Gå til innhold

Er dette tvangshandlinger/ocd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg dater en fyr og reagerer på en del ting ved han, og tror han har tvangshandlinger eller ocd.

Han er ikke i jobb nå, så han er mye hos meg, men noe skurrer...

-Første gangen han brukte kjøkkenet mitt ommøblert han i bestikkskuffen, og likte nok at bestikket lå på en viss måte.

-Han vasker hendene med lanosåpe, og kjøper derfor med seg lanosåpe, og kan bruke opp en lano dispenser i løpet av en drøy uke.

Jeg har parfymefri såpe i dispenserne, men han rører ikke de.

-Han kjøper ny oppvaskbørste og gummihansker hver gang han er hos meg og bruker kun de, selv om min oppvaskbørste er ganske ny og ren (vasker den alltid i oppvaskmaskinen) og gummihansker bruker jeg sjeldent, så de er iallfall ikke skitne.

-Den siste uken har han brukt opp nesten 4 ruller med kjøkkenpapir.

Ingenting er veltet overende slik at han måtte tørke opp, så skjønner ikke hva han har brukt de til.

-Han legger tørkepapir under kasserollene i gryteskapet, og under tingene sine på badet.

Han kan altså ikke legge kremer eller krukker direkte på hyllen, men må legge et papir der først (det er ikke støvete og skittent)

Jeg synes dette er veldig rart, men synes også at det er ubehagelig, fordi jeg innbiller meg at han synes jeg er uhygienisk og grisete, noe jeg ikke er.

Jeg har veldig lyst til å spørre han om det med oppvaskbørsten, gummihanskene og ikke minst alle kjøkkenrullene, men har ikke lyst at han hverken skal bli sur eller fornærmet.

Hva tenker dere?

Anonymkode: f26d6...969

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstremt stor sannsynlighet for deg ja, jeg har ocd og tar aldri direkte på ting jeg anser skittent. Bruker mye papir og såpe. 

Det handler ikek om deg, jeg lover 😊 OCD er grusomt, det er ikke noen som kan bestå renhets testen for noen med ocd da vi ikke forholder oss normalt til bakterier, fare osv. 

Det er ikke sikkert han vet, men han burde uansett vite. Jeg tenker du kan spørre. Om han ikke er noen du kan være trygg med å prat med ting om, så er jo det dumt for dere også. Det er jo ikke noe koselig eller fint å være nær om det er masse unevnte ting som er vansklige. 

Anonymkode: e8b4d...c4c

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Tenker at det her gjelder å være varsom og nysgjerrig på en omsorgsfull måte. Spørre typ: "Det virker som at det er vanskelig for deg med renslighet og hygiene, har det vært sånn lenge? Er det noe jeg kan bidra med for å hjelpe deg? Det er ikke vanskelig for meg på noe vis, men jeg ser jo at dette er noe du bruker mye krefter på, og jeg vil gjerne hjelpe."

Tipper dette er noe han er klar over selv at ikke er normalt, og kanskje skammer seg veldig over. Kanskje har han også jobbet hardt med dette og er mye bedre enn han har vært. Eller det kan være mer nyoppstått, kanskje dating-situasjonen trigger det.. Vanskelig å vite. 

Fordømmelse og kjeft hjelper ingen i alle fall. Lykke til! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg dater en fyr og reagerer på en del ting ved han, og tror han har tvangshandlinger eller ocd.

-Første gangen han brukte kjøkkenet mitt ommøblert han i bestikkskuffen, og likte nok at bestikket lå på en viss måte.

-Han vasker hendene med lanosåpe, og kjøper derfor med seg lanosåpe, og kan bruke opp en lano dispenser i løpet av en drøy uke.

-Han kjøper ny oppvaskbørste og gummihansker hver gang han er hos meg og bruker kun de, selv om min oppvaskbørste er ganske ny og ren (vasker den alltid i oppvaskmaskinen) og gummihansker bruker jeg sjeldent, så de er iallfall ikke skitne.

Ingenting er veltet overende slik at han måtte tørke opp, så skjønner ikke hva han har brukt de til.

-Han legger tørkepapir under kasserollene i gryteskapet, og under tingene sine på badet.

Han kan altså ikke legge kremer eller krukker direkte på hyllen, men må legge et papir der først (det er ikke støvete og skittent)

Jeg synes dette er veldig rart, men synes også at det er ubehagelig, fordi jeg innbiller meg at han synes jeg er uhygienisk og grisete, noe jeg ikke er.

Jeg har veldig lyst til å spørre han om det med oppvaskbørsten, gummihanskene og ikke minst alle kjøkkenrullene, men har ikke lyst at han hverken skal bli sur eller fornærmet.

Hva tenker dere?

Bare å stille spørsmål om dette til han. Dette er jo veldig avvikende atferd! 

Er ikke lurt å tilrettelegge for at han heller ang dette tenker jeg. Han må jo gå i behandling for dette. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei dere trenger seriøst ikke å dulle det inn eller overdramatisere det. Han legger tingene sine på papir, han vet han sliter med bakterier. 
Har hatt ocd i over 10 år, jeg vet. 

Anonymkode: e8b4d...c4c

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil ihvertfall si at han er unormalt renslig (ikke noe galt med Lano-såpe, men mengden), og angst for bakterier. 

Det har da resultert i OCD for å ta hånd om denne angsten. 

Du bør ta det opp med han, for dette er slitsomt for dere begge. Det beste er om han kan ta kontakt med fastlegen og høre om det er noe hjelp å få.

Anonymkode: 0f2bc...198

• Nyttig 1
Skrevet
Ut på tur! skrev (1 minutt siden):

Tenker at det her gjelder å være varsom og nysgjerrig på en omsorgsfull måte. Spørre typ: "Det virker som at det er vanskelig for deg med renslighet og hygiene, har det vært sånn lenge? Er det noe jeg kan bidra med for å hjelpe deg? Det er ikke vanskelig for meg på noe vis, men jeg ser jo at dette er noe du bruker mye krefter på, og jeg vil gjerne hjelpe."

Tipper dette er noe han er klar over selv at ikke er normalt, og kanskje skammer seg veldig over. Kanskje har han også jobbet hardt med dette og er mye bedre enn han har vært. Eller det kan være mer nyoppstått, kanskje dating-situasjonen trigger det.. Vanskelig å vite. 

Fordømmelse og kjeft hjelper ingen i alle fall. Lykke til! 

Neida jeg har ikke kommentert noe i det hele tatt.

Har vært hjemme hos han et par ganger og da har jeg lagt merke til at det ikke er noe spesielt ryddig eller rent, men på badet så ligger flasker, kremer, ting og tang på håndklær.

Rart at han ikke har det strøkent hos seg selv, når han har slike krav hos meg?

Sist han var hos meg, var han i leiligheten min en hel dag mens jeg var på teambuilding med jobben, og da hadde han lagt oppvaskbørsten som jeg hadde kjøpt to dager før, i en plastpose i skapet.

Ts

Skrevet
Fighter83 skrev (6 minutter siden):

Bare å stille spørsmål om dette til han. Dette er jo veldig avvikende atferd! 

Er ikke lurt å tilrettelegge for at han heller ang dette tenker jeg. Han må jo gå i behandling for dette. 

I sted skulle jeg hente en ny tørkerull i boden, og så at alle rullene var borte igjen.

Det blir dyrt for meg å kjøpe tørkeruller hver uke🤔

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjemme er sikker mer et "safe space" så han har ikke det samme behovet der..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er slurvete når han skal vaske opp etter matlaging, og ofte må jeg gå over med klut for at det skal se rent ut.

Rart at han ikke synes det er skittent og ekkelt🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Neida jeg har ikke kommentert noe i det hele tatt.

Har vært hjemme hos han et par ganger og da har jeg lagt merke til at det ikke er noe spesielt ryddig eller rent, men på badet så ligger flasker, kremer, ting og tang på håndklær.

Sist han var hos meg, var han i leiligheten min en hel dag mens jeg var på teambuilding med jobben, og da hadde han lagt oppvaskbørsten som jeg hadde kjøpt to dager før, i en plastpose i skapet.

Ts

Det kan være han har blitt trygg på egne bakterier, alt han selv har tatt inn i leiligheten sin f.eks. OCD er sjeldent logisk. 

Snakk med han om det :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Han er slurvete når han skal vaske opp etter matlaging, og ofte må jeg gå over med klut for at det skal se rent ut.

OCD er jo i sin natur irrasjonelt. Jeg har det selv og er fullt klar over det.

De fleste forbinder kanskje OCD med renslighet og hygiene, men det er jo bare en betegnelse for tvangstanker og tvangshandlinger i et slikt omfang at det hemmer en i hverdagen. Noen må låse døren på badet sitt opp og igjen nøyaktig 48 ganger og på utgangsdøren 131 ganger før de kan gå ut og unngår derfor å gå ut, men har et helt normalt forhold til låsing av dører alle andre steder.

Noen må ha volumet på TV-en på 18, 21 eller 24, men driter i volumet på PC-en. Andre må bytte tannbørste hver dag pga. en teoretisk smitterisiko, men kan fint spise potetgull fra samme bolle som alle andre.

Det er irrasjonelt og det er ofte inkonsekvent.

De fleste av oss vet også godt at det er inkonsekvent. Noen vil sikkert forsøke å rettferdiggjøre det og hevde at det er fornuftig, men jeg er fullt klar over at det ikke gir noen mening.

Så mener jeg samtidig at det er nokså rasjonelt at jeg gir etter. Det er et mindre offer for meg å gå tilbake og begynne å telle antall brostein på nytt enn å tvinge meg gjennom det enorme ubehaget jeg får hvis jeg ikke gjør det. Og antagelig vil jeg ende med å gjøre det til slutt uansett. Så har jeg heldigvis blitt langt friskere med årene. 

Anonymkode: d7c5e...817

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan anbefale dokumentaren"Tvangstango"på Nrk.Den handler om en svensk dame med både tvangstanker og tvangshandlinger og etterhvert får hun en ny psykolog som er litt spesiell kan en si.Det blir mye pussige situasjoner og denne dama fikk jeg virkelig sansen for.

Anonymkode: 6aa4d...cac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva tenker dere?

Har man OCD så har man en tvangshandlinger, men man kan ha tvangshandlinger uten å ha OCD. Og det er meget godt mulig at han har OCD, men med tanke på at han utfører disse handlingene/ritualene uten å tematisere det er jeg temmelig sikker på at han ikke er diagnostisert. OCD er en av de psykiske lidelsene som er preget meg mest skam og studier har vist at det kan ta opptil 17 år i gjennomsnitt fra symptomene oppstår til personen selv oppsøker hjelp så om dette er en relasjon du har lyst til å satse på så ville jeg definitivt tatt det opp, men gjør det på en respektfull måte og ikke bare bus ut med noen ikke gjennomtenkte kommentarer. Og mitt svar er basert på at jeg selv lever med alvorlig OCD.

Anonymkode: 7c946...9d2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du skal ta det opp så burde du sette deg litt inn i hva det egentlig innebærer, for det virker som du har den misoppfatningen som veldig mange har og det er at OCD handler om fullstendig renhet/angst for alt som er urent/møkkete.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har selv ocd og begynte å le litt da jeg leste denne posten, for kjenner meg igjen. Det er hvertfall en god mulighet for at han kan ha det, men du får nok et endelig svar om du prater med han om det. Lykke til 🙂

Anonymkode: 9413d...42c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om du skal ta det opp så burde du sette deg litt inn i hva det egentlig innebærer, for det virker som du har den misoppfatningen som veldig mange har og det er at OCD handler om fullstendig renhet/angst for alt som er urent/møkkete.

Ja det er det jeg egentlig har trodd 

Ts

Skrevet

Ts her

Jeg prøvde å snakke med han og sa at jeg hadde registrert at han brukte mye såpe og voldsomt mye tørkepapir, og lurte på om han slet med tvangstanker/ocd.

Han tok det ille opp og spurte om jeg overvåket han, noe jeg sa jeg sa jeg ikke gjorde.

Det endte med at han gikk furten hjem.

Tror dette forholdet er slutten på begynnelsen.

Kanskje like greit😟

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

Jeg prøvde å snakke med han og sa at jeg hadde registrert at han brukte mye såpe og voldsomt mye tørkepapir, og lurte på om han slet med tvangstanker/ocd.

Han tok det ille opp og spurte om jeg overvåket han, noe jeg sa jeg sa jeg ikke gjorde.

Det endte med at han gikk furten hjem.

Tror dette forholdet er slutten på begynnelsen.

Kanskje like greit😟

Du burde ha lest deg litt opp og tatt til deg rådene om å trå varsomt. Som nevnt tidligere i tråden er OCD knyttet opp til veldig mye skam og da er det jo ikke rart at han reagerer når om du faktisk tok det opp med han på den måten du beskriver her.

• Liker 2
Skrevet

Folk med OCD er vanskelig å leve sammen med. Kanskje like greit om dere går hver til sitt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...