AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Mine foreldre på 60 har lang ferie i sommer og tilbringer flere uker i Syden og koser seg veldig. Det er dem selvfølgelig vel unt, men.. Jeg og min samboer var hos dem i en knapp uke og vi er begge litt bekymret for alkoholbruken. De drikker hver dag på ferie, og ofte ganske mange enheter (8-10) hver dag. Ingen av dem er merkbart beruset, og de gjør i og for seg ingenting galt, men jeg er likevel litt bekymret - de holder jo på sånn i 4-5 uker i strekk.. Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mine foreldre på 60 har lang ferie i sommer og tilbringer flere uker i Syden og koser seg veldig. Det er dem selvfølgelig vel unt, men.. Jeg og min samboer var hos dem i en knapp uke og vi er begge litt bekymret for alkoholbruken. De drikker hver dag på ferie, og ofte ganske mange enheter (8-10) hver dag. Ingen av dem er merkbart beruset, og de gjør i og for seg ingenting galt, men jeg er likevel litt bekymret - de holder jo på sånn i 4-5 uker i strekk.. Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50 Mine foreldre er også slik. Var på ferie med familie, barnebarn og hele slekten en uke. De drakk mye hver dag, begynte typisk ved lunsj. Men merket aldri at de ble beruset, Tok det faktisk opp med min tante, men hun mente det var normalt. Men ser på snap at det er mye utepils og «et glass i solen». Vet ikke om dette er normalt for den generasjonen? Anonymkode: 238d7...001
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Helt unødvendig å bekymre seg for voksne folk som drikker seg IKKE fulle. Hva mener du din bekymring skal gjøre? Anonymkode: 76dee...e02 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt unødvendig å bekymre seg for voksne folk som drikker seg IKKE fulle. Hva mener du din bekymring skal gjøre? Anonymkode: 76dee...e02 Man kan godt bekymre seg for helsen deres likevel. 70 enheter i uken er ikke akkurat lite. Anonymkode: 238d7...001 4
Brunello Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre på 60 har lang ferie i sommer og tilbringer flere uker i Syden og koser seg veldig. Det er dem selvfølgelig vel unt, men.. Jeg og min samboer var hos dem i en knapp uke og vi er begge litt bekymret for alkoholbruken. De drikker hver dag på ferie, og ofte ganske mange enheter (8-10) hver dag. Ingen av dem er merkbart beruset, og de gjør i og for seg ingenting galt, men jeg er likevel litt bekymret - de holder jo på sånn i 4-5 uker i strekk.. Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50 Hva mener du med 10 enheter om dagen? En halv flaske vin til lunsj hver og det samme til middag samt et par halvlitere øl? Endret 9 timer siden av Brunello
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (7 minutter siden): Hva mener du med 10 enheter om dagen? En halv flaske vin til lunsj hver og det samme til middag samt et par halvlitere øl? Var ts som skrev at de typisk drakk 8-10 enheter per dag. Det er mye!! Anonymkode: 238d7...001 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50 Ikke noe å være bekymret for. Anonymkode: f6ff7...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Jeg er 40, og veldig mange av mine venninner på 35-40 drikker nok også dette i ferien. Jeg synes det er mye, men ville aldri sagt noe. Man har selv ansvar for egen helse, og dessverre er alkohol helt ekstremt normalisert, i noen miljøer mer enn andre. Hva tenker du dere skulle gjort..? Med det sagt drikker også min far veldig mye på ferie og når vi omgås, typ bare heller og heller fra kartongvin ila dagen. Men så lenge de ikke fremstår fulle eller drikker før kjøring, noe viktig, er med barn osv. tenker jeg; De får kose seg! Anonymkode: 2bb19...477 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Brunello skrev (11 minutter siden): Hva mener du med 10 enheter om dagen? En halv flaske vin til lunsj hver og det samme til middag samt et par halvlitere øl? 1 flaske vin og noen halvlitere hver dag er ganske mye. Anonymkode: 36a1c...944 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1 flaske vin og noen halvlitere hver dag er ganske mye. Anonymkode: 36a1c...944 Men også helt normalt på en ferie i syden. Anonymkode: 2bb19...477 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men også helt normalt på en ferie i syden. Anonymkode: 2bb19...477 Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a Ja, hver dag i sommerferien blant de i min vennekrets (fra Oslo, stort sett). Folk er forskjellige 🤷🏼♀️ Jeg ville ikke drukket så mye selv, da jeg er opptatt av helse, men synes det er en dømmende holdning i svarene til de som reagerer her. Er jo ingenting som tyder på problemer med alkohol. Det er kos for dem på ferie. De som koser seg med det, får kose seg med det. Deres kropp osv. Anonymkode: 2bb19...477
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a Jeg og min omgangskrets drikker minst 10 enheter hver dag på ferietur. Ikke er vi russere eller østfoldinger heller. Anonymkode: f6ff7...fcf
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Nei dette blir å lete etter ting å blande seg opp i og lage problemer av. Anonymkode: 9d50b...b66 2
Memorangen Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre på 60 har lang ferie i sommer og tilbringer flere uker i Syden og koser seg veldig. Det er dem selvfølgelig vel unt, men.. Jeg og min samboer var hos dem i en knapp uke og vi er begge litt bekymret for alkoholbruken. De drikker hver dag på ferie, og ofte ganske mange enheter (8-10) hver dag. Ingen av dem er merkbart beruset, og de gjør i og for seg ingenting galt, men jeg er likevel litt bekymret - de holder jo på sånn i 4-5 uker i strekk.. Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50 Dette er mye. Syns alkohol er blitt veldig normalisert overalt. Jeg reagerte også litt på ferie med familie, på hvor mye som drikkes.
Knocks Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre på 60 har lang ferie i sommer og tilbringer flere uker i Syden og koser seg veldig. Det er dem selvfølgelig vel unt, men.. Jeg og min samboer var hos dem i en knapp uke og vi er begge litt bekymret for alkoholbruken. De drikker hver dag på ferie, og ofte ganske mange enheter (8-10) hver dag. Ingen av dem er merkbart beruset, og de gjør i og for seg ingenting galt, men jeg er likevel litt bekymret - de holder jo på sånn i 4-5 uker i strekk.. Hjemme drikker de kun alkohol i helgene. Er dette noe å være bekymret for eller overreagerer jeg? Anonymkode: 81dcc...a50 Tenker at en slik hverdag i ferien fort kan utvikle seg til et ubevisst alkoholproblem i hverdagen også. 1
Brunello Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a Ikke unormalt. Man blir ikke full av det. Men enig i at det er litt mye fem uker i strekk. I to uker er det helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #18 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a Det er da helt normalt selv om det ikke er normalt i din krets. Det er snakk om voksne uten barn Anonymkode: ae5ab...f77
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver dag?? Det er ikke normalt verken i min familie eller i min omgangskrets. De har jeg sett i syden og på ferie som drikker så mye er russere og typiske østfoldninger Anonymkode: d2e38...54a Hvor i all verden kommer dine fordommer fra? Typiske østfoldinger? SSBs rusundersøkelse viser, og merk at Østfold ikke er nevnt engang. Nå kunne jeg sagt mye fordomsfullt om deg fordi jeg mistenker hvor du kommer fra, men det lar jeg være for å slippe å kaste stein i glasshus. God lesning! Oslo har den høyeste andelen som drikker ukentlig. Innbyggere i Oslo rapporterer også gjennomgående et høyere gjennomsnittlig alkoholkonsum enn resten av landet, særlig vinforbruk. Vestland, Akershus og Rogaland ligger også relativt høyt. Anonymkode: 14701...cb0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå