AnonymBruker Skrevet 17. juli #21 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er nok den siste til å forsvare noen, men du er klar over at det finnes såkalt badeburka. Det er stor forskjell på muslimske kvinner, ikke alle som bruker hijab engang. Religion er en styggedom uansett, syns jeg, og det inkluderer kristendom. Anonymkode: b5171...ad4 Hele poenget med å bade er jo å avkjøle kroppen, og hvor behagelig er det å bade i flagrende gevanter? Jeg har ingenting imot religioner så lenge de ikke innskrenker og undertrykker livet til folk Ts Anonymkode: 5dcb1...fca 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #22 Skrevet 17. juli At de oppholdt seg inne på grunn av varmen var en blank løgn. Slike heldekkende løstsittende klær er faktisk meget bra i nettopp varmt vær. Nok om det. Problemet med burka og niqab er ikke ført og fremst de som går med det. Men hvilke verdier og holdninger de representerer. Hvis en mann kommer inn med full klu-klux-klan uniform, så er det ingen som spør "har han valgt det frivillig?". Det er ikke derfor folk reagerer. Anonymkode: 3d4d1...247 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #23 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): At de oppholdt seg inne på grunn av varmen var en blank løgn. Slike heldekkende løstsittende klær er faktisk meget bra i nettopp varmt vær. Nok om det. Problemet med burka og niqab er ikke ført og fremst de som går med det. Men hvilke verdier og holdninger de representerer. Hvis en mann kommer inn med full klu-klux-klan uniform, så er det ingen som spør "har han valgt det frivillig?". Det er ikke derfor folk reagerer. Anonymkode: 3d4d1...247 Jeg synes også det var rart at de sa de holdt seg inne på grunn av varmen.g siden de er godt vant med 35 grader fra sitt hjemland, men det var jo selvfølgelig fordi de ikke hadde noe å gjøre på Ts Anonymkode: 5dcb1...fca 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #24 Skrevet 17. juli Det er ikke bare synd på de som reiser hit, men også de som bor her. Det er et fåtall av muslimske jenter (barn) og kvinner som beveger seg utendørs nå som det er så varmt. Jeg ser sjeldent noen på stranda eller holmene på sjøen, og alle er godt påkledt, fra topp til tå. Kjenner bare muslimer som bruker hijab, men finnes også mer ekstreme plagg i området her. Men, ikke bare at de holder seg inne. For det er det jo mange som gjør når det er så varmt. Noen av mine barns venninner (4 stk muslimske, mellomtrinnet) får ikke lov til å bade. De får ikke lov til å vasse i vannet heller. Ingen av dem får være med på båttur hvor det er fart, fordi hijaben kan flytte seg slik at håret blir synlig. De går i gensere og bukser, uansett hvor varmt det er. Mine barns nærmeste venner sitter isolert hjemme den tiden de ikke har besøk/drar på besøk til familie og venner med likt levesett. Ingen av dem får være på besøk her om kun min mann (pappaen) er hjemme. De får ikke feire bursdag med gutter invitert. Min mann fikk ikke hjelpe den 11 årige venninnen til min datter da hun falt og slo seg skikkelig. Hun snodde seg unna og stablet seg på beina på egenhånd. Hele holdningen var panisk - fordi han er mann. Min datter har sagt at hun heller ikke får lov til å håndhilse på den mannlige læreren, noe de gjør hver morgen når de entrer klasserommet. Hun er den som lever under mest ekstreme forhold. De kan ikke spise Dr. Oetkers rød konditorfarge. Noe som er helt vanlig å bruke til blant annet glasur på muffins ol. Anonymkode: 2466a...1e9 5 2 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli #25 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke bare synd på de som reiser hit, men også de som bor her. Det er et fåtall av muslimske jenter (barn) og kvinner som beveger seg utendørs nå som det er så varmt. Jeg ser sjeldent noen på stranda eller holmene på sjøen, og alle er godt påkledt, fra topp til tå. Kjenner bare muslimer