Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan blir man ikke full av ti enheter? Jeg hadde blitt helt svingstang 

Anonymkode: d272f...149

Det er mindre enn en enhet i timen, blir ikke brisen av det.

Anonymkode: 80d85...cbc

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Er det virkelig normalt å drikke så mye?? 
Det er det iallfall ikke i min familie og vennekrets. Vi har feriert med både familie og vennefamilier, og aldri opplevd at noen drikker så mye. 

Anonymkode: 547c7...7c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du skal besøke dem og ha et gratis ferieopphold, må du akseptere deres livsførsel. Hvis du synes det er forkastelig - hold deg unna.

Ville absolutt ikke akseptert at voksne barn på besøk skulle begynne å hakke på meg for et eller annet. Det blir det samme omvendt, jeg kritiserer aldri mine voksne barn når jeg er hos dem selv om de gjør ting jeg ikke ville gjort. 

Anonymkode: 94747...b3b

Ts uttrykker bekymring for foreldrene sitt alkoholforbruk. Det er jo noe annet enn å ikke akseptere det. Det er vel vanlig at vi uttrykker bekymring og omsorg i nære relasjoner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.7.2026 den 22.30):

Ja, hver dag i sommerferien blant de i min vennekrets (fra Oslo, stort sett). Folk er forskjellige 🤷🏼‍♀️ Jeg ville ikke drukket så mye selv, da jeg er opptatt av helse, men synes det er en dømmende holdning i svarene til de som reagerer her. Er jo ingenting som tyder på problemer med alkohol. Det er kos for dem på ferie. De som koser seg med det, får kose seg med det. Deres kropp osv.

Anonymkode: 2bb19...477

Synes ikke folk svarer dømmende i det hele tatt!

Ut fra det ts beskriver så har de et skyhøyt forbruk, både pr dag og pr uke.
Grensen for problematisk/skadelig bruk av alkohol er 7 enheter i uka for kvinner og 14 enheter for menn. 
Dette drikker kvinnen og mannen hver dag over mange uker. Som vil si at kvinnens forbruk er 6-7 ganger mer enn definisjonen på skadelig bruk, mannens forbruk er 3-4 ganger høyere.

I tillegg viser de ikke tegn på synlig beruselse. Det tilsier at de har utviklet en høy toleranse for alkohol. Om de drikker «kun i helgene» hjemme så har ihvertfall jeg grunn til å tro at deres alkoholbruk også er over grenseverdiene de andre dagene i uka når man ser hvilket forbruk de har i ferien, 
uten at de nødvendigvis forteller det til noen eller at noen merker det.

Mange «fullblods alkoholikere» går under radaren fordi de klarer å skjule og til dels kontrollere den skadelige bruken på en slik måte at det ikke påvirker jobb, økonomi og andre forpliktelser. Det betyr på ingen måte at de ikke har en skadelig alkohol-avhengighet som burde vært behandlet.

Ikke alle «alkoholikere» er hjemløse og drikker med svirebrødrene i parken. 
Strengt tatt skulle de vært rapportert til kommunelegen slik at de ble innkalt til blodprøver hos fastlegen. Med et slikt forbruk er det høy sannsynlighet for at de kan ende med å kjøre bil i påvirket tilstand uten at de er klar over det selv, med det skadepotensiale det kan medføre for uskyldige parter.  De hadde også hatt nytte av en samtale med helsepersonell angående dette høye forbruket, og burde også fått tilbud om blodprøver og behandling. 

Om jeg hadde fått troverdig informasjon om at noen har et slikt forbruk som skissert, så ville jeg kontaktet kommuneoverlegen i deres hjemkommune og lagt inn en bekymringsmelding. 

Anonymkode: dd0fc...432

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...