Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En besøk på møbelforretninger fortel at det er blitt en formidabel økning på møbler samanlignet med tidligere, og ein det går med en månadstrygd skal ein idag kjøpe seg en hvilstol av norsk fabrikat.  

På El. kjøp koster et reserveskjershode til Braun barbermaskin omlag kr. 400-500 , og  når ein   får kjøpt  tilsvarende  på Temu til kr 80. må noe vera galt.  Ein pkn.  m/ 6 filter til høreapperater koster kr. 100, og får kjøpt 6 pk x 6  til same pris på nett tilsvarende kvalitet.   

Anonymkode: b2fa4...d08

Gikk det noe mindre enn en månedstrygd tideligere?

Anonymkode: 53b71...0c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk det noe mindre enn en månedstrygd tideligere?

Ja, om trygden er god.

Anonymkode: 75e32...50e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, om trygden er god.

Så en stol koster en vanlig månedtrygd nå og mindre enn en god månedtrygd før? Så omtrent likt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så en stol koster en vanlig månedtrygd nå og mindre enn en god månedtrygd før? Så omtrent likt.

Nei, ikke likt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En besøk på møbelforretninger fortel at det er blitt en formidabel økning på møbler samanlignet med tidligere, og ein det går med en månadstrygd skal ein idag kjøpe seg en hvilstol av norsk fabrikat.  

På El. kjøp koster et reserveskjershode til Braun barbermaskin omlag kr. 400-500 , og  når ein   får kjøpt  tilsvarende  på Temu til kr 80. må noe vera galt.  Ein pkn.  m/ 6 filter til høreapperater koster kr. 100, og får kjøpt 6 pk x 6  til same pris på nett tilsvarende kvalitet.   

Anonymkode: b2fa4...d08

Merkevarer koster alltid mer.

Skrevet (endret)

ja det blir dyrere alt

Endret av frivis
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, ikke likt.

Hva er forskjellen på en månedtrygd og litt mindre enn en god månedstrygd?

AnonymBruker
Skrevet

Norge har blitt alt for dyrt, og er ikke lenger verd kostnaden. 

Men så er jeg fattig da, og kommer til å leve under fattigdomsgrensen så lenge jeg lever, så mitt syn er jo farget deretter også. 

Anonymkode: 02747...343

• Hjerte 3
Skrevet

Dyrt i forhold til hva? Vi har langt høyere lønninger enn f eks Sverige, som har vel 10-15 % lavere enn oss. Alt er relativt, og jeg opplever at det er blitt dyrere overalt, så Norge er ikke i en særstilling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 22.33):

Det er pga velferdssystemet. Men det betyr ikke at de som ligger lavest på inntektsstigen har det godt i et land som Norge. 

Anonymkode: 6c33c...3ef

Ville du heller ligget lavest på inntektsstigen i et annet land? Hvilket land tenker du da at det skulle vært?

Anonymkode: df684...1b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 22.11):

Selv om alt koster mer, har den gjennomsnittlige norske lønningen også økt. For de fleste yrker har lønnsveksten fulgt eller så vidt slått prisveksten. Det betyr at en gjennomsnittlig lønn i dag kan kjøpe omtrent like mye som for 30 år siden.

Så status quo altså.

Anonymkode: 90c6b...fac

Jeg hadde betydelig bedre råd for 7 år siden enn i dag selv om lønna har gått opp. Den har ikke økt nok.

Anonymkode: b1716...fda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde betydelig bedre råd for 7 år siden enn i dag selv om lønna har gått opp. Den har ikke økt nok.

Anonymkode: b1716...fda

Jeg har betydelig bedre råd i dag enn for 7 år siden. Høyere inntekt og lavere kostnader.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårligere råd nå enn for 5 år siden. Selv om lønna har gått bittelitt opp. Men alt annet er blitt dyrere. Strøm er dobbelt så dyrt, mat - mange matvarer har gått opp 20 kr bare i løpet av ett år.Husleien går stadig opp. Prisen på kollektiv transport øker jevnt og trutt. 

Anonymkode: ecca4...b76

AnonymBruker
Skrevet

Men trodde virkelig jeg fikk midt i mellom i trygd. Ikke at jeg var på toppen.

Men bør kanskje gå tilbake til tema.

Anonymkode: 90c6b...fac

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg, avsporing, nedsettende innhold, spekulasjoner, latterliggjøring, brukerangrep og brukerdebatt.

daemi, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 21.20):

Om du ser på KPI opp mot lønnsvekst, så ser det greit ut. 

Men ser ut matvareinndeksen opp mot lønnsveksten, så har det norske folk fått betydelig svekket kjøpekraft.

Norske matvarepriser har i gjennomsnitt økt med 36 prosent fra juli 21 til juli 25. 
Lønnsveksten var på samme tid på 20-21%. 

Men selv den norske matvareinndeksen kan lyve. Det kan bety at enkelte varer som folk kjøper lite av ikke har gått opp nesten noe, mens andre varer folk kan kjøpe mye av har gått opp opptil 100%, eller mer! Indeks tar høyde for generelle barometere, og ikke individuelle hensyn. 

Har du kommet skikkelig dårlig ut her, herav ligger under den gjennomsnittlige lønnsveksten, og samtidig trenger matvarer som har økt 100-150% i pris, så sier det seg selv at du blir metaforisk sett spist opp av matvarebransjen.

Anonymkode: 6c33c...3ef

Tran har visstnok gått opp 110% i pris. Er dette pga asiatere som hamstrer som galne når de er i Norge? Flere butikker som går tomme for tran, spesielt i Nord-Norge (får ikke lagt til link).

Anonymkode: 53e85...3ca

Skrevet

Ingen tvil om at de fleste i Norge har det helt greit økonomisk og at vi har et trygt sikkerhetsnett. Jeg tenker ofte på at vi et heldige som er født her og i en tid vi har det ganske bekvemt.

Men... Utviklingen de siste årene har ikke vært god. 

- Vi tar livet av verdiskaping. Det er galskap at det er billigere for utenlandske selskaper å drive noe her, enn det er for lokale. Og jeg orker ikke en gang å begynne å skrive om byråkratiske utfordringer.

- Vi har politikere som er mer opptatt av gode ordninger for seg selv, og som bruker posisjonene sine for å jobbe mot prestisjestillinger i utlandet.

- Vi skuffer ut penger i vidløftige miljøprosjekt, der det til tider kun er utenlandske spekulanter som profiterer.

- Flere blir fattigere. Helt vanlige barnefamilier sliter, og ikke bare i Oslo. Så kan man selvsagt sammenligne med andre land og si de likevel har det relativt bra, men bør vi ikke heller jobbe for en bærekraftig utvikling.

- Nesten alle kommuner sliter. Og det blir kuttet i eldreomsorg og tilbud mot sårbare barn og ungdommer. I tilleg økes eiendomsskatt og kommunale avgifter.

Jeg vet ikke helt hvem av politikere som kan gjøre det bedre. Vi er vel preget av å ha hatt politikere som har kunnet konsentrere seg om litt liksusproblemer de siste 30 årene, og som har kommet litt bort fra de store tingene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...