AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:14 #41 Skrevet søndag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Border control i USA kan ikke sammenlignes med andre land Anonymkode: e79c9...791 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har det blitt så ille ? synes Australia var voldsomt , men har aldri hatt problem i usa . Heller ikke og fly til Orlando fra jfk. Hadde tenkt meg tilbake neste sommer , men vurderer å drøye . Anonymkode: 386e8...fa5 Jeg synes ikke det var ille nei. Tvertimot veldig enkelt og greit å komme inn i USA. Jeg var i USA sammen med sønnen min i fjor tidlig på sommeren, og det var slett ikke noen problemer eller langtekkelige passkontroller etc. Hvor lenge sto vi i kø for å vente på tur, bli pass-gransket, røntget og sluppet gjennom tro... kan det ha vært et kvarter? Maks tjue minutter. Det gikk på skinner. Ventet bare noen minutter på tur til passkontrolløren, han stilte oss noen spørsmål (om vi skulle treffe noen og hvem etc) og så var det greit, vi måtte scanne ryggsekkene våre og så stå i en sånn røntgen-port (for å se etter skjult narkotika) og så var vi gjennom. Alt i alt tror jeg det tok et kvarter. Dette var i en stor by i USA, Chicago. Ingen som forlangte å få passordene våre til sosiale medier eller annet skummelt som det skrives om i nyhetene og media 😄 Anonymkode: 067a3...16b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:10 #42 Skrevet søndag kl. 20:10 Sinsiew skrev (1 time siden): Har flydd til USA 7 ganger. Aldri vært noe problem med passkontroll. Enkle spm om hvor vi skal bo og om det er ferie. Se på pass, fingeravtrykk. Akkurat som i de fleste andre land. Jeg har besøkt USA 12 ganger og aldri hatt problemer i passkontrollen. Men køene til passkontrollen har blitt mye lengre de siste årene. Jeg ventet som nevnt fire timer i passkontrollkø i Miami sist jeg besøkte, med jobb. Det var varmt, trangt, og veldig ukomfortabelt. Jeg turte ikke drikke vann, så jeg ikke måtte på do. Da mistet man plassen sin i køen og måtte stille seg bakerst. Anonymkode: b7282...93d
Sinsiew Skrevet søndag kl. 21:07 #43 Skrevet søndag kl. 21:07 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har besøkt USA 12 ganger og aldri hatt problemer i passkontrollen. Men køene til passkontrollen har blitt mye lengre de siste årene. Jeg ventet som nevnt fire timer i passkontrollkø i Miami sist jeg besøkte, med jobb. Det var varmt, trangt, og veldig ukomfortabelt. Jeg turte ikke drikke vann, så jeg ikke måtte på do. Da mistet man plassen sin i køen og måtte stille seg bakerst. Anonymkode: b7282...93d Det kan godt hende køene er blitt lengre. Jeg har heldigvis ikke opplevd det enda 😅 Flyr vanligvis til Dulles.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:56 #44 Skrevet mandag kl. 07:56 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes ikke det var ille nei. Tvertimot veldig enkelt og greit å komme inn i USA. Jeg var i USA sammen med sønnen min i fjor tidlig på sommeren, og det var slett ikke noen problemer eller langtekkelige passkontroller etc. Hvor lenge sto vi i kø for å vente på tur, bli pass-gransket, røntget og sluppet gjennom tro... kan det ha vært et kvarter? Maks tjue minutter. Det gikk på skinner. Ventet bare noen minutter på tur til passkontrolløren, han stilte oss noen spørsmål (om vi skulle treffe noen og hvem etc) og så var det greit, vi måtte scanne ryggsekkene våre og så stå i en sånn røntgen-port (for å se etter skjult narkotika) og så var vi gjennom. Alt i alt tror jeg det tok et kvarter. Dette var i en stor by i USA, Chicago. Ingen som forlangte å få passordene våre til sosiale medier eller annet skummelt som det skrives om i nyhetene og media 😄 Anonymkode: 067a3...16b Så da betyr det at andre ikke opplever det? Anonymkode: e79c9...791 1
Bombibit Skrevet mandag kl. 08:04 #45 Skrevet mandag kl. 08:04 AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 19.01): Dublin i Irland har pre-clearance til USA Anonymkode: d2faf...4ff Anbefales på det sterkeste.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:10 #46 Skrevet mandag kl. 08:10 Ikke bytt fly i USA, sist jeg skulle bytte i NY var 3,5 timer for liten transfertid, grunnet kø i sikkerhetskontrollen og immigrasjon Gullkort med Star Alliance hjalp ikke. De ble sure da jeg påpekte at jeg skulle rekke fly. Sjekk ev om de har hurtigsluser, men det er en risiko. Du mister nesten aldri bagasjen. Ca 10 ganger jeg ikke har fått den, shoppet da for ca 5000kr på forsikringen og kun 1 gang(!) har jeg opplevd at den forsvant på veien hjem. Da ble det godt over 30.000kr i erstatning. Har vært lite i Orlando, foretrekker Miami som kun er 3 timer kjøretur unna, og leiebil BØR du ha for å komme deg rundt. Billig å leie. Direktefly til Miami fra både OSL og CPH, om du ikke har gullkort, vurder SAS pluss. Kan også anbefale business med SAS om du har litt bonuspoeng. Beste natten jeg har hatt over Atlanteren.. Å kjøpe for penger er ekstremt dyrt.. Om du ikke tåler noe risiko - vurder om du vil reise, reise skal være kos, ikke stress. Husk - det ENESTE du må ha med er Pass - penger - flybilletter (som ofte betyr mobil). Og MEDISINER om du trenger det - ta de ALLTID med i håndbagasjen. og SMIL - vær hyggelig med alt fra innsjekkingspersonale til kabinpersonale så får du en langt hyggeligere tur! Anonymkode: 4fc0e...a40 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:47 #47 Skrevet mandag kl. 09:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bytt fly i USA, sist jeg skulle bytte i NY var 3,5 timer for liten transfertid, grunnet kø i sikkerhetskontrollen og immigrasjon Gullkort med Star Alliance hjalp ikke. De ble sure da jeg påpekte at jeg skulle rekke fly. Sjekk ev om de har hurtigsluser, men det er en risiko. Du mister nesten aldri bagasjen. Ca 10 ganger jeg ikke har fått den, shoppet da for ca 5000kr på forsikringen og kun 1 gang(!) har jeg opplevd at den forsvant på veien hjem. Da ble det godt over 30.000kr i erstatning. Har vært lite i Orlando, foretrekker Miami som kun er 3 timer kjøretur unna, og leiebil BØR du ha for å komme deg rundt. Billig å leie. Direktefly til Miami fra både OSL og CPH, om du ikke har gullkort, vurder SAS pluss. Kan også anbefale business med SAS om du har litt bonuspoeng. Beste natten jeg har hatt over Atlanteren.. Å kjøpe for penger er ekstremt dyrt.. Om du ikke tåler noe risiko - vurder om du vil reise, reise skal være kos, ikke stress. Husk - det ENESTE du må ha med er Pass - penger - flybilletter (som ofte betyr mobil). Og MEDISINER om du trenger det - ta de ALLTID med i håndbagasjen. og SMIL - vær hyggelig med alt fra innsjekkingspersonale til kabinpersonale så får du en langt hyggeligere tur! Anonymkode: 4fc0e...a40 Hvorfor anbefaler du leiebil når du ikke vet hva ts skal engang? ikke meg som er ts, men sånn du beskriver at det har blitt i NY er jo reisen stress, så hvordan la være å stresse. Mister nesten aldri bagasjen, men du har mistet den 10 ganger? Synes det er kjipt selvom man får shoppe på forsikringen, stå på macys i british airways T-skjorte og panikkshoppe er ikke drømmeferien 😆 Anonymkode: 386e8...fa5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:16 #48 Skrevet mandag kl. 12:16 Sinsiew skrev (17 timer siden): Nei, det er ikke blitt så ille. Det er helt som normalt, verken mer eller mindre. Folk bare elsker å hate USA. Poenget er ikke at passkontrollen i USA evt er verre enn andre land, det synes jeg ikke personlig den er, i alle fall. Poenget er at køa kan være hinsides lang hvis du er uheldig, slik at du ikke rekker flyet videre. Du må også hente ut bagasjen og sjekke den inn på nytt. Derfor bør man fly direkte til flyplassen i USA du skal til fra Europa, og heller ta en ekstra mellomlanding i Europa. Anonymkode: 8649e...504
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:35 #49 Skrevet mandag kl. 12:35 pludrespludre skrev (På 22.7.2026 den 20.15): Går vel ikke noe direktefly til Orlando?😨 For noen fæle opplevelser du har hatt😂 mitt verste mareritt.. Å få innsjekket bagasje noe forsinket og/eller kansellert fly så man blir litt forsinket er en iboende risiko ved å fly. Det er begge deler minimalt til ulempe. Pakk skift for 1-2 dager for alle i reisefølget i håndbagasjen og legg inn litt slack om dere skal noe som er viktig (bryllup, avreise videre med absolutt frist etc). Det skjer «et eller annet» nesten hver gang man reiser, tross alt. Fra bagasje til kanselleringer via streik og forsinkelser. Dette er normale hendelser. Straks du har opplevd dem oppdager du hvor lite til bry de egentlig er. Anonymkode: 715a6...d77 1
Amys Skrevet mandag kl. 12:43 #50 Skrevet mandag kl. 12:43 Legg sporingsbrikker (galaxy tag eller airtag, avhengig av hva slags telefon du har) i innsjekket bagasje, så har du kontroll på hvor den befinner seg når du lander. Men jeg har aldri opplevd å miste bagasjen så mest sannsynlig går det fint (ta med et klesskift i håndbagasjen tilfelle den blir forsinket). Og bestill hele reisen på en gang, og ikke en flyreise fra den ene nettsiden og neste flyreise et annet sted, så booker de deg om hvis det blir forsinkelser og liknende.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:12 #51 Skrevet mandag kl. 16:12 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Flyene går ikke nødvendig fra samme terminal. Det er veldig vanlig å måtte bytte terminal når man bytter fly. To timer for å bytte fly i USA vil nesten alltid være for lite. Anonymkode: b7282...93d Om du flyr med Delta eller american spiller ingen rolle. De flyr fra samme terminal. 2 timer er mer en nok. Anonymkode: 68150...0c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:16 #52 Skrevet mandag kl. 16:16 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Border control i USA kan ikke sammenlignes med andre land Anonymkode: e79c9...791 Har opplevd langt strengere kontroll og mer problemer med innreise i Norge, Hella og Frankrike en hva jeg noen gang har gjort inn i USA. USA er utelukkende «hvor skal du? Hvor flyr du hjem fra?» og «Enjoy your stay». Anonymkode: 68150...0c7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:17 #53 Skrevet mandag kl. 16:17 Sinsiew skrev (21 timer siden): Det er helt som normalt, verken mer eller mindre. Folk bare elsker å hate USA. Det morsomste er at alt tullet stort sett kommer folk som aldri haR vært der en gang 😅 Anonymkode: 68150...0c7 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:33 #54 Skrevet mandag kl. 16:33 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har opplevd langt strengere kontroll og mer problemer med innreise i Norge, Hella og Frankrike en hva jeg noen gang har gjort inn i USA. USA er utelukkende «hvor skal du? Hvor flyr du hjem fra?» og «Enjoy your stay». Anonymkode: 68150...0c7 Det var sånn for deg, ja, men mange opplever noe helt annet Anonymkode: e79c9...791 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:40 #55 Skrevet mandag kl. 16:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var sånn for deg, ja, Anonymkode: e79c9...791 Alle 12 gangene Anonymkode: 68150...0c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:44 #56 Skrevet mandag kl. 16:44 Aldri reis med innsjekket bagasje! Her kjører vi kun håndbagasje, pakker man smart får man med utrolig mye. 2 voksne og 2 barn får plass til nok da. Anonymkode: 16549...3bb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:18 #57 Skrevet mandag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du flyr med Delta eller american spiller ingen rolle. De flyr fra samme terminal. 2 timer er mer en nok. Anonymkode: 68150...0c7 Hvis du har en mellomlanding, kan det fint skje at du flyr med ett flyselskap første leg og et annet flyselskap andre leg. Da må du noen ganger bytte terminal. Samme på f.eks. Heathrow, det skjer ofte at man må bytte mellom terminalene 1-5. Hvordan kan du insistere på at to timer er mer enn nok når flere i tråden har konkrete erfaringer om at f.eks. 2,5 time ikke var nok? Jeg stod fire timer i sikkerhetskontrollkø sist jeg var i Miami. To timer ville ikke vært nok, nei. TS, man sier at KI gir mange rare svar, men det samme gjelder folk her inne. Du aner ikke om de noensinne har vært i USA engang. Anonymkode: b7282...93d 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:12 #58 Skrevet mandag kl. 20:12 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvis du har en mellomlanding, kan det fint skje at du flyr med ett flyselskap første leg og et annet flyselskap andre leg. Da må du noen ganger bytte terminal. Du aner ikke om de noensinne har vært i USA engang. Anonymkode: b7282...93d Ja. Selvfølgelig flyr man ofte med ulike selskap og må til en annen terminal. Men om du flyr fra Amsterdam til Ohare, så går flyene fra samme terminal i Amsterdam, selv om du må bytte terminal når du ankommer Amsterdam. Har du egentlig flytt interkontinentalt noen gang? Jeg har ikke bare vært mange ganger i USA, jeg har bodd der i flere år. Anonymkode: 68150...0c7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:33 #59 Skrevet tirsdag kl. 16:33 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja. Selvfølgelig flyr man ofte med ulike selskap og må til en annen terminal. Men om du flyr fra Amsterdam til Ohare, så går flyene fra samme terminal i Amsterdam, selv om du må bytte terminal når du ankommer Amsterdam. Har du egentlig flytt interkontinentalt noen gang? Jeg har ikke bare vært mange ganger i USA, jeg har bodd der i flere år. Anonymkode: 68150...0c7 Det var du som skrev at enten man flyr med Delta eller American så spiller det ingen rolle, de flyr fra samme terminal. Det stemmer jo ikke. Jeg har blant annet flydd fra Heathrow og JFK og det er fem terminaler begge steder, og man må sjekke nøye hvilken terminal man lander på og hvilken terminal man skal fly videre fra. Anonymkode: b7282...93d 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:32 #60 Skrevet tirsdag kl. 17:32 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det var du som skrev at enten man flyr med Delta eller American så spiller det ingen rolle, de flyr fra samme terminal. Det stemmer jo ikke. Jeg har blant annet flydd fra Heathrow og JFK og det er fem terminaler begge steder, og man må sjekke nøye hvilken terminal man lander på og hvilken terminal man skal fly videre fra. Anonymkode: b7282...93d Om du flyr Delta eller American fra Heathrow spiller ingen rolle. Begge flyr fra terminal 3. Selvfølgelig lander du jo ikke nødvendigvis på terminal 3 på Heathrow når du kommer fra Norge. Flyr du SAS så lander du på Terminal 2. Anonymkode: 68150...0c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå