Gå til innhold

Når traktor blir for dyrt...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 12.46):

ATV synes alle i familien her er drittskummelt, onkel sitter i rullestol pga. en slik og en passe dose uoppmerksomhet.

Da ville jeg sett på en utv med henger, sannsynligvis en del dyrere, men har veltebøyle og er derfor tryggere.

Når det er sagt så er vel gårdsdrift generelt det farligste eller en av de farligste yrkene i Norge, så risikoen for skade vil uansett være til stede om det er på et kjøretøy eller i annet arbeid.

Anonymkode: 08295...230

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg undres hvorfor du trenger å hente ved ut av skogen hele vinteren?

Anonymkode: e3aac...a1b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2026 den 10.20):

Er man opptatt av trening,så holder det lenge med ei tømmersaks.

ELLER så er det jo mulig å bruke hest eller kveg.   

Mange traktorer som  kan hentes mot henting eller selges som skrapjern. 

Gå på nermeste treningsstudio,der finner du slike som trener styrke 7 dager i uka "tømmerhuggere" og skikkelige arbeidsfolkfolk med adhd som virkelig kan lunne ei rotstokk på en kubikk på 1 2 3 enten det er 2 meter med snø,kvist og myr om det er 30+ eller 30÷.

En liten ting ....  -er dere fra byen? 

Anonymkode: 6c22c...916

Jeg tror neppe du vet hva en rotstokk på 1 kubikk er for noe...

Anonymkode: e3aac...a1b

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker atv med velte bøyle, 6x6, tømmerhytter med kran.

Vi har og traktor,men bruker atv mest

• Liker 1
Skrevet

Jernhest kan dra fram tømmer.

Anonymkode: 8733d...e54

Skrevet

image.png.79f23ab74ce06773b9eeae6b88f7fd22.png

Anonymkode: 06e27...e9e

• Liker 1
Skrevet
moomino skrev (4 timer siden):

Vi bruker atv med velte bøyle, 6x6, tømmerhenger med kran.

Vi har og traktor,men bruker atv mest

Skrevet

Av alle glupe ideer, tar denne kaken. 
Enklere å kjøpe en gammel caravelle med firehjulstrekk og avregistrere den, men den kommer til å stå like fast uansett årstid. 

Om det er snø på vinteren kan du evt dra ut tømmeret med snøscooter, siden ingen har nevnt det. 
Lykke til med gårdsdrift, kanskje sommerjobb på gård kan være lærerikt før dere setter i gang på egenhånd? 

Anonymkode: c022b...950

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Av alle glupe ideer, tar denne kaken. 
Enklere å kjøpe en gammel caravelle med firehjulstrekk og avregistrere den, men den kommer til å stå like fast uansett årstid. 

Om det er snø på vinteren kan du evt dra ut tømmeret med snøscooter, siden ingen har nevnt det. 
Lykke til med gårdsdrift, kanskje sommerjobb på gård kan være lærerikt før dere setter i gang på egenhånd? 

Anonymkode: c022b...950

Volkswagen? Går ikke de i stykker hele tiden? Det er min onkel sitt småbruk og vi har holdt på her hele mitt liv i alle fall. Som sagt, tidligere brukte vi en Nissan LEAF og det gikk helt fint. Men det er først nå vi får ansvar for bruket når han skal over i kommunal bolig.

Anonymkode: 6aa83...98d

Skrevet

Leie Erling Haaland?

Anonymkode: c4569...d3c

Skrevet

For å være litt slem, Finn er fylt til randen av til de grader optimistiske selgere som tar blodpris for gamle og dårlig vedlikeholdte traktorer. Ting som går igjen er oljelekkasjer, dårlige bremser, ødelagte lykter og annet elektrisk, rust, nedslitte hytter, morken isolasjon osv.

Jeg har kikket etter traktor i mange år og ga egentlig opp, og støtter forslaget om Kina-traktor. Nå har behovet mitt endret seg så er ikke aktuelt lenger, men jeg ville kjøpt fra Kina i dag.

Anonymkode: bcbd2...a62

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Volkswagen? Går ikke de i stykker hele tiden? Det er min onkel sitt småbruk og vi har holdt på her hele mitt liv i alle fall. Som sagt, tidligere brukte vi en Nissan LEAF og det gikk helt fint. Men det er først nå vi får ansvar for bruket når han skal over i kommunal bolig.

Ser ikke lengre poenget med denne tråden, da du er så fastlåst i kun èn mulighet du selv har bestemt deg for. Å bruke en bil for frakte hjem noen vedpinner, nei det er for dumt! Og atoptil imortere når det er ei røys av gamle biler i Norge fra før? For dumt det også. Og du har vert med å brukt en gammel Leaf før, hvorfor vil ikke den fungere nå?

Det som du selv ikke forstår, er at når du sier du skal ta frem ved på vinteren, da skal det være 100% snøfritt. Ingen personbil er i stand til å ta seg frem om det er kommet 20-25cm snø på en gang. Da må du ha en traktor, og da kan du likegodt bruke den å dra frem med. Du kan leie inn en nabo for den jobben, men han gjør det neppe gratis. 
Tror du heller skal begynne å innse realtiteten i dette prosjektet.

Anonymkode: eeeec...25e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser ikke lengre poenget med denne tråden, da du er så fastlåst i kun èn mulighet du selv har bestemt deg for. Å bruke en bil for frakte hjem noen vedpinner, nei det er for dumt! Og atoptil imortere når det er ei røys av gamle biler i Norge fra før? For dumt det også. Og du har vert med å brukt en gammel Leaf før, hvorfor vil ikke den fungere nå?

Det som du selv ikke forstår, er at når du sier du skal ta frem ved på vinteren, da skal det være 100% snøfritt. Ingen personbil er i stand til å ta seg frem om det er kommet 20-25cm snø på en gang. Da må du ha en traktor, og da kan du likegodt bruke den å dra frem med. Du kan leie inn en nabo for den jobben, men han gjør det neppe gratis. 
Tror du heller skal begynne å innse realtiteten i dette prosjektet.

Du påstår så mye som jeg aldri har sagt. Slapp av, og les kanskje tråden på nytt så du får med deg ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du påstår så mye som jeg aldri har sagt. Slapp av, og les kanskje tråden på nytt så du får med deg ting.

Men kan du ikke bare kjøpe en gammel Nissan leaf da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du sier selv at traktor er for dyrt, ATV er direkte farlig, en gammel Caravelle går alltid i stykker, men du søker om enighet i at du importerer en gammel bruktbil som du ikke skal registrere. Det er kort oppsummert. 
Det siste du skal gjøre er å bruke et utegistrert kjøretøy, da det i praksis ikke er lov å forflytte selv på egen eiendom!

• Liker 5
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (16 minutter siden):

Men kan du ikke bare kjøpe en gammel Nissan leaf da?

Jo, men tanken opprinnelig var at jeg ville ha noe større. LEAFen surfet også oppå gjørme av og til, én gang måtte vi vinsje den ut. Lettere å sette på grovere dekk på en bil med litt større bakkeklaring fra før.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier selv at traktor er for dyrt, ATV er direkte farlig, en gammel Caravelle går alltid i stykker, men du søker om enighet i at du importerer en gammel bruktbil som du ikke skal registrere. Det er kort oppsummert. 
Det siste du skal gjøre er å bruke et utegistrert kjøretøy, da det i praksis ikke er lov å forflytte selv på egen eiendom!

...og jeg innser i løpet av diskusjonen at jeg må lære mer om traktor, lenge før du påstår både det ene og det andre. Så ikke hiss deg opp så kunstig over noen som stiller enkle spørsmål. Gagner ingen.

• Liker 1
Skrevet

Finnes det en bonde i nærheten du kan få ha som mentor/rådgiver? 

Anonymkode: 0fd87...ef0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men tanken opprinnelig var at jeg ville ha noe større. LEAFen surfet også oppå gjørme av og til, én gang måtte vi vinsje den ut. Lettere å sette på grovere dekk på en bil med litt større bakkeklaring fra før.

...og jeg innser i løpet av diskusjonen at jeg må lære mer om traktor, lenge før du påstår både det ene og det andre. Så ikke hiss deg opp så kunstig over noen som stiller enkle spørsmål. Gagner ingen.

Hvorfor så potte sur når du blir sagt i mot på din egen overskrift? Hisser meg ikke opp, jeg har levd noen tiår og vert med på litt av hvert, og snakker av erfaring, men det klarer du tydeligvis ikke å ta in over deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å være litt slem, Finn er fylt til randen av til de grader optimistiske selgere som tar blodpris for gamle og dårlig vedlikeholdte traktorer. Ting som går igjen er oljelekkasjer, dårlige bremser, ødelagte lykter og annet elektrisk, rust, nedslitte hytter, morken isolasjon osv.

Jeg har kikket etter traktor i mange år og ga egentlig opp, og støtter forslaget om Kina-traktor. Nå har behovet mitt endret seg så er ikke aktuelt lenger, men jeg ville kjøpt fra Kina i dag.

Anonymkode: bcbd2...a62

Er egentlig ikke enig. Det finnes mengder av rimelige traktorer på Finn til enhver tid som dekker det behovet ts her skisserer. Det gjelder også å velge en kurant modell der Selvsagt er ikke en 50-60 år gammel traktor noe estetisk smykke. Spiller det noen vesentlig rolle? Det er enkle doninger, og tilgangen på deler er stor. Fornuftige modeller er nevnt tidligere i tråden. Den skal være funksjonell og gjøre tungt arbeid. Ingen av momentene du nevner er direkte turn off for meg: En som kjøper en gammel traktor for å kjøre ved ut av skauen må påregne litt vedlikehold, og kan ikke ha tommelen midt i hånda.... Da er det kanskje mer hensiktsmessig å kjøpe ved av en bonde?

Men jeg lurer litt på ambisjonsnivået til ts her. Er det kun vedhogst til eget bruk?

Anonymkode: 069fe...fff

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg lurer litt på ambisjonsnivået til ts her. Er det kun vedhogst til eget bruk?

Ved til hele slekta egentlig, så det går mange timer her gjennom hele vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...