Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med elbil når man må lade den andre steder. Jeg har forstått at hurtiglading ikke er bra for batteriet. Er det mulig å lade sakte på sånne ladestasjoner? Hvor lang tid tar det i så fall? Er det meningen å la bilen stå å lade over natten, eller må man vente sammen med bilen? Hvordan gjøres det rent praktisk?

Anonymkode: 4a1b8...1d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Venter i spenning på den første som foreslår at du kan lade hjemme i alle fall :popcorn:

Anonymkode: c4fff...f5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Derfor lurer jeg på hvordan det fungerer med elbil når man må lade den andre steder. Jeg har forstått at hurtiglading ikke er bra for batteriet. Er det mulig å lade sakte på sånne ladestasjoner? Hvor lang tid tar det i så fall? Er det meningen å la bilen stå å lade over natten, eller må man vente sammen med bilen? Hvordan gjøres det rent praktisk?

Hvorfor har du ikke mulighet til å lade hjemme?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha ladet den hjemme heller. Mye lettere

Anonymkode: f33fd...f65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du ikke mulighet til å lade hjemme?

Fordi jeg ikke har noen plass hvor jeg kunne installert en lader. Jeg parkerer i gaten på en kommunal vei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg ikke har noen plass hvor jeg kunne installert en lader. Jeg parkerer i gaten på en kommunal vei. 

Moderne biler tåler hurtiglading, men du betaler jo mye mer for strømmen. Du kan lade på steder som ikke har lynlading, men du må regne med å stå i timer, den tiden du normalt ville brukt til lading på natten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo set om det er en mulighet for normallading like ved? Da bruker du Type2 og bilen lader med 11kw, kanskje 22kw om ombordlader godtar det siste. Litt rimeligere er det og mot hurtiglading.

Anonymkode: 5895a...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg køen hvis det skulle vært mulig å saktelade på en hurtiglader...😫

Mange hurtiglader har også avgift som tikker pr. minutt du står over fulladetbatteri, nettopp for å prøve å forhindre kø. Så du må holde deg i nærheten av bilen og følge med.

Men ellers er det fult mulig å kun hurtiglader. Da hadde jeg siktet meg inn på en Tesla fra før 2017 som har inkluder gratis lading, ellers blir ladingen kostbar.

Anonymkode: b706c...43a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har man ikke mulighet til å lade hjemme, er det egentlig ikke noe poeng i å kjøpe elbil. 

Man kan finne en hurtigladestasjon hvor man kan bruke egen ladekabel. Men jeg ville ikke satset på at det er tilgjengelig på alle hurtigladere. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er det til nærmeste gatelading? Enten fra der du bor eller fra der du jobber (hvis du bruker bilen til jobb).

Anonymkode: c00e4...907

Skrevet

Å ikkje kunne lade heime, høyrast utruleg kostbart ut?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vil bli dyrt i lengden. Hva slags bil har du og årsmodell?

Nyere biler kan lade fra 20-45 minutter 

Eldre.. kanskje 1-24 timer... kommer an på hvor mye du skal lade

Altså om du skal lade på si circel K en gang i uken så er det det greit...men oftere blir det fort dyrt 

Pluss da må du alltid tenkte på å finne sted å lade..la oss si du kommer hjem etter lang tur...da må du dra innover et sted å lade 

Hvorfor valgte du el bil om du ikke kan lade hjemme?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en slik en, men det tar litt lenge tid enn vegg lader på lading cira 13- 14 timer fra 50% til 100%. Men til denne så må du ikke bruke skjøteledning det står i bruksanvisningen 🤩. Ledningen er på 6 meter.lastned(2).thumb.webp.12f13899b2922cf67b9b205312111bf9.webp

Anonymkode: 43e26...f86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp en slik en, men det tar litt lenge tid enn vegg lader på lading cira 13- 14 timer fra 50% til 100%. Men til denne så må du ikke bruke skjøteledning det står i bruksanvisningen 🤩. Ledningen er på 6 meter.lastned(2).thumb.webp.12f13899b2922cf67b9b205312111bf9.webp

Anonymkode: 43e26...f86

Den er kun til nød, ikke som permanent!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke elbil selv, så har ikke egen erfaring, men jeg har fanget opp litt her og der av info.

Det finnes mange nivåer på ladehastighet og som regel kommuniserer laderen med bilens system ved tilkobling og tilpasser seg riktig ladehastighet ut i fra hva bilen er beregnet på. Jeg vil også tro at du kan justere ønsket ladehastighet enten i ladeappen/ladestasjonen eller i bilens innstillinger. Hyppig lading på den største hastigheten som bilen tåler kan slite på batteriet, men om du gjør det kanskje et par ganger i uka, går det bra. Det er nok også bedre å lade litt og ofte, enn å kjøre batteriet helt ned og lade det fullt opp hver gang, men det kan variere med biltype og batteritype, så sjekk bilens brukerhåndbok for riktig info.

Akkurat hvordan det fungerer å lade på ladestasjoner kan variere på ulike ladestasjoner, så sjekk med den/de ladestasjonene du tenker er aktuelle å bruke. Noen steder betaler du bare for stømmen, men noen steder kan det også være en tilleggsavgift for tiden du bruker, slik at om du velger å lade sakte, og dermed stå lenge parkert ved laderen, kan det bli ekstra dyrt. Sjekk betingelsene der du tenker å lade.

Strømmen på ladestasjoner er typisk 3-10 ganger dyrere enn strømmen du har hjemme, men siden du ikke kan lade hjemme, har du ikke annet valg enn å betale dyrt for stømmen.

Noen her foreslår å lade bilen fra vanlig stikkontakt, men det hjelper jo ikke deg, siden du ikke har tilgang til strøm der du vanligvis parkerer. Lading fra vanlig stikkontakt er lovlig å gjøre en sjelden gang som en nødløsning, men det stilles spesifikke krav til denne stikkontakten og hvordan denne er installert. De som har elbil og lader denne fast hjemme, har ikke lov til å lade fra vanlig stikkontakt, men MÅ ha en godkjent ladeboks for elbil. Dette handler om brannsikkerhet.

Anonymkode: 36964...48d

Skrevet

Det er jo steder hvor det er montert opp ladebokser ala det folk har hjemme i garasjen/på husveggen ala type 2, man registrerer med app osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du leie p-plass i nærheten. Kommer selvsagt an på kjørelengde, men du skal ikke kjøre veldig mye før det kan lønne seg. I alle fall om du ikke bor i indre by og må betale flere tusen i måneden for plassen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er kun til nød, ikke som permanent!

Men ingen sier at du ikke kan ha "nød" ofte... ;) 

Anonymkode: 26bfa...b38

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke mulighet til å lade hjemme.

(..)

Er det meningen å la bilen stå å lade over natten, eller må man vente sammen med bilen? Hvordan gjøres det rent praktisk?

Om en ikke kan lade på fast parkeringsplass hjemme må en finne andre steder å lade.

Eksempelvis:

- Hurtiglading når du uansett bruker bilen. Blir litt som å fylle bensin/ diesel, men tar noe lengre tid. Må påregne 20-30 minutter. Ta med en bok, hør på lydbok, eller annet..

- Når du er på "butikken", mange butikker har ladestasjoner utenfor.

- På jobb, enkelte arbeidsgivere har ladestasjoner på parkeringsplasser.

- Kjenner du noen i nærheten du kan lade hos av og til? Kan gjøre det litt enklere.

- Leie parkeringsplass i nærheten med lademulighet. Kan være forholdsvis kostbart om etterspørselen etter parkering er stor i området.

Endret av TBL12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hurtiglading betyr minimalt for batteriet, taxier som går bare på hurtiglading har ett tap på 3-10% på kjørelengden etter kjørt 250-500 kjørte kilometer. Elbilforeningen har tester som bekrefter dette. Når du snakker om hurtiglading så er det flere hastigheter på de. Bilen din har en maks ladehastighet, og det er dumt/dyrere en som lader hurtigere enn bilen tar. Prisen varierer( Tesla), alt fra 1,8 til 4kr pr kw med ett måndlig abonnement på 129kr. D er dyrere uten abonnement, typ 4-6kr. Biler bruker som regel 1,5-2,2 kw på mila så du kommer fint under fossil biler når d gjelder pris. Elbiler er billigere og drifte også. Du trenger ikke vente ved bilen, du har app på telefonen som du kan følge med på mens du handler el. 80% er maks, da får du beskjed..gjennom appen-kople fra. Du kan lade saktere, butikker-hoteller har gjerne 22kw/h ladere. De lader treigere men er du på overnatting eller har god tid funker de. Kjøp deg elbil, dette er null stress. Elbilforeningen har info for deg hvis du vil vite mer. Appen til bilen gjør att du kan fjernstarte varmen om vinteren..kjøling om sommeren..låsing osv. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...