Mezzosoprena Skrevet søndag kl. 12:16 #21 Skrevet søndag kl. 12:16 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Off topic, men å gå på ozempic resten av livet for å holde vekt, kjenner man til langtidsvirkninger av dette, vet man at det er trygt å anbefale det? Anonymkode: 663ff...b9f Men Ozempic brukes mot diabetes, vektreduksjonen er bare en "bonus". Diabetes har man gjerne resten av livet, og man må da medisinere dette. 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:18 #22 Skrevet søndag kl. 12:18 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvordan vet du det? Jeg kan fint lage et knekkebrød til deg med 1000 kalorier oppå uten stress. Om TS ikke teller kalorier er det ingen i verden som kan hjelpe. Anonymkode: b973a...127 Jeg har som regel leverpostei og agurk på eller ost og skinke på knekkebrød Anonymkode: 126b7...c9e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:42 #23 Skrevet søndag kl. 18:42 Det er ikke rart du er for sliten til å trene etter jobb, når du har så ekstremt stort underskudd. Jeg ville vært mer bekymret for underernæring enn mangel på treningsoverskudd. Prøv redusere dosen, og få deg ett mer fullverdig kosthold. Når du får nok næring vil du også få mer energi til å trene. Anonymkode: cba0c...ead 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:48 #24 Skrevet søndag kl. 18:48 Ikke gjør som meg. Har slitt med mat siden jeg var i tenårene og hatt store perioder med lite mat eller veldig ensformig nærings fattig kost. Å det har herjet skikkelig med kroppen min. Det er heldigvis noe man kan endre tilbake med å få vitaminer på plass. Men det føles så ekkelt å være vitamin fattig, som en knekk bar pinne fysisk og mentalt. Vi må ha mat. Anonymkode: 40a57...d78
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:53 #25 Skrevet søndag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mye av ditt daglige behov for vitaminer og mineraler tror du at du får fra denne maten? Vitamin/mineral mangel Anonymkode: c9605...0e6 Det er en kjent bivirkning av å gå på Wegovy, at man får nedsatt energi. Har ikke noe med inntak eller vitaminmangler. Anonymkode: d4335...55f 2
Mezzosoprena Skrevet søndag kl. 21:56 #26 Skrevet søndag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en kjent bivirkning av å gå på Wegovy, at man får nedsatt energi. Har ikke noe med inntak eller vitaminmangler. Anonymkode: d4335...55f Selvfølgelig har det med inntak å gjøre - Wegovy gjør at du spiser mindre enn du gjorde før, det er hele poenget med medisinen. Selvfølgelig får du mindre energi da.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:20 #27 Skrevet søndag kl. 23:20 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må få i deg mer kalorier og fett. Du kan ikke leve på knekkebrød og gulerot. Når skal du slutte? Har du noe plan med kost etter dette? Dessverre går mange fort opp i vekt når de slutter pga de blir sulten igjen Anonymkode: 5ee1f...ef4 Enig i denne, når du ikke orker mye er det jo vesentlig å spise riktig det du orker. Og senere er det jo viktig å bare spiste LITT mer for vedlikehold, ikke gå tilbake til overspising (mer enn kroppen trenger). Og da må du se på at du spiser riktig og får i deg det du trenger innenfor den mengden mat. Anonymkode: d1992...1a6
Gregarious Skrevet søndag kl. 23:36 #28 Skrevet søndag kl. 23:36 Med den kunnskapen vi har i dag, må man regne med å bruke Wegovy resten av livet, eller eventuelt gå over til et annet legemiddel som allerede finnes eller blir utviklet i framtiden. Å avslutte behandlingen vil i praksis for mange innebære at vekten øker igjen, og at man etter en tid vender tilbake til overvekt. Derfor bør man finne en individuell vedlikeholdsdose som gjør det mulig å få i seg nok energi til å opprettholde ønsket vekt og aktivitetsnivå. Regelmessig styrke og kondisjonstrening vil være svært anbefalt, særlig etter et større vekttap, siden vektnedgang også kan føre til tap av muskelmasse. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 05:13 #29 Skrevet i går, 05:13 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke gjør som meg. Har slitt med mat siden jeg var i tenårene og hatt store perioder med lite mat eller veldig ensformig nærings fattig kost. Å det har herjet skikkelig med kroppen min. Det er heldigvis noe man kan endre tilbake med å få vitaminer på plass. Vitaminmangel kan forårsake permanent skade på kroppen, men det er noe man finner ut senere. Anonymkode: c9605...0e6
AnonymBruker Skrevet i går, 07:57 #30 Skrevet i går, 07:57 Jeg glemte å skrive at jeg også har tatt en slankeoperasjon for 15 år siden. Men gikk opp igjen i vekt etter en del år TS Anonymkode: 126b7...c9e
Perfume Skrevet 19 timer siden #31 Skrevet 19 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg glemte å skrive at jeg også har tatt en slankeoperasjon for 15 år siden. Men gikk opp igjen i vekt etter en del år TS Anonymkode: 126b7...c9e Men da har du ikke gjort det du skulle under slankeoperasjons tiden. Nye sunne vaner. Vekk med raffinert sukker og mye av karbo.. Mer aktivitet og trening, mer proteiner og fett... Da gikk du kanskje tilbake til hva du spiste før operasjonen? Gjør du det videre vil det samme skje igjen. Hvorfor skulle du ikke klare å spise lite resten av livet? ( du skrev det som et spørmål, i hi) Man spiser for å overleve liksom.. Ikke for å kose seg hele tiden.. Endret 19 timer siden av Perfume 1 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #32 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg glemte å skrive at jeg også har tatt en slankeoperasjon for 15 år siden. Men gikk opp igjen i vekt etter en del år TS Anonymkode: 126b7...c9e Da er det mental trening og kosthold som er eneste løsning for deg... Anonymkode: 9f21a...c6f
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #33 Skrevet 17 timer siden Perfume skrev (1 time siden): Men da har du ikke gjort det du skulle under slankeoperasjons tiden. Nye sunne vaner. Vekk med raffinert sukker og mye av karbo.. Mer aktivitet og trening, mer proteiner og fett... Da gikk du kanskje tilbake til hva du spiste før operasjonen? Gjør du det videre vil det samme skje igjen. Hvorfor skulle du ikke klare å spise lite resten av livet? ( du skrev det som et spørmål, i hi) Man spiser for å overleve liksom.. Ikke for å kose seg hele tiden.. Godt oppsummert, de fleste klarer ikke endre sine vaner. Alt dette er mentalt. Anonymkode: 9f21a...c6f
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #34 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 13.19): Off topic, men å gå på ozempic resten av livet for å holde vekt, kjenner man til langtidsvirkninger av dette, vet man at det er trygt å anbefale det? Anonymkode: 663ff...b9f Man kjenner til langtidseffektene av sykelig overvekt i alle fall… AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 13.20): Det er jo galskap. Anonymkode: 9f21a...c6f Hvorfor er det galskap? Fedme er en kronisk sykdom, at man går på medisiner livet ut er vel ikke helt unormalt. Anonymkode: d3f25...968 2
Gregarious Skrevet 12 timer siden #35 Skrevet 12 timer siden Perfume skrev (6 timer siden): Men da har du ikke gjort det du skulle under slankeoperasjons tiden. Nye sunne vaner. Vekk med raffinert sukker og mye av karbo.. Mer aktivitet og trening, mer proteiner og fett... Da gikk du kanskje tilbake til hva du spiste før operasjonen? Gjør du det videre vil det samme skje igjen. Hvorfor skulle du ikke klare å spise lite resten av livet? ( du skrev det som et spørmål, i hi) Man spiser for å overleve liksom.. Ikke for å kose seg hele tiden.. Dette blir litt som å si at en person som bruker blodtrykksmedisin, og som får forhøyet blodtrykk igjen etter å ha sluttet med medisinen, ikke har "gjort jobben sin". Når en slankemetode mislykkes, uansett hvilken metode det gjelder, er hovedårsaken ofte at effekten ikke lenger er sterk nok til å motvirke kroppens biologiske regulering av sult og energiforbruk. Dersom det å "gjøre jobben" var den avgjørende faktoren, ville ikke nesten alle som følger konvensjonelle slankedietter, ende med å gå opp igjen over tid. Slankemedisiner er nettopp et godt eksempel på hvor mye biologien betyr, og hvor arkaisk det er å forklare fedme og vektnedgang med manglende viljestyrke eller selvkontroll. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #36 Skrevet 12 timer siden I dag har jeg spist nok da. Har spist tilsammen 5 knekkebrød med leverpostei og rødbeter. 1 eple. En tacosalat TS Anonymkode: 126b7...c9e
Perfume Skrevet 12 timer siden #37 Skrevet 12 timer siden Gregarious skrev (34 minutter siden): Dette blir litt som å si at en person som bruker blodtrykksmedisin, og som får forhøyet blodtrykk igjen etter å ha sluttet med medisinen, ikke har "gjort jobben sin". Når en slankemetode mislykkes, uansett hvilken metode det gjelder, er hovedårsaken ofte at effekten ikke lenger er sterk nok til å motvirke kroppens biologiske regulering av sult og energiforbruk. Dersom det å "gjøre jobben" var den avgjørende faktoren, ville ikke nesten alle som følger konvensjonelle slankedietter, ende med å gå opp igjen over tid. Slankemedisiner er nettopp et godt eksempel på hvor mye biologien betyr, og hvor arkaisk det er å forklare fedme og vektnedgang med manglende viljestyrke eller selvkontroll. Jeg sa dette fordi jeg selv har slitt med det samme( ikke operert da) og fått mye info om at mennesker har en tendens til å tråkke forsiktig over "grensene", det går fint med én sjokolade... Et kakestykke. Som blir til flere... Og poff! Mange mennesker jeg har snakket med, spiste junk food fire måneder etter operasjonen. Og fordi mange mennesker syns det er ubehagelig å bli sulten. Men sult er ikke farlig! Så det var over hode ikke stygt ment.
Gregarious Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden Perfume skrev (1 time siden): Jeg sa dette fordi jeg selv har slitt med det samme( ikke operert da) og fått mye info om at mennesker har en tendens til å tråkke forsiktig over "grensene", det går fint med én sjokolade... Et kakestykke. Som blir til flere... Og poff! Mange mennesker jeg har snakket med, spiste junk food fire måneder etter operasjonen. Og fordi mange mennesker syns det er ubehagelig å bli sulten. Men sult er ikke farlig! Så det var over hode ikke stygt ment. Sult er ikke farlig, men det har ingenting med hvorfor vektnedgang er vanskelig å gjøre. Dersom du fikk en høy dose Wegovy, men samtidig beskjed om at du ikke måtte gå ned i vekt, og at mat ikke var farlig, ville denne kunnskapen hjulpet deg svært lite. Du kunne kanskje tvunget i deg nok mat en stund, men etter hvert ville du sannsynligvis rast ned i vekt. Unntaket er dersom du tilhører den en gruppen som ikke responderer på medisinen, men det er en annen problemstilling. Poenget er at motstanden i stor grad sitter i kroppens biologi og kjemiske regulering, ikke i abstrakte tankemønstre eller manglende forståelse. Råd og atferdsendringer kan være nyttige, men over 50 år med forskning viser at langtidseffekten for de fleste er svært begrenset. Da blir kommentarer som din bare en indikasjon på manglende kunnskap. 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #39 Skrevet 10 timer siden Gregarious skrev (8 minutter siden): Sult er ikke farlig, men det har ingenting med hvorfor vektnedgang er vanskelig å gjøre. Dersom du fikk en høy dose Wegovy, men samtidig beskjed om at du ikke måtte gå ned i vekt, og at mat ikke var farlig, ville denne kunnskapen hjulpet deg svært lite. Du kunne kanskje tvunget i deg nok mat en stund, men etter hvert ville du sannsynligvis rast ned i vekt. Unntaket er dersom du tilhører den en gruppen som ikke responderer på medisinen, men det er en annen problemstilling. Poenget er at motstanden i stor grad sitter i kroppens biologi og kjemiske regulering, ikke i abstrakte tankemønstre eller manglende forståelse. Råd og atferdsendringer kan være nyttige, men over 50 år med forskning viser at langtidseffekten for de fleste er svært begrenset. Da blir kommentarer som din bare en indikasjon på manglende kunnskap. Er du en lege eller noe siden du har mye sånn tilfeldig kunnskap? Anonymkode: 40a57...d78
Perfume Skrevet 5 timer siden #40 Skrevet 5 timer siden (endret) Gregarious skrev (4 timer siden): Sult er ikke farlig, men det har ingenting med hvorfor vektnedgang er vanskelig å gjøre. Dersom du fikk en høy dose Wegovy, men samtidig beskjed om at du ikke måtte gå ned i vekt, og at mat ikke var farlig, ville denne kunnskapen hjulpet deg svært lite. Du kunne kanskje tvunget i deg nok mat en stund, men etter hvert ville du sannsynligvis rast ned i vekt. Unntaket er dersom du tilhører den en gruppen som ikke responderer på medisinen, men det er en annen problemstilling. Poenget er at motstanden i stor grad sitter i kroppens biologi og kjemiske regulering, ikke i abstrakte tankemønstre eller manglende forståelse. Råd og atferdsendringer kan være nyttige, men over 50 år med forskning viser at langtidseffekten for de fleste er svært begrenset. Da blir kommentarer som din bare en indikasjon på manglende kunnskap. Så det du forteller meg nå, er at ingenting vil fungere, ingenting kan holde deg nede i vekt? Du vet ikke om noen som har klart å holde vekten etter f. Eks en slankeoperasjon eller annet som wegovy? Jeg vet om flere som har holdt dette i mange år, men disse hopper du glatt over? De har jobbet hardt for dette. Og ja, man må jobbe for det, ingen av disse midlene er en enkel quick fix annet enn I starten. Lite tillit til mennesker? Syns I såfall det er litt slemt mot de som har klart dette. Da er det jo bare å gi opp da, for alle de der ute som prøver? Eller hva mener du her? Endret 5 timer siden av Perfume
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå