AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #41 Skrevet 8. februar 2011 Her betaler ikke barnefar det han skal i bidrag engang, og han nekter og ha barna mer enn annenhver ferie, fordi han påstår att han ikke har råd til reiseveien. Vi bor 2 timer unna hverandre med bil. Og jeg er jo ansvarlig for den ene veien. Betale for noe som har med barna nekter han sefølgelig. Også ting som regulering, og sånn som han egentlig må. Han kan heller ikke prate med meg, eller treffe meg, det får han ikke lov av den nye kona si. Så han får heller ikke lov til å ringe til barna i tilfelle jeg skulle svare. Han tjener bra, bor billig. Jeg er student og bor ganske dyrt, grunnet jeg må bo i større by.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #43 Skrevet 8. februar 2011 Ser at jeg har vert både heldig og uheldig mtp bidrag og hva fedrene gjør for barna sine. Far 1: vi har ett barn, han har aldri hatt samvær, tjener 140.000 mere enn meg (jeg er på AAP, minstesats) betaler 1200,- i bidrag (kommer som regel i flere små utbetalinger, en gang fikk jeg 50 kroner ) og han har fått vedtak på å slippe å bidra til tannregulering, konfirmasjon etc. Han er gift og kan dele sine boutgifter med kona. Far 2: betaler 3500,- for våre to felles barn, han har over 400.000 i året og 40% samvær. I tilegg betaler han for fritidsaktiviterer, holder egne klær, hjelper til når de skal ha nye sykler ol. I tilegg har han også tatt på seg ansvar for det andre barnet og har 40% samvær med det også, og har nå begynt å spare til en tur hun skal på om ett år. Han gir dyre gaver til denne bla Ipod til bursdagen og digitalkamera, noe jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe. Han her bor alene og betaler for ett hus i byen hvor jeg og ungene bor samt at han leier ett krypinn i byen hvor han jobber. Alt dette gjør han fordi han vil det beste for alle barna men også fordi han vet jeg gjør mitt beste ut ifra det lille jeg har.
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #44 Skrevet 8. februar 2011 Hei dere. Jeg bare lurer på om dere noen gang spør eksene (barnefaren) om ekstra penger? Jeg spurte min eks i går om han kunne tenke seg å være med på å betale for Tae-kwondo'en til sønnen vår, men det var det ikke snakk om. Jeg betaler bidrag så får du stå for resten!!..var svaret jeg fikk. Og greitt nok det!...men jeg synes at han kanskje kunne hjelpe til litt ekstra når det går direkte til barnet. Hva synes dere?...er det noen som får litt ekstra hjelp? Vil bare si at han tjener helt normalt og bor forholdsvis rimelig, så det er ikke snakk om at han ikke har penger, det er bare snakk om å ville hjelpe meg. 12 Nå kommer det igjen, masse usakelige kommentarer får at BF ikke stiller opp utenom det som er pålagt. Erfarer det ikke er noen forskjell på om det er BF eller BM her. Er bare at flest barn har bosted hos BM. Hvorfor er BM så innbitt på å at BF ikke skal ha bosted på barn ved samlivsbrudd, når de er misfornøyd med det meste? Noen som har tenkt på delt bosted? Nå vet ikke jeg hva slags menn dere kvinner som synes alt er galt med BF, har barn med. Det må da vært noe en gang som gjorde dere fikk barn sammen, alt var vel ikke bare dritt hele tiden?
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #45 Skrevet 8. februar 2011 Ser at jeg har vert både heldig og uheldig mtp bidrag og hva fedrene gjør for barna sine. Far 1: vi har ett barn, han har aldri hatt samvær, tjener 140.000 mere enn meg (jeg er på AAP, minstesats) betaler 1200,- i bidrag (kommer som regel i flere små utbetalinger, en gang fikk jeg 50 kroner ) og han har fått vedtak på å slippe å bidra til tannregulering, konfirmasjon etc. Han er gift og kan dele sine boutgifter med kona. Far 2: betaler 3500,- for våre to felles barn, han har over 400.000 i året og 40% samvær. I tilegg betaler han for fritidsaktiviterer, holder egne klær, hjelper til når de skal ha nye sykler ol. I tilegg har han også tatt på seg ansvar for det andre barnet og har 40% samvær med det også, og har nå begynt å spare til en tur hun skal på om ett år. Han gir dyre gaver til denne bla Ipod til bursdagen og digitalkamera, noe jeg aldri hadde hatt råd til å kjøpe. Han her bor alene og betaler for ett hus i byen hvor jeg og ungene bor samt at han leier ett krypinn i byen hvor han jobber. Alt dette gjør han fordi han vil det beste for alle barna men også fordi han vet jeg gjør mitt beste ut ifra det lille jeg har. Har far 2 gjort dette lenge?
Gjest nobilian Skrevet 8. februar 2011 #46 Skrevet 8. februar 2011 Hei! Jeg hadde samme problem som dere, men jeg brukte argumtentet at han bruker 11% av sin brutto inntekt på jentungen og jeg bruker 90% av netto inntekt på henne, så alt i alt vil jeg bruke mer, så lenge hun bor hos meg. Jeg sa også til han at hvis han ikke hjalp til med ekstra aktivitetene hennes ville hun bli sittende hjemme fordi jeg ikke hadde råd. Han fikk med seg det etter noen år. Nå (4 år etter skilsmissen) sier han ja omtrentlig hver gang jeg spør om noe som ikke går inn under daglige kostnader. Han skal bla. være med å kjøpe sykkel til Snuppa til våren! Stå på. Maggie! *** Hvis du bruker 90% av netto inntekt på ungen din, har du enten en uhyggelig lav netto (dine egne utgifter skal ikke trekkes fra før netto beregnes), eller du har en ekstremt kostbar unge. Kanskje økonomisk veiledning kunne være noe?
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #47 Skrevet 8. februar 2011 Dette er jo veldig sitausjonsavhengig. Hvor mye betaler far osv. Det er jo prosenter av lønna, så det er kanskje individuelt hva mor sitter igjen med. Jeg har selv en kompis som betaler bidrag på to barn. 6.000,- i måneden. Hun får dobbelt barnebidrag, har mellomlederstilling på det sivile marked, god utdannelse uten studielån. Når min kompis har betalt bidraget sitt sitter han igjen med 11.000,- å betale husleie for, leker, utstyr til barna, mat og aktiviteter de 12-13 dagene i måneden han har dem.Og følgelig ikke har råd til annen ferie MED BARNA enn hyttetur og telturer! I det tilfelle krever også mor ekstra når det er tilstelninger, utstyr osv. Men hun har dratt på ferie utenlands to ganger siste året, kjøpt ny pc og har det tydeligvis ikke vondt. Det kan da virkelig ikke være meningen at mor skal dra på ferie uten barna for disse pengene???? Og i tillegg skal han være med å betale sykler, skøyter, kurs, medlemskap osv. Det kan umulig koste mer enn ca 10.000,- i måneden og holde barnet ca 2/3 av måneden. Det er vel ikke meningen at mor ikke skal bidra i det hele tatt??? Det er jo hennes barn også. Det må jo bety at hun faktisk må bidra fra sin inntekt også. Man mener vel ikke at far skal dekke alle kostnader?? Det må jo være snakk om prioriteringer, dersom hun har råd til ny pc, utenlandsturer osv. Skal hun vel ikke kreve ekstra av han? Han må jo holde alt tøy selv, slik at de har dobbelt opp. Det betyr at han må ty til sin nye samboers økonomi for å få råd til alt, betjene alt sammen. Da sitter jo ny samboer og betaler til barna fordi mor krever ekstra og kanskje prioriterer feil. Jeg bare synes det er rart at man ikke har mer stolthet enn at presser slik at andre må betale for sine barn? Er ikke dette feil? Frustrert fadder Her har du en link til din kammerat. han kan få bidrg beregnet gjennom NAV. Det kan anbefales om han føler han blir lurt. Er mange menn som btaler for mye også, ikke bare for lite som en høre en del dame skriker om. Noen menn gjør det av uvitenhet, de blir lurt av BM til mye. Noen blir truet med mindr barnesamvær. Sorte får er på begge sider. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #48 Skrevet 8. februar 2011 Så søk bidrag igjennom nav Det er gjort for ganske lenge siden. Men lite de gjør med att han ikke betaler. Og jeg får 3000 kr mindre enn hva jeg skal, i forskudd fra nav. Håper jo sefølgelig nav vil trekke han i lønn etterhvert, foreløbig nekter de.
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #49 Skrevet 8. februar 2011 Hei! Jeg hadde samme problem som dere, men jeg brukte argumtentet at han bruker 11% av sin brutto inntekt på jentungen og jeg bruker 90% av netto inntekt på henne, så alt i alt vil jeg bruke mer, så lenge hun bor hos meg. Jeg sa også til han at hvis han ikke hjalp til med ekstra aktivitetene hennes ville hun bli sittende hjemme fordi jeg ikke hadde råd. Han fikk med seg det etter noen år. Nå (4 år etter skilsmissen) sier han ja omtrentlig hver gang jeg spør om noe som ikke går inn under daglige kostnader. Han skal bla. være med å kjøpe sykkel til Snuppa til våren! Stå på. Maggie! Jeg sa også til han at hvis han ikke hjalp til med ekstra aktivitetene hennes ville hun bli sittende hjemme fordi jeg ikke hadde råd Var hun ikke på aktivetet på 4 år? Dette opfattes om en trussel, har du villet gitt det skriftlig eller i vitners nærver? Mye rart,90 prosent av inntekt direkte til datter, hvem tror på det?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #50 Skrevet 8. februar 2011 Har far 2 gjort dette lenge? Forsåvidt så har han det, bidraget har vert justert med en gang inntekten til en av oss endres (vi bruker bidragskalkulatoren som veiledning). Mens jeg var i jobb betalte jeg fritidsaktivitetene men etter at jeg måtte på AAP så regnet han på min inntekt kontra sin og tibydde seg å betale fritidsaktivitetene. Ang det barnet som ikke er hans så har han alltid stillt opp men så har han også vert en del av barnets liv i over 13 år.
Cava Queen Skrevet 9. februar 2011 #51 Skrevet 9. februar 2011 Her har du en link til din kammerat. han kan få bidrg beregnet gjennom NAV. Det kan anbefales om han føler han blir lurt. Er mange menn som btaler for mye også, ikke bare for lite som en høre en del dame skriker om. Noen menn gjør det av uvitenhet, de blir lurt av BM til mye. Noen blir truet med mindr barnesamvær. Sorte får er på begge sider. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder Forsåvidt så har han det, bidraget har vert justert med en gang inntekten til en av oss endres (vi bruker bidragskalkulatoren som veiledning). Mens jeg var i jobb betalte jeg fritidsaktivitetene men etter at jeg måtte på AAP så regnet han på min inntekt kontra sin og tibydde seg å betale fritidsaktivitetene. Ang det barnet som ikke er hans så har han alltid stillt opp men så har han også vert en del av barnets liv i over 13 år. Hei Mann Innleggene du svarer på er 9 år gamle. Forhåpentligvis har disse folka funnet ut av det nå. Eller ungene er så store at de ikke faren ikke betaler bidrag lenger.
Gjest gjest Skrevet 9. februar 2011 #52 Skrevet 9. februar 2011 Jeg får rett over 900 pr. mnd for 2 gutter på 7 og 11, samt at han betaler halve SFO. Vi har barna annenhver uke. Og ja, jeg får barnetrygden. Tilsammen har jeg 3.800 kroner i mnd for ungene. Han tjener 200 000 mer enn meg i året, og mye mindre i boutgifter. Det er jeg som kjøper klær og utstyr til barna, og ordner med skolemelk osv. Og det er han som alltid har dårlig råd. Forstå det den som kan... I tillegg er han på meg for å slippe å betale bidrag i det hele tatt fordi han har så lite penger stakkar. Du har ikke 3800 i mnd for ungene. Du må faktisk legge til litt av din egen lønn også?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #53 Skrevet 9. februar 2011 Hei Mann Innleggene du svarer på er 9 år gamle. Forhåpentligvis har disse folka funnet ut av det nå. Eller ungene er så store at de ikke faren ikke betaler bidrag lenger. Ehhh, anonym bruker her er ikke mann og det var svar på et relativt nytt inlegg...noen innlegg er gamle men diskusjonen har blusset opp igjen.
Cava Queen Skrevet 9. februar 2011 #54 Skrevet 9. februar 2011 Ehhh, anonym bruker her er ikke mann og det var svar på et relativt nytt inlegg...noen innlegg er gamle men diskusjonen har blusset opp igjen. Jeg quotet to innlegg, det ene var fra en som kaller seg En Mann. Han hadde svart på et 9 år gammelt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #55 Skrevet 9. februar 2011 Jeg skjønte ikke helt hvorfor du quota mitt innlegg da..
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2011 #56 Skrevet 9. februar 2011 Jeg ser at jeg har en litt annen holdning til bidrag enn endel andre.. Min datter er 15 og jeg får forskuddsbidrag på ca 600 kr i mnd for henne. Har faktisk fått brev fra nav/bidragsfogden (husker ikke) om at de ser at jeg kan ha krav på forhøyet bidrag og oppfordrer meg til å søke. Vel, det har jeg ikke gjort. Jeg har hatt hovedomsorgen for henne siden jeg og faren gikk fra hverandre da hun var to. Jeg er så heldig at hun har vært hos meg 100% siden faren reiste til ett av våre naboland, der han er fra og derfor ser jeg på det som min jobb å forsørge henne. Dessuten har faren ingen økonomisk sans og har så mye inkassoer på seg at han ikke får eie kredittkort eller ta opp noe lån...og gjelden vokser stadig. Jeg vil da mye heller at han en vakker dag klarer å ta seg sammen og betale ned litt av det han skylder til nav, kemner og diverse andre enn at jeg bidrar til mer gjeld ved å søke forhøyet bidrag. Han ser sin datter ca to ganger i året og da er han veldig sjenerøs mht å kjøpe klær og sko og alt det en 15 åring vil ha. Han setter også inn penger på et minibank kort som min datter har, slik at hun har lommepenger. At jeg ikke får bidrag hverken ergrer eller irriterer meg. Jeg har en helt middels lønn og fire barn, min mann tjener ikke særlig mye han heller og han har selv bidrag å betale, ca 4600 i mnd.. Slik jeg ser det så er jeg den heldige av meg og min eks. Jeg har vår datter boende hos meg og han har det ikke og jeg tror nok han synes det er veldig sårt. Forsørger henne med glede.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #57 Skrevet 9. februar 2011 Jeg ser at jeg har en litt annen holdning til bidrag enn endel andre.. Min datter er 15 og jeg får forskuddsbidrag på ca 600 kr i mnd for henne. Har faktisk fått brev fra nav/bidragsfogden (husker ikke) om at de ser at jeg kan ha krav på forhøyet bidrag og oppfordrer meg til å søke. Vel, det har jeg ikke gjort. Jeg har hatt hovedomsorgen for henne siden jeg og faren gikk fra hverandre da hun var to. Jeg er så heldig at hun har vært hos meg 100% siden faren reiste til ett av våre naboland, der han er fra og derfor ser jeg på det som min jobb å forsørge henne. Dessuten har faren ingen økonomisk sans og har så mye inkassoer på seg at han ikke får eie kredittkort eller ta opp noe lån...og gjelden vokser stadig. Jeg vil da mye heller at han en vakker dag klarer å ta seg sammen og betale ned litt av det han skylder til nav, kemner og diverse andre enn at jeg bidrar til mer gjeld ved å søke forhøyet bidrag. Han ser sin datter ca to ganger i året og da er han veldig sjenerøs mht å kjøpe klær og sko og alt det en 15 åring vil ha. Han setter også inn penger på et minibank kort som min datter har, slik at hun har lommepenger. At jeg ikke får bidrag hverken ergrer eller irriterer meg. Jeg har en helt middels lønn og fire barn, min mann tjener ikke særlig mye han heller og han har selv bidrag å betale, ca 4600 i mnd.. Slik jeg ser det så er jeg den heldige av meg og min eks. Jeg har vår datter boende hos meg og han har det ikke og jeg tror nok han synes det er veldig sårt. Forsørger henne med glede. Dette må være et tulleinnlegg. Før det første får man ikke brev med oppfordring om å søke høyere bidrag fra hverken NAV eller bidragsfogden. For det andre er det ingen mann som "ikke tjener særlig mye" som betaler 4.600,- i bidrag.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #58 Skrevet 9. februar 2011 Dette må være et tulleinnlegg. Før det første får man ikke brev med oppfordring om å søke høyere bidrag fra hverken NAV eller bidragsfogden. For det andre er det ingen mann som "ikke tjener særlig mye" som betaler 4.600,- i bidrag. Alt er relativt. Det spørs jo hva hun mener med "ikke særlig mye". For noen er 500.000 ikke særlig mye. For andre er 140.000 "ikke særlig mye".
pøbelsara Skrevet 9. februar 2011 #59 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Alt er relativt. Det spørs jo hva hun mener med "ikke særlig mye". For noen er 500.000 ikke særlig mye. For andre er 140.000 "ikke særlig mye". Hvis man bruker NAV's bidragskalkulator, må far tjene 800.000,- og mor 200.000,- og det skal kun være "vanlig samvær" (4 - 8 netter/mnd) for at bidraget skal bli såpass høyt. Jeg tror også at det er et tulleinnlegg. Man må søke om endring av bidrag og betale gebyr for at NAV/bidragsfogden skal endre bidraget. Bidragsfogden/NAV sjekker ikke bidragsyteres inntekt for så å oppfordre bidragsmottaker om å søke om mer. Eneste tilfelle hvor jeg kan tenke meg at bidragsmottaker kan bli oppfordret til å søke om økt bidrag, er hvis hun har søkt om sosialhjelp og det viser seg at hun har krav på mye mer bidrag enn hun faktisk får. Men at noen uoppfordret skulle ha tatt kontakt og gjort oppmerksom på at man har krav på mer? Nope. Det skjer ikke. Endret 9. februar 2011 av pøbelsara
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #60 Skrevet 9. februar 2011 Hvis man bruker NAV's bidragskalkulator, må far tjene 800.000,- og mor 200.000,- og det skal kun være "vanlig samvær" (4 - 8 netter/mnd) for at bidraget skal bli såpass høyt. Jeg tror også at det er et tulleinnlegg. Man må søke om endring av bidrag og betale gebyr for at NAV/bidragsfogden skal endre bidraget. Bidragsfogden/NAV sjekker ikke bidragsyteres inntekt for så å oppfordre bidragsmottaker om å søke om mer. Eneste tilfelle hvor jeg kan tenke meg at bidragsmottaker kan bli oppfordret til å søke om økt bidrag, er hvis hun har søkt om sosialhjelp og det viser seg at hun har krav på mye mer bidrag enn hun faktisk får. Men at noen uoppfordret skulle ha tatt kontakt og gjort oppmerksom på at man har krav på mer? Nope. Det skjer ikke. Kan hende han har flere barn? Kan hende hun har fått brev med informasjon om hvordan hun skulle gå frem om hun ville søke om endring?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå