Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å lynlade på moderne biler, sliter noe mer men ikke sånn at det er avgjørende for kjøp. Og jeg tror en grei andel lynlading er eneste vei når man ikke lader hjemme/på jobb… Ellers blir du støtt stående på butikker/parkeringer mye lenger enn du trenger å handle. Kommer an på tilbud på «saktelading» rundt deg på butikker og offentlige parkeringer. Er det mange går det jo greit å rusle bort og flytte bilen når den er ferdig. Har du dårlig tilgang er jeg redd livet ditt vil handle mye om ladeplanlegging.

Ellers trenger du helst en ganske moderne bil som lader raskt og forvarmer batteriet, for å kunne ha en levelig hverdag med bare bortelading. Min bil takler ca 150kw lynlading, får ikke mer guff enn det. Og på vinteren må batteri forvarme over en halvtime ellers tar den langt mindre, kald bil er fort nede på 20kw. Men lynlading er ikke særlig dyrere enn drivstoff unntatt når bensinen er veldig billig. Så økonomisk sett er det ikke krise å bare lade borte. Du mister bare den gevinsten en del andre har ved å lade på hjemmestrøm.

Jeg kjører 7-8 mil på hverdager og hadde ikke hatt elbil uten hjemme- og/eller jobblading. Da hadde det blitt for mye planlegging og venting i min livssituasjon. Nå synes jeg det er HELT nydelig å slippe bensinstasjoner, og har alltid full «tank» til en rimelig penge. Men uten slik lading hadde nok livet blitt for styrt av lading dessverre.

Anonymkode: 55ebb...519

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men ingen sier at du ikke kan ha "nød" ofte... ;) 

Anonymkode: 26bfa...b38

Tull!

Anonymkode: 5895a...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har ikke kjøpt bilen enda, men har jo hørt hvor mye billigere det er med elbil enn fossil. Nå kjører jeg bensin, og vil gjerne kutte kostnader. Jeg tenkte å kjøpe en 5-6 år gammel Kia e-Niro. Jeg skal sjekke hva som finnes av ladestasjoner i nærheten. 

Anonymkode: 4a1b8...1d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar. Jeg har ikke kjøpt bilen enda, men har jo hørt hvor mye billigere det er med elbil enn fossil. Nå kjører jeg bensin, og vil gjerne kutte kostnader. Jeg tenkte å kjøpe en 5-6 år gammel Kia e-Niro. Jeg skal sjekke hva som finnes av ladestasjoner i nærheten. 

Den kan du lade på Tesla sine ladestasjoner. Men lær deg hvordan stasjonene er bygget opp slik at du tar laderen som tilhører plassen du står parkert på. Er så lei av å komme og se andre merker blokkerer to ladere fordi de ikke har skjønt det eller giddet å parkere litt alternativt fordi ladeluken er plassert helt annerledes enn på en Tesla. 

Anonymkode: b706c...43a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den er kun til nød, ikke som permanent!

Betyr ingenting i praksis.

Anonymkode: a586c...728

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å basere meg på kun hurtiglading med en niro. 

Hvis du derimot har kommunale ladeplasser i nærheten, sånn at du for eksempel kan lade over natta/mens du er på jobb, ville jeg vurdert det. Hvis du bare må hurtiglade, vil du bli lei, og det kommer neppe til å bli så mye billigere.

Anonymkode: bd7a3...84e

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke billigere med el bil enn fosil hvis du kun hurtiglader. Hurtiglading har ganske lik kost som en fosilbil.

Kjører du 10-15 000 i året så vil det lønne seg å betale dyrt for en garasjeplass i nabolaget som har mulighet for lading.

Anonymkode: 56b0d...14e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betyr ingenting i praksis.

Da foreslår jeg at du leser deg opp, på nettopp lading med nødlader.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du ikke kan lade hjemme tror jeg ikke det blir MYE billigere. Det er drivstoff hjemme som er den store gevinsten i elbil, pluss en billigere nybil, men de har jo tatt vekk mer og mer av avgifts-lettene der. Uten hjemmelading mister du det største sparetiltaket. Men du kan jo få andre goder som en morsom og moderne bil, ofte billigere enn tilsvarende spekket fossilbil, som går stille og ikke slipper ut eksos. Rimeligere bompenger og trolig _litt_ billigere drivstoff. Før var det mye gratis parkering, men det er det få/ingen som tilbyr lenger siden så mange har elbil.

Spørs hvor du bor også. Usentralt KAN man fortsatt finne saktelading til 3-4kr. Men saktelading er blitt dyrere og ofte samme pris eller dyrere enn lynlading. Sikkert fordi mange er knyttet til en plass hvor man ønsker omløp på kunder, ikke noen som står hele dagen. Så du må nok regne med 5-7kr/kw med mindre du kan lade på Tesla om natta (og da må du fjerne bilen straks den er ferdig). Jeg bor i en mellomstor by og rundt meg finnes det ingen ladere til under 5kr (unntatt Teslalader fra kl0000-0800. Jeg lynlader for rundt 5-6kr de få gangene jeg gjør det, mens over 90% av ladingen er hjemme på Norgespris for 1kr/kw.

Anonymkode: 55ebb...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull!

Har "nødladet" masse ganger, og en nabo har ladet med 10A i mange år. Kontakten blir ikke varm.

Men det er klart bransjen vil selge ladestasjoner som du ikke kan bruke på full effekt uansett da det ikke lønner seg.

Anonymkode: fabd1...765

Skrevet
Mardina skrev (16 timer siden):

Har man ikke mulighet til å lade hjemme, er det egentlig ikke noe poeng i å kjøpe elbil. 

Man kan finne en hurtigladestasjon hvor man kan bruke egen ladekabel. Men jeg ville ikke satset på at det er tilgjengelig på alle hurtigladere. 

Okay. Vi har elbil og har ikke lader hjemme. Aldri problem å få ladet bilen på kommunale plasser som ikke koster skjorta her hvor vi bor. Ikke har vi tenkt å skaffe oss lader hjemme enda vi kan ha. Borettslaget skal ha 600 kr bare for å ha ett sted å lade. Vi kan kjøre langt for 600 kr. Man må bare planlegge litt.
 Null stress så lenge man ikke bor i en liten bygd uten tilgang til ladere. 

Til TS, kommer ann på hvor du bor og hvor mange ladere som er i område. Men vi føler det er null stress selv om vi ikke har lader hjemme. Lader 10 min borti gata her over natta. Ferdig når vi står opp og da kan vi kjøre til og fra jobb hele uka og enda ha strøm igjen. 

Skrevet (endret)
Delfi skrev (32 minutter siden):

Okay. Vi har elbil og har ikke lader hjemme. Aldri problem å få ladet bilen på kommunale plasser som ikke koster skjorta her hvor vi bor. Ikke har vi tenkt å skaffe oss lader hjemme enda vi kan ha. Borettslaget skal ha 600 kr bare for å ha ett sted å lade. Vi kan kjøre langt for 600 kr. Man må bare planlegge litt.
 Null stress så lenge man ikke bor i en liten bygd uten tilgang til ladere. 

Til TS, kommer ann på hvor du bor og hvor mange ladere som er i område. Men vi føler det er null stress selv om vi ikke har lader hjemme. Lader 10 min borti gata her over natta. Ferdig når vi står opp og da kan vi kjøre til og fra jobb hele uka og enda ha strøm igjen. 

Så bra at dere har funnet en løsning som fungerer. Jeg hadde nok ikke klart meg uten min hjemme-lader. 

Har en venninne som må hurtiglade bilen sin 1-2 ganger i uken. Hun synes det er stress og håper på å flytte snart, så hun kan få satt opp en lader til sin bil. 

Endret av Mardina
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har "nødladet" masse ganger, og en nabo har ladet med 10A i mange år. Kontakten blir ikke varm.

Men det er klart bransjen vil selge ladestasjoner som du ikke kan bruke på full effekt uansett da det ikke lønner seg.

Anonymkode: fabd1...765

Og da mener du er innafor, når du og naboen gjør det? Det slår deg ikke du skal finne ut hva som kan skje? Eller er du av den oppfatning at det er hos alle andre det brenner?

Skrevet
Mardina skrev (26 minutter siden):

Så bra at dere har funnet en løsning som fungerer. Jeg hadde nok ikke klart meg uten min hjemme-lader. 

Har en venninne som må hurtiglade bilen sin 1-2 ganger i uken. Hun synes det er stress og håper på å flytte snart, så hun kan få satt opp en lader til sin bil. 

Nei det er jo ikke sikkert at det fungerer for alle. Men å komme med råd for noe som ikke fungerer for din livstil så betyr ikke det at det ikke fungerer for alle. Derfor jeg skrev at hun må jo finne ut hva som finnes i nærheten og hva som kan fungere for henne. 

Hvis man må hurtig lade så ofte så er man bare dårlig på å planlegge. Ja det hender kanskje av og til at det kan skje. Til nå har vi aldri hurtig ladet faktisk. Hatt bilen i snart 7 mnd. 

Skrevet
Delfi skrev (15 minutter siden):

Nei det er jo ikke sikkert at det fungerer for alle. Men å komme med råd for noe som ikke fungerer for din livstil så betyr ikke det at det ikke fungerer for alle. Derfor jeg skrev at hun må jo finne ut hva som finnes i nærheten og hva som kan fungere for henne. 

Hvis man må hurtig lade så ofte så er man bare dårlig på å planlegge. Ja det hender kanskje av og til at det kan skje. Til nå har vi aldri hurtig ladet faktisk. Hatt bilen i snart 7 mnd. 

Har ikke sagt at min løsning fungerer for alle. Men de fleste som har elbil, lader hjemme. Det er faktum.

Det handler ikke om at man er dårlig på å planlegge. Venninna mi er i full jobb 5 dager i uken og har litt reisevei til jobb. Hun leier bolig nå, har offentlig parkeringsplass og  dermed ingen plass til å sette opp lader. Derfor må hun hurtiglade, noe hun ikke liker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da foreslår jeg at du leser deg opp, på nettopp lading med nødlader.

Har gjort forlengst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og da mener du er innafor, når du og naboen gjør det? Det slår deg ikke du skal finne ut hva som kan skje? Eller er du av den oppfatning at det er hos alle andre det brenner?

Når skjedde dette sist noe sted?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med elbil når man må lade den andre steder.

Jeg har ikke mulighet til å fylle diesel hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med dieselbil når man må fylle diesel andre steder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På hurtiglader koster det gjerne over 6 kr pr kilowatt og om bilen bruker 1.5 pr mil koster det deg da 12 kroner. Hadde den brukt en halv liter bensin på milen hadde det kostet under en tier pr mil. Rekkevidden er nok bedre på en bensinbil så sant man ikke har en knøttliten tank og bensinstasjoner er ofte enklere å finne enn ladestasjoner! 
I borettslaget mitt kostet det 3 kr pr kWh da jeg kjøpte elbil, nå koster det 2. Hadde jeg ladet på min egen strømregning hadde det vært billigere (både installasjon og drift, måtte betale 22.000 for lader og bruke app når jeg skal lade) 

Om du ikke har mulighet for saktelading på jobb eller en offentlig parkeringsplass med saktelader der bilen kan stå over natten, tror jeg ikke at jeg hadde giddet. 

Anonymkode: 49dc7...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har gjort forlengst.

Neppe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...