Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg har følt meg veldig oppmuntret av flere kommentarer her, og spesielt de som gir uttrykk for at det vil bli bedre - og at jeg bør melde meg på valpekurs for å både få støtte og veiledning, men også for at valpen skal få det bra.

Det har gjort at jeg har følt meg mye bedre i dag. ☀️

Så tusen takk for alle råd, oppmuntrende og støttende kommentarer. 🩷

Jeg skal melde meg på valpekurs, og gleder meg! 

Jeg har også hatt en god samtale med familien (mann + barn) i dag. Og de støtter meg 🩷

Så jeg er mye mer optimistisk nå enn i morges! 

Valpen har også tissa bare en gang inne i dag! 🤭

Jeg har også begynt å "lese" han litt bedre. Når han blir gæren og biter på alt og alle, har jeg funnet ut at han er overstimulert. Da legger jeg han i buret, han klynker i noen få minutter, og så sovner han.

Jeg har troa på at ting blir bedre 🩷

Så tusen takk!! 🥰🩷

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan er rutinene deres lagt opp nå?

En valp bør ikke være våken mer enn 60min om gangen når den er så liten før den sover igjen. 

En god rutine kan være: Våkne - do - spise - do -  15–30 minutter med lek, trening eller utforsking - do igjen - sove 1,5–2,5 timer.

Deretter gjentas syklusen gjennom dagen.

Anonymkode: 88f30...193

Da er han mer våken enn han bør. 

Takk for kommentaren din. Den er hjelpsom 🩷

• Hjerte 1
Skrevet
Katt123 skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du missa poenget her. Og det er flere her som forstår mine tanker og det å være sliten midt i dette med valp.

Du vet jo ikke alt om meg heller.  

Jeg har følt meg veldig oppmuntret av flere kommentarer her, og spesielt de som gir uttrykk for at det vil bli bedre - og at jeg bør melde meg på valpekurs for å både få støtte og veiledning, men også for at valpen skal få det bra. Det har gjort at jeg har følt meg mye bedre i dag. 

Kommentaren din var mest nedbrytende. Tenkte egentlig ikke svare deg en gang, men kanskje du er en av dem som tar kritikk på en god måte. 

Selv om du opplever ting på din måte, betyr ikke at andres opplevelser er "syke".

Du tåler tydeligvis ikke å bli kritisert for at det tross alt kun har gått to uker før du vurdere omplassering. Jeg hadde ikke reagert sånn om du feks ville ha råd eller ønsket å høre om andre syns det er tøft å ha en valp. Det er helt i orden å få en slik reaksjon fra folk da. Men om du har gått bort fra det, så håper jeg virkelig du får det til å funke tross at du syns det er tøft. Jeg kan også synes det er tøft 5 av 7 dager i uka, men jeg må stå i det. Mange små øyeblikk som gir meg glede med hundene i hverdagen. Om noen år blir det også enklere, mye fordi man blir vant til rutinene med hund. 

Skrevet
Hmmmmmm skrev (6 minutter siden):

Du tåler tydeligvis ikke å bli kritisert for at det tross alt kun har gått to uker før du vurdere omplassering. Jeg hadde ikke reagert sånn om du feks ville ha råd eller ønsket å høre om andre syns det er tøft å ha en valp. Det er helt i orden å få en slik reaksjon fra folk da. Men om du har gått bort fra det, så håper jeg virkelig du får det til å funke tross at du syns det er tøft. Jeg kan også synes det er tøft 5 av 7 dager i uka, men jeg må stå i det. Mange små øyeblikk som gir meg glede med hundene i hverdagen. Om noen år blir det også enklere, mye fordi man blir vant til rutinene med hund. 

Jeg er sliten. Men forsøker å stå i det, nettopp fordi jeg vet gledene oppveier arbeidet. 

Men dette har vært tøffere enn forventet. Det må jeg være ærlig på. 

Men satser på at valpekurs og tiden vil hjelpe på 🥰

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Å få valp er mer slitsomt enn å få baby, men det går over. Jeg husker selv hvor fortvilet jeg var og hvir mye jeg angret ved siste valp. Men plutselig sitter du der og alt er blitt roligere og enklere uten at du egentlig har lagt merke til det. I ettertid er det verdt all slit og tårer.

Ang. å få de husrene så er mitt råd å bruke en dag eller to hvir du ikke slipper valpen av syne. Sitt i nærheten slik at du kan avbryte og løfte den ut når den setter seg ned for å gjøre noe. Rekker den å fullføre er det for sent, du må reagere idet den gjør noe. Slike avbrytninger gidder de ikke mange av før de heller setter seg forran døra for å kome ut og gjøre gjøre det iferd. Det har fungert på alle mine og de har skjønte det i løpet av rundt et døgn.

Anonymkode: 9b012...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Valpetiden er et helvete, dessverre. Og den varer lenge... min valp beit meg til godt over 6 mnd... Var ikke ordentlig stueren før bikka 8 mnd. Var ikke alene full arbeidsdag før ca samme alder. Og alt dette er helt normalt. 

Anonymkode: 5a2de...6b1

• Hjerte 2
Skrevet

Det må være lov å lufte sin frustrasjon. Valpetid kan faktisk være et helvete 😂 Vår siste valp ga meg mange grå hår, jeg hadde glemt hvor krevende det var rett og slett! Jeg ser mange sier at det tar flere år. Jeg kan si at hos oss så tok det ca 7 måneder. Etter 30 opptygde sko og en innkallingsprosent på 7% er hun i dag 2,5 år. Lojal, oppdragen, har dotter i ørene i ny og ne men det er litt av sjarmen - å jeg kunne ikke sett for meg livet mitt uten henne😉

Regner med du har fått gode råd fra oppdretter men når det kommer til uhell inne. Sørg for at valpen kommer seg ut etter lek, søvn og mat. Det hjelper veldig. Noen ganger kan det også være at valpen prøver å kommunisere at den må på do og kanskje du ikke ser behovet? Det er en god ting å prøve å legge merke til! 

Prøv å legg ut et innlegg i lokale grupper på FB - kanskje noen har valp i nærområde så kan dere møtes for lek. Da får du en valp som sover godt når den kommer hjem og får sosialisert seg. 

Lykke til. Dette får du til. 

• Hjerte 3
Skrevet
Katt123 skrev (På 19.7.2026 den 22.43):

Hei alle sammen!

Jeg har følt meg veldig oppmuntret av flere kommentarer her, og spesielt de som gir uttrykk for at det vil bli bedre - og at jeg bør melde meg på valpekurs for å både få støtte og veiledning, men også for at valpen skal få det bra.

Det har gjort at jeg har følt meg mye bedre i dag. ☀️

Så tusen takk for alle råd, oppmuntrende og støttende kommentarer. 🩷

Jeg skal melde meg på valpekurs, og gleder meg! 

Jeg har også hatt en god samtale med familien (mann + barn) i dag. Og de støtter meg 🩷

Så jeg er mye mer optimistisk nå enn i morges! 

Valpen har også tissa bare en gang inne i dag! 🤭

Jeg har også begynt å "lese" han litt bedre. Når han blir gæren og biter på alt og alle, har jeg funnet ut at han er overstimulert. Da legger jeg han i buret, han klynker i noen få minutter, og så sovner han.

Jeg har troa på at ting blir bedre 🩷

Så tusen takk!! 🥰🩷

Lykke til❤️ Jeg har to hunder, den yngste er bare et år. I fjord sommer så løp jeg ut hele dagene for å tisse med valpen (naboene kommenterte, at jeg alltid var ute😂). Nå som hun er 1 år er alt luksus! Jeg har vært streng på ingen løping og lek inne, som har resultert i to hunder som roer seg fint og skjønner reglene i huset. Jeg driver også aktivt med hundetrening i hundeklubben her, noe som også hjelper på lydighet og miljøtrening for valpen. Det ER heftig med valp, og selv om dette er våre hunder nr 3 og 4 så er det alltid en stor overgang å få valp i hus.

Anonymkode: 023d8...419

• Hjerte 1
Skrevet

Må legge til at valpekurs er så utrolig viktig, selv om det er hund nr 1 eller nr 5🥰

Anonymkode: 023d8...419

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 16.37):

En valp bør ikke være våken mer enn 60min om gangen når den er så liten før den sover igjen. 

En god rutine kan være: Våkne - do - spise - do -  15–30 minutter med lek, trening eller utforsking - do igjen - sove 1,5–2,5 timer.

Yes, denne oppskriften brukte vi på vår kar. Funket kjempebra. Må bare legge til at man også trenger tålmodighet 😊

Anonymkode: 50b0c...7c9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 16.37):

Hvordan ville du lagt opp tidene for en på 6 måneder?

Anonymkode: b0355...5cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan ville du lagt opp tidene for en på 6 måneder?

Hos meg så det sånn her ut:

Stå opp

Kort ut på do

Frokost
Tur med snusing, do og litt enkel trening (30-35min)
Hvile (ca. 3 timer)
Luftetur (20 min) nabo luftet han for meg, og var litt med han.
Litt mental aktivisering eller fylt kong.
Hvile (2–2,5 timer)

Luftetur (15-20min) da jeg kom fra jobb.
Middag
Tur eller sosialisering (1-2t)
Hvile (ca. 2 timer)
Rolig aktivitet med familien (bare være med der det skjer uten å gire opp valpen)
Hvile (ca. 2 timer)

Kveldsmat
Kort kveldstur (20-30min)
Leggetid

For en del raser så er ro trening veldig vikitg, så det å bare eksistere sammen med eier/familien uten at det skal skje noe hele tiden og at hunden skal ha oppmerksomhet hele tiden er noe jeg ville brukt mye tid på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2026 den 15.17):

Hos meg så det sånn her ut:

Stå opp

Kort ut på do

Frokost
Tur med snusing, do og litt enkel trening (30-35min)
Hvile (ca. 3 timer)
Luftetur (20 min) nabo luftet han for meg, og var litt med han.
Litt mental aktivisering eller fylt kong.
Hvile (2–2,5 timer)

Luftetur (15-20min) da jeg kom fra jobb.
Middag
Tur eller sosialisering (1-2t)
Hvile (ca. 2 timer)
Rolig aktivitet med familien (bare være med der det skjer uten å gire opp valpen)
Hvile (ca. 2 timer)

Kveldsmat
Kort kveldstur (20-30min)
Leggetid

For en del raser så er ro trening veldig vikitg, så det å bare eksistere sammen med eier/familien uten at det skal skje noe hele tiden og at hunden skal ha oppmerksomhet hele tiden er noe jeg ville brukt mye tid på. 

Tusen takk! Min vil ikke sove, og jeg har ikke skjønt hvor ille det var før det ble veldig tydelig nå etter ferietur. Veldig greit å se hvordan andre bygger opp dagene, og ha noe å sikte seg inn på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...