Katt123 Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Hei! Jeg trenger hjelp til å sortere tanker og følelser. Håper dere har litt forståelse for meg, og ikke bare dundrer løs med fæle kommentarer. Jeg er en godt voksen person som har ønsket meg en hund siden jeg var barn. Jeg har flere voksne barn som ikke bor hjemme lenger. De bor langt unna. Min ektefelle vil ikke ha hund. Men forstår mitt ønske, og sa at da blir ansvaret kun mitt. Så jeg har skaffet meg en liten valp og har nå hatt han i et par ukers tid. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde aning om at det skulle være så slitsomt! Valpen har slått seg mer til ro, men jeg er mer inne enn ute til alle døgnets tider, lufter, får han til å tisse/bæsje, plukker bæsj, jeg har ligget på sofaen i ei uke og han er totalt avhengig av meg, så bare jeg går på do så blir han "gal". Han biter på alt. (Inkludert min negative mann). Jeg elsker valpen. Han er helt nydelig, morsom og kosete. Han er perfekt på alle måter. Men han krever mer enn jeg tenkte. Jeg trodde f.eks. at en liten valp skulle sove mer, og kanskje bli husren fortere. Etter mye negativt feedback fra min mann, og alt ansvaret helt alene, føler jeg meg isolert (jeg kan ikke være med på butikken en gang). Jeg er sliten og trøtt, og det verste er at jeg tror jeg reagerer på pelsen hans. Jeg har fått kløende eksem på armene. Kanskje det er forbigående? Jeg føler meg som en idiot! At mannen min har rett, og at jeg har blitt til en av de som impulsivt fikser seg et kjæledyr uten å tenke på hva det innebærer. Jeg er oppvokst med hund og katt, men det var jo annerledes enn å ha alt ansvaret selv. Jeg føler meg faktisk som en alenemamma med en liten baby, og har ingen barnevakt eller avlastning. Men det er jo min egen skyld. Bør jeg selge valpen til noen som har mer overskudd og et større støtteapparat? Hvordan går jeg i så fall fram? Jeg kommer nok til å reagere veldig negativt om jeg må gjøre det. Jeg leser at det er vanlig å få såkalt "puppy blues". At man kan bli deprimert. Men når går det over? Er det håp for meg? At jeg kan bli en god hundemamma som opplever positive ting ved det å ha en liten venn? Jeg har sett på valpekurs. Kanskje det kan hjelpe meg å ikke føle meg så alene om ansvaret? Jeg er forresten hjemmeværende, og det er noe av grunnen til at jeg tenkte det ville være fint med en hund. Hilsen livredd g utslitt valpemamma. 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli #2 Skrevet 19. juli Du er ikke valpens mamma. Anonymkode: b5c60...925 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Skrevet 19. juli Å få en valp er som å få en baby😄 det er opp om natten for å tisse, mat/drikke og rutiner er alt som står i fokus den første tiden👍🏼 Ja, man blir sliten og det vil bli bedre💜 Ta kontakt med nærmeste hundeklubb og få litt drahjelp der, møt andre som har vært i samme situasjon og forstår hva det går i😉 Valpekurs er lurt å gå på, valpen trenger trening fra dag 1👏🏼 Mannen din er en dust som ikke kan støtte deg litt her🤯 Anonymkode: c3c1a...479 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli Jeg ville gitt det litt mer tid. 😊 Men ja, valpekurs er veldig lurt! Da vil du jo også treffe andre med valp. Anonymkode: 83ffa...72a 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli #5 Skrevet 19. juli Skal man ha valp så skal man på valpekurs. Ikke for å nødvendigvis lære noe, siden mange har hatt hund før, men valpen trenger å møte andre. Sosialisering er utrolig viktig for p få en trygg hund De 3 første årene med hund kan være tøffe. Når hunden har blitt husren så blir det så klart lettere. Anonymkode: fa65e...c67 5
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #6 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er ikke valpens mamma. Anonymkode: b5c60...925 Nei, jeg er jo ikke en hund. 😂😅 Men man sier jo gjerne hundemamma, eller valpemor eller matmor. 5 4 1
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #7 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å få en valp er som å få en baby😄 det er opp om natten for å tisse, mat/drikke og rutiner er alt som står i fokus den første tiden👍🏼 Ja, man blir sliten og det vil bli bedre💜 Ta kontakt med nærmeste hundeklubb og få litt drahjelp der, møt andre som har vært i samme situasjon og forstår hva det går i😉 Valpekurs er lurt å gå på, valpen trenger trening fra dag 1👏🏼 Mannen din er en dust som ikke kan støtte deg litt her🤯 Anonymkode: c3c1a...479 Takk for svar! 🥰 Det er sommerferie, så alt er liksom utilgjengelig. Men skal sjekke det opp så fort det åpner igjen. 😊👍
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #8 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville gitt det litt mer tid. 😊 Men ja, valpekurs er veldig lurt! Da vil du jo også treffe andre med valp. Anonymkode: 83ffa...72a Takk for svar! 🥰 Skal sjekke opp når det starter valpekurs.
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #9 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal man ha valp så skal man på valpekurs. Ikke for å nødvendigvis lære noe, siden mange har hatt hund før, men valpen trenger å møte andre. Sosialisering er utrolig viktig for p få en trygg hund De 3 første årene med hund kan være tøffe. Når hunden har blitt husren så blir det så klart lettere. Anonymkode: fa65e...c67 Håper du har rett 🥰 Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Med valpen vår så var vi kun ute på natten de 2 første ukene, da hadde vi 2 turer ut hver natt. Etter det sov valpen hele natten. Det er mye jobb de første ukene, men ikke avskrekkende. Men klarer du det ikke så bør du jo vurdere omplassered den, sjekk da med oppdrettter. Så skal du være helt sikker før du velger det med tanke på valpen også, flytt hit og dit er heller ikke bra. Men reagerer jo på at en i familie av de voksne ikke ønsker hund, så velger den andre å skaffe seg det og blir alene om ansvaret Anonymkode: e44e9...e0b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Hvor mange timer sover valpen? Det er ikke uvanlig at valper trenger hjelp til å finne roen. Da må man ofte være helt rolig selv (sitte stille i en stol eks) når man vet valpens basale behov er dekket. Det kan også være nødvendig å bruke bånd for å hjelpe den med å roe seg, evt bur. Å øve på å finne roen er viktig trening, selv om det er kjedelig. Anonymkode: f54e8...ee4 1
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #12 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med valpen vår så var vi kun ute på natten de 2 første ukene, da hadde vi 2 turer ut hver natt. Etter det sov valpen hele natten. Det er mye jobb de første ukene, men ikke avskrekkende. Men klarer du det ikke så bør du jo vurdere omplassered den, sjekk da med oppdrettter. Så skal du være helt sikker før du velger det med tanke på valpen også, flytt hit og dit er heller ikke bra. Men reagerer jo på at en i familie av de voksne ikke ønsker hund, så velger den andre å skaffe seg det og blir alene om ansvaret Anonymkode: e44e9...e0b Ja, han har faktisk begynt å sove hele natta nå. Så det er godt. Men han tisser gjerne inne, selv om jeg "bor" ute med han. Han har bare bæsja en gang inne, heldigvis. Vi var litt uheldige med at det begynte å regne så voldsomt. Han likte ikke å gå ut i regnet for å tisse. Hvordan reagerer du på dette med at jeg skaffet meg hund? Mannen min har skaffet seg 4 katter opp igjennom årene, uten at jeg er en katteperson. Tenkte kanskje det var "min tur" nå. Jeg har tatt mest ansvar for de kattene. Og det er helt ok. 4
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #13 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange timer sover valpen? Det er ikke uvanlig at valper trenger hjelp til å finne roen. Da må man ofte være helt rolig selv (sitte stille i en stol eks) når man vet valpens basale behov er dekket. Det kan også være nødvendig å bruke bånd for å hjelpe den med å roe seg, evt bur. Å øve på å finne roen er viktig trening, selv om det er kjedelig. Anonymkode: f54e8...ee4 Han sover hele natten nå. Så det er fint. Men ikke uten at han ser meg. Jeg må være der.
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli Jeg har hatt/solgt tre kull selv, og den ene gangen tok kjøperen av en valp kontakt med en historie tilsvarende din. Vi tok valpen tilbake til oss, mens de raskt utredet et familiemedlem for allergi og også fikk hodet over vannet etter noen tøffe uker som litt uerfarne valpeeiere. I vårt tilfelle tok de hunden tilbake (det var ikke hundeallergi), den var blitt litt mer stueren og de begynte på valpekurs og trente på at hunden kunne være alene (ikke bare for å etter hvert kunne være alene hjemme, men at den kunne ligge i ro i sengen sin mens eieren gikk til et annet rom). De fleste som selger valper har klausul på at valpen skal tilbake til dem hvis kjøper ikke kan beholde den. Også der det ikke er klausul i kontakten vil alle seriøse selgere ønske å bistå dersom kjøper vurderer å gi hunden videre. Så ta kontakt med selger og be om litt råd. Anonymkode: fe834...9f0 4 4 1
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #15 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt/solgt tre kull selv, og den ene gangen tok kjøperen av en valp kontakt med en historie tilsvarende din. Vi tok valpen tilbake til oss, mens de raskt utredet et familiemedlem for allergi og også fikk hodet over vannet etter noen tøffe uker som litt uerfarne valpeeiere. I vårt tilfelle tok de hunden tilbake (det var ikke hundeallergi), den var blitt litt mer stueren og de begynte på valpekurs og trente på at hunden kunne være alene (ikke bare for å etter hvert kunne være alene hjemme, men at den kunne ligge i ro i sengen sin mens eieren gikk til et annet rom). De fleste som selger valper har klausul på at valpen skal tilbake til dem hvis kjøper ikke kan beholde den. Også der det ikke er klausul i kontakten vil alle seriøse selgere ønske å bistå dersom kjøper vurderer å gi hunden videre. Så ta kontakt med selger og be om litt råd. Anonymkode: fe834...9f0 Tusen takk for svar 🥰 Det føles skamfullt og vondt å tenke på denne måten. Jeg er jo blitt veldig glad i han allerede. Takk for rådet ditt. Jeg skal tygge litt mer på det, og se hva jeg evt gjør. Jeg tenker at hvis vi ikke kan ha han, bør vi få ut fingeren, slik at han lettere blir knyttet til noen andre. Det er det som stresser meg litt. Jeg vil jo ikke at han skal lide på noen måte. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Skrevet 19. juli Gi det mer tid. Et vennepar av meg satt på hver sin tue under valpeperioden og søkte på omplassering 😂 De var dritlei, og de var to om ansvaret. De gjorde heldigvis ikke alvor ut av det, og hunden er nå nesten 10 år. De er nok veldig glad for at de holdt ut! Anonymkode: 9048d...b1c 4
Katt123 Skrevet 19. juli Forfatter #17 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gi det mer tid. Et vennepar av meg satt på hver sin tue under valpeperioden og søkte på omplassering 😂 De var dritlei, og de var to om ansvaret. De gjorde heldigvis ikke alvor ut av det, og hunden er nå nesten 10 år. De er nok veldig glad for at de holdt ut! Anonymkode: 9048d...b1c Takk for svar 🥰 det var godt å høre. Må legge til at mannen min er blitt litt betatt også. Han bryr seg om valpen. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli Katt123 skrev (Akkurat nå): Takk for svar 🥰 det var godt å høre. Må legge til at mannen min er blitt litt betatt også. Han bryr seg om valpen. Føler det er så typisk. Mannfolk er negativ til å få seg hund, men så blir de veldig glad i hunden etter hvert. Det er jo et godt tegn at han allerede viser tegn til å være litt betatt Anonymkode: 9048d...b1c 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli Katt123 skrev (33 minutter siden): Kanskje det kan hjelpe meg å ikke føle meg så alene om ansvaret? Men du er jo alene om ansvaret??! Ellers, ja til valpekurs, og kanskje "barselgruppe", du trenger noen å snakke med, som ikke er mannen din. Jeg synes det er rart at du og mannen din ikke greide bli enige om dette. Jeg unner deg hund, men samtidig påvirker hundelivet ditt, dere begges liv. Ikke bare i hverdagen, men i alle ferier, og ved sykdom, osv osv Og det er en lang forpliktelse... Anonymkode: fbdb6...db5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli Jeg ville startet med avvenning om natten. Altså at du sover i din seng og han på kjøkkenet etc. Det vil være hyling den første natten, men så er det over. Du skal IKKE ødelegge livet og livskvaliteten pga en hund. Uthvilt matmor gir mer overskudd til å håndtere det som skjer på dagtid Anonymkode: 43ec8...927 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå