Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2002 #21 Skrevet 13. mars 2002 Dette er jo veldig sitausjonsavhengig. Hvor mye betaler far osv. Det er jo prosenter av lønna, så det er kanskje individuelt hva mor sitter igjen med. Jeg har selv en kompis som betaler bidrag på to barn. 6.000,- i måneden. Hun får dobbelt barnebidrag, har mellomlederstilling på det sivile marked, god utdannelse uten studielån. Når min kompis har betalt bidraget sitt sitter han igjen med 11.000,- å betale husleie for, leker, utstyr til barna, mat og aktiviteter de 12-13 dagene i måneden han har dem.Og følgelig ikke har råd til annen ferie MED BARNA enn hyttetur og telturer! I det tilfelle krever også mor ekstra når det er tilstelninger, utstyr osv. Men hun har dratt på ferie utenlands to ganger siste året, kjøpt ny pc og har det tydeligvis ikke vondt. Det kan da virkelig ikke være meningen at mor skal dra på ferie uten barna for disse pengene???? Og i tillegg skal han være med å betale sykler, skøyter, kurs, medlemskap osv. Det kan umulig koste mer enn ca 10.000,- i måneden og holde barnet ca 2/3 av måneden. Det er vel ikke meningen at mor ikke skal bidra i det hele tatt??? Det er jo hennes barn også. Det må jo bety at hun faktisk må bidra fra sin inntekt også. Man mener vel ikke at far skal dekke alle kostnader?? Det må jo være snakk om prioriteringer, dersom hun har råd til ny pc, utenlandsturer osv. Skal hun vel ikke kreve ekstra av han? Han må jo holde alt tøy selv, slik at de har dobbelt opp. Det betyr at han må ty til sin nye samboers økonomi for å få råd til alt, betjene alt sammen. Da sitter jo ny samboer og betaler til barna fordi mor krever ekstra og kanskje prioriterer feil. Jeg bare synes det er rart at man ikke har mer stolthet enn at presser slik at andre må betale for sine barn? Er ikke dette feil? Frustrert fadder
Dahlia Skrevet 14. mars 2002 #22 Skrevet 14. mars 2002 Det hender jeg spør om han vil bidra når det gjelder større ting, og får som regel ja.... han betaler 1.600 i bidrag i måneden og vi tjener ganske likt... og han mener at når det gjelder "store" ting som sykkel, vinterutstyr osv. så dekker ikke bidraget dette noe særlig.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2002 #23 Skrevet 14. mars 2002 Dette er kanskje litt utenfor diskusjonen, men tanken på å betale bidrag får nok en del menn til å se "skjevt".. Min eksmann sluttet i sin meget godt betalte jobb, der han hadde massevis av fritid, noe han setter stor pris på, og gadd ikke å gå på arbeidskontoret for å få dagpenger. Han var sikker på at det ville dukke opp noe..Det har det ennå ikke gjort etter flere måneder. Nå skylder han på meg - at det er min skyld at han har dårlig råd...(selv om han jobber litt svart) Vel, han oppnådde ihvertfall at jeg etter hans mening ikke fikk mere enn "fortjent" i bidrag.
Gjest gjest Skrevet 7. februar 2011 #24 Skrevet 7. februar 2011 Hva dekker bidraget, dobbel barnetrygd og evt. overgangsstønaden da? Når far betaler 4500 i bidrag og mor får dobbel barnetrygd, så bør vel hun bidra med sitt fra egen lønn også? Dermed ligger det min. 10 000 kroner i "potten" øremerket til ett barn hver måned, og disponert av mor. Er det da ikke rimelig at dette bør dekke det meste? ~Sissan1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-02-27 15:41 ] Helt enig! aleneforeldre bør også bidra, samfunnet og ex´n er ikke de eneste som skal betale, barnebidraget er langt høyere enn det en unge faktisk koster (ja, jeg vet har ført regnskap over utgiftene for hver enkelt unge,) eget opphold og noe av barnets eksistens skal betales av alenemora, men nav er svært så rause når det gjelder å beregne bidrag fra andres penger.. Syns det burde vært en selvfølge at får man barnebidrag, spør man ikke om penger... barnet koster ulikt gjennom livet, og i perioder mer enn detman får, men så har man fått langt mere i store deler av tiden. med litt økonomisk sans ville disse pengen stått i banken...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #25 Skrevet 8. februar 2011 Helt enig! aleneforeldre bør også bidra, samfunnet og ex´n er ikke de eneste som skal betale, barnebidraget er langt høyere enn det en unge faktisk koster (ja, jeg vet har ført regnskap over utgiftene for hver enkelt unge,) eget opphold og noe av barnets eksistens skal betales av alenemora, men nav er svært så rause når det gjelder å beregne bidrag fra andres penger.. Syns det burde vært en selvfølge at får man barnebidrag, spør man ikke om penger... barnet koster ulikt gjennom livet, og i perioder mer enn detman får, men så har man fått langt mere i store deler av tiden. med litt økonomisk sans ville disse pengen stått i banken... Jeg får 690 kroner for 2 barn per måned fordi far har vondt i viljen og ikke vil jobbe. Det dekker selvfølgelig alt de trenger og enda kan jeg sette penger i banken : ironisk : 2
Gjest gjest Skrevet 8. februar 2011 #26 Skrevet 8. februar 2011 Jeg får rett over 900 pr. mnd for 2 gutter på 7 og 11, samt at han betaler halve SFO. Vi har barna annenhver uke. Og ja, jeg får barnetrygden. Tilsammen har jeg 3.800 kroner i mnd for ungene. Han tjener 200 000 mer enn meg i året, og mye mindre i boutgifter. Det er jeg som kjøper klær og utstyr til barna, og ordner med skolemelk osv. Og det er han som alltid har dårlig råd. Forstå det den som kan... I tillegg er han på meg for å slippe å betale bidrag i det hele tatt fordi han har så lite penger stakkar.
Carrot Skrevet 8. februar 2011 #27 Skrevet 8. februar 2011 Siden bio.mor hos oss får godt med bidrag, og tjener godt selv, ville vi reagert dersom hun kom og ba om penger. "kom og ba om penger?" Hun ber vel ikke om penger men om at far bidrar til større utgifter i forhold til sitt eget barn enn det bidraget er ment å dekke - noe jeg syns er helt rimelig og betinget. At far er for "knepen" til å se det er i grunnen bare leit for barnet og som regel en måte å "straffe" mor på. 2
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #28 Skrevet 8. februar 2011 Dette er jo veldig sitausjonsavhengig. Hvor mye betaler far osv. Det er jo prosenter av lønna, så det er kanskje individuelt hva mor sitter igjen med. Jeg har selv en kompis som betaler bidrag på to barn. 6.000,- i måneden. Hun får dobbelt barnebidrag, har mellomlederstilling på det sivile marked, god utdannelse uten studielån. Når min kompis har betalt bidraget sitt sitter han igjen med 11.000,- å betale husleie for, leker, utstyr til barna, mat og aktiviteter de 12-13 dagene i måneden han har dem.Og følgelig ikke har råd til annen ferie MED BARNA enn hyttetur og telturer! I det tilfelle krever også mor ekstra når det er tilstelninger, utstyr osv. Men hun har dratt på ferie utenlands to ganger siste året, kjøpt ny pc og har det tydeligvis ikke vondt. Det kan da virkelig ikke være meningen at mor skal dra på ferie uten barna for disse pengene???? Og i tillegg skal han være med å betale sykler, skøyter, kurs, medlemskap osv. Det kan umulig koste mer enn ca 10.000,- i måneden og holde barnet ca 2/3 av måneden. Det er vel ikke meningen at mor ikke skal bidra i det hele tatt??? Det er jo hennes barn også. Det må jo bety at hun faktisk må bidra fra sin inntekt også. Man mener vel ikke at far skal dekke alle kostnader?? Det må jo være snakk om prioriteringer, dersom hun har råd til ny pc, utenlandsturer osv. Skal hun vel ikke kreve ekstra av han? Han må jo holde alt tøy selv, slik at de har dobbelt opp. Det betyr at han må ty til sin nye samboers økonomi for å få råd til alt, betjene alt sammen. Da sitter jo ny samboer og betaler til barna fordi mor krever ekstra og kanskje prioriterer feil. Jeg bare synes det er rart at man ikke har mer stolthet enn at presser slik at andre må betale for sine barn? Er ikke dette feil? Frustrert fadder Vet du hvordan de har beregnet bidraget? Har de brukt NAV's bidragsveileder? For det første får man ikke dobbel barnetrygd. Man får EN ekstra barnetrygd (uavhengig av om man har ett eller sju unger). Hvis din kompis har utbetalt kr. 17.000,- per mnd så synes jeg det høres rart ut at han må betale 6000,- i bidrag. Spesielt hvis ekskona med en mellomlederstilling muligens tjener mer enn ham. Hvis en bidragsmottaker har 400.000,- i lønn, har et barn og mottar en ekstra barnetrygd så ville vedkommendes inntekt som danner grunnlaget for beregningen være 423.848,-. Fordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt. Deretter beregnes det fradrag beregnet ut ifra samvær (antall netter barnet/barna er hos bidragspliktig per mnd) Hvis da mottaker har inntekt på 423.848,-, bidragspliktig har inntekt 600.000,- og har barnet 9-13 netter per måned så er fordelingsprosenten på 58.6% og bidragyter skal betale kr. 1200,-. Du kan jo gå inn på bidragsveilederen selv og beregne. Det er ikke slik at bidragsyter skal betale for ski, skøyter og utstyr barnet trenger. Det er bidraget som skal gå til det. Kanskje kompisen din og eksen hans bare har avtalt det beløpet utifra egne beregninger og ikke ut ifra NAV's forslag. Man har full mulighet til å avtale hva man vil hvis man har privat avtale.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #29 Skrevet 8. februar 2011 Dette er jo veldig sitausjonsavhengig. Hvor mye betaler far osv. Det er jo prosenter av lønna, så det er kanskje individuelt hva mor sitter igjen med. Jeg har selv en kompis som betaler bidrag på to barn. 6.000,- i måneden. Hun får dobbelt barnebidrag, har mellomlederstilling på det sivile marked, god utdannelse uten studielån. Når min kompis har betalt bidraget sitt sitter han igjen med 11.000,- å betale husleie for, leker, utstyr til barna, mat og aktiviteter de 12-13 dagene i måneden han har dem.Og følgelig ikke har råd til annen ferie MED BARNA enn hyttetur og telturer! I det tilfelle krever også mor ekstra når det er tilstelninger, utstyr osv. Men hun har dratt på ferie utenlands to ganger siste året, kjøpt ny pc og har det tydeligvis ikke vondt. Det kan da virkelig ikke være meningen at mor skal dra på ferie uten barna for disse pengene???? Og i tillegg skal han være med å betale sykler, skøyter, kurs, medlemskap osv. Det kan umulig koste mer enn ca 10.000,- i måneden og holde barnet ca 2/3 av måneden. Det er vel ikke meningen at mor ikke skal bidra i det hele tatt??? Det er jo hennes barn også. Det må jo bety at hun faktisk må bidra fra sin inntekt også. Man mener vel ikke at far skal dekke alle kostnader?? Det må jo være snakk om prioriteringer, dersom hun har råd til ny pc, utenlandsturer osv. Skal hun vel ikke kreve ekstra av han? Han må jo holde alt tøy selv, slik at de har dobbelt opp. Det betyr at han må ty til sin nye samboers økonomi for å få råd til alt, betjene alt sammen. Da sitter jo ny samboer og betaler til barna fordi mor krever ekstra og kanskje prioriterer feil. Jeg bare synes det er rart at man ikke har mer stolthet enn at presser slik at andre må betale for sine barn? Er ikke dette feil? Frustrert fadder Det der synes jeg høres rart ut. Hvis han betaler 6000 i mnd og sitter igjen med 11000 så har han utbetalt 17000 i mnd. Har han årslønn på ca 260.000 da? Si at eksen hans da her 400.000 fordi hun er mellomleder. Si at et barn er 10 år og er hos faren mellom 4 og 9 netter i mnd. Da skal han betale 1.201,- for ett barn. Utifra hans lønn, moren lønn og samvær skal han dekke 38% av det staten mener det koster å ha et barn. Ettersom vi ikke vet hvor gamle disse barna er, hva foreldrene tjener og hvor mye samvær faren har så er det umulig å si om beløpet på 6000 er feil - men det virekr jo veldig høyt da.
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #30 Skrevet 8. februar 2011 Hva dekker bidraget, dobbel barnetrygd og evt. overgangsstønaden da? ....... Når far betaler 4500 i bidrag og mor får dobbel barnetrygd, så bør vel hun bidra med sitt fra egen lønn også? Dermed ligger det min. 10 000 kroner i "potten" øremerket til ett barn hver måned, og disponert av mor. ~Sissan1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-02-27 15:41 ] Jeg tror dere misforstår litt når det gjelder beregning av bidrag. (jeg som mor har både vært bidragsmottaker og bidragsyter) Hva slags lønn snakker vi om at faren har når han betaler 4500,- i mnd? Også må han jo ha svært lite samvær? Når det gjelder barnetrygden så gjentar jeg at den blir regnet som lønn når bidraget skal beregnet (altså del av morens lønn). Hvis jeg på bidragsveilederen legger inn at mors lønn er 200.000 og fars lønn er 1.000.000. Et barn 10 år. Samvær 4-8 netter per mnd, så blir bidraget kr. 3.600,- Hvordan har din samboer kommet frem til at han skal betale kr. 4500,-???
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #31 Skrevet 8. februar 2011 Hei! Jeg hadde samme problem som dere, men jeg brukte argumtentet at han bruker 11% av sin brutto inntekt på jentungen og jeg bruker 90% av netto inntekt på henne, så alt i alt vil jeg bruke mer, så lenge hun bor hos meg. Jeg sa også til han at hvis han ikke hjalp til med ekstra aktivitetene hennes ville hun bli sittende hjemme fordi jeg ikke hadde råd. Han fikk med seg det etter noen år. Nå (4 år etter skilsmissen) sier han ja omtrentlig hver gang jeg spør om noe som ikke går inn under daglige kostnader. Han skal bla. være med å kjøpe sykkel til Snuppa til våren! Stå på. Maggie! Du bruker vel ikke 90% av din nettoinntekt på barnet? For da har du jo ikke mye igjen til livsopphold og faste utgifter... Som bidragsmottaker har jeg alltid dekket klær og aktiviteter barn har vært med på. Sykler, snowboard og sånn har vi spleiset på. Som bidragsyter har jeg også vært med å delt. Egentlig så koker dette bare ned til hva slags kommunikasjon og samarbeid man har (får til). Hos oss har samarbeidet alltid vært godt. (har to sønner, først bodde de fast hos meg, så har vi hatt 50/50, og deretter har en sønn bodd fast hos far - nå er begge nesten voksne)
Sophie-Ann Skrevet 8. februar 2011 #32 Skrevet 8. februar 2011 (endret) For det første så legges barnetrygden, fordelen for skatteklasse 2, stønad til barnetilsyn (hvis man har det) til grunn på BM sin innekt, slik at den blir høyere enn det som den vanlige lønnen er. Hvis BM har flere barn, legges dette ikke til grunn, SELV om BM's inntekt må deles på f.eks to barn. NAV mener at dette ikke har noe å si for min økonomi, da den andre faren skal forsørge barnet. Men min innekt må likevel deles på to uansett. Merkelig regel Men hvis BM mottaker er kvinne, og blir gravid med en annen mann, så kan hun kreve mer i bidrag det året hun er i permisjon med 80% lønn pga inntekten går ned. Helt urimelig spør du meg. I BY tilfelle går inntekten ned hvis h*n har egne barn å forsørge (forskjell på BM og BY) og hvis han betaler bidrag for flere barn. BY skal ALDRI betale mer en 25% av inntekten sin i bidrag, dette fordi h*n skal kunne leve selv. Hvis BY bor sammen med en annen voksen, så øker BY's bidragsevne, så da går bidraget litt opp. Bidrag skal være med på å dekke følgende: NAV Store ting som bunad, konfirmasjon, brille osv kommer utenom. Jeg har to barn med to ulike fedre, og de begge har samværsklasse 3. Den ene betaler 1320 og har datteren sin 14 dager i mnd, har egne klær, sykkel osv, og vi deler på alt utstyr som trengs på skole/SFO. Den andre betaler 1250, har datteren sin 10 netter i mnd, og kjøper overhode ingenting selv. Ikke en sokk en gang. Jeg står for alt. Dette har han gjort klinkene klart for meg, fordi han har loven på sin side. Han tenker overhode ikke på at dette går utover barnet, kun på seg selv. Det skal legges til at begge bor sammen med samboeren sin, ergo de deler på alt av faste utgifter. Jeg bor alene, og har alt selv. Jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å være avhengig av disse pengene, så jeg skal finne meg en ekstra jobb. Jeg jobber 100% i dag. Jeg er MØKK lei av egoistiske fedre som bare meler sin egen kake, og som glemmer barnets beste fullstendig. Og ja, jeg vet at det finnes både fedre og mødre som gjør mye mer for barna sine enn det loven sier. Endret 8. februar 2011 av Sophie-Ann
Cava Queen Skrevet 8. februar 2011 #33 Skrevet 8. februar 2011 Jeg fatter ikke disse beløpene som blir nevnt. Betaler 4500,- for et barn Betaler 6000,- for to barn Dette kan da absolutt ikke være i henhold til de nye bidragsreglene. Ja, ikke i henhold til de gamle heller. Jeg har to barn. Vi har nå 40/60 deling. Jeg har valgt å ikke motta noe bidrag med denne samværsordningen - vi deler heller på kostnadene til klær og utstyr. Også står jeg for utgiftene i mitt hjem og han for utgiftene i sitt hjem. Og dette er vi veldig enig om. Han tjener ørlitt mer enn meg og vi har begge nye samboere. Vi pleier å møtes innimellom og avtale hva som må kjøpes inn, hva barna har behov for og hvordan vi skal gjøre det. Ja, nesten slik foreldre som bor sammen gjør det. Vi finner ut hva vi tilsammen har råd til, kjøper sykler på salg, ski på fra idrettslag som har byttedag eller salg av brukt utstyr osv. Jeg kunne aldri funnet på å kjøpe 2 sykler og bare presentert eksen min for regningen og si at han fikk betale halvparten. Sånne ting må man planlegge og samarbeide om. Og får man et høyt bidrag så må man forholde seg til at det er eksen sitt bidrag som skal gå til også slike ting som sykler. 1
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #34 Skrevet 8. februar 2011 BY skal ALDRI betale mer en 25% av inntekten sin i bidrag, dette fordi h*n skal kunne leve selv. Jeg fatter ikke disse beløpene som blir nevnt. Betaler 4500,- for et barn Betaler 6000,- for to barn Dette kan da absolutt ikke være i henhold til de nye bidragsreglene. Ja, ikke i henhold til de gamle heller. Dette forstår ikke jeg heller. Fint om noen kunne forklare hvordan de har kommet frem til disse beløpene.
Sophie-Ann Skrevet 8. februar 2011 #35 Skrevet 8. februar 2011 Har man privat avtale, står man fritt til å bestemme beløpet selv. Sikkert derfor man får de høye tallene
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #36 Skrevet 8. februar 2011 Har man privat avtale, står man fritt til å bestemme beløpet selv. Sikkert derfor man får de høye tallene Da tenker jeg at om disse mennene synes de betaler for mye så er det jo en avtale de selv opprinnelig har gått med på. Har lønna og samvær endret seg så bør man justere beløpet. Og betaler de mer enn hva satsene tilsier så har da eks'en ikke noe med å mase om tillegg for å få kjøpt fritidsutstyr til barna.
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #37 Skrevet 8. februar 2011 Har man privat avtale, står man fritt til å bestemme beløpet selv. Sikkert derfor man får de høye tallene Og de beløpene som er nevnt er jo ikke fremstilt av den som faktisk selv betaler beløpet, men den nye samboeren (vet hun hvorfor dette beløpet ble avtalt?). Eller kameraten som klager på vegne av kompisen sin (uten å kjenne til regler eller hvordan ting ble avtalt).
Barcelone Skrevet 8. februar 2011 #38 Skrevet 8. februar 2011 Forundrer meg over foreldre som ikke vil betale for barna sine eller hjelpe til litt ekstra til fritidsinteresser o.l. Jeg synes faktisk sånne folk er utrolig egoistiske og dårlige foreldre! Er barna det går utover og ikke den andre forelderen.
liv Skrevet 8. februar 2011 #39 Skrevet 8. februar 2011 Dette er en gammel tråd, det er kommet nye bidragsregler siden 2002.
Lizzee Skrevet 8. februar 2011 #40 Skrevet 8. februar 2011 Dette er en gammel tråd, det er kommet nye bidragsregler siden 2002. TAKK!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå