Gå til innhold

Tilpasning av ferie til tenåring

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig. Tre uker på diverse hytter er altfor mye for egentlig alle tenåringer, uansett om de har skilte foreldre eller ikke. Jeg har to tenåringer, og de hadde også hatet tre uker på hytta.

Anonymkode: a0f11...98b

Vi var en uke hjemme da vi begge jobbet og han hadde mulighet for å treffe venner, han var en langhelg med far på den ene hytta (en av kveldene med en kompis der), og seks dager på hytta ved sjøen.

Vi diskuterte det og landet på at en uke var max, men det var vel for mye.

TS

Anonymkode: 6bd5f...2fb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man alltid skal ha barnet med på laget når man bestemmer ferie. En tenåring, spesielt en som må bo delt mellom begge sine foreldre bør man ta ekstra hensyn til. De betyr ikke at man skal gjøre alt det hen ønsker men hen har ikke valgt å bo delt, hen har ikke valgt at foreldre skal gå fra hverandre å lage halvsøsken, hen har ikke valgt at feriene må tilbringes på hytta. En tenåring i en slik sårbar posisjon må tas hensyn til.

Men en annen ting ts, det virker ikke som om mor er så støttende i dette samværet mellom far og barn og da blir det jo lettere dårlig stemning. Hvis hun sitter hjemme å gnåler om at deres felles barn får så mye mer og de mindre så er det ikke rart at barna fra før forlanger flotte ferier og hele tiden mer og bruker trusler som at det ikke vil komme på samvær. 

Og som de andre sier så er jo tenåringer en egen rase uansett hvordan de bor. :D 

Hadde aldri orket mine, dine og våre ts så du er et bedre menneske enn meg.

Anonymkode: 5c531...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 19.33):

Trist med badeferie på sørlandet?? Herregud. 

Anonymkode: a84b8...ffd

Folk er forskjellige vettu. Til og med ungdommer

Anonymkode: dde18...b02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 17.42):

Høres helt døden ut for en 13 åring å være på hyttetur med småsøsken han sikkert ikke er så glad i heller. Og en stemor. 

Anonymkode: ea695...a14

Han kan jo alltids være hjemme hos mor..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte godt å bade, fiske og andre utendørsaktiviteter. Men alle er ikke like. Har han andre interesser? Kan dere/far kjøre han til en bedre fotballbane en eller to dager? Gå en tur i mens, handle el. 

Far kan også ta med sønnen på noe, kun de to. Greit med kvalitetstid. Kanskje han er litt lei yngre stesøsken også?

Sjekk hva som skjer i området eller en kjøretur unna hyttene. Foreslå noe om dere tenker noe som kan passe han. La han være med å velge noen aktiviteter feks utenlands. Sjekk feks Tripadvisor. Er det noe som ikke passer de minste kan dere kanskje dele dere noen timer?

La han få ta del planlegging av middag. Kanskje han kan velge to dager. 

Ta han med på senteret og gi han et beløp han kan bruke på "hytte aktiviteter". Feks et par nye spill, pil og bue, dart, vannballonger (da får dere finne den leke siden i dere, dere også), kubb, uteyazy med store terninger, bøker om han liker det, vannpistol, badmingtonsett osv. 

La han ta med en kompis, hvertfall noen av dagene. Ungdommer kan fort syns det blir kjedelig som eneste ungdom. La han overnatte et par dager hos en kompis, blir et lite avbrekk for han. Går det buss er det ikke noe problem om han kommer et par dager senere om han overnatter?

Anonymkode: 7fd19...801

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...