Gå til innhold

Lading av elbil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med elbil når man må lade den andre steder. Jeg har forstått at hurtiglading ikke er bra for batteriet. Er det mulig å lade sakte på sånne ladestasjoner? Hvor lang tid tar det i så fall? Er det meningen å la bilen stå å lade over natten, eller må man vente sammen med bilen? Hvordan gjøres det rent praktisk?

Anonymkode: 4a1b8...1d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venter i spenning på den første som foreslår at du kan lade hjemme i alle fall :popcorn:

Anonymkode: c4fff...f5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med elbil når man må lade den andre steder. Jeg har forstått at hurtiglading ikke er bra for batteriet. Er det mulig å lade sakte på sånne ladestasjoner? Hvor lang tid tar det i så fall? Er det meningen å la bilen stå å lade over natten, eller må man vente sammen med bilen? Hvordan gjøres det rent praktisk?

Hvorfor har du ikke mulighet til å lade hjemme?

• Liker 1
Skrevet

Ville ha ladet den hjemme heller. Mye lettere

Anonymkode: f33fd...f65

Skrevet
Coachshinny skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du ikke mulighet til å lade hjemme?

Fordi jeg ikke har noen plass hvor jeg kunne installert en lader. Jeg parkerer i gaten på en kommunal vei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg ikke har noen plass hvor jeg kunne installert en lader. Jeg parkerer i gaten på en kommunal vei. 

Moderne biler tåler hurtiglading, men du betaler jo mye mer for strømmen. Du kan lade på steder som ikke har lynlading, men du må regne med å stå i timer, den tiden du normalt ville brukt til lading på natten.

• Liker 1
Skrevet

Kan jo set om det er en mulighet for normallading like ved? Da bruker du Type2 og bilen lader med 11kw, kanskje 22kw om ombordlader godtar det siste. Litt rimeligere er det og mot hurtiglading.

Anonymkode: 5895a...6e8

Skrevet

Tenk deg køen hvis det skulle vært mulig å saktelade på en hurtiglader...😫

Mange hurtiglader har også avgift som tikker pr. minutt du står over fulladetbatteri, nettopp for å prøve å forhindre kø. Så du må holde deg i nærheten av bilen og følge med.

Men ellers er det fult mulig å kun hurtiglader. Da hadde jeg siktet meg inn på en Tesla fra før 2017 som har inkluder gratis lading, ellers blir ladingen kostbar.

Anonymkode: b706c...43a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har man ikke mulighet til å lade hjemme, er det egentlig ikke noe poeng i å kjøpe elbil. 

Man kan finne en hurtigladestasjon hvor man kan bruke egen ladekabel. Men jeg ville ikke satset på at det er tilgjengelig på alle hurtigladere. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt er det til nærmeste gatelading? Enten fra der du bor eller fra der du jobber (hvis du bruker bilen til jobb).

Anonymkode: c00e4...907

Skrevet

Å ikkje kunne lade heime, høyrast utruleg kostbart ut?

• Liker 1
Skrevet

Det vil bli dyrt i lengden. Hva slags bil har du og årsmodell?

Nyere biler kan lade fra 20-45 minutter 

Eldre.. kanskje 1-24 timer... kommer an på hvor mye du skal lade

Altså om du skal lade på si circel K en gang i uken så er det det greit...men oftere blir det fort dyrt 

Pluss da må du alltid tenkte på å finne sted å lade..la oss si du kommer hjem etter lang tur...da må du dra innover et sted å lade 

Hvorfor valgte du el bil om du ikke kan lade hjemme?

Skrevet

Kjøp en slik en, men det tar litt lenge tid enn vegg lader på lading cira 13- 14 timer fra 50% til 100%. Men til denne så må du ikke bruke skjøteledning det står i bruksanvisningen 🤩. Ledningen er på 6 meter.lastned(2).thumb.webp.12f13899b2922cf67b9b205312111bf9.webp

Anonymkode: 43e26...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...