Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye tror dere snittet på studier med høy poenggrense vil gå ned når tilleggspoeng fjernes??  Ser ut som at jeg mest sannsynlig ikke kommer inn neste år da jeg mangler 2 alderspoeng, men det er jo også siste gang jeg kan søke med alderspoeng. Jeg har 55.2 i karakterpoeng, altså uten noe poeng, og vil konkurrere med 57.2 i 2027 da jeg får 2 av mine 3 realfagspoeng. Jeg ser f.eks at snittet for medisin oslo i ordinær kvote var på 68.1, men jeg tenker at hvis de fjerner nesten alle poeng, kan man trekke fra 10 poeng (8 for alders og 2 for realfag) og får da 58.1. Hvis jeg tar opp et par fag så høres det jo overkommelig ut, men jeg bare vet ikke pm denne tanken er helt på bærtur. Tror dere virkelig at snittet kan gå ned så veldig? Men samtidig så vet vi jo at nesten alle som søker medisin i ordinær kvote har maks alderspoeng og realfagspoeng. 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: ba894...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye tror dere snittet på studier med høy poenggrense vil gå ned når tilleggspoeng fjernes??  Ser ut som at jeg mest sannsynlig ikke kommer inn neste år da jeg mangler 2 alderspoeng, men det er jo også siste gang jeg kan søke med alderspoeng. Jeg har 55.2 i karakterpoeng, altså uten noe poeng, og vil konkurrere med 57.2 i 2027 da jeg får 2 av mine 3 realfagspoeng. Jeg ser f.eks at snittet for medisin oslo i ordinær kvote var på 68.1, men jeg tenker at hvis de fjerner nesten alle poeng, kan man trekke fra 10 poeng (8 for alders og 2 for realfag) og får da 58.1. Hvis jeg tar opp et par fag så høres det jo overkommelig ut, men jeg bare vet ikke pm denne tanken er helt på bærtur. Tror dere virkelig at snittet kan gå ned så veldig? Men samtidig så vet vi jo at nesten alle som søker medisin i ordinær kvote har maks alderspoeng og realfagspoeng. 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: ba894...58f

Er tragisk at tilleggspoeng er fjernet. Hvilken sum som kreves er ikke så relevant. Det som er relevant er hva er mulig å "samle" slik at man kommer frem til den summen man selv ønsker, og problemet er at fra og med 2028, så blir det slik at den eneste måten å øke snittet ditt på er via VGS-fag som privatist. 

Snittet går i praksis ikke ned, men de som får uttelling er de som lot være å stresse med fremmedspråk som gir språkpoeng, og de som lot være å bestå 60 studiepoeng ved universitetet er de som blant annet "tjener" på det hvis fokuset deres var VGS-fag hele veien på en måte. 

I praksis går ikke snittet ned selv om summen er lavere, fordi summen er lavere fordi man fjernet poeng som gir høyere sum.

Det er en gjeng retards ved Opptaksutvalget som ikke skjønner dette. Lavere sum betyr ikke "lettere". 

Anonymkode: 4d3ab...483

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er bra at poeng for allt mulig rart (folkehøyskole, alder++) fjernes, og primærvitnemålskvota økes. Da blir det lettere å gå rett fra videregående og inn på studier, og ikke måtte "bli gammel nok" for å kunne begynne. Det er jo bedre samfunnsøkonomisk. Veldig for at realfagene skal fortsette å gi tilleggspoeng, da det er mye mer krevende fag å ta, og vi trenger realister.

Jeg tror personlig at fordi kvota for "tillegg" blir mindre vil ikke snittet gå så mye ned. Det vil bli max+det man kan oppnå i tilleggspoeng, og vi får loddtrekning om flere studier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at de fjerner alle disse poengene. Målet bør være å få flest mulig til å gå rett fra vgs til studier, eller ev. jobbe i mellomtiden - ikke bruke tid på å ta opp i årevis. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det bortkastet at mange bruker f.eks. fem hele år på å ta opp fag, og det er også bortkastet for deres egen del. Heier på dette 100 %!

Anonymkode: 22b2e...6bc

• Liker 2
Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Jeg synes det er bra at poeng for allt mulig rart (folkehøyskole, alder++) fjernes, og primærvitnemålskvota økes. Da blir det lettere å gå rett fra videregående og inn på studier, og ikke måtte "bli gammel nok" for å kunne begynne. Det er jo bedre samfunnsøkonomisk. Veldig for at realfagene skal fortsette å gi tilleggspoeng, da det er mye mer krevende fag å ta, og vi trenger realister.

Jeg tror personlig at fordi kvota for "tillegg" blir mindre vil ikke snittet gå så mye ned. Det vil bli max+det man kan oppnå i tilleggspoeng, og vi får loddtrekning om flere studier.

Godt gjort å vise at du ikke har satt deg inn i systemet.

Primærvitnemålskvoten økes til 23 år, som er den samme alderen som gir maksimalt 8 alderspoeng i dag. Det gir ingen mening i praksis om man må vente til 23 år uansett.

Nei, det blir ikke lettere å gå rett fra VGS og inn på studier, fordi det er helt andre mekanismer som bestemmer om man kan starte - og ikke minst fullføre - det man begynte på. Altfor mange ser på når man starter, men få ser på når (om i det hele tatt) man fullfører.

Hvor mange kan starte på et studie er ikke lenger avhengig av kun karakterer. Man er helt avhengig av å ha deltidsjobb, som det blir stadig færre av og de ødelegges av AI og altfor mange mennesker i sin helhet og på den andre siden er man avhengig av å ha foreldrene som er villige til å punge ut med penger.

Husk at medianalderen på studenter er nå 22 år. Du får ikke det noe særlig lenger ned med det nye opptakssystemet. Tvert imot, det vil bare lage tull, krøll og mange flere privatister som tar opp fag, som igjen koster penger og utsettelser.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Summeer skrev (1 time siden):

Det er motsatt. Det er lettere for de som går rett fra vgs for de konkurrer i egen førstegangskvote uten de som har alderspoeng, de har med andre ord hatt et ufattelig mye lettere steg inn enn de som tok et pause år og kun har 2 alderspoeng, men må fortsatt konkurere mot folk som har 4, 6 og 8 alderspoeng. 

Endret av granfeil
Skrevet

Ordinærkvoten blir jo lavere, så det kan også slå ut her

Anonymkode: 37574...b41

Skrevet
granfeil skrev (10 minutter siden):

Det er motsatt. Det er lettere for de som går rett fra vgs for de konkurrer i egen førstegangskvote uten de som har alderspoeng, de har med andre ord hatt et ufattelig mye lettere steg inn enn de som tok et pause år og kun har 2 alderspoeng, men må fortsatt konkurere mot folk som har 4, 6 og 8 alderspoeng. 

Men konkurrerer ikke de som har tatt et eller to friår fortsatt i førstegangskvoten også med mindre de har tatt opp fag? Og i ordinærkvoten i tillegg med alderspoeng?

Anonymkode: 37574...b41

• Liker 1
Skrevet

Absolutt alle tilleggspoeng burde fjernes.

Spesielt alder og kjønn ser jeg på som svært diskriminerende.

Anonymkode: 09fb8...b09

• Liker 1
Skrevet

Realfagspoeng kan ikke fjernes, da får vi svake studenter.

Anonymkode: 79109...459

• Liker 1
Skrevet

Alderspoeng burde absolutt ikke fjernes, og ordinær kvote bør ikke reduseres. Dette straffer folk som tar utdanning som eldre.

Det er ikke noe galt med at folk venter noen år med å ta utdanning. Da har de hatt mulighet til å oppleve hvordan det er å være i arbeid, og hatt litt tid til å finne ut av hva de faktisk er interessert i. 

I tillegg burde de tyngste fysiske jobbene utføres av unge folk som faktisk har kropp og helse til det.

Slik de legger opp til det nå kommer eldre folk til å dikteres over av unger som kommer rett fra skolebenken og aldri har arbeidet en dag i sitt liv.

Anonymkode: 289ba...ad0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle bør konkurrere med det vitnemålet man klarte å oppnå på vgs. Man må legge ned innsatsen de tre årene og gjøre sitt aller beste. Deretter må man velge studie basert på det vitnemålet man har. Da får man folk raskt gjennom og raskt ut i jobb. Norske ungdommer soser rundt på Blindern i åtte år.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at det er få personer som vet hva de vil rett etter videregående. De som tar noen år pause vet ofte bedre hva de ønsker i livet, da de har utforsket mer og blitt mer kjent med seg selv. Av de som begynner på studier rett etter vgs, så er det langt vanligere å droppe ut. De som begynner senere, fullfører i større grad studiene de begynner på.

Anonymkode: c2ec6...dcf

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår egentlig ikke så mye av grunnen til å endre systemet som man har hatt lenge. Kan skjønne at målet er å få folk raskere gjennom studier, men det tviler jeg på at man vil oppnå siden det vil bli flere som kommer fra VGS og dropper ut, fordi de egentlig ikke vet hva de vil ennå. Det vil også kunne bli litt vanskeligere å ta (ny) utdannelse/videreutdannelse i voksen alder for de som trenger det. 

Nei, jeg syntes det offentlige bare fortsetter å stramme inn for tjenester man skatter en del for, alt fra helse til andre ordninger, og nå skal utdanning skjæres inn. Jeg blir egentlig mer og mer for skatteletter og selvfinansiering av også utdanning. La markedet bestemme mot at man får beholde mer av sine egne penger. Det vil også være mer effektivt med tanke på allokering av ressurser dit samfunnet faktisk trenger folk. 

Anonymkode: 2ee8d...ad7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
granfeil skrev (15 timer siden):

De som kommer rett fra vgs har aldri konkurrert med de som har diverse ekstrapoeng pga alder o.l. Det er to kvoter. Førstegangskvote (de som kommer rett fra videregående og ikke har forbedret vitnemålet) og ordinær kvote (de son har tatt opp fag og fått diverse ekstrapoeng)

Anonymkode: 4b396...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Problemet er at det er få personer som vet hva de vil rett etter videregående. De som tar noen år pause vet ofte bedre hva de ønsker i livet, da de har utforsket mer og blitt mer kjent med seg selv. Av de som begynner på studier rett etter vgs, så er det langt vanligere å droppe ut. De som begynner senere, fullfører i større grad studiene de begynner på.

Anonymkode: c2ec6...dcf

Veldig mange vet nøyaktig hva de ønsker å studere, og går rett fra vgs til studier uten problemer. Og dem som ønsker å vente et par år - det er ikke noe problem. Det er bare å jobbe og tjene penger i mellomtiden. Men man får ikke alderspoeng lengre, og det er bra. Man bør ikke verken straffes eller belønnes for å ha jobbet to år før man søker seg inn.

Det det nye systemet vil endre, og som jeg mener er skikkelig bra, er at det ikke lengre er noe insentiv for å bruke fem år på å ta opp fag, igjen og igjen, for å forsøke å komme inn. Hvis man ikke klarte det på vgs, så må man faktisk deale med det, og velge et annet studie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det det nye systemet vil endre, og som jeg mener er skikkelig bra, er at det ikke lengre er noe insentiv for å bruke fem år på å ta opp fag, igjen og igjen, for å forsøke å komme inn. Hvis man ikke klarte det på vgs, så må man faktisk deale med det, og velge et annet studie.

Og du har heller ikke satt deg inn i det nye opptakssystemet. Man har absolutt alle insentiver for å fortsette akkurat som nå å ta opp fag, fordi det er nemlig slik at man har ingen begrensninger med det nye opptakssystemet med tanke på å forbedre fag som privatist. 

Primærkvoten absorberer i praksis alle som er opptil 23 år gamle, så ironien er komplett.

Jeg vet ikke hvor du har "fem år" fra fordi det er fire år mellom 19 og 23 år og det året man fyller 23 år er det året man hadde 8 alderspoeng. Det året man fyller 23 år blir nå snart en del av primærkvoten. Igjen, morsomt, rett og slett.

Alle kan fortsatt ta opp fag også med det nye systemet og det kommer de til å gjøre i enda større grad enn nå fordi problemet er at det nye opptakssystemet fokuserer kun på VGS-fag og ingenting annet. 

Nei, medianalderen på 22 år for nye studenter (slik det er i dag) kommer ikke til å bli senket noe særlig fremover, nei. 

Helt andre mekanismer som ligger til grunn om noen greier å fullføre og hvor lang tid de bruker. Hvor mange som starter er irrelevant - og de mekanismene har ingenting med opptakssystemet å gjøre, men det har med foreldrene og penger å gjøre i tillegg til stadig færre deltidsstillinger for et stadig økende antall studenter. Matematikken går ikke opp i opp når man fikk 100.000 nye innbyggere fra Ukraina siden våren 2022 som også skal ha diverse jobber.

Det nye systemet kommer altså ikke til å forandre en dritt, utover at det blir bare enda flere forbedringsprivatister som kjører på og skal fikse en 3-er til en 4-er, en 4-er til en 5-er og en 5-er til en 6-er for det er det eneste som teller fra og med 2028 og ingenting annet, nemlig VGS-fag som man kan forbedre så mange ganger man måtte ønske - også med det nye opptakssystemet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...