Gå til innhold

Ekser (fedre) og penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg bare lurer på om dere noen gang spør eksene (barnefaren) om ekstra penger? Jeg spurte min eks i går om han kunne tenke seg å være med på å betale for Tae-kwondo'en til sønnen vår, men det var det ikke snakk om. Jeg betaler bidrag så får du stå for resten!!..var svaret jeg fikk. Og greitt nok det!...men jeg synes at han kanskje kunne hjelpe til litt ekstra når det går direkte til barnet. Hva synes dere?...er det noen som får litt ekstra hjelp?

Vil bare si at han tjener helt normalt og bor forholdsvis rimelig, så det er ikke snakk om at han ikke har penger, det er bare snakk om å ville hjelpe meg.

12

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

har akkurat samme problem!!!! vi har delt omsorg og for å tilfredsstille eksen (les for at han skal få mest mulig støtte av staten - pengemessig) så valgte jeg å la han ha ansvaret for et av barna våre (selv om de bor mest hos meg). Nei - han betaler bidrag han! så når jeg sier at det gjør jeg også, og at dette gjelder sønnen vår som han har ansvar for, så gidder han allikevel ikke å betale for aktiviteter ol. det er utrolig frustrerende..... skal jeg bare la dattern vår gå på aktiviteter da og ikke sønnen?

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problem som dere, men jeg brukte argumtentet at han bruker 11% av sin brutto inntekt på jentungen og jeg bruker 90% av netto inntekt på henne, så alt i alt vil jeg bruke mer, så lenge hun bor hos meg. Jeg sa også til han at hvis han ikke hjalp til med ekstra aktivitetene hennes ville hun bli sittende hjemme fordi jeg ikke hadde råd. Han fikk med seg det etter noen år. Nå (4 år etter skilsmissen) sier han ja omtrentlig hver gang jeg spør om noe som ikke går inn under daglige kostnader. Han skal bla. være med å kjøpe sykkel til Snuppa til våren! Stå på.

Maggie!

• Liker 2
Skrevet

Hei igjen. Jeg har prøvd å argumentere med at jeg også har regninger, som alle andre og at det går endel penger med til 2 barn, mat, klær... ja dere vet. Til og med når barna skal i bursdager på "hans" dager, må jeg kjøpe presang eller betale for hans utlegg. På disse 2 årene vi har vært fra hverandre nå, har han kjøpt 1 stk. pysjamas til hver av dem slik at de har det fast hjemme hos han. Ellers så har han ikke bidratt med så mye som en sokk engang. Så Maggie 74...du er heldig som kan få hjelp fra barnefaren. 12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos oss er det slik at dersom jeg ber min eks om å være med sønnen vår for å kjøpe noe han trenger (han jobber skift)når han er hos han, tilbyr jeg ham pengene det koster. Ofte avslår han dette - han synes det er fint å kjøpe ham ting han også. Men - synes han betaler nok i bidrag jeg (ca 2700), i fht. inntekt.

Min nye samboer har to døtre - jeg har veldig lyst til å kjøpe de noe innimellom (klær de kan ha hos oss, o.likn) men det er ikke så lett... Han betaler 11 500 i bidrag per mnd og synes det er fullstendig unødvendig. Skjønner hans prinsipp, men til syvende og sist mener jeg at det må gå litt på skjønn.

Jeg hadde aldri i livet villet at barna mine skulle hatt det verre enn barn med to foreldre, så prøv å få eks'en til å se det fra BARNETS side. Jeg har overfokusert på dette, og mellom oss går samarbeidet nå veldig bra.

Gjest Anonymous
Skrevet

hva med å spørre besteforeldrene til barna?

når noen fedre er så frekke at de ikke engang

kjøper gebursdagsgave for ungene sine når de selv skal ta dem med i gebursdag, så må jo dette være fullstendig tillatt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kvinner vet vel stort sett hva det vil si og bli alene med barn.

Ingen som blir rike og det er iallefall ikke lønnsomt hverken for far eller mor.

Som oftest er far den "tapende" part når en ser på den økonomiske siden.(self. er det unntak)

Veldig vanskelig med besøk om ikke barn bor i nærheten osv.

Om far ike kan bidra med noe som helst utenom bidraget, er vel snakk ofte om prioritering.

Faktum mange ganger for fedre som er nyskilt de har ikke råd.

Var i samme situasjon selv. Ingen ting utenom bidraget og det skal jeg si gikk utover barna.

I dag er de voksne og fars økonømi harbedret seg. I dag er det han som står på.

Jeg som alle andre jenter trodde det var vond vilje fra far og vranghet,

Et forslag om å gå til besteforeldre syns jeg var smakløst.

Far til barna er voksen og du mener vel ikke at besteforeldre skal ta fra voksne folk sitt ansvar.?

• Liker 2
Skrevet

Sofia!

Det tok meg nesten 4 år å få til et samarbeid, dah. De første årene var barnefaren av den oppfatning at hvis jeg noen gang giftet meg igjen, kunne min tilkommende få adoptere dattera. Da slapp han i alle fall bidrag. Den dag i dag jobber han kun 3 timer om dagen for å slippe å betale bidrag, så jeg vet ikke helt om han er så veldig samarbeidsvillig, egentlig. Men han hjelper til innimellom, det skal han ha! icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nesten det motsatte problem. Jeg har min datter 50% (uoffisielt), offisielt: 35% da moren hennes ikke vil miste stønaden sin. Det vil mao si at jeg betaler 11% barnebidrag av min inntekt, i tillegg til at jeg har like mye utgifter som henne til mat, klær, utstyr. Utgifter hun har som ikke jeg har er 500 kr per mnd til SFO.

I tillegg til dette er det jeg som må betale for utstyr barnet trenger, dersom moren ikke synes behovet er så stort (hun har penger så det er ikke det det står på). Måtte f.eks. kjøpe nye skøyter til barnet forrige uke, da de gamle var blitt for små. Hun går på skøyter 2 ganger i uken med skolen i vinterhalvåret. Det er selfølgelig ikke noe krav til at barna må ha skøyter, men alle de andre barna i klassen har det og da mener jeg det er viktig at hun får ta del i dette. Moren mente altså ikke det, og kunne heller tenkt seg å kjøpe slalåm-utsyr til jenta (på 6 år). Så da var det bare å punge ut.. igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heldig dere som mottat bidrag.Pappen til min sønn betaler ikke ei krone.Han mener han er "uforskyldt" blitt far 5 ganger.

Skrevet

Jeg tror at det du anonym far skriver ikke er uvanlig. Jeg har en kamerat som hadde det likt.

Skrevet

Hva dekker bidraget, dobbel barnetrygd og evt. overgangsstønaden da?

Hvilke utgifter skal dekkes av dette, og hva kommer i tillegg?

Jeg er stemor, og vi kjøper ting til guttungen når vi har lyst. Mor har aldri bedt om noe. Klær flyter frem og tilbake mellom de to hjemmene. Vi er med og kjøper parkdresser, vintersko etc.

Hva når han begynner på skolen og får masse fritidsaktiviteter?

Når far betaler 4500 i bidrag og mor får dobbel barnetrygd, så bør vel hun bidra med sitt fra egen lønn også?

Dermed ligger det min. 10 000 kroner i "potten" øremerket til ett barn hver måned, og disponert av mor.

Er det da ikke rimelig at dette bør dekke det meste? For eksempel medlemskap i karate-klubb eller hva han måtte ønske? Jeg mener TI TUSEN kroner til ett barn bør jo være nok penger da, ellers er det noe galt med økonomistyringen.

Nei, jeg håper vi kan fortsette å kjøpe når vi har lyst (IKKE gaver - nyttige ting ofte), og ikke får pengemas når aktivitetene setter inn.

~Sissan1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-02-27 15:41 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Bidrag og andre ytelser som mor får - skal være med på å dekke de daglige utgiftene. Husleie, mat, husholdning samt spesifikke utgifter til barna - sfo, dresser, utstyr, fritidsaktiviteter. Og kanskje man også kan spare litt og få råd til å reise på ferie!!

blir ikke så mye penger igjen da skjønner du!!

Skrevet

Nå er det vel heller ikke meningen at pengene far betaler skal "bli igjen"?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blir heller ikke så mye penger igjen - som oftest tror jeg nok at de fleste sliter med økonomien. spørsmålet i utgangspunktet her viser jo det. hun lurte på om hvordan praksisen var på å få eksen til å bidra til ekstra når det var nødvendig.

Skrevet

Hei igjen...og takk for svar. Joda Sissan, jeg forstår hva du sier...men kr. 4.500.- i bidrag....det er iallefall ikke det jeg får. Jeg får kr. 2.200.- fra bidragsfogden + dobbel barnetrygd. Jeg vet at han ikke er pliktig til å betale en krone mer...mitt spørsmål var bare om noen her fikk noen ekstra kroner dersom mor selv har "trange tider"..for en periode. Jeg maser aldri på han, og kan ikke huske sist jeg faktisk spurte han om penger. Men jeg synes at det er småkjipt av han å ikke hjelpe meg når jeg har det som verst. Og det var jo ikke et stort beløp jeg ba om heller dah....og når det gjelder klær og utstyr og slikt, så har far absolutt ingenting hjemme hos seg, bortsett fra de tidligere nevnte pysjene...neida...jeg pakker alt...og får det tilbake i hauger...rent og skitten om hverandre....

Men fritidsaktivitet er dyrt...og det går jo til syvende og sist utover barnet da...at han i verste fall ikke vil kunne være med på det samme som vennene sine..

12

Skrevet

Hei Sofia!

Ja, da er dere i en litt annen situasjon enn oss økonomisk.

Jeg syns man skal hjelpe hverandre med barnet/barna uansett, men mener også at mor skal betale det meste av hverdagsaktiviteter, siden hun mottar bidrag og trygd.

Siden bio.mor hos oss får godt med bidrag, og tjener godt selv, ville vi reagert dersom hun kom og ba om penger. Allikevel hender det som sagt at hun og far blir enige om at i år kjøper vi parkdress etc. Det fungerer helt fint.

I en presset økonomisk situasjon, vil det kunne oppstå slike feider. Spesielt dersom far mener mor bruker penger på feil ting etc.

Dersom man trenger å overbevise, kan man godt sette opp en oversikt over direkte kostnader relatert til barnet slik at far kan se dette. For (oss) mennesker uten barn, er det vanskelig å få en oversikt over reelle kostnader ved å ha barn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når du "egentlig" skal ha 1200.- hva er da igjen etter en mnd'e.Hva får du for de pengene?Værre er det når du ikke får dem heller og må ta hele på din egen kappe,mens "pappa" reiser både på cruice og andre flotte feriesteder,både i "jobbsammenheng" og fritid.Se trynet hans i magasiner + div,slått seg selv konkurs forde han har ingenting?Vel,fem små klarte han å få til,bil,hus og jobb har han,men kan ikke betale.Jeg blir så frustrer over når dette temaet kommer opp,vi er så mange i mange forskjellige klassetrinn på dette med fedre og mødre som gjør ditt og skal ha datt,tjener ditt og ikke har.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hm... Jeg som har hørt at alenemødre får så mye penger???

Jeg er selv stemor og stedattera mi bor på andre siden av landet, så vi ser henne skjelden fordi vi ikke har råd til å ha henne.

Hadde moren hennes spurt min samboer om støtte hadde jeg blitt sjokka, han betaler mer enn nok i bidrag.

Det er klart at vi kjøper noe til henne når hun er her. Men jeg synes nå at det er helt på trynet at far skal bidra utenom, siden han nesten aldri ser dattera...

Hilsen ???

Skrevet

Bare noen umiddelbare tanker fra meg..Det er vel noe som tilsier at når man har delt foreldreansvar,så er bidragspliktige moralsk knyttet til å bidra med litt ekstra når det dukker opp ikkedaglige utgifter,som:kontigenter og utstyr til trening,innkjøp av sportsutstyr som sykkel ol.tannregulering.Listen kunne nok vært lengre.Om ikke fedre(og mødre) forstår at det er til barnets beste,ja,hvem skal da skjønne det?

Man har faktisk mulighet til å søke trygdekontoret om midler,evt.sos.kont.eller barnevernet,men hvem orker å gå så langt når den andre ikke er villig til å gjøre det som er barnets beste? Da blir barnet skadelidende i den form at de blir utelukket fra aktiviteter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...