Gå til innhold

Når traktor blir for dyrt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg overtar et småbruk i høst. Trenger å hente ved ut av skogen hele vinteren, sannsynligvis neste også, altså ingen offentlig vei. Traktor er dyrt. Er det noe som taler imot å kjøpe en rimelig minivan? Tar ut interiøret og, vipps, har jeg en traktor med tak. Denne her koster <10000 kr, rett under 40k ved havna i Drammen. Kjøre den frem på henger:

https://carfromjapan.com/cheap-used-honda-airwave-2005-for-sale-693195c312c8c178d2cf5544

Uten registrering og 20+ år gammel kommer det vel ingen skatt til?

Anonymkode: 6aa83...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe sier meg at myndighetene vil ha en mening her.

Men er veien i det hele tatt egnet for en tung minivan lastet med masse ved? Hva med når det er vått? Gjørmete? Snø? Etter et halvt år med kjøring med personbil?

Hadde det ikke vært bedre med en brukt ATV med tilhenger?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du en nabo du kan samarbeide med? Du får låne hans traktor mot at han får ved/hjelp til noe annet han trenger?

Anonymkode: 940fb...10b

Skrevet

Dette var en god ide!, det er merkelig at de som driver med skogsdrift og jordbruk ikke har kommet på at personbiler kan brukes til å frakte tømmer ut fra skogen.

Jeg kan tenke meg at at en Honda med framhjulstrekk er ypperlig på snøføre og i gjørme, spesielt når man laster den tungt...

:ironi:  

Anonymkode: 97a36...6c1

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg overtar et småbruk i høst. Trenger å hente ved ut av skogen hele vinteren, sannsynligvis neste også, altså ingen offentlig vei. Traktor er dyrt. Er det noe som taler imot å kjøpe en rimelig minivan? Tar ut interiøret og, vipps, har jeg en traktor med tak. Denne her koster <10000 kr, rett under 40k ved havna i Drammen. Kjøre den frem på henger:

https://carfromjapan.com/cheap-used-honda-airwave-2005-for-sale-693195c312c8c178d2cf5544

Vurdert ATV?

Skrevet

Hadde glatt kjøpt en 50-60 år gammel Ford eller Ferguson og en henger for en rimelig penge.

Anonymkode: 069fe...fff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En bil som ikke er registrert kan ikke forsikres. (Det kan mulig tegnes brannforsikring, men den kan ikke kjøres.)

Uten gyldig ansvarsforsikring kan ikke bilen benyttes. Hjelper ikke det er egen eiendom.

Og som flere nevner, vil bilen være egnet for å ta seg frem på skogsvei?

• Liker 1
Skrevet

Atv er det du trenger! 

Skrevet

Ville heller sett på en atv med henger.. mye mer bruksvennlig til arbeid enn en van. 

Men om du starter ett AS på gården, så får du vel gode muligheter for lån til traktor?

Anonymkode: 14608...02f

• Liker 1
Skrevet

Er man opptatt av trening,så holder det lenge med ei tømmersaks.

ELLER så er det jo mulig å bruke hest eller kveg.   

Mange traktorer som  kan hentes mot henting eller selges som skrapjern. 

Gå på nermeste treningsstudio,der finner du slike som trener styrke 7 dager i uka "tømmerhuggere" og skikkelige arbeidsfolkfolk med adhd som virkelig kan lunne ei rotstokk på en kubikk på 1 2 3 enten det er 2 meter med snø,kvist og myr om det er 30+ eller 30÷.

En liten ting ....  -er dere fra byen? 

Anonymkode: 6c22c...916

Skrevet

Traktor er ikke dyrt og mye mer egnet å kjøre i skogen med. Du får da greit en traktor til 10.000,-. og kanskje 5000,- for en henger. 

Anonymkode: 0181d...745

Skrevet

Nice try.

Du får kjøpt brukte traktorer i alle prisklasser.

Hvis du oppriktig vurderer å bruke en mlnivan som traktor hvor det ikke finnes vei, foreslår jeg at du selger småbruket så snart som mulig.

Anonymkode: 917bd...386

• Liker 6
Skrevet
TBL12 skrev (2 timer siden):

En bil som ikke er registrert kan ikke forsikres. (Det kan mulig tegnes brannforsikring, men den kan ikke kjøres.)

Uten gyldig ansvarsforsikring kan ikke bilen benyttes. Hjelper ikke det er egen eiendom.

Og som flere nevner, vil bilen være egnet for å ta seg frem på skogsvei?

Å, det var jeg ikke klar over. Trodde man kan gjøre hva man vil på egen eiendom?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Traktor er ikke dyrt og mye mer egnet å kjøre i skogen med. Du får da greit en traktor til 10.000,-. og kanskje 5000,- for en henger. 

Kan du vise meg hvor?

Alle de som sier at bilen ikke er egnet...vi har tidligere brukt en Nissan LEAF her. Kadonk, kadonk sa det hver gang den kræsjet i en stein eller trestump, men det går helt fint så lenge man har en skogsvei.

ATV synes alle i familien her er drittskummelt, onkel sitter i rullestol pga. en slik og en passe dose uoppmerksomhet.

Skrevet

Lykke til med bil som redskap. Du vet man kan lease traktor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å, det var jeg ikke klar over. Trodde man kan gjøre hva man vil på egen eiendom?

Kan du vise meg hvor?

Alle de som sier at bilen ikke er egnet...vi har tidligere brukt en Nissan LEAF her. Kadonk, kadonk sa det hver gang den kræsjet i en stein eller trestump, men det går helt fint så lenge man har en skogsvei.

ATV synes alle i familien her er drittskummelt, onkel sitter i rullestol pga. en slik og en passe dose uoppmerksomhet.

Her får du med skuff bakpå ser jeg hvor du kan få med litt, og også mulighet for frontlaster.

https://www.finn.no/469964097

Den koster kr 15.000,-.

De som er under 15.000,- er litt for dårlige muligens, men det går an å prute

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var en provoserende dårlig idé.

Kjøp en Fordson eller Ferguson til halvparten av denne prisen, så har du også hydraulisk kraft til kapping og kløyving av veden i samme kjøp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her får du med skuff bakpå ser jeg hvor du kan få med litt, og også mulighet for frontlaster.

https://www.finn.no/469964097

Den koster kr 15.000,-.

De som er under 15.000,- er litt for dårlige muligens, men det går an å prute

Der har du en hederlig og god traktor. En fin 35, og prisen er det ikke noe å si på i den tilstanden. Skulle kjøpt den selv hadde det ikke vært så langt unna, bare for å ha den for gøy.

• Liker 1
Skrevet

Hadde en kollega som var i samme situasjon for noen år siden og han fant også ut at det finnes ingen billige traktorer som er brukbare til salgs, han endte opp med å kjøpe en ny liten Kina traktor med hydraulisk drift, lesseapparat, skjær, skuffe og gafler til samme pris som en 40 år gammel traktor på Finn i kjørbar stand, bare med garanti.

Anonymkode: 3e388...f8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde en kollega som var i samme situasjon for noen år siden og han fant også ut at det finnes ingen billige traktorer som er brukbare til salgs, han endte opp med å kjøpe en ny liten Kina traktor med hydraulisk drift, lesseapparat, skjær, skuffe og gafler til samme pris som en 40 år gammel traktor på Finn i kjørbar stand, bare med garanti.

Anonymkode: 3e388...f8e

😂 Det må ha vært en relativt dyr 40 år gammel traktor i kjørbar stand... Men det er klart: Det kommer jo mye an på hva det faktiske behovet er for vedkommende. I dette tilfellet skal det i utgangspunktet kjøres ved ut av skogen, så det er jo ikke så voldsomme greiene.

Går en opp et par hakk i pris er en Massey Ferguson 135 fra rundt 1970 et svært godt valg. 40-55' kroner for et pent og godt eksemplar med hytte (fint på vinteren). Disse taper seg ikke i pris heller.

• Liker 2
Skrevet

Ser at jeg må lære litt om traktor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...