Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har opplevd noe av det samme som deg, da dreide det seg om sjalusi. Jeg var rykende flink og fikk bare kjeft og trusler. Jeg tror du kan ta nokså med ro at dette ikke handler om ditt arbeid, men om at denne dama har deg i halsen.

Vil igjen råde deg til å ta kontakt med fagforeningen og da helst jurist i fagforeningen. Dette da min egen erfaring med tillitsvalgte er at de ofte er konfliktsky. Dette er trakassering og jeg sender all min sympati til deg. 

Anonymkode: dfae6...ee9

Takk 🥰 Jeg er ikke et vanskelig menneske, jeg er ganske rolig og sier aldri noe imot om hun blir ufordragelig. Igår klarte jeg ikke å dy meg og sa at hun må begynne se seg rundt, ikke bare på meg. 

Dessuten hjelper det ikke å angripe, spør rolig heller å muligens være litt ydmyk som sjef. Disse møtene ender opp i ingenting uansett og jeg nesten grugleder meg til å høre spydige kommentaerer fra henne. Jeg skal si minst mulig, så skal jeg se. 

Betaler for fagforeningen. Så heldigvis har jeg de. 

Anonymkode: 4a919...054

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan det være denne damen på over 60år er sjalu på meg, mener du? 

Har heligvis fagforening i bkhånd. Har jobbet i denne jobbrn i 7år nå, kun vært de 3 siste årene med frem og tilbake med klaging. Ts

Ja, sjalu eller usikker eller noe i den duren. Jeg var i alle fall ikke dårlig i jobben min, jeg var godt likt og hadde mange på laget mitt. Hun skrøt også vanvittig mye av meg helt til hun plutselig fikk meg i halsen. Tror hun innså at jeg hadde mer sosial makt enn henne. Etter dette stakk hun kjepper i hjulene for meg slik at jeg skulle feile.

Se ikke bort fra at dette er en slik ting. Se ikke bort fra at hun har sagt til Per og Kari at «følg litt med på trådstarter og meld fra om han/hun gjør noe som er merkelig». Så har de tenkt at de gjør noe fint og nyttig, som melder fra, og ser ikke at de er flying monkey for din sjef.

Dette er dessverre veldig vanlig at arbeidsgiver gjør, for mange føler seg svært usikre og utfordrede av enkelte ansatte. Bra du har fagforening, vil som sagt anbefale deg å ta kontakt med advokat som du har gjennom den fagforeningen, i alle fall hvis du ikke merker at tillitsvalgt er en «bulldog» som kommer til å ordne opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk 🥰 Jeg er ikke et vanskelig menneske, jeg er ganske rolig og sier aldri noe imot om hun blir ufordragelig. Igår klarte jeg ikke å dy meg og sa at hun må begynne se seg rundt, ikke bare på meg. 

Dessuten hjelper det ikke å angripe, spør rolig heller å muligens være litt ydmyk som sjef. Disse møtene ender opp i ingenting uansett og jeg nesten grugleder meg til å høre spydige kommentaerer fra henne. Jeg skal si minst mulig, så skal jeg se. 

Betaler for fagforeningen. Så heldigvis har jeg de. 

Ja, tror du gjør lurt i å ikke terge unødvendig. Ikke vær en bedreviter selv om du vet bedre. Mitt heteste tips er å vente og vente, stort sett faller slike mennesker for eget grep. Mens du gjør det, gjør alt riktig, og dokumenter alt hun sier og gjør. 

Skrevet

Er du i det offentlige, eller privat?

Jeg spør, siden spillereglene for arbeidsgiver har noen forskjeller om det er sånn at arbeidsgiver bygger sak for å kunne si deg opp. Har du for eksempel fått referater fra de fire møtene som har vært? Har du selv notert deg noe som avviker fra det referatene viser?

Men, første regel: dokumenter hvordan du løser arbeidsoppgavene dine, og hva nærmeste leder sier til deg og ellers gjør om hen gir uttrykk for at du ikke gjør det du skal. Og ha alltid med deg en tillitsvalgt eller en annen kompetent person du selv velger med deg i møtene, om møtene er til belastning for deg og du ikke føler deg helt trygg på at du håndterer dette selv.

Og selvsagt ellers, unngå alt av kontroverser på arbeidsstedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, sjalu eller usikker eller noe i den duren. Jeg var i alle fall ikke dårlig i jobben min, jeg var godt likt og hadde mange på laget mitt. Hun skrøt også vanvittig mye av meg helt til hun plutselig fikk meg i halsen. Tror hun innså at jeg hadde mer sosial makt enn henne. Etter dette stakk hun kjepper i hjulene for meg slik at jeg skulle feile.

Se ikke bort fra at dette er en slik ting. Se ikke bort fra at hun har sagt til Per og Kari at «følg litt med på trådstarter og meld fra om han/hun gjør noe som er merkelig». Så har de tenkt at de gjør noe fint og nyttig, som melder fra, og ser ikke at de er flying monkey for din sjef.

Dette er dessverre veldig vanlig at arbeidsgiver gjør, for mange føler seg svært usikre og utfordrede av enkelte ansatte. Bra du har fagforening, vil som sagt anbefale deg å ta kontakt med advokat som du har gjennom den fagforeningen, i alle fall hvis du ikke merker at tillitsvalgt er en «bulldog» som kommer til å ordne opp. 

Synd å høre, mistet du jobben eller dro du? 

Ja jeg tror nesten noen må ha stalket meg idag da jeg gikk? Jeg var alene idag i min jobb, ingen av mine ansatte, men det var folk der som ikke jeg har noe med å gjøre. Om de stalker og følger med, gjøre ærender for sjefen min, så er jammen med ikke det riktig! Det hadde jeg rapportert. Kan så godt hende at enten hun eller andre følger med. Det var rart hun ringte 10min etter jeg hadde dratt. Og at hun var sur FØR jeg pratet med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, tror du gjør lurt i å ikke terge unødvendig. Ikke vær en bedreviter selv om du vet bedre. Mitt heteste tips er å vente og vente, stort sett faller slike mennesker for eget grep. Mens du gjør det, gjør alt riktig, og dokumenter alt hun sier og gjør. 

Takk, det skal jeg ta med meg. Hun har lett for å forsnakke seg og kan virkelig komme med stygge uttalelser. Jeg BER om at jeg ikke begynner å gråte denne gang som jeg tidligere har gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
godfisk skrev (12 minutter siden):

Er du i det offentlige, eller privat?

Jeg spør, siden spillereglene for arbeidsgiver har noen forskjeller om det er sånn at arbeidsgiver bygger sak for å kunne si deg opp. Har du for eksempel fått referater fra de fire møtene som har vært? Har du selv notert deg noe som avviker fra det referatene viser?

Men, første regel: dokumenter hvordan du løser arbeidsoppgavene dine, og hva nærmeste leder sier til deg og ellers gjør om hen gir uttrykk for at du ikke gjør det du skal. Og ha alltid med deg en tillitsvalgt eller en annen kompetent person du selv velger med deg i møtene, om møtene er til belastning for deg og du ikke føler deg helt trygg på at du håndterer dette selv.

Og selvsagt ellers, unngå alt av kontroverser på arbeidsstedet. 

Ikke fått noen referater etter møtene. Ingen. Jobber i det offentlige, har fagforbundet og KLP osv i bildet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synd å høre, mistet du jobben eller dro du? 

Ja jeg tror nesten noen må ha stalket meg idag da jeg gikk? Jeg var alene idag i min jobb, ingen av mine ansatte, men det var folk der som ikke jeg har noe med å gjøre. Om de stalker og følger med, gjøre ærender for sjefen min, så er jammen med ikke det riktig! Det hadde jeg rapportert. Kan så godt hende at enten hun eller andre følger med. Det var rart hun ringte 10min etter jeg hadde dratt. Og at hun var sur FØR jeg pratet med henne. 

Hun måtte gå :) 

Og det var fordi jeg hadde med meg et vitne på møtene lenge nok til at hun til slutt viste sitt sanne jeg overfor en utenforstående. 

Det er derfor jeg sier du må spille lurt her og la henne gå i sine egne feller. Ikke la deg skremme av at hun prøver å ta deg på noe, hun gjør det for å få deg vekk.

Ser du skriver at du er redd for å gråte. Selv gråt jeg, og da hisset hun seg intenst opp. Tror faktisk det var en del av mitt problem, at hun så på meg som svak fordi jeg gråt. Nå vel. Det er lov å gråte, det er normalt å gråte, ikke la det knekke deg. Det betyr bare at du ikke er psykopaten.

Ta med deg noen, vis at du er forberedt, og dokumenter dokumenter dokumenter. Er du heldig klarer du å vippe henne av pinnen mens du har vitner til det hele. Si gjerne ting som;

«Du sa jo på fredag da jeg var alene på kontoret at jeg burde si opp.»

«Jeg lurer litt på hvorfor du er så opptatt av når jeg kommer og går, mens du bryr deg mindre om Brit og Anne som tidvis ikke møter en gang.»

Still kritiske spørsmål, men på en undrende måte. Da kommer ting frem, da for flere høre hva som skjer. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke fått noen referater etter møtene. Ingen. Jobber i det offentlige, har fagforbundet og KLP osv i bildet. 

Da tenker jeg du ligger ganske godt an ift jobbtrygghet. Om du ikke klarer med jobben du har, skal de gjøre en god innsats for å finne noe annet som du klarer, og det bør de klare å finne når de er en så stor arbeidsgiver.

Ikke spør etter referatene nå, men noter deg når du har vært på møter, så kan du senere etterlyse referat om de skulle vise seg å ha lyst til å kvitte seg med deg. Jeg håper du selv har notert deg det du fikk ut av møtene.

Og rådet du har fått tidligere om jurist fra fagforbundet er bra, sjekk om det finnes begrensninger på tilbudet - om du allerede kan spørre om hjelp, eller om du burde vente til det eventuelt begynner å bli veldig vanskelig for deg. De tilbyr kanskje bare en begrenset tjeneste før det koster en del for seg?

KLP er stort sett bank, forsikringer og pensjon, det er kanskje KS som har vært involvert om noen av de organisasjonene har det? Det er nyttig å huske på at KS er der for arbeidsgiveren din, ikke for deg. Skaff deg egen rådgiving om du trenger det.

Og ikke minst, HR-avdelingen er ubrukelig hvis arbeidsgiver er vanskelig å takle, de er ikke til for at ting skal gå etter regelverket, de er der for å forhindre at arbeidsgiver får problemer som stiller ledelsen i et dårlig lys.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
godfisk skrev (10 minutter siden):

Ikke spør etter referatene nå, men noter deg når du har vært på møter, så kan du senere etterlyse referat om de skulle vise seg å ha lyst til å kvitte seg med deg. Jeg håper du selv har notert deg det du fikk ut av møtene.

Det at de ikke har gitt referatene er tabbe fra deres side, og er nøyaktig slik ting som gjorde at min leder mistet jobben. Vil man kvitte seg med en ansatt så er det uhyre viktig at man selv opptrer uklanderlig ellers slår taktikken tilbake på en selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun måtte gå :) 

Og det var fordi jeg hadde med meg et vitne på møtene lenge nok til at hun til slutt viste sitt sanne jeg overfor en utenforstående. 

Det er derfor jeg sier du må spille lurt her og la henne gå i sine egne feller. Ikke la deg skremme av at hun prøver å ta deg på noe, hun gjør det for å få deg vekk.

Ser du skriver at du er redd for å gråte. Selv gråt jeg, og da hisset hun seg intenst opp. Tror faktisk det var en del av mitt problem, at hun så på meg som svak fordi jeg gråt. Nå vel. Det er lov å gråte, det er normalt å gråte, ikke la det knekke deg. Det betyr bare at du ikke er psykopaten.

Ta med deg noen, vis at du er forberedt, og dokumenter dokumenter dokumenter. Er du heldig klarer du å vippe henne av pinnen mens du har vitner til det hele. Si gjerne ting som;

«Du sa jo på fredag da jeg var alene på kontoret at jeg burde si opp.»

«Jeg lurer litt på hvorfor du er så opptatt av når jeg kommer og går, mens du bryr deg mindre om Brit og Anne som tidvis ikke møter en gang.»

Still kritiske spørsmål, men på en undrende måte. Da kommer ting frem, da for flere høre hva som skjer. 

Åh det var bra. Det er som regel de som lager drama uten grunn som ofte får karma tilbake. Det beste er å holde seg for god til å hisse seg opp eller eskalere helt, derfor skal jeg si minst mulig. Jeg vet ikke en gang hva sjefen vil med møtet, hva mer vi skal snakke om? 

Ja jeg merker at jeg er litt sensitiv for konflikt. Jeg har tenkt som deg, å vise følelser er jo bare et godt tegn på null narsisisme. 🫶

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det du forteller om høres ut som mobbing og hvis det kun er du som opplever det, kan det bli farlig.

Slik jeg ser det, finnes det to måter å takle det på, slutte eller snu spillet. 

Hadde dokumentert alt hun gjorde, hadde også sagt ting som «du må velge dine ord med omhu» eller «du vil vel helst at jeg ikke skal spille denne samtalen for sjefen din» etc, men uten å faktisk spille inn, kun for å psyke henne ut. 

Når hun slutter, så er det garantert en annen som blir hakkekyllingen hennes 

Anonymkode: 719d8...785

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tenker at arbeidsgiver har fire oppfølgingsmøter med en arbeidstaker bare for å mobbe? At ts' framstilling av saken er korrekt og objektiv? 

Anonymkode: ce54f...30f

Det er like sannsynlig som noe annet. Dersom det foregår mobbing fra en leder, så er det slik strategiske ledere vil gjøre det. 

Anonymkode: 719d8...785

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...