Gå til innhold

Stakkars burka og nikab kledde damer

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går var det drøyt 35 grader her, og jeg kan ikke huske at det har vært så varmt noensinne i løpet av livet mitt.

Kom i snakk med noen turister som hadde fløyet halve jorden rundt til Oslo, og kjørt bil fra Oslo til mitt hjemsted og nå leide en flott bolig her for noen dager.

De var en sjåfør, to menn og deres koner, og konene hadde nikab på seg.

Mennene snakket ikke til meg i det hele tatt siden jeg er kvinne, men de to damene var hyggelige og snakket til meg.

Jeg spurte hva de hadde gjort på mens de hadde vært her, og de fortalte at mennene hadde vært på fjelltur/ klatring/ badet / kjørt vannscooter og leid yacht .

De hadde vært i leiligheten å sett på tv, laget mat og snakket sammen, fordi de oppholdt seg innendørs mest mulig når det var varmt sa de.

Jeg turte ikke å spørre hvorfor de ikke fikk bli med på mannens aktiviteter, men jeg forstår jo at deres religion ikke gir de lov, dessuten er det jo upraktisk å være fysisk aktiv når man er innpakket som en burrito.

Anonymkode: 5dcb1...fca

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som wr synd er undertrykkelsen de lever under ikke plaggene de går i.

Anonymkode: 22541...d73

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Plaggene er jo en del av undertrykkelsen

Ts

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns synd på kvinner som er født inn i den religionen. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo undertrykkelsen som er årsaken til plaggene de går i. Hadde de ikke blitt undertrykket hadde de valset rundt i shorts eller sommerkjoler i varmen. Lurer på hva vitamin d nivået deres ligger på. Tviler på at de får i seg nok av det

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg turte ikke å spørre hvorfor de ikke fikk bli med på mannens aktiviteter

Hvordan vet du at de ikke fikk bli med? Du sier jo indirekte at det var deres eget valg i og med at det var så varmt. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

fordi de oppholdt seg innendørs mest mulig når det var varmt sa de.

Anonymkode: d871e...998

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at de ikke fikk bli med? Du sier jo indirekte at det var deres eget valg i og med at det var så varmt. 

Det er fint du ønsker å legge godvilja til her men kom igjen. 

• Liker 6
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det er fint du ønsker å legge godvilja til her men kom igjen. 

Spurte ikke deg. Jeg stiller ts et konkret spørsmål. Og jada, jeg veit hvordan disse damene kan bli behandla. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke de første strengt muslimske damene jeg har snakket med eller kjent, og jeg vet jo at de ikke kan bli med på slike aktiviteter.

Mange muslimske kvinner kan ikke lære seg å sykle eller bade heller.

Ts

Skrevet

Spurte ikke deg. Jeg stiller ts et konkret spørsmål. Og jada, jeg veit hvordan disse damene kan bli behandla. 

Høres ikke sånn ut. Høres ut som du prøver å forsvare nikab og burka bruk med "de må jo gå kle seg slik de vil" som om de liksom gjør det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en iransk kollega en gang som fortalte meg at muslimske damer far lov å være med mannen sin på stranden, men selvfølgelig ikke bade, og det var ikke uvanlig at de besvimte pga varmen. 

Ts

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Høres ikke sånn ut. Høres ut som du prøver å forsvare nikab og burka bruk med "de må jo gå kle seg slik de vil" som om de liksom gjør det. 

Feil. Jeg er 100% i mot religiøse og kulturelle plagg og symboler. Du tar HELT FEIL. Jeg stilte et spørsmål av nysgjerrighet. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg og ikke tillegg meg egenskaper og meninger som jeg ikke har. Det kler deg ikke. 

Skrevet

Hadde niqab hijab osv vært «frivillig» så kunne de tatt den av seg og vært med å badet, klatret osv. og valgt når man ville ha den på. Men når man ikke får hatt et normalt liv aldri få sol på kroppen og det hadde vært helt krise og noen kan kanskje bli banket opp/drept  hvis de skulle vise seg i bikini på stranda så er det ikke et frivillig valg.

Anonymkode: 5ec80...861

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Feil. Jeg er 100% i mot religiøse og kulturelle plagg og symboler. Du tar HELT FEIL. Jeg stilte et spørsmål av nysgjerrighet. Vennligst ikke legg ord i munnen på meg og ikke tillegg meg egenskaper og meninger som jeg ikke har. Det kler deg ikke. 

Men hva er det du mener da?

Nikab er jo et av de klesplaggene som begrenser kvinner mest og er undertrykkende

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legger ikke ord i munnen på deg. Forklarer deg bare hvordan spørsmålet ditt hørtes ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde en iransk kollega en gang som fortalte meg at muslimske damer far lov å være med mannen sin på stranden, men selvfølgelig ikke bade, og det var ikke uvanlig at de besvimte pga varmen. 

Ts

Det finnes jo muslimske kvinner som bader, - har du ikke hørt om burkini. Jeg har sett flere som har brukt det.

Anonymkode: 1b2f4...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes jo muslimske kvinner som bader, - har du ikke hørt om burkini. Jeg har sett flere som har brukt det.

Anonymkode: 1b2f4...857

Det vet jeg godt, men noen kvinner føler seg ikke komfortable med å kle av seg og ta på seg en heldekkende badrakt, eller så kan de ikke gjøre det på grunn av hva mannen / familien hans eller hennes mener.

Veldig mange muslimske jenter vokser opp uten å lære seg svømme, også her i landet.

Hvis man går i svømmehallen når skoleklasser er der, er det ikke uvanlig å se muslimske jenter sitte på tribunen å se på vennene sine i bassenget.

Da sønnen min var mindre hadde han mange muslimske venner, og jentene fortalte at de hverken fikk lov å lære seg å svømme eller sykle.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...