Gå til innhold

Er dette tvangshandlinger/ocd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det personlig. Jeg har selv ocd og får sykt dårlig samvittighet for de rundt meg når jeg gjør ting som gir en intensjon om at jeg syns de er ekle eller skitne. For det handler aldri om dere!

Anonymkode: 6893a...944

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis han ikke hadde blitt sur og gått hjem, kunne jeg vært åpen for en lang prat om hans problemer og hvordan vi skulle fått det til å fungere i et forhold, men når han bare stenger av gidder jeg ikke.

Det betyr at han trenger behandling og selvinnsikt om sykdommen sin, og ikke er klar for et forhold.

Synd for meg, men orker ikke mer problemer i livet mitt.

Ts

Anonymkode: f26d6...969

Hadde du gått frem på en annen måte så hadde han kanskje vært åpen for en dialog, men med tanke på hvordan du brøytet deg frem så hadde det vært mer overraskende om han hadde blitt værende.

Anonymkode: 7c946...9d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde du gått frem på en annen måte så hadde han kanskje vært åpen for en dialog, men med tanke på hvordan du brøytet deg frem så hadde det vært mer overraskende oorkerm han hadde blitt værende.

Jeg skrev ikke hva jeg sa ord for ord her inne altså, men kort fortalt hva jeg spurte hans om.

Jeg tror han hadde reagert med å bli sur, selv om jeg hadde vært mer forsiktig.

Hvorfor skal jeg gå rundt grøten og bruker silkehansker?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når jeg har datet han i flere uker er selvfølgelig han klar over at jeg legger merke til disse vanene han har.

Hvorfor er det bare han som skal tas hensyn til?

Hva med meg som begynte å utvikle følelser for han, og synes hele greia var veldig synd og prøvde å komme han i møte?

Har vært sammen med en som hadde psykiske problemer og som drakk for å løse sine problemer, og som ikke var interessert i å gå i terapi for at ting skulle bli bedre, så han gjorde det slutt for å slippe å gjøre noe med problemet.

Orker ikke å involvere meg med noen som sliter, og som ikke er interessert i å snakke om det eller gjøre noe med det for at det skal bli bedre

Ts

Jeg har ikke sagt noe av det du argumenterer mot. Jeg skrev tvert imot at det er helt i orden at du ikke orker/gidder/vil gå videre i en relasjon med en som tilsynelatende har slike plager. Jeg protesterte bare på at du mente han manglet selvinnsikt. Jeg mener det var en særdeles lite reflektert vurdering. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skrev ikke hva jeg sa ord for ord her inne altså, men kort fortalt hva jeg spurte hans om.

Ts

Ingen sier at du må gå rundt grøten og bruke silkehansker.

Men du begynte tråden med å spørre om vi trodde dette var OCD og hvordan du kunne ta det opp uten å gjøre ham sur/fornærmet. Svarene var deretter: Hvordan ta det opp med lavest mulig risiko for å skape ubehag og dårlig stemning.

Da er det rart å klage over at folk påpeker at din tilnærming ikke skånet ham så godt som den kunne ha gjort. Det var jo skånsomhet du ba om en oppskrift på. Det er helt i orden at målet egentlig var å få kommunisert mer enn bare «hva er dette og hvordan kan jeg hjelpe?». Ingen er uenige i at dine følelser oppi dette også er verdt å ta hensyn til. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du argumenterer så voldsomt mot ting ingen påstår. 

Anonymkode: d7c5e...817

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt noe av det du argumenterer mot. Jeg skrev tvert imot at det er helt i orden at du ikke orker/gidder/vil gå videre i en relasjon med en som tilsynelatende har slike plager. Jeg protesterte bare på at du mente han manglet selvinnsikt. Jeg mener det var en særdeles lite reflektert vurdering. 

Ingen sier at du må gå rundt grøten og bruke silkehansker.

Men du begynte tråden med å spørre om vi trodde dette var OCD og hvordan du kunne ta det opp uten å gjøre ham sur/fornærmet. Svarene var deretter: Hvordan ta det opp med lavest mulig risiko for å skape ubehag og dårlig stemning.

Da er det rart å klage over at folk påpeker at din tilnærming ikke skånet ham så godt som den kunne ha gjort. Det var jo skånsomhet du ba om en oppskrift på. Det er helt i orden at målet egentlig var å få kommunisert mer enn bare «hva er dette og hvordan kan jeg hjelpe?». Ingen er uenige i at dine følelser oppi dette også er verdt å ta hensyn til. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du argumenterer så voldsomt mot ting ingen påstår. 

Anonymkode: d7c5e...817

Fordi folk mener at jeg måtte være enda mer forsiktig når jeg konfronterte han.

Tror han hadde gått i forsvarsposisjon uansett, og det var her jeg mente han manglet selvinnsikt, men etter nedtelling han hadde det.

Uansett så er dette bortkastet for oss begge.

Han trenger behandling 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi folk mener at jeg måtte være enda mer forsiktig når jeg konfronterte han.

Tror han hadde gått i forsvarsposisjon uansett, og det var her jeg mente han manglet selvinnsikt, men etter nedtelling han hadde det.

Uansett så er dette bortkastet for oss begge.

Han trenger behandling 

Ts

Be han om å sjekke vitaminer også. Jeg har manglet vitaminer relatert til ocd da jeg fikk det som 21. D vitamin mangel. Vitaminer avgjør kroppen sine byggeklosser å den prioriterer organer før annet. Så mentale helsa vil kanskje svikte på ulike måter. Å da er ikke behandling noe vits. For kroppen hans er i ubalanse.

Jeg syns det er kjempe fint å føle en trygghet om at kroppen min over tid vil få større trygghet fra innsiden når jeg kommer i balanse. Så om det er relatert til hans problemer også redder du livet hans. Plis be han sjekke. Det er bare en blodprøve. 

Anonymkode: e8b4d...c4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Be han om å sjekke vitaminer også. Jeg har manglet vitaminer relatert til ocd da jeg fikk det som 21. D vitamin mangel. Vitaminer avgjør kroppen sine byggeklosser å den prioriterer organer før annet. Så mentale helsa vil kanskje svikte på ulike måter. Å da er ikke behandling noe vits. For kroppen hans er i ubalanse.

Jeg syns det er kjempe fint å føle en trygghet om at kroppen min over tid vil få større trygghet fra innsiden når jeg kommer i balanse. Så om det er relatert til hans problemer også redder du livet hans. Plis be han sjekke. Det er bare en blodprøve. 

Jeg var ikke klar over d vitamin mangel og ocd da og fikk ikke tilskudd som kunne ha fikset problemet. Så det forverret seg og ble verre og verre over mange år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Men det du allerede har sagt du sa er ille nok. Og igjen er det forskjell på å gå rundt grøten og ta på noen med silkehansker versus å hoppe i grøten med begge beina iført boksehansker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var ikke klar over d vitamin mangel og ocd da og fikk ikke tilskudd som kunne ha fikset problemet. Så det forverret seg og ble verre og verre over mange år. 

Nei man utvikler ikke OCD pga mangel på D-vitamin,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men det du allerede har sagt du sa er ille nok. Og igjen er det forskjell på å gå rundt grøten og ta på noen med silkehansker versus å hoppe i grøten med begge beina iført boksehansker. 

Hvordan skulle jeg formulert meg? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei man utvikler ikke OCD pga mangel på D-vitamin,

OG man kurerer ikke OCD med d-vitamintilskudd.

Anonymkode: e61d4...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...