Juliv Skrevet 22. juli #61 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 20.7.2026 den 21.48): Om våre barn vil bli elektriker eller ingeniør er deres valg, ikke vårt. Vi har støttet og oppmuntret utifra deres interesser, og hva de ønsker å gjøre med livet sitt. Jeg krever ikke at mine barn skal gå på universitetet, ei heller at de skal bli rørlegger. Ungdommen velger selv hva de har lyst til, de er egne individer. Å råde de og ha forventninger om at de må gjøre noe er klart. Barn er forskjellige, også i en søskenflokk med samme oppvekst. Målet mitt er ikke å tvinge en 19 åring til å studere på et universitet. Man bestemmer ikke over voksne folk. Hva jeg har studert og mannen har studert er oss og vårt liv. Barna skal følge sine drømmer, ikke foreldrene sine. Og ja, vi har midler til å hjelpe de økonomisk hele veien om de velger noe annet. Anonymkode: a5fe3...6e8 Det er nok de færreste som mener at foreldre skal tvinge voksne barn til å ta en bestemt utdanning. Spørsmålet handler heller om hvor mye foreldres holdninger, forventninger og kultur i hjemmet påvirker valgene barna tar. Forskning viser ganske tydelig at foreldres utdanning og sosioøkonomiske bakgrunn har stor betydning for utdanningsvalg, selv når foreldrene opplever at barna velger fritt. At barna til slutt tar sine egne valg, er jeg enig i. Men å si at det utelukkende er deres valg, uten påvirkning fra oppveksten, blir en forenkling. Foreldre har stor innflytelse på hvilke muligheter barna ser og ambisjoner de utvikler. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå