det er ille nok hiver de bare pasienten ut også, med en symptomforverring som de har skapt. At de gjør pasienter sykere vil de aldri ta ansvar for. Nesten så jeg bikker over i paranoia her, men skulle tro det var målet deres mtp hvor mange som opplever det, har opplevd det og vil oppleve det. Inkludert meg selv, flere ganger. Aldri igjen. Når helsevesenet skader deg så mye at du ikke tør å søke hjelp, det burde fortelle mye om systemet.

Anonymkode: cdee5...873

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

DPS burde også virkelig begynne å ta ansvar for hver gang de gjør en pasient sykere. Som om ikke det er ille nok hiver de bare pasienten ut også, med en symptomforverring som de har skapt. At de gjør pasienter sykere vil de aldri ta ansvar for. Nesten så jeg bikker over i paranoia her, men skulle tro det var målet deres mtp hvor mange som opplever det, har opplevd det og vil oppleve det. Inkludert meg selv, flere ganger. Aldri igjen. Når helsevesenet skader deg så mye at du ikke tør å søke hjelp, det burde fortelle mye om systemet.

Det er jo ikke snakk om at DPS påfører en skade, men at det koster mye mentalt å gå inn i det som er vanskelig. Når man da er syk fra før skal det ikke akkurat mye til å få en forverring. Det må man forvente at kan skje. Og det er også grunnen til at noen får beskjed om at de er for syke for behandling.

Anonymkode: 1c1e2...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 22.47):

Hei,

Før jeg startet i behandling hos DPS, var jeg så naiv at jeg trodde at man kunne fortelle behandleren sin alt, og at alle problemene ens ville bli tatt tak i. Men de fokuserer jo på å stille en nøyaktig diagnose. For å komme inn må man være syk nok

Jeg er så utrolig lei. De sa at de skulle henvise meg til en avtalespesialist, og så sier de at siden jeg sliter med å møte opp ukentlig, vil det være vanskelig å i det hele tatt få meg inn der. Altså, hva er det egentlig meningen at man skal gjøre?

Jeg er en person som er punktlig og nøye, og jeg møter alltid presis til timene mine. Det gjorde jeg de første tre månedene. Jeg var faktisk den som sa at jeg syntes det var for lite med time annenhver uke, og at jeg heller ville ha ukentlige timer.

Jeg klarte å møte opp hver andre uke i begynnelsen, men jo mer jeg gikk i terapi, desto mer deprimert ble jeg. Til slutt var jeg bare sånn: «Hva er egentlig poenget med å eksistere?» Jeg var så utrolig sliten og utmattet, og derfor har jeg begynt å møte opp en eller to ganger i måneden, noe som jeg faktisk tok opp med behandleren om hvor vanskelig det er for meg å møte opp 

Og så sier de at jeg burde søke kommunal helsehjelp, siden de visstnok kan hjelpe meg med å regulere angsten eller noe.

Jeg har selvskading, alvorlig depresjon og kompleks PTSD som blant annet gir seg utslag i intens angst. Men whatever, det er vel bare sånn det er 🫠🫠

Anonymkode: 58a30...f62

Jeg forstår at du sliter, men det er jp faktisk ikke vits i å ta opp en plass hvis du ikke møter uten å gi beskjed, og i tillegg mener at du blir verre, ikke bedre. 

Hva tror du selv er grunnen til at du blir verre, og hva ser du for deg som et ideelt tilbud for deg?

Anonymkode: 31976...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om at DPS påfører en skade, men at det koster mye mentalt å gå inn i det som er vanskelig. Når man da er syk fra før skal det ikke akkurat mye til å få en forverring. Det må man forvente at kan skje. Og det er også grunnen til at noen får beskjed om at de er for syke for behandling.

Selvsagt gjør de det når de feilbehandler og feilmedisinerer. Hvis de vet at en forverring forventes, må pasient informeres og en plan må legges.

Mener du nå at man går i behandling, blir uunngåelig sykere og da plutselig blir for syk til å få lov til å fortsette..? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt gjør de det når de feilbehandler og feilmedisinerer. Hvis de vet at en forverring forventes, må pasient informeres og en plan må legges.

Mener du nå at man går i behandling, blir uunngåelig sykere og da plutselig blir for syk til å få lov til å fortsette..? 

Hvilken feilbehandling og feilmedisinering snakker du om her?

Jeg snakker ikke om noen av delene, jeg sier at det koster mye mentalt å gå inn i det som er vanskelig og at det ofte gir forverring. Det er ikke å bli påført en skade, det er en uunngåelig konsekvens av å måtte konfronteres med vanskelige ting i fortiden når man allerede er syk fra før.

Jeg tror du kan spørre hvilken som helst behandler om det er vanlig å bli dårligere i en eller annen grad en eller annen gang i løpet av behandlingen og at de vil svare ja. At du ikke har opplevd at det er blitt tatt opp som tema kan jo være mange grunner til, det er helt umulig for meg å si.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken feilbehandling og feilmedisinering snakker du om her?

Jeg snakker ikke om noen av delene, jeg sier at det koster mye mentalt å gå inn i det som er vanskelig og at det ofte gir forverring. Det er ikke å bli påført en skade, det er en uunngåelig konsekvens av å måtte konfronteres med vanskelige ting i fortiden når man allerede er syk fra før.

Jeg tror du kan spørre hvilken som helst behandler om det er vanlig å bli dårligere i en eller annen grad en eller annen gang i løpet av behandlingen og at de vil svare ja. At du ikke har opplevd at det er blitt tatt opp som tema kan jo være mange grunner til, det er helt umulig for meg å si.

Les hva jeg har skrevet igjen, du forstår det ikke eller misforstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...