AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:45 #21 Skrevet mandag kl. 22:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du burde ha lest deg litt opp og tatt til deg rådene om å trå varsomt. Som nevnt tidligere i tråden er OCD knyttet opp til veldig mye skam og da er det jo ikke rart at han reagerer når om du faktisk tok det opp med han på den måten du beskriver her. Anonymkode: 7c946...9d2 Jeg har lest litt om tvangstanker, jeg har lest alle rådene jeg har fått her inne og snakket med en venn som har jobbet i psykiatrien i 25 år, og som har hatt mange pasienter med slike utfordringer. Min venn sa jeg ikke skulle pakke det inn og gå rundt grøten, men spørre daten om det var en grunn til at han følte at han måtte ha sin egen oppvaskbørste og gummihansker hver gang han var hos meg, og også spørre om hva hadde brukte så mange tørkeruller til. Han sa også at lage skulle spørre han om han syntes jeg hadde det skittent hjemme, for det er jo det jeg føler når daten min gjør dette. Ts Anonymkode: f26d6...969 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:46 #22 Skrevet mandag kl. 22:46 Gaia skrev (2 timer siden): Folk med OCD er vanskelig å leve sammen med. Kanskje like greit om dere går hver til sitt? Tror det hadde blitt slitsomt både for meg og han, så like greit ja Ts Anonymkode: f26d6...969 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:02 #23 Skrevet mandag kl. 23:02 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har lest litt om tvangstanker, jeg har lest alle rådene jeg har fått her inne og snakket med en venn som har jobbet i psykiatrien i 25 år, og som har hatt mange pasienter med slike utfordringer. Min venn sa jeg ikke skulle pakke det inn og gå rundt grøten, men spørre daten om det var en grunn til at han følte at han måtte ha sin egen oppvaskbørste og gummihansker hver gang han var hos meg, og også spørre om hva hadde brukte så mange tørkeruller til. Han sa også at lage skulle spørre han om han syntes jeg hadde det skittent hjemme, for det er jo det jeg føler når daten min gjør dette. Ts Anonymkode: f26d6...969 Da må jeg si at jeg synes synd på pasientene til denne psykologen. Det er forskjell på å ikke gå rundt grøten og det å hoppe i grøten med begge beina samtidig. Anonymkode: 7c946...9d2 1 2
Miss91 Skrevet mandag kl. 23:21 #24 Skrevet mandag kl. 23:21 Jeg har vært samboer i 11 år med en en som har ocd. Aldri igjen! De ritualene og begrensningene som følger med passer ikke for meg. Jeg hadde spurt direkte om ting, men ikke på en ufin måte. Jeg ville ganske sikkert takket for en fin tid, men sagt at dette ikke er noe fremtid for meg.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:22 #25 Skrevet mandag kl. 23:22 Gaia skrev (3 timer siden): Folk med OCD er vanskelig å leve sammen med. Kanskje like greit om dere går hver til sitt? Personer med OCD er de beste å leve sammen med. Det er de mest ryddige og renslige menneskene. Anonymkode: 7543a...5d5
AnonymBruker Skrevet i går, 06:13 #26 Skrevet i går, 06:13 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Personer med OCD er de beste å leve sammen med. Det er de mest ryddige og renslige menneskene. Anonymkode: 7543a...5d5 Det stemmer jo ikke i det hele tatt. Anonymkode: 3c293...269 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:25 #27 Skrevet i går, 06:25 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Personer med OCD er de beste å leve sammen med. Det er de mest ryddige og renslige menneskene. Anonymkode: 7543a...5d5 Ocd er ekstremt ødeleggende, både for den som lider av det og for de nærmeste pårørende. Anonymkode: e61d4...87c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #28 Skrevet i går, 09:04 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da må jeg si at jeg synes synd på pasientene til denne psykologen. Det er forskjell på å ikke gå rundt grøten og det å hoppe i grøten med begge beina samtidig. Anonymkode: 7c946...9d2 Min venn er ikke psykolog, men jobber på psykiatrisk Ts Anonymkode: f26d6...969
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #29 Skrevet i går, 09:04 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Personer med OCD er de beste å leve sammen med. Det er de mest ryddige og renslige menneskene. Anonymkode: 7543a...5d5 Det trodde jeg også, helt til jeg leste svarene jeg fikk. Min date har det ikke noe spesielt ryddig eller rent hjemme Ts Anonymkode: f26d6...969
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #30 Skrevet i går, 09:15 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ts her Jeg prøvde å snakke med han og sa at jeg hadde registrert at han brukte mye såpe og voldsomt mye tørkepapir, og lurte på om han slet med tvangstanker/ocd. Han tok det ille opp og spurte om jeg overvåket han, noe jeg sa jeg sa jeg ikke gjorde. Det endte med at han gikk furten hjem. Tror dette forholdet er slutten på begynnelsen. Kanskje like greit😟 Anonymkode: f26d6...969 Da hadde jeg ikke giddet. Jeg er en sånn person som strekker meg langt, er forståelsesfulle, nysgjerrig og tilpasser meg andres utfordringer, men kun dersom de innrømmer/skjønner utfordringene selv og også jobber aktivt med dem og vi kan ha dialog. F.eks har jeg en kjæreste med ADHD som kan oppføre seg litt dårlig i blant og som trenger mye forståelse, men han er fullt klar over det, legger seg flat og beklager etterpå. Han fyren din hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: afee6...095 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #31 Skrevet i går, 09:53 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da hadde jeg ikke giddet. Jeg er en sånn person som strekker meg langt, er forståelsesfulle, nysgjerrig og tilpasser meg andres utfordringer, men kun dersom de innrømmer/skjønner utfordringene selv og også jobber aktivt med dem og vi kan ha dialog. F.eks har jeg en kjæreste med ADHD som kan oppføre seg litt dårlig i blant og som trenger mye forståelse, men han er fullt klar over det, legger seg flat og beklager etterpå. Han fyren din hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: afee6...095 Ikke jeg heller Ts Anonymkode: f26d6...969
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #32 Skrevet i går, 09:57 Forbausende hvor ræva råd du fikk av vennen din med (påstått) erfaring med denne problematikken. Jeg ville helt klart heller ha spurt om det hele var en ren vane eller om det var viktig for ham av en annen årsak, fremfor å gå rett til «har du kanskje en psykisk lidelse?». Men slem var du jo ikke. Det å konfrontere ham ved å spørre om han synes du har det skittent hjemme, derimot? Det høres kanskje overdrevet ut, men jeg er oppriktig helt enig i at jeg føler med pasientene hennes hvis hun gjennomgående skjønner så lite av hvordan man møter syke folk. Det hun foreslo var jo praktisk talt å si «Hei, sykdommen din oppleves fornærmende for meg». Takk og lov at du holdt deg unna den, for det hadde antagelig ødelagt ham i mange andre situasjoner også. Hans behov for renhet, hvis det skyldes OCD, er jo utslaget av en psykisk sykdom han både skammer seg over og selv vet godt at er irrasjonell. Du kunne bodd så rent som helst, fyren strever med det her og prøver så godt han kan å stå i et ubehag og skam fordi han vil være med deg. Hvis man har en mann med ereksjonssvikt forstår de fleste, enten de synes det er vondt eller ei, at «bare vit at jeg tolker det som at du synes jeg er dritstygg» bare vil forsterke prestasjonsangsten. Så er dette åpenbart mye verre, siden det rokker ved noe enda mye mer grunnleggende. Det kan hende han etter hvert kommer tilbake, selv om jeg tipper formen dette skjedde i gjør det langt mindre sannsynlig. Så er det selvfølgelig helt fair om du uansett ikke gidder å bruke tid og krefter på en relasjon som virker såpass slitsom og tankespinn-skapende for deg også. Anonymkode: d7c5e...817 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #33 Skrevet i går, 10:10 Det der med om hans evinnelige såpe- og tørkepapirbruk skyldes at han synes du har det skittent hjemme er omtrent som å si til sin anorektiske datter at sykdommen hennes oppleves som kritikk av maten du lager. Utrolig at noen med 25 år i psykiatrien er så fullstendig på bærtur. Når den beste løsningen for alle parter tross alt er at han blir bedre, biter man i seg den delen enn så lenge fremfor å kaste en granat inn i fyrens skam og sykelighet. Anonymkode: d7c5e...817 4
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #34 Skrevet i går, 10:11 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Forbausende hvor ræva råd du fikk av vennen din med (påstått) erfaring med denne problematikken. Jeg ville helt klart heller ha spurt om det hele var en ren vane eller om det var viktig for ham av en annen årsak, fremfor å gå rett til «har du kanskje en psykisk lidelse?». Men slem var du jo ikke. Det å konfrontere ham ved å spørre om han synes du har det skittent hjemme, derimot? Det høres kanskje overdrevet ut, men jeg er oppriktig helt enig i at jeg føler med pasientene hennes hvis hun gjennomgående skjønner så lite av hvordan man møter syke folk. Det hun foreslo var jo praktisk talt å si «Hei, sykdommen din oppleves fornærmende for meg». Takk og lov at du holdt deg unna den, for det hadde antagelig ødelagt ham i mange andre situasjoner også. Hans behov for renhet, hvis det skyldes OCD, er jo utslaget av en psykisk sykdom han både skammer seg over og selv vet godt at er irrasjonell. Du kunne bodd så rent som helst, fyren strever med det her og prøver så godt han kan å stå i et ubehag og skam fordi han vil være med deg. Hvis man har en mann med ereksjonssvikt forstår de fleste, enten de synes det er vondt eller ei, at «bare vit at jeg tolker det som at du synes jeg er dritstygg» bare vil forsterke prestasjonsangsten. Så er dette åpenbart mye verre, siden det rokker ved noe enda mye mer grunnleggende. Det kan hende han etter hvert kommer tilbake, selv om jeg tipper formen dette skjedde i gjør det langt mindre sannsynlig. Så er det selvfølgelig helt fair om du uansett ikke gidder å bruke tid og krefter på en relasjon som virker såpass slitsom og tankespinn-skapende for deg også. Anonymkode: d7c5e...817 Hvis han ikke hadde blitt sur og gått hjem, kunne jeg vært åpen for en lang prat om hans problemer og hvordan vi skulle fått det til å fungere i et forhold, men når han bare stenger av gidder jeg ikke. Det betyr at han trenger behandling og selvinnsikt om sykdommen sin, og ikke er klar for et forhold. Synd for meg, men orker ikke mer problemer i livet mitt. Ts Anonymkode: f26d6...969 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #35 Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han ikke hadde blitt sur og gått hjem, kunne jeg vært åpen for en lang prat om hans problemer og hvordan vi skulle fått det til å fungere i et forhold, men når han bare stenger av gidder jeg ikke. Det betyr at han trenger behandling og selvinnsikt om sykdommen sin, og ikke er klar for et forhold. Synd for meg, men orker ikke mer problemer i livet mitt. Ts Anonymkode: f26d6...969 Det trenger da overhodet ikke bety at han mangler selvinnsikt? Mange kan være fullt klare over at de sliter med noe uten å snakke åpent om det første gang det nevnes, især ikke hvis måten det nevnes på ikke virker særlig hensynsfull. Det kan like gjerne bety at han skammer seg og opplever seg «tatt på fersken» i noe han har all verdens innsikt i og tenker på hele tiden. Så tror jeg nok vi er enige om at han neppe er klar for et forhold, såfremt partneren ikke er villig til å ta det i den form og det tempo han nok trenger hvis ting skal bedres. Og det er ingen form for kritikk av deg, det er helt fair. Du skal selvfølgelig ikke gå inn i noe du opplever som så slitsomt og frustrerende bare fordi det slitsomme og frustrerende til syvende og sist nok skyldes sykdom. Anonymkode: d7c5e...817 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #36 Skrevet i går, 10:28 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det trenger da overhodet ikke bety at han mangler selvinnsikt? Mange kan være fullt klare over at de sliter med noe uten å snakke åpent om det første gang det nevnes, især ikke hvis måten det nevnes på ikke virker særlig hensynsfull. Det kan like gjerne bety at han skammer seg og opplever seg «tatt på fersken» i noe han har all verdens innsikt i og tenker på hele tiden. Så tror jeg nok vi er enige om at han neppe er klar for et forhold, såfremt partneren ikke er villig til å ta det i den form og det tempo han nok trenger hvis ting skal bedres. Og det er ingen form for kritikk av deg, det er helt fair. Du skal selvfølgelig ikke gå inn i noe du opplever som så slitsomt og frustrerende bare fordi det slitsomme og frustrerende til syvende og sist nok skyldes sykdom. Anonymkode: d7c5e...817 Når jeg har datet han i flere uker er selvfølgelig han klar over at jeg legger merke til disse vanene han har. Hvorfor er det bare han som skal tas hensyn til? Hva med meg som begynte å utvikle følelser for han, og synes hele greia var veldig synd og prøvde å komme han i møte? Har vært sammen med en som hadde psykiske problemer og som drakk for å løse sine problemer, og som ikke var interessert i å gå i terapi for at ting skulle bli bedre, så han gjorde det slutt for å slippe å gjøre noe med problemet. Orker ikke å involvere meg med noen som sliter, og som ikke er interessert i å snakke om det eller gjøre noe med det for at det skal bli bedre Ts Anonymkode: f26d6...969 1
Gaia Skrevet 22 timer siden #37 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Personer med OCD er de beste å leve sammen med. Det er de mest ryddige og renslige menneskene. Anonymkode: 7543a...5d5 Ryddig og renslig er helt ok, men når OCD kommer inn i bildet, så blir det sykelig, og det blir veldig problematisk i et forhold. Been there, done that. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #38 Skrevet 22 timer siden Hallo, de dater. Selfølgelig kan hun konfrontere han med oppførselen hans? at han svarer med «du overvåker meg» når han har en slik avvikende adferd forteller alt om han. Nå hadde han muligheten å forklare hvis han ønsket å forsette relasjonen, men han gidder ikke ta tak i problemet. Der er mye lettere at alle andre rundt tar på han med silke hansker mener dere? skal hun bruke flere måneder, år på å trå varsomt men denne mannen ikke gidder å jobbe med utfordringene sine eller være ærlige? nei livet er for kort til det Anonymkode: 77084...b88 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #39 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hallo, de dater. Selfølgelig kan hun konfrontere han med oppførselen hans? at han svarer med «du overvåker meg» når han har en slik avvikende adferd forteller alt om han. Nå hadde han muligheten å forklare hvis han ønsket å forsette relasjonen, men han gidder ikke ta tak i problemet. Der er mye lettere at alle andre rundt tar på han med silke hansker mener dere? skal hun bruke flere måneder, år på å trå varsomt men denne mannen ikke gidder å jobbe med utfordringene sine eller være ærlige? nei livet er for kort til det Anonymkode: 77084...b88 Er enig Ts Anonymkode: f26d6...969
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #40 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min venn er ikke psykolog, men jobber på psykiatrisk Ts Anonymkode: f26d6...969 Jeg har lang fartstid innafor psykiatrien og det at noen jobber på psykiatrisk betyr ikke at de automatisk er de er de rette til å gi råd og veiledning. Og det fikk vi jo et tydelig eksempel på her i tråden. Anonymkode: 7c946...9d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå