Gå til innhold

Hvilke kvaliteter har din beste leder hatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er særlig to ledere jeg husker som spesielt gode, og felles for dem er at de viste tillitt til min kompetanse og lot meg gjøre som jeg ville (jobben ble fra min side utført korrekt og vel så det). Begge kvinner. 

Jeg har hatt ca. 50/50 kjønnsbalanse av sjefer. De desidert dårligste sjefene jeg har hatt har alltid vært menn, og det har alltid vært fordi de har vært usikre i stillingen som leder og tatt det ut på sine ansatte. Jeg har hatt kvinnelige ledere som var usikre i stilingen også, men de gjorde det ikke til avdelingens problem.

Endret av Alice123
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (6 minutter siden):

Det er særlig to ledere jeg husker som spesielt gode, og felles for dem er at de viste tillitt til min kompetanse og lot meg gjøre som jeg ville (jobben ble fra min side utført korrekt og vel så det). Begge kvinner. 

Jeg har hatt ca. 50/50 kjønnsbalanse av sjefer. De desidert dårligste sjefene jeg har hatt har alltid vært menn, og det har alltid vært fordi de har vært usikre i stillingen som leder og tatt det ut på sine ansatte. Jeg har hatt kvinnelige ledere som var usikre i stilingen også, men de gjorde det ikke til avdelingens problem.

Samme her, har hatt flere ledere, offentlig og i privat sektor, og de verste har vært menn: Fordi de var enten sløve/ignorante/hadde ikke verdens beste sosiale antenner/kommunikasjonsevner og fordi mennene var usikre på seg selv. Sistnenvte mannlig eleder i tillegg narsissistiske trekk og elsker monologer, sin egen stemme i møter. Svakt. 

Anonymkode: 76d3d...5b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den viktigste egenskapen en leder kan ha er at han stoler på sine undersåtter og ikke går og detaljestyrer dem . Med fritt spillerom får man en bedre jobbhverdag. 

Anonymkode: 93610...d9d

Enig, detaljstyring er drepen på gode resultater og arbeidsmiljø.

Ledere som er mest optatt av å snakke selv i møter og snakker for å snakke...ZZZZzzzzz

Et eksempel fra egen erfaring er dårlige klatrehistorier, underordnede uten noe utdanning og som smisker seg til å bli leders høyre hånd som forsøker å egle seg inn på ledelse av fageksperter: Don't go there. 

Gode ledere innser sine begrensninger og gir frihet til andre. Gode ledere gir hjemmekontor. 

Mikromanagement er så ut.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste lederen jeg har hatt utmerket seg med at han alltid snakket godt om de ansatte. Han snakket om oss som om vi var eksepsjonelle hele gjengen. Vi visste dermed at han alltid var på vår side utad. Var det noe tok han det opp under fire øyne på en taktfull måte.

I tillegg til takknemlige ansatte, hadde han fordelen av at foretningsforbindelser og konkurrenter genuint trodde han hadde de beste folkene.

Dette burde være en selvfølge, men jeg har aldri opplevd det noe annet sted. Heller at leder sier på teammøter at her i gården snakker vi med hverandre, ikke om hverandre. Og så er leder den største synderen.

Anonymkode: b77c4...16f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke konfliktsky, tar samtaler på alvor (stress, belastning, arbeidsmiljø), respekterer sykdom og rettigheter. Følger opp når det er noe. 

Anonymkode: 87be3...769

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De to beste lederne jeg har hatt har vært de som har vist meg tillit og ikke tvilt på at jeg som kvinne i et mannsdominert yrke ikke er god nok. De har også begge vært tilgjengelige og stått for det de har sagt. 

Som leder selv så ønsker jeg å være tilgjengelig, handlekraftig og en som mine ansatte føler de kan komme til når det er noe, at jeg kjenner hvilke behov og ønsker de har slik at jeg kan koble de mot riktige prosjekter ☺️

Anonymkode: 812fe...81d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lydhør. Rolig og rasjonell.

Anonymkode: 5f13c...3fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lydhør. Rolig og rasjonell.

Anonymkode: 5f13c...3fa

Ja, enig. Forutsetter rasjonell som i fornuftig / common sense (men ikke dårlig petimeter eller mikromanagement):

Rolig og lydhør = Ren luksu😍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forholder meg til to sjefer (begge kvinner). Den øverste lederen er veldig ofte fraværende rent fysisk – enten er hun syk, eller så har hun sykt barn, eller så avspaserer hun. Får jeg tak i henne, er hun ullen og vanskelig å tyde, og jeg vet ikke om hun har hørt på meg i det hele tatt. Den "lavere" sjefen, derimot, er tilstedeværende, tilgjengelig, lydhør og tydelig. Gjett hvem av dem jeg liker best!

Anonymkode: 6943e...b6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2026 den 18.02):

Hadde en som var konfliktsky og aldri blandet seg inn i noe. Det var helt ypperlig!

Anonymkode: cdb5d...9b6

Nei, det var ille. Da var det fritt leide for de "uformelle" minisjefene med spisse albuer på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 38fc3...2f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig, detaljstyring er drepen på gode resultater og arbeidsmiljø.

Ledere som er mest optatt av å snakke selv i møter og snakker for å snakke...ZZZZzzzzz

Et eksempel fra egen erfaring er dårlige klatrehistorier, underordnede uten noe utdanning og som smisker seg til å bli leders høyre hånd som forsøker å egle seg inn på ledelse av fageksperter: Don't go there. 

Gode ledere innser sine begrensninger og gir frihet til andre. Gode ledere gir hjemmekontor. 

Mikromanagement er så ut.  

Jepp. Har sett akkurat det samme. 

Ansatte uten fagkompetanse som klatrer ved å smiske med de rette, opptre snikete og ta æren for andres arbeid. 

Anonymkode: 38fc3...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Min beste er min nåværende. Han lar meg være i fred. Han fungerer som et skjold som beskytter meg fra den øvre ledelsen. Når de legger frem tilbakestående tiltak så ignorerer ham dem og lar oss holde på slik vi liker best, også juger han til den øvre ledelsen og sier at tiltakene deres har blitt implementert.

Anonymkode: 55a39...d5c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Empatisk, rettferdig, med gode verdier og moral...med andre ord sjeldent blant typiske ledere.

Anonymkode: d28ee...bdd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2026 den 17.54):

Mine beste ledere har hatt en ting til felles, det har vært menn. Har jobbet et langt yrkesliv innen mange forskjellige yrker. Menn har vært de absolutt beste lederne mine. Jeg er kvinne selv. 

Anonymkode: fb921...1f1

Hva er kvaliteten deres da, som gjør dem til gode ledere?

Skrevet

Jeg har hatt både menn og kvinner. Er par av dem menn i 50 , 60 årene var veldig snille og oppmuntrende da jeg jobbet hos dem en kort tid da jeg var 19. Det satte en ungjente på 19 år veldig pris på. Og da vil man gjøre en ekstra innsats for å gjøre en god jobb også, noe disse to hadde forstått.  

Jobbet litt i renhold en periode også. Utrolig hyggelig gjeng. Sjefen der var kjempe hyggelig og lett å ha med å gjøre.

En annen kvinnelig leder jeg hadde var også ganske snill. Hun er god til å fremsnakke, men sier også ifra det som må forbedres. Satte grenser for å beskytte oss hvis vi satte oss opp på for mange vakter. Da kunne hun stryke over navnet vårt og si at nå hadde vi jobbet flere timer enn det som er lov.  Han andre lederen gjorde aldri det. Og det kunne satt oss i fare hvis en ulykke skulle skje med tanke på  skader og forsikring. 

AnonymBruker
Skrevet

Ledere har for mange negative sider til at man ser de gode kvalitetene. Mennesketyper som ikke er god.

Anonymkode: 97f00...8d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...