AnonymBruker Skrevet 31. juli #21 Skrevet 31. juli Hvis ditt verste mareritt er å miste bagasjen, så er vel ikke totalen så ille… 🤣 Jeg har alltid med meg 1-2 skift til alle i familien, pluss det nødvendigste av ladere, adapter, medisiner etc. Så man ikke umiddelbart må ut og handle etter en lang og slitsom reise. Dette går nok bra. Det viktigste når man reiser til USA er å forsøke å fly direkte til flyplassen man skal til fra Europa. Det er mye bedre å bytte fly i Europa enn i USA. I USA må du gjennom passkontroll, toll etc etc, og det kan ta lang tid og er uforutsigbart. Dvs at du må ha veldig lang tid til flybytte (glem to timer!). Anonymkode: 8649e...504
AnonymBruker Skrevet 31. juli #22 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2026 den 4.36): Det gjør kanskje ikke det? 😅 var bare under VM man kunne fly direkte , dog til miami. av de forslagene jeg fikk når jeg googlet hadde jeg tatt sas til jfk og connecting derfra, med argumentet at det sikkert går fly ganske ofte så det blir mindre krise enn om en selv eller bagasjen står igjen i Europa et sted. 😅 ta med så mye håndbagasje du kan uansett, det med flybytte er litt håpløst, for du vil jo ikke ha masse ventetid på flyplasser sikkert. Går jo ikke an og helgardere seg uansett . Anonymkode: 386e8...fa5 Ikke bytt på JFK, bytt i Europa! Det går direktefly til Orlando fra Europa, bare ikke fra Norge. Anonymkode: 8649e...504
AnonymBruker Skrevet 31. juli #23 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2026 den 3.48): Av hub-ene i Europa foretrekker jeg København, Amsterdam og Heathrow (helt uten å måtte bytte terminal). Frankfurt opplever jeg som stor og dårlig skiltet, og man trenger som regel lengre tid. Jeg ville også anbefalt mellomlanding i Europa, ikke i USA. Jeg ventet fire timer i immigrasjonskø i Miami en gang. Anonymkode: b7282...93d Enig i at Frankfurt er stor, dårlig skiltet, og ting tar tid. Jeg gikk i ganske høyt tempo i en hel time mellom gatene sist, og da snakker vi aktiv gåtid, og jeg tok alle «banene» jeg kunne. Dette er også den eneste flyplassen hvor jeg har gått meg vill/gått feil, og jeg har reist mye. Jeg ville helst hatt tre timer på flybytte i Frankfurt hvis jeg skulle ut av Europa. Det er både passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Anonymkode: 8649e...504 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #24 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig i at Frankfurt er stor, dårlig skiltet, og ting tar tid. Jeg gikk i ganske høyt tempo i en hel time mellom gatene sist, og da snakker vi aktiv gåtid, og jeg tok alle «banene» jeg kunne. Dette er også den eneste flyplassen hvor jeg har gått meg vill/gått feil, og jeg har reist mye. Jeg ville helst hatt tre timer på flybytte i Frankfurt hvis jeg skulle ut av Europa. Det er både passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Anonymkode: 8649e...504 Er så enig! Vi skulle bare bytte internt i Europa, til og med, men vi skulle ut av Schengen, og vi brukte også nesten en time pga. avstanden mellom gatene og passkontroll. Vi måtte løpe og bære ett av barna våre (som er seks år og vanligvis ikke bæres) for å rekke det. Anonymkode: b7282...93d
AnonymBruker Skrevet 1. august #25 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 8.45): Enig i at Frankfurt er stor, dårlig skiltet, og ting tar tid. Jeg gikk i ganske høyt tempo i en hel time mellom gatene sist, og da snakker vi aktiv gåtid, og jeg tok alle «banene» jeg kunne. Dette er også den eneste flyplassen hvor jeg har gått meg vill/gått feil, og jeg har reist mye. Jeg ville helst hatt tre timer på flybytte i Frankfurt hvis jeg skulle ut av Europa. Det er både passkontroll og ny sikkerhetskontroll. Anonymkode: 8649e...504 Ja, det er en fæl flyplass. Den burde egentlig vært flere flyplasser. Anonymkode: 2e73c...0e4
mamanodrama Skrevet 1. august #26 Skrevet 1. august Fly Icelandair eller Finnair. Har også flydd over med SAS en gang. Det var helt ok, men Icelandair er favoritten. Som flere andre sier, må du bytte fly, gjør det i Europa, men styr laaaangt unna Frankfurt! Schiphol og København er effektive og gode transittplasser.
AnonymBruker Skrevet 2. august #27 Skrevet 2. august Beuk google flights for å sjekke aktuelle flytider og mellomlandinger. Da får du opp ruter med flyselskaper som samarbeider. Har flydd med både skyteam og oneworld-selskaper. Har flydd to ganger til Florida med mellomlanding: første via London og andre via Paris på vei bort. Hjem igjen var den første turen via London, og den andre turen via både London og Amsterdam. Var ingen problemer med bagasjen. Jeg pakker også alltid et ekstra sett med klær i håndbagasjen for slike turer, tilfelle bagasjen blir forsinket eller fly blir forsinket. Vi hadde ellers mellomlanding på minimum 2,5t hvert sted, slik at vi hadde en buffer av tid for å forflytte oss mellom terminaler. Som andre sier: ta mellomlandingen i Europa - ikke i USA. Det vil fort ta flere timer bare i passkontroll. Anonymkode: 7d460...f9b
AnonymBruker Skrevet 2. august #28 Skrevet 2. august pludrespludre skrev (På 22.7.2026 den 20.02): Neste sommer skal vi fly til Orlando. Jeg har litt behov for å være ute i god tid kan du si… Dere med flyerfaring over sjøen - noen gode tips til flyreisen? Jeg er f.eks litt redd for å velge ulike selskaper over flybyttene, da jeg ser for meg det er større sjans for å miste bagasjen. Mitt absolutt verste mareritt. Hva med tidsmessig rundt flybytte, til tross for samme selskap? Kun flydd til USA en gang før for mange år siden, det var direkte. Vet ikke helt hva konkret jeg kan tipse om. Har vært i USA 12 ganger og flydd direkte kun 1 gang. Ville ikke lagt noe vekt på bytte av selskap for de ulike transfers. Det har neppe noe som helst betydning. Bagasje overføres uavhengig av om du flyr med samme selskap eller ikke videre. Flyene går også fra samme terminal. Har i løpet av mine 12 reiser aldri opplevd noe stress pga ulike selskaper. Aldri noe tull Med bagasjen. Jeg liker å legge inn litt god tid til flybytter på de store flyplassene (Chicago, Denver, Detroit, Nashville, Orlando etc). Jeg Ønsker helst 2 timer ved flybytte når/om du bytter i USA. Om du har flybytte i Amsterdam, Frankfurt etc har lite betydning. Anonymkode: 68150...0c7
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:59 #29 Skrevet søndag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke helt hva konkret jeg kan tipse om. Har vært i USA 12 ganger og flydd direkte kun 1 gang. Ville ikke lagt noe vekt på bytte av selskap for de ulike transfers. Det har neppe noe som helst betydning. Bagasje overføres uavhengig av om du flyr med samme selskap eller ikke videre. Flyene går også fra samme terminal. Har i løpet av mine 12 reiser aldri opplevd noe stress pga ulike selskaper. Aldri noe tull Med bagasjen. Jeg liker å legge inn litt god tid til flybytter på de store flyplassene (Chicago, Denver, Detroit, Nashville, Orlando etc). Jeg Ønsker helst 2 timer ved flybytte når/om du bytter i USA. Om du har flybytte i Amsterdam, Frankfurt etc har lite betydning. Anonymkode: 68150...0c7 TS, her var det mye rart: Dersom du arrangerer to separate flyvninger selv, med to ulike flyselskap, er det 100 % på eget ansvar. Mister du neste fly, må du betale for ny billett helt selv. Bagasje sendes ikke videre dersom du velger dette. Du har nemlig i praksis kjøpt to enveisbilletter, f.eks. en Oslo-København og én København-Miami. Flyselskapene vet ikke engang at du har en annen billett samme dag. Flyene går ikke nødvendig fra samme terminal. Det er veldig vanlig å måtte bytte terminal når man bytter fly. To timer for å bytte fly i USA vil nesten alltid være for lite. Anonymkode: b7282...93d 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:30 #30 Skrevet søndag kl. 18:30 Kos deg i fascistlandet Anonymkode: 81851...c89
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:35 #31 Skrevet søndag kl. 18:35 AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 19.11): Og alle er HELT sikre på at de får komme inn? Folk tenker ikke engang at de kan bli stoppet og sendt hjem 🤣 Anonymkode: e79c9...791 Det kan man si om alle land. Sjangsen er så liten, at det er ikke vits å tenke over. Anonymkode: e87c6...90e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:36 #32 Skrevet søndag kl. 18:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kos deg i fascistlandet Anonymkode: 81851...c89 Det kommer hun helt sikkert til å gjøre. Ikke alle bryr seg det grann om hvem som styrer landet. Er der jo bare på ferie. Anonymkode: e87c6...90e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:44 #33 Skrevet søndag kl. 18:44 AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 8.43): Ikke bytt på JFK, bytt i Europa! Det går direktefly til Orlando fra Europa, bare ikke fra Norge. Anonymkode: 8649e...504 Jeg skjønner argumentene deres. jeg skrev ut i fra min erfaring, har blitt sittende fast i Europa på flere flyplasser, og da blir det alltid minst et døgn. Jeg hadde ikke gjort det, om jeg ikke skulle være veldig lenge. Lenge siden jeg mellomlandet på jkf til Orlando , så sikkert mye vanskeligere nå. Anonymkode: 386e8...fa5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:50 #34 Skrevet søndag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kan man si om alle land. Sjangsen er så liten, at det er ikke vits å tenke over. Anonymkode: e87c6...90e Border control i USA kan ikke sammenlignes med andre land Anonymkode: e79c9...791 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:53 #35 Skrevet søndag kl. 18:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Border control i USA kan ikke sammenlignes med andre land Anonymkode: e79c9...791 Har det blitt så ille ? synes Australia var voldsomt , men har aldri hatt problem i usa . Heller ikke og fly til Orlando fra jfk. Hadde tenkt meg tilbake neste sommer , men vurderer å drøye . Anonymkode: 386e8...fa5
Sinsiew Skrevet søndag kl. 18:53 #36 Skrevet søndag kl. 18:53 (endret) Jeg liker å reise med SAS, mellomlanding i København. Aldri vært noe problem, og passkontroll har alltid tatt svært kort tid. Flyr tidlig om morgenen til, og på kvelden hjem. Har du råd, anbefaler jeg business. Helt greie seter å sove i, som du kan legge helt tilbake. Unga her sover alltid like godt. God mat og drikke er det også. Har flydd til USA 7 ganger. Aldri vært noe problem med passkontroll. Enkle spm om hvor vi skal bo og om det er ferie. Se på pass, fingeravtrykk. Akkurat som i de fleste andre land. Endret søndag kl. 18:55 av Sinsiew 1
Sinsiew Skrevet søndag kl. 18:56 #37 Skrevet søndag kl. 18:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har det blitt så ille ? synes Australia var voldsomt , men har aldri hatt problem i usa . Heller ikke og fly til Orlando fra jfk. Hadde tenkt meg tilbake neste sommer , men vurderer å drøye . Anonymkode: 386e8...fa5 Nei, det er ikke blitt så ille. Det er helt som normalt, verken mer eller mindre. Folk bare elsker å hate USA. 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:56 #38 Skrevet søndag kl. 18:56 Airtag i bagasjen. Anonymkode: be953...0c4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:58 #39 Skrevet søndag kl. 18:58 Jeg ville valgt å bestille flybillettene direkte fra et flyselskap, ikke en formidler slik som du finner på Finn reise. De tar betalt for formidlingen, så det blir dyrere, og det blir også flere flyselskap involvert. Bagasjen har kommet frem helt fint de to-tre gangene vi brukte Finn reise "over dammen", men har nå gått over til å booke direkte på flyselskapets nettside. Det er rimeligere også. Anonymkode: 067a3...16b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:58 #40 Skrevet søndag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, her var det mye rart: Dersom du arrangerer to separate flyvninger selv, med to ulike flyselskap, er det 100 % på eget ansvar. Mister du neste fly, må du betale for ny billett helt selv. Bagasje sendes ikke videre dersom du velger dette. Du har nemlig i praksis kjøpt to enveisbilletter, f.eks. en Oslo-København og én København-Miami. Flyselskapene vet ikke engang at du har en annen billett samme dag. Flyene går ikke nødvendig fra samme terminal. Det er veldig vanlig å måtte bytte terminal når man bytter fly. To timer for å bytte fly i USA vil nesten alltid være for lite. Anonymkode: b7282...93d 👆🏻 Anonymkode: be953...0c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå