Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Støy er nok det eneste jeg reagerer på. Liker ikke de som snakker høyt. Eller i telefonen. Og det verste av alt er barn.

Det skal dog ekstreme eksempler til for at jeg blir brydd. Det skjer sjeldent at jeg irriterer meg over andre på bussen.

Anonymkode: 3b7b3...270

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger på bussen kommer det nye passasjerer på, og en eim av alkohol eller røyklukt sprer seg i bussen... Det er ubehagelig, men de merker det nok ikke selv 😕

Ellers er det ungdommene som sitter med beina i setet som irriterer meg aller mest, og på en god annenplass kommer foreldre som lar barna sitte og spille på telefonen med høy lyd, og de som hører på videoer eller musikk høyt så alle skal få "gleden" av å dele opplevelsen med dem... 😒

En annen ting som er veldig merkelig er folk som på død og liv skal stå på bussen selv om det er massevis av ledige dobbeltseter, og helst skal svinse opp og ned i midtgangen også! 

Noe av det hyggeligste jeg opplever på bussen er når foreldre eller besteforeldre som reiser med barn har lagt telefonen helt bort og bare sitter og prater med barna hele veien, om alt de ser utenfor vinduet, hva de gjorde i barnehagen den dagen, eller hva som helst, og bare lever seg helt inn i det de prater om, det er så hyggelig å høre på. ☺️

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man sitter jo gjerne litt i sin egen verden, jeg følger verken med på hvor mange seter som er ledige eller niglaner på hver person som skal på for å prøve å lese tankene deres om de vil sitte på setet ved siden av meg. Har jeg en veske eller pose så ligger den som regel på setet ved siden så lenge det er plass. Så en "kan jeg sitte her?" informerer meg om at jeg må flytte veska, hvilket jeg såklart gjør umiddelbart. Du kan jo selvfølgelig velge å stå og stirre til jeg tar hintet, eller plukke opp veska mi og slenge bort på fanget mitt. Eller du kan bare spørre så er det raskere og hyggeligere for oss begge to.

Anonymkode: cc246...185

Jeg tenker at hvis man er så fjern og bortreist, så kan man ha veska på fanget.

Anonymkode: 7a237...a46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå som vi er inne på fly, som jo også er en slags kollektivtransport:

De som ikke følger godt nok med til å ane hvilken prioriteringsgruppe som boarder eller hvilken de selv er i. En eller annen gjøk som står og scanner billetten sin igjen og igjen og igjen og ikke skjønner noe som helst. Ikke at jeg er noe luksusdyr som går først om bord eller noe sånt, men når de står foran 20 som skal om bord forsinker de oss alle. 

Jeg kan skjønne om passasjerer som er gamle og lite reisevante ikke helt henger med, men det er mange andre som også holder på sånn. Irriterende at det skjer nesten hver eneste gang. 

Anonymkode: e4bad...c08

Men står boardinggruppe klart og tydelig tydelig på papirbilletter? Jeg vet ikke, jeg sjekker alltid inn med app, og der står det i alle fall med stooore bokstaver. Men jeg har inntrykk av at de som scanner og scanner og scanner ofte har papirbillett.

Anonymkode: f9cb0...e86

Gjest Abra
Skrevet

Mye av det som allerede står her i tråden plager meg som bussjåfør også. 

Kan som sjåfør i tillegg bli irritert av:

- Folk som skal betale med en 1000lapp

- Folk som klager på at bussen er forsinket

- Folk som klager til meg om andre bussjåfører

- Folk som forventer at jeg skal spore opp gjenglemte ting på en annen buss

- Folk som ikke viser tegn til at de vil bli med bussen

- Folk som somler med å finne frem betaling på bussen

- Folk som absolutt skal fortelle meg livshistorien dems

- Folk som spør om jeg kan vente 5min ekstra på vennen dems

- Folk som forventer at jeg skal vite hvor alt i byene er

- Folk som forventer at jeg skal vite avgangstider på alle bussruter i område

- Folk som brøler ut i rushen om å få gå av bussen når det fremdeles er 100m til bussholdeplassen

- Folk som løper langs siden av bussen og slår i bussen når de selv var for sent ute

.. mm

Har også fått en del drapstrusler i løpet av årene😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2026 den 8.46):

Man skal vel ikke måtte spørre på respektfullt vis om å få en plass å sitte? 

Jo, det skal man faktisk klare som normalt oppegående voksent menneske 😊 Et hyggelig "unnskyld, er det ledig her?" er ikke så vanskelig 😊

Anonymkode: 28104...b88

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men står boardinggruppe klart og tydelig tydelig på papirbilletter? Jeg vet ikke, jeg sjekker alltid inn med app, og der står det i alle fall med stooore bokstaver. Men jeg har inntrykk av at de som scanner og scanner og scanner ofte har papirbillett.

Anonymkode: f9cb0...e86

Ja, det står på boardingkort (altså papirvarianten) også. Like tydelig som hvilket sete man har.

Enig i at det ofte er de med papirbilletter som surrer med det her, altså. Men tipper det heller skyldes at det er de eldste og minst reisevante som er mest opptatt av å ha en papirbillett. Det føles sikkert litt trygt og godt, og det kan jo fint printes ut i tillegg til en app de kanskje ikke er så vant til.

Anonymkode: e4bad...c08

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 9.20):

Jo, det skal man faktisk klare som normalt oppegående voksent menneske 😊 Et hyggelig "unnskyld, er det ledig her?" er ikke så vanskelig 😊

Hvorfor skal man spørre om det er ledig når alleser at det er ledig. Er jo ledig om noen har en sekk, veske eller annet enn menneske som opptar plassen!

Anonymkode: 0dd60...148

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 9.20):

Det er bra frekt å ta to seter på en full buss eller et fullt tog. Det burde være en selvfølge å ha veska på fanget da. Men jeg spør nesten høflig likevel. Jeg sier "unnskyld?"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 8.48):

Jeg tenker at hvis man er så fjern og bortreist, så kan man ha veska på fanget.

Hvorfor skal man ha veske på fanget når setet ved siden av er ledig? Det skjer ikke at jeg gjør. 

Anonymkode: 8084e...918

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor skal man spørre om det er ledig når alleser at det er ledig. Er jo ledig om noen har en sekk, veske eller annet enn menneske som opptar plassen!

Men spør for svingende,så flytter jeg veska! Driver ikke å flytter veska hver stopp i tilfelle. 

Anonymkode: 8084e...918

• Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for avsporing, brukerdebatt, brukerangrep, nedsettende innhold, trusler, tulleinnlegg og forherligelse av brudd på norsk lov.

daemi, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2026 den 21.41):

Jeg gjør det fordi det er en grei måte å si at jeg gjerne vil sitte der. Ofte så sitter folk med nesa ned i mobilen og da er det en måte å få oppmerksomheten deres på. 

Anonymkode: d2870...3b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer som på liv og død må stå i midtgangen i stedet for å sette seg ned ved sida av noen de ikkje kjenner. 

Anonymkode: 1ddf4...eb3

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (På 3.8.2026 den 9.15):

- Folk som brøler ut i rushen om å få gå av bussen når det fremdeles er 100m til bussholdeplassen

- Folk som løper langs siden av bussen og slår i bussen når de selv var for sent ute

.. mm

Men det er utrolig fint med de sjåførene som virkelig bryr seg, og som gjør det lille ekstra for kunden.

Min sønn reiste med langdistansebuss, og var litt stresset med bagasje når han skulle av. Først når han kom hjem oppdaget han at en kortholder hadde falt ut av lommen hans, og sikkert lå igjen i buss-setet.

Det gikk bare minutter etter at dette ble oppdaget før han ble oppringt på mobilen av en hyggelig ung sjåfør, han hadde funnet kortholderen og søkt opp mobilnummeret til min sønn. Det ble avtalt at kortholderen skulle bli med neste buss dagen etter, og sønnen vår møtte da opp på avtalt stoppested og fikk den tilbake.

Sånt er bare fin service, og vi fikk et veldig godt inntrykk av de to sjåførene som var involvert.

Det jeg ikke er fornøyd med, er da min gamle bestemor skulle reise for å besøke slekt, og ble dårlig på bussturen. Bussjåføren ble spurt om han kunne stoppe et øyeblikk slik at hun så vidt fikk litt frisk luft og kastet opp utenfor. Dette nektet sjåføren, og den gamle damen ble sittende i setet og kaste opp. Hun tok aldri den bussturen etter dette.

Anonymkode: 13c8f...579

• Liker 2
Gjest Abra
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det er utrolig fint med de sjåførene som virkelig bryr seg, og som gjør det lille ekstra for kunden.

Min sønn reiste med langdistansebuss, og var litt stresset med bagasje når han skulle av. Først når han kom hjem oppdaget han at en kortholder hadde falt ut av lommen hans, og sikkert lå igjen i buss-setet.

Det gikk bare minutter etter at dette ble oppdaget før han ble oppringt på mobilen av en hyggelig ung sjåfør, han hadde funnet kortholderen og søkt opp mobilnummeret til min sønn. Det ble avtalt at kortholderen skulle bli med neste buss dagen etter, og sønnen vår møtte da opp på avtalt stoppested og fikk den tilbake.

Sånt er bare fin service, og vi fikk et veldig godt inntrykk av de to sjåførene som var involvert.

Det jeg ikke er fornøyd med, er da min gamle bestemor skulle reise for å besøke slekt, og ble dårlig på bussturen. Bussjåføren ble spurt om han kunne stoppe et øyeblikk slik at hun så vidt fikk litt frisk luft og kastet opp utenfor. Dette nektet sjåføren, og den gamle damen ble sittende i setet og kaste opp. Hun tok aldri den bussturen etter dette.

Anonymkode: 13c8f...579

Ja, jeg og brukte å søke opp folk som glemte ting. Flere har jo f.eks tlfnr i klær til barn. Sendte da melding med info om at det kunne hentes hos hittegods. 

Fikk til slutt kjeft av ledelsen, og streng beskjed om å holde opp med dette. Noen hadde møtt opp for å hente det jeg hadde lagt i hittegods. Men det var borte, så de ble erstatningspliktig.

Eneste som har tilgang til den hittegodsboksen var ledelsen og andre sjåfører.

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg og brukte å søke opp folk som glemte ting. Flere har jo f.eks tlfnr i klær til barn. Sendte da melding med info om at det kunne hentes hos hittegods. 

Fikk til slutt kjeft av ledelsen, og streng beskjed om å holde opp med dette. Noen hadde møtt opp for å hente det jeg hadde lagt i hittegods. Men det var borte, så de ble erstatningspliktig.

Fy søren for en dårlig ledelse! Ødelegge for en som vil gjøre det lille ekstra 😡

Om de skulle gjort noe i forhold til dette var jo å oppfordre andre sjåfører til det samme. Slike ting gir jo et godt rykte

Anonymkode: 47ff2...79e

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (På 3.8.2026 den 9.15):

.. mm

Mye av dette irriterer meg som passasjer også. (dvs - jeg irriterer meg over bussjåfører som ikke gir tegn til å ha sett meg når jeg gir tegn til at jeg skal på). 

(Når det gjelder å spørre om hvor ting er eller avgangstider på andre ruter så er det ikke fordi jeg forventer at sjåføren veit men at h*n kanskje gjør det) 

Anonymkode: 47ff2...79e

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (4 timer siden):

så det var noen i ledelsen eller noen andre sjåfører som hadde stjålet det? 🙈😅

Anonymkode: 585d0...9b9

Gjest Abra
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

så det var noen i ledelsen eller noen andre sjåfører som hadde stjålet det? 🙈😅

Anonymkode: 585d0...9b9

Ja, mest sannsynlig. 

Vi hadde en periode under koronapandemien selvbetjent kantine, med ferdig påsmurte baguetter osv. Måtte da vippse for maten. Men, det ble stopp på det ganske kjapt, ettersom mye mat forsvant uten at det ble vippset for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...