Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Empati og perspektivtaking er to forskjellige ting. Autister har empati, men kan slite med perspektivtaking. 

Perspektivtaking: Den kognitive evnen til å forstå at andre har tanker, intensjoner, tro og følelser som er forskjellige fra ens egne (hjerne og logikk)

Empati: Den emosjonelle evnen til å føle med eller bli påvirket av andres følelser (hjerte og følelser)

Anonymkode: cc1ec...546

Ja. Min autistiske kjæreste er veldig følsom og empatisk men perspektivtakingen er helt på bærtur. 

Empatien hans kommer mest når han blir forklart hvorfor jeg er lei meg. Han blir lei seg med meg fordi jeg er lei meg (følelsene mine er viktige for han), men ikke fordi han lever seg inn i situasjonen min nødvendigvis. 

Hvis noen dør forstår han ikke nødvendigvis hvorfor andre er triste, fordi for han er det fakta at alle dør ("og hva så") men han forstår teorien om at andre er lei seg fordi de var glade i de. Han føler det bare ikke selv. 

Anonymkode: c6d3a...a82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis noen dør forstår han ikke nødvendigvis hvorfor andre er triste, fordi for han er det fakta at alle dør ("og hva så") men han forstår teorien om at andre er lei seg fordi de var glade i de. Han føler det bare ikke selv. 

Det høres dyssosialt ut? Kan noen på spekteret bekrefte at dette en gjennomgående?

Anonymkode: dc2d4...2b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det høres dyssosialt ut? Kan noen på spekteret bekrefte at dette en gjennomgående?

Vedkommende har vært i lang utredning og er autist. Er ikke noe annet magisk (eller mer psykopatisk) enn det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så autister har ingenting felles? Det er ingenting som utgjør diagnosen som gjelder for alle? Da tenker jeg at det er en bullshit diagnose som dere finner på som unnskyldning 

Anonymkode: 51ea5...ad2

Denne personen er veldig vrang og kranglete. Helt lik min erfaring med en annen autist. Det er ingen poeng i å prøve å ha en diskusjon gående, da alt man sier i følge henne er en hersketeknikk som hun visstnok ikke biter på. Jeg vet ikke om det er et vanlig problem for autister at de er paranoide og tar alt i verste mening, men det er i hvertfall den erfaringen jeg har med en annen autist og også denne personen du svarer. Det er grunnen til at hun ikke får flere svar fra meg, bruker heller tiden på folk det går an å ha en saklig diskusjon med 😀

Anonymkode: 87c39...817

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne personen er veldig vrang og kranglete. Helt lik min erfaring med en annen autist. Det er ingen poeng i å prøve å ha en diskusjon gående, da alt man sier i følge henne er en hersketeknikk som hun visstnok ikke biter på. Jeg vet ikke om det er et vanlig problem for autister at de er paranoide og tar alt i verste mening, men det er i hvertfall den erfaringen jeg har med en annen autist og også denne personen du svarer. Det er grunnen til at hun ikke får flere svar fra meg, bruker heller tiden på folk det går an å ha en saklig diskusjon med 😀

Anonymkode: 87c39...817

Det er ganske spesielt å bruke autisme som en slags forklaring på at noen er vrang, kranglete, paranoid og ute av stand til å føre en saklig diskusjon – særlig når grunnlaget ditt ser ut til å være at du har hatt en dårlig erfaring med to autister. To personer er ikke akkurat et statistisk grunnlag for å konkludere med at dette er typisk for autister.

At du opplever noen som vanskelig å diskutere med, er helt greit. Men det er et ganske langt sprang derfra til å antyde at årsaken er autisme, og videre til å beskrive autister som mennesker som «tar alt i verste mening». Det sier egentlig mer om hvor raskt du går fra en konkret personkonflikt til en generalisering om en hel gruppe.

Og når du samtidig presenterer din egen vurdering av personen som den objektive sannheten – «hun er vrang», «hun er paranoid», «hun tolker alt som hersketeknikk» – blir det nesten litt ironisk å bruke «saklig diskusjon» som argument for å avslutte samtalen. 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var derfor jeg anbefalte AI som rådgiver og ikke KG. Autisme er et enormt spekter. Og å eks. si "kan noen andre autister her bekrefte at dette stemmer" blir som å si "kan andre menn si om det stemmer at menn liker å bruke neglelakk". Folk er veldig forskjellig. Alle er ulike, noen har noe felles, andre ikke, noen er slik, andre absolutt ikke. Autister er ikke en homogen gruppe, identiske mennesker som alle kan stemme i at "ja jeg er nøyaktig slik". Blir farlig å skulle stemple alle like. 

Føler denne tråden sykeliggjør autister mer enn å hjelpe til med noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var derfor jeg anbefalte AI som rådgiver og ikke KG. Autisme er et enormt spekter. Og å eks. si "kan noen andre autister her bekrefte at dette stemmer" blir som å si "kan andre menn si om det stemmer at menn liker å bruke neglelakk". Folk er veldig forskjellig. Alle er ulike, noen har noe felles, andre ikke, noen er slik, andre absolutt ikke. Autister er ikke en homogen gruppe, identiske mennesker som alle kan stemme i at "ja jeg er nøyaktig slik". Blir farlig å skulle stemple alle like. 

Føler denne tråden sykeliggjør autister mer enn å hjelpe til med noe. 

Kvinneguiden er desverre ikke stedet å utsette seg selv for hvis du har autisme, er ufør, har kronisk sykdom som ME, aleneomsorg for barn eller kommer fra et annet land. Det er en magnet på folk som sitter med fasiten og oppfører seg som om de har doktorgrad i psykologi eller samfunnsvitenskap, men formulerer seg som en 13 åring i trassalderen.

Det finnes dessverre *sett in passende adjektiv * folk uten medmenneskelighet og forståelse som forsøpler hver eneste tråd med  tankegods jeg hadde håpet forsvant etter andre verdenskrig. Trodde ikke det fantes slike holdninger lengre  men de liker å samle seg her 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også sånn, selv om jeg føler med folks følelser når jeg er rundt dem og jeg er veldig bevisst på andres opplevelse av dødsfall. Jeg føler mer sorg for de som er i sorg, hvis det gir mening. Jeg har vondt av hvor vondt de har det, og jeg ønsker å hjelpe eller støtte. 

Men akkurat døden er noe så logisk over, at akkurat det har jeg ingen problemer med å takle og fordi det er absolutt. Det kan ikke endres! Min behandler sier at det er et ganske vanlig perspektiv for autister å ha når det gjelder døden, både sin egen og andres. 

Men når jeg har opplevd dødsfall selv, så blir jeg jo trist. Jeg gråter alene, men aldri i begravelser. Jeg føler på følelser, det er ikke sosiopat jeg er, men jeg trenger space for å slippe det ut hvis jeg vil gråte. Ellers skjer det for mye rundt meg og folkemengder er så stressende.

I etterkant av mennesker som har gått tapt, så tenker jeg ofte på dem med nostalgi og kjærlighet. En feiring av dem i tankene, mer enn en sorg. Jeg opplever mer sorg over mennesker man mister mens de fremdeles lever, som da foreldre skiltes eller brudd med steforeldre. Omplassering av dyr man ønsket å beholde. 

Sorg over mishandling av dyr og barn, eller mennesker generelt. Sorg over folk som behandles urettferdig. 

Jeg vet ikke om dette ble mer forklarlig, men det er iallfall mine tanker. Behandler mener at mye av dette er nokså typisk for mange høytfungerende autister. 

Anonymkode: 7ffa3...718

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan kan du ha masse omsorg og empati samtidig som du ikke påvirkes av andres sorg eller tap ?? 

Dette er så typisk sånn jeg erfarer flere av dere ; null selvinnsikt,men dere tror dere har det.

Anonymkode: 20747...4c9

Fordi empati deles inn i 3 ulike typer; kognitiv, affektiv og somatisk. Les deg gjerne opp. 

Jeg har kongnitiv empati, jeg forstår jo hvorfor folk er lei seg, jeg bare kjenner ikke den samme tristheten i kroppen. Jeg skjønner logikken, men tar det ikke inn på samme måte som mange andre.  Jeg er den du vil ha ved siden av deg i en akutt krisesituasjon, da jeg holder hodet kaldt hvor andre freaker ut. 

Min ene niese er somatisk empatisk og hun tar inn alt av andres følelser og kjenner det selv. Hun sliter fryktelig med å filtrere og ikke ta inn all elendighet i verden. Hun er også autist, med en annen empatitype enn meg. Likevel prøver vi å være nysgjerrige og forstå hverandre og andre, ikke bare se på andres måte å være på med kritiske øyne. Et lite tips på veien der. 

Anonymkode: cd535...abd

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...