Gå til innhold

Spise lite over tid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på Wegovy i 2 år. Gikk ned først 15 kilo og så stod vekta stille. Etter ett par måneder merket jeg at jeg klarte mindre og mindre mat og gikk ned 8 kilo til. Nå er jeg 3 kilo unna målet. Men er det bra å fortsette å spise så lite mat? Pr dag så spiser jeg 1 knekkebrød til frokost og 1 knekkebrød til lunsj og til middag f eks 1 potet, 1 gulerot og 2 kjøttkaker. Klarer ikke mer. Klarer jeg å spise så lite resten av livet? 

Er også bekymret for at jeg ikke har overskudd til å trene. Musklene forsvinner vel også ved så lite mat?

Anonymkode: 126b7...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger nok me mat for å ha nok Energi. Dette en balanse du må finne.

Hvor lenge til skal du gå på denne medisin?

Har du nå en kosthold du skal holde resten av livet?

Skrevet

Du må bruke musklene dine for at de ikke skal forsvinne. Hvis du trener så merker du fort om du trenger mer. 

Anonymkode: 95b4a...81c

• Liker 11
Skrevet

Man bør trene styrke når man går på disse. Får man ikke beskjed om dette fra legen? Jeg gjorde ( går på ozempic pga diabetes) 

Kan også være du burde gå ned i dose, det er ikke meningen at disse sprøytene skal fjerne helt sult, men regulere det godt slik at man klarer ta gode valg og spise litt mindre. 

Du burde snakke med legen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Pr dag så spiser jeg 1 knekkebrød til frokost og 1 knekkebrød til lunsj og til middag f eks 1 potet, 1 gulerot og 2 kjøttkaker. Klarer ikke mer. Klarer jeg å spise så lite resten av livet? 

Hvor mye av ditt daglige behov for vitaminer og mineraler tror du at du får fra denne maten?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er også bekymret for at jeg ikke har overskudd til å trene. 

Vitamin/mineral mangel

Anonymkode: c9605...0e6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Perfume skrev (7 minutter siden):

Man bør trene styrke når man går på disse. Får man ikke beskjed om dette fra legen? Jeg gjorde ( går på ozempic pga diabetes) 

Kan også være du burde gå ned i dose, det er ikke meningen at disse sprøytene skal fjerne helt sult, men regulere det godt slik at man klarer ta gode valg og spise litt mindre. 

Du burde snakke med legen. 

Jo, fikk beskjed fra legen om å trene. Men er så sliten etter jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, fikk beskjed fra legen om å trene. Men er så sliten etter jobb. 

Du må få i deg mer kalorier og fett. Du kan ikke leve på knekkebrød og gulerot.

Når skal du slutte? Har du noe plan med kost etter dette? Dessverre går mange fort opp i vekt når de slutter pga de blir sulten igjen 

Anonymkode: 5ee1f...ef4

• Nyttig 6
Skrevet

Jeg fikk beskjed at jeg mest sannsynlig måtte gå på ozempic resten av livet, fordi man går opp igjen når man slutter. Derfor viktig å finne en dose man klarer å overleve over lang tid på, og så endre til et sunt kosthold, et kosthold man da klarer holde når man eventuelt slutter.

Wegovy betaler man jo selv, så skjønner at man må slutte tilslutt, men vedlikeholds dosen må jo faktisk være såpass at man kan ha et relativt normalt kosthold, hvor man verken går opp eller ned. 

Wegovy er jo et verktøy å bruke for å få inn gode sunne vaner. Over tid, kanskje flere år.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er så sliten etter jobb.

Ja, det er logisk. Du her enorm vitamin/mineral mangel.

Dette er hva som skjer med manges besettelse om at overvekt betyr at man spiser for mye. Så folk begynner å spise mindre og mindre og mindre og mindre. Og så blir man syk. Å spise mindre enn 1200 kcal er usunt og gjør folk syk. Alvorlig syk. 

Men "hurra" for at du har nådd riktig vekt.

• Liker 2
Skrevet

Du bør stoppe det, heller fokusere på kostholdet. Få deg riktig hjelp, gikk i samme fella selv som du beskriver. Valgte å trappe ned og slutte med Wegovy. Nå jobber jeg 100% med kostholdet, går fortsatt nedover på vekta. Har klart å omstille hjernen min til å ikke spise dårlige valg.

Alt sitter i hodet! Mennesket er et dumt vesen som skal belønne seg selv...min belønning i dag er skikkelig mat av råvarer.

Anonymkode: 9f21a...c6f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Perfume skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk beskjed at jeg mest sannsynlig måtte gå på ozempic resten av livet, fordi man går opp igjen når man slutter. Derfor viktig å finne en dose man klarer å overleve over lang tid på, og så endre til et sunt kosthold, et kosthold man da klarer holde når man eventuelt slutter.

Wegovy betaler man jo selv, så skjønner at man må slutte tilslutt, men vedlikeholds dosen må jo faktisk være såpass at man kan ha et relativt normalt kosthold, hvor man verken går opp eller ned. 

Wegovy er jo et verktøy å bruke for å få inn gode sunne vaner. Over tid, kanskje flere år.. 

Off topic, men å gå på ozempic resten av livet for å holde vekt, kjenner man til langtidsvirkninger av dette, vet man at det er trygt å anbefale det?

Anonymkode: 663ff...b9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Off topic, men å gå på ozempic resten av livet for å holde vekt, kjenner man til langtidsvirkninger av dette, vet man at det er trygt å anbefale det?

Det er jo galskap.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på wegovy i 3 år. Men ikke høyeste dose. Trener styrke regelmessig, men merker at med økt intensitet på trening kommer økt appetitt. Vanskelig å finne en balanse hvor jeg klarer å yte på trening og samtidig spise lite nok til å gå ned i vekt. Har vært vektstabil i 2 år. Har veldig lyst å gå ned de 3 siste kiloene jeg også, men de sitter som støpt. Øker jeg dosen på wegovy, mister jeg overskuddet og energien i hverdagen. Har nærmest forsont med med at jeg må leve med et ekstra fettlager på kroppen.

Jeg har for øvrig ingen planer om å slutte med wegovy. Da tror jeg at vekta kommer til å rase på igjen. Forventer at jeg må stå på en vedlikeholdsdose frem til det kommer andre behandlinger på markedet. Mulig det finnes noen bivirkninger som ikke er så gunstige, men for meg handler det om livskvalitet. 

Anonymkode: b4c53...faf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har jo studert dette siden slutten av 80 tallet, så de sier de har gode dokumentasjoner på dette. Hva vet vel jeg.. 

Ozempic er jo skapt for diabetes, ( med vekten som en bonus) så jeg stoler på at det de sier er riktig. Men får jeg info som sier noe annet, så skal jeg saktens endre det. Følger nøye med. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på wegovy i 3 år. Men ikke høyeste dose. Trener styrke regelmessig, men merker at med økt intensitet på trening kommer økt appetitt. Vanskelig å finne en balanse hvor jeg klarer å yte på trening og samtidig spise lite nok til å gå ned i vekt. Har vært vektstabil i 2 år. Har veldig lyst å gå ned de 3 siste kiloene jeg også, men de sitter som støpt. Øker jeg dosen på wegovy, mister jeg overskuddet og energien i hverdagen. Har nærmest forsont med med at jeg må leve med et ekstra fettlager på kroppen.

Jeg har for øvrig ingen planer om å slutte med wegovy. Da tror jeg at vekta kommer til å rase på igjen. Forventer at jeg må stå på en vedlikeholdsdose frem til det kommer andre behandlinger på markedet. Mulig det finnes noen bivirkninger som ikke er så gunstige, men for meg handler det om livskvalitet. 

3kg?? Det er jo ingenting....bruker du hjernen din på det.

Vil du virkelig gå på medisiner for å holde vekten, tenkt deg godt om. Dette klarer du fint med mental trening og kosthold.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har gått på Wegovy i 2 år. Gikk ned først 15 kilo og så stod vekta stille. Etter ett par måneder merket jeg at jeg klarte mindre og mindre mat og gikk ned 8 kilo til. Nå er jeg 3 kilo unna målet. Men er det bra å fortsette å spise så lite mat? Pr dag så spiser jeg 1 knekkebrød til frokost og 1 knekkebrød til lunsj og til middag f eks 1 potet, 1 gulerot og 2 kjøttkaker. Klarer ikke mer. Klarer jeg å spise så lite resten av livet? 

Er også bekymret for at jeg ikke har overskudd til å trene. Musklene forsvinner vel også ved så lite mat?

3 måltider er ikke lite

Anonymkode: a0cfe...50f

• Liker 2
Skrevet

3 måltider er ikke lite

Maten hun nevner inneholder ikke en gang 400kcal. 

Men bare fortsett. :koko:

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Maten hun nevner inneholder ikke en gang 400kcal. 

Men bare fortsett. :koko:

Hvordan vet du det? Jeg kan fint lage et knekkebrød til deg med 1000 kalorier oppå uten stress.

Om TS ikke teller kalorier er det ingen i verden som kan hjelpe.

Anonymkode: b973a...127

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3kg?? Det er jo ingenting....bruker du hjernen din på det.

Vil du virkelig gå på medisiner for å holde vekten, tenkt deg godt om. Dette klarer du fint med mental trening og kosthold.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg har kjempet med vekt og matstøy hele livet, har søkt alskens hjelp og hatt mental trening. Gått på alle mulige slags livsstilendringskurs. Det fungerer en stund, men ender opp med å møte veggen hver gang, og kiloene raser på. Jeg klarer det ikke. Jeg har tenkt meg godt om. 

Da jeg begynte på wegovy fikk jeg endelig et normalt forhold til mat. Jeg har også mistet lysten på nikotin. Føler meg mye mer mentalt stabil. Så hvorfor skal jeg slutte? Livskvaliteten min er så mye bedre med dette medikamentet. Det er det eneste som har fungert over tid for meg.

Og nei, jeg bruker ikke hjernen min på det. Ideelt sett hadde jeg likt å gå ned de 3 kiloene. Men jeg lever godt med litt ekstra. Jeg lever et sunt og aktivt liv. Og jeg har tross alt kommet meg ned på en normal og sunn vekt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du det? Jeg kan fint lage et knekkebrød til deg med 1000 kalorier oppå uten stress.

Om TS ikke teller kalorier er det ingen i verden som kan hjelpe.

Anonymkode: b973a...127

Lær å lese.

"Maten hun nevner" hun nevner ikke pålegg. 

Bokstavelig talt, maten hun nevner, har ikke en gang 400kcal.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...