som bruker hijab, men finnes også mer ekstreme plagg i området her. Men, ikke bare at de holder seg inne. For det er det jo mange som gjør når det er så varmt. Noen av mine barns venninner (4 stk muslimske, mellomtrinnet) får ikke lov til å bade. De får ikke lov til å vasse i vannet heller. Ingen av dem får være med på båttur hvor det er fart, fordi hijaben kan flytte seg slik at håret blir synlig. De går i gensere og bukser, uansett hvor varmt det er. Mine barns nærmeste venner sitter isolert hjemme den tiden de ikke har besøk/drar på besøk til familie og venner med likt levesett. Ingen av dem får være på besøk her om kun min mann (pappaen) er hjemme. De får ikke feire bursdag med gutter invitert. Min mann fikk ikke hjelpe den 11 årige venninnen til min datter da hun falt og slo seg skikkelig. Hun snodde seg unna og stablet seg på beina på egenhånd. Hele holdningen var panisk - fordi han er mann. Min datter har sagt at hun heller ikke får lov til å håndhilse på den mannlige læreren, noe de gjør hver morgen når de entrer klasserommet. Hun er den som lever under mest ekstreme forhold. De kan ikke spise Dr. Oetkers rød konditorfarge. Noe som er helt vanlig å bruke til blant annet glasur på muffins ol. Anonymkode: 2466a...1e9 Alt dette du beskriver har jeg erfart eller hørt fra muslimske venner og det er barnemishandling mener jeg. Jeg reagerer på at mellomtrinnet må håndhilse på læreren hver morgen? Vi lever da ikke på 50 tallet her i landet😄 Ts Anonymkode: 5dcb1...fca 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #26 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at de ikke fikk bli med? Du sier jo indirekte at det var deres eget valg i og med at det var så varmt. Anonymkode: d871e...998 Sett at det finnes en religion som har som regel at alle menn må ha begge armer bundet på ryggen hele tiden, og at dette håndheves strengt av religionens kvinnelige tilhørere. Mennene står likevel fritt til å være med på svømmetur. Opplever du det da som urimelig å likevel beskrive det som at menn ikke får svømme? Fordi atte teknisk sett får de svømme, liksom. Anonymkode: dec60...4be 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #27 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som wr synd er undertrykkelsen de lever under ikke plaggene de går i. Anonymkode: 22541...d73 Tenk deg selv om du måtte gå kledd slil i 35 dager. Hadde neppe skrevet denne kommentaren da. Det ER en del av undertrykkelsen. Anonymkode: 98009...711 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #28 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Mange har ikke lov å bruke burkini fordi kroppens former viser. Derfor får de heller ikke lov å bade i burka, da kroppens former også viser i alt vått tøy. Ble fortalt dette av en muslimsk kvinne. Det blir også ubehagelig varmt og klamt inni burka, og de holder seg derfor innendørs i varmen. Sykling er ikke lov for jenter over 12 år, da dette skal kunne gi nytelse ( de perverse regelmakerne vet tydeligvis lite om kvinner) Vil tro en del andre aktiviteter rammes av samme sinnsyke regler. Anonymkode: ed6b7...c03 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hele poenget med å bade er jo å avkjøle kroppen, og hvor behagelig er det å bade i flagrende gevanter? Jeg har ingenting imot religioner så lenge de ikke innskrenker og undertrykker livet til folk Ts Anonymkode: 5dcb1...fca Absolutt enig med dere i den forferdelige undertrykkelsen av muslimske kvinner. Det at noen bruker burkini og andre ikke får lov til å bade, skyldes jo at ikke alle lever like strengt. Forøvrig får man avkjølt kroppen ved å hoppe i vannet med burkini på, men høres ikke så behagelig ut. Anonymkode: 1b2f4...857
AnonymBruker Skrevet 17. juli #29 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hele poenget med å bade er jo å avkjøle kroppen, og hvor behagelig er det å bade i flagrende gevanter? Jeg har ingenting imot religioner så lenge de ikke innskrenker og undertrykker livet til folk Ts Anonymkode: 5dcb1...fca Men det er jo nettopp dette religioner gjør. Masse regler for hvordan man skal leve, og de aller fleste er kvinneundertrykkende, kvinnefiendtlige, inkludert kristendommen. Anonymkode: b5171...ad4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #30 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ingen kvinner er fri før alle kvinner er fri. Anonymkode: 6e13d...e9c Og så importerer vi en kvinneundertrykkende kultur hit. Og merkelig nok er det mange kvinner som støtter dette og kaller det rasisme om man tar opp temaet. Anonymkode: 98009...711 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli #31 Skrevet 17. juli Det er bare å ta av seg, det er lov i Norge. Anonymkode: 5d884...143 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #32 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes jo muslimske kvinner som bader, - har du ikke hørt om burkini. Jeg har sett flere som har brukt det. Anonymkode: 1b2f4...857 Sikkert veldig behagelig. Og fantastisk at de fikk lov da ! Anonymkode: 9fd4a...d33 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #33 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er jo nettopp dette religioner gjør. Masse regler for hvordan man skal leve, og de aller fleste er kvinneundertrykkende, kvinnefiendtlige, inkludert kristendommen. Anonymkode: b5171...ad4 Kristendommen har dog forandret seg en del og er ikke like ille i 2026 som den var for 200 år siden. Men islam forandrer seg ikke. Anonymkode: 9fd4a...d33 1 2
carlberner1 Skrevet 17. juli #34 Skrevet 17. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde en iransk kollega en gang som fortalte meg at muslimske damer far lov å være med mannen sin på stranden, men selvfølgelig ikke bade, og det var ikke uvanlig at de besvimte pga varmen. Ts Anonymkode: 5dcb1...fca Iran før eller etter 1972-3/80? Se på gamle bilder, les bøker "Problemet" med Iran og Islam som et ypperlig vikarierende motiv var en fraksjon i statsapparatet som ville nasjonalisere deler av olje-industrien. Det falt, mildt sagt i dårlig jord hos industrien bl.a i England og senere USA. Sjahens statsminister, Mohammad Mossadegh, begynte på 1950-tallet å jobbe for å nasjonalisere Irans olje. Amerikanerne, britene og iransk militær fjernet Mossadegh i et statskupp og gjorde sjahen til enehersker. I årene som fulgte, støttet USA sjahen i tykt og tynt, samtidig som han ble stadig mer upopulær i hjemlandet. Mindre overtro er en løsning for verden. Overtro pakkes inn i vakrere(?) termer som "religion", "livssyn" eller annet vas. Kall spaden ved dens rette navn: overtro. Så er det viktig å skille mellom hva som har grunnlag i en tilfeldig valgt overtro og hva som er andre interesser, ofte økonomi og makt, gjerne kombinert. Nesten all overto har det til felles at den egner seg for å undertykke folk. Man kunne nesten forledes til å tro det er formålet.. Afshin Matin-Asgari, f 1955, historiker bosatt i USA, aktiv i den "første" revolusjonen Iran 1978, har skrevet bl.a «Axis of Empire – A History of Iran–US relations», utkom få uker før Israel lokka Donald (ja, faktisk) til angripe Iran. Intervju i Klassekampen lørdag 11/6-26: "I revolusjonens første kaotiske måneder hadde venstresida fått et sterkt fotfeste blant arbeidere, studenter, elever, pressen og i intelligentsiaen, og Ayatolla Khomeini fryktet at han ville miste kontrollen over revolusjonen. Høsten 1979 strammet han grepet og gikk løs på disse venstreside-gruppene. Kort tid før de amerikanske diplomatene ble tatt til gisler [på US ambassade Theran november 1979], forlot Matin-Asgari Iran og dro tilbake til USA." Endret 17. juli av carlberner1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #35 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt dette du beskriver har jeg erfart eller hørt fra muslimske venner og det er barnemishandling mener jeg. Jeg reagerer på at mellomtrinnet må håndhilse på læreren hver morgen? Vi lever da ikke på 50 tallet her i landet😄 Ts Anonymkode: 5dcb1...fca Det er for å lære dem å gjøre det skikkelig, samt en måte å vise respekt og tilstedeværelse på. De håndhilser, sier god morgen og læreren ønsker hvert eneste barn velkommen. En god start på dagen 🙂 De gir high five og "godt levert/godt jobba" når skoledagen er slutt. Læreren har militær bakgrunn, og det vises her og der. Han er skikkelig god med barna da. Slappe håndtrykk og surmuling på morrakvisten er guffent, så jeg er glad læreren gjør et bidrag her 😄 Anonymkode: 2466a...1e9 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #36 Skrevet 17. juli Ser det samme her. Var på stranda, en familie var der hvor mannen gikk i bar overkropp og kona var ikledd lange gevanter og hodeplagg. Det var over 30 grader, veldig varmt. Kona gikk bort til vannkranen for å kjøle seg litt, hun helte vann på beina og skjørtet, før hun gikk tilbake til familien med våte klær. Syntes så synd på henne, mannen hennes gikk rundt med badebukse og bar overkropp, mens hun er dømt til å være fullt påkledd. Anonymkode: 48b79...15f 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #37 Skrevet 17. juli Og folk vil ha sånt hit hahah Anonymkode: d41ae...55c 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #38 Skrevet 17. juli carlberner1 skrev (3 minutter siden): Iran før eller etter 1972-3/80? Se på gamle bilder, les bøker "Problemet" med Iran og Islam som et ypperlig vikarierende motiv var en fraksjon i statsapparatet som ville nasjonalisere deler av olje-industrien. Det falt, mildt sagt i dårlig jord hos industrien bl.a i England og senere USA. Sjahens statsminister, Mohammad Mossadegh, begynte på 1950-tallet å jobbe for å nasjonalisere Irans olje. Amerikanerne, britene og iransk militær fjernet Mossadegh i et statskupp og gjorde sjahen til enehersker. I årene som fulgte, støttet USA sjahen i tykt og tynt, samtidig som han ble stadig mer upopulær i hjemlandet. Mindre overtro er en løsning for verden. Overtro pakkes inn vakrere(?) termer som "religion", tidvis "livssyn" eller annet vas. Kall spaden ved dens rette navn: overtro. Så er det viktig å skille mellom hva som har grunnlag i en tilfeldig valgt overtro og hva som er andre interesser, ofte økonomi og makt, gjerne kombinert. Nesten all overto har det til felles at den egner seg for å undertykke folk. Man kunne nesten forledes til å tro det er formålet.. Afshin Matin-Asgari, f 1955, historiker bosatt i USA, aktiv i den "første" revolusjonen Iran 1978, har skrevet bl.a «Axis of Empire – A History of Iran–US relations», utkom få uker før Israel lokka Donald (ja, faktisk) til angripe Iran. Intervju i Klassekampen lørdag 11/6-26: "I revolusjonens første kaotiske måneder hadde venstresida fått et sterkt fotfeste blant arbeidere, studenter, elever, pressen og i intelligentsiaen, og Ayatolla Khomeini fryktet at han ville miste kontrollen over revolusjonen. Høsten 1979 strammet han grepet og gikk løs på disse venstreside-gruppene. Kort tid før de amerikanske diplomatene ble tatt til gisler [på US ambassade Theran november 1979], forlot Matin-Asgari Iran og dro tilbake til USA." Hva er det du vil fram til med dette innlegget? De fleste vet godt at det var annerledes i Iran (Persia) før. Selv møtte jeg persere i England før de kastet sjahen, de levde omtrent som oss vestlige. Anonymkode: 9fd4a...d33 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #39 Skrevet 17. juli De slipper å smøre seg i det minste! 😅 Anonymkode: 320af...052 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #40 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og folk vil ha sånt hit hahah Anonymkode: d41ae...55c Det er jo fullt av det her. Kommer flere og flere. Anonymkode: 9fd4a...d33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå