Sofakona Skrevet 6. august #41 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for alle svar. Jeg har ikke kjøpt bilen enda, men har jo hørt hvor mye billigere det er med elbil enn fossil. Nå kjører jeg bensin, og vil gjerne kutte kostnader. Jeg tenkte å kjøpe en 5-6 år gammel Kia e-Niro. Jeg skal sjekke hva som finnes av ladestasjoner i nærheten. Anonymkode: 4a1b8...1d0 Skjekk..men om denne har den gamle versjonen å lade ccs så kan det være vanskelig å finne ladestasjoner. Og da tar det ofte 1-2 timer å lade Skal du kjøre korte strekninger?
AnonymBruker Skrevet 6. august #42 Skrevet 6. august Du kan lade mye på hurtigladere for det det koster å installere lader hjemme. Anonymkode: 7952c...477
AnonymBruker Skrevet 6. august #43 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har gjort forlengst. Anonymkode: a586c...728 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når skjedde dette sist noe sted? Anonymkode: a586c...728 Du kan lese her Og her Og her Og her Og her Anonymkode: 5895a...6e8
fugl fønix Skrevet 6. august #44 Skrevet 6. august Mardina skrev (23 timer siden): Har man ikke mulighet til å lade hjemme, er det egentlig ikke noe poeng i å kjøpe elbil. Man kan finne en hurtigladestasjon hvor man kan bruke egen ladekabel. Men jeg ville ikke satset på at det er tilgjengelig på alle hurtigladere. Enig. Er så tullete vetdu.Ei på jobben kjøpte seg elbil i vinter. Men hun har ikke fått koblet opp ladestasjon hjemme. Så hun tenkte hun skulle være smart å lade sin private elbil gratis på jobben,som egentlig er tiltenkt firmabiler. Men så kom vaktmester med el firmabil sin som var straks tom for strøm og trengte lading. Hun fikk beskjed om å flytte sin private elbil da slik at el firmabil fikk lade. Hun flyttet bilen men pokker så sur hun ble, helt "Coboylaila" i hodet.🙄
Mardina Skrevet 6. august #45 Skrevet 6. august fugl fønix skrev (3 timer siden): Enig. Er så tullete vetdu.Ei på jobben kjøpte seg elbil i vinter. Men hun har ikke fått koblet opp ladestasjon hjemme. Så hun tenkte hun skulle være smart å lade sin private elbil gratis på jobben,som egentlig er tiltenkt firmabiler. Men så kom vaktmester med el firmabil sin som var straks tom for strøm og trengte lading. Hun fikk beskjed om å flytte sin private elbil da slik at el firmabil fikk lade. Hun flyttet bilen men pokker så sur hun ble, helt "Coboylaila" i hodet.🙄 Derfor jeg ganske fort fikk opp ladestasjon her jeg bor. For det er så mye enklere i hverdagen. Tror jeg ladet min 2-3 ganger på hurtigladere, før jeg fant ut at det ikke var ideelt i lengden. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #46 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan lese her Og her Og her Og her Og her Anonymkode: 5895a...6e8 Som sagt, når har dette gått galt noe sted? Anonymkode: a586c...728
AnonymBruker Skrevet 6. august #47 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2026 den 19.44): Kjøp en slik en, men det tar litt lenge tid enn vegg lader på lading cira 13- 14 timer fra 50% til 100%. Men til denne så må du ikke bruke skjøteledning det står i bruksanvisningen 🤩. Ledningen er på 6 meter. Anonymkode: 43e26...f86 Man skal ha ganske flaks om seks meter ledning rekker fra boligen og ut til gateparkering. Veldig avhengig av at de spesifikke plassene er ledige. Og at det ikke er fortau med trafikk på mellom boligen og gateparkeringen. Kunne forstått forslaget ditt om TS hadde fast parkeringsplass rett utenfor boligen, eller garasje, men til noen som må finne seg gateparkering? Anonymkode: 804b9...a7b
AnonymBruker Skrevet 7. august #48 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som sagt, når har dette gått galt noe sted? Anonymkode: a586c...728 Hvorfor må det gå galt før du våkner? Det går helt fint å kjøre mot kjøreretningen også, så lenge det ikke kommer en i mot som ikke ser deg og svinger unna. Anonymkode: 5895a...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #49 Skrevet 7. august Hadde gatelading fra Oslo kommune i 3 år uten hjemmelading. Fikk endelig råd til hus og garasje. Det er natt og dag. Oslo setter opp prisene hele tiden og hjemme koster det nå kun ca 2,30 pr mil. Oslo har også elendige ladere (mange treege) og med feil hele tiden. Anonymkode: fabd1...765
AnonymBruker Skrevet 7. august #50 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor må det gå galt før du våkner? Det går helt fint å kjøre mot kjøreretningen også, så lenge det ikke kommer en i mot som ikke ser deg og svinger unna. Anonymkode: 5895a...6e8 En kan bare fortsette å lade i veggen, altså. Med alle de 100000 elbilene som fins nå og hvor lenge dette har pågått uten et eneste tilfelle der det går galt, er dette bare tull. Uansett er det bygget inn sikring i nødladerne, så dette vil fortsette å gå helt fint, så sant en ikke er helt graut i hodet. Anonymkode: a586c...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #51 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En kan bare fortsette å lade i veggen, altså. Med alle de 100000 elbilene som fins nå og hvor lenge dette har pågått uten et eneste tilfelle der det går galt, er dette bare tull. Uansett er det bygget inn sikring i nødladerne, så dette vil fortsette å gå helt fint, så sant en ikke er helt graut i hodet. Anonymkode: a586c...728 Da finner du fort hva som var smart, eller ikke. Anonymkode: 5895a...6e8
AnonymBruker Skrevet 7. august #52 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da finner du fort hva som var smart, eller ikke. Anonymkode: 5895a...6e8 Ser ut som folk har funnet det ut for lenge siden. Hittil har det vært 100% smart. Anonymkode: a586c...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #53 Skrevet 7. august Mardina skrev (16 timer siden): Derfor jeg ganske fort fikk opp ladestasjon her jeg bor. For det er så mye enklere i hverdagen. Tror jeg ladet min 2-3 ganger på hurtigladere, før jeg fant ut at det ikke var ideelt i lengden. Vi ladet litt på jobben da vi fikk el-bil, men tungvint og fikk hjemmelader. Ville heller ikke oppta plass for de som hadde lang kjørevei. I begynnelsen hadde jobben ikke "lås" på ladestasjonen, så naboer ladet om nettene. Kom fort lås på. Noen ganger tror jeg folk er på jobb i helgene kun for gratis lading Dette er mand-fred bedrift. Selv ville jeg ikke hatt el-bil uten mulighet for hjemmelading. Anonymkode: 3fde5...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #54 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 6.8.2026 den 12.00): Har "nødladet" masse ganger, og en nabo har ladet med 10A i mange år. Kontakten blir ikke varm. Men det er klart bransjen vil selge ladestasjoner som du ikke kan bruke på full effekt uansett da det ikke lønner seg. Anonymkode: fabd1...765 Bruker kun nødlader og har gjort det i et år nå, helt problem fritt hittil. Kontakten blir ikke varm, men kontakta kutter ved overoppheting etc. Så har en sikkerhet der. Anonymkode: 0c863...2de
TBL12 Skrevet 8. august #55 Skrevet 8. august (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bruker kun nødlader og har gjort det i et år nå, helt problem fritt hittil. Kontakten blir ikke varm, men kontakta kutter ved overoppheting etc. Så har en sikkerhet der. Anonymkode: 0c863...2de Bruk av stikkontakt for å lade elbil var helt vanlig frem til salgsvolumet av elbiler ble stort nok. Fra juli 2022 endret DSB forskriften, der fastmontert ladeboks nå er utgangspunktet. Forskriften har ikke tilbakevirkende kraft. Der det er montert en stikkontakt spesielt tilpasset elbillading kan denne fortsatt benyttes. Generelle stikkontakter kan i utgangspunktet ikke benyttes. Nødlading er definert slik "Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger." Fast hjemmelading er ikke å regne som nødlanding. https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#etablering-av-ladepunkter Nå skal det sies det er mange flere anekdotisk beviser som peker på det går fint å lade fra stikkontakt enn det motsatte. Jeg ladet selv på stikkontakt fra 2012 til 2017, det gikk også fint. Men, det betyr ikke det hadde fungert fra 2017 til 2026 uten noe feil. Det å gjøre en vurdering om anlegget er egnet for å lade er ikke enkelt, selv for en fagmann. Elektriske anlegg kan variere mye i kvalitet, med skjøter bak bryter og lamper. Selve stikkontakten kan være helt i orden, selv om det oppstår varmgang andre steder. Er ledning fremført uten skjøter vil risikoen være kraftig redusert, med det ville vært en spesiell forskrift å tillate lading der kabel ikke har skjøter. Når DLE lokale eltilsyn (DLE) gjennomfører tilsyn i boliger finner de svært ofte mangler på jordforbindelse. Slik sett kan lading av elbil være en fordel, da manglende jordforbindelse kan føre til elbil ikke starter. Huseier tillkaller elektriker og feilen utbedres raskere enn ved besøk fra DLE ca hvert 20 år. Endret 8. august av TBL12
AnonymBruker Skrevet 11. august #56 Skrevet 11. august Her jeg bor finnes det flere kommunale ladeplasser med saktelading. Problemet er jo at det er maks tre timer😒 Er forsåvidt undersøkt på og hurtiglading skader ikke batteriet noe vesentlig mer enn vanlig lading, men det blir veldig dyrt og knotete i lengden. Anonymkode: db393...429
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå