AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden For ca 7 år siden kjøpte vi design lamper og div. også ny vedovn. Nå er prisen på samme ovn doblet, og den ene lampa vår koster nå 6000 mer enn det vi betalte for den. Sofaen vi kjøpte for 14 år siden for 20.000 (50%) koster nå 70.000 Helt kvalmende at prisene dobler seg på alt, ikke bare mat, men på møbler og hus ting også. Er glad vi totalrenoverte boligen vår før prisene gikk amok. Lønningene vokser ikke i takt med økonomien Anonymkode: 8e1c1...401 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Norge er det 4. dyreste landet i verden når det kommer til mat, bolig, restauranter og ting og tang. Anonymkode: 8e1c1...401 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Det er faktisk helt spinnvillt hvor prisene hopper i taket. Jeg kjøpte en jakke for 700 kr for noen år siden. Hadde egentlig ikke brukt den særlig, og fant plutselig ut at den kunne selges for 1500 kr på finn.no nylig. Så jeg gjorde. Og jeg får daglig prissjokk når jeg går på butikken - uansett om det er matvarebutikker, bensinstasjoner, interiør eller klær. Føler at jeg har levd under en stein i 20 år, og plutselig har funnet veien til butikken. Mye har doblet seg i pris! Anonymkode: 6c33c...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Norge er blitt som USA- fint å bo i hvis man er rik. Anonymkode: ecca4...b76
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er faktisk helt spinnvillt hvor prisene hopper i taket. Jeg kjøpte en jakke for 700 kr for noen år siden. Hadde egentlig ikke brukt den særlig, og fant plutselig ut at den kunne selges for 1500 kr på finn.no nylig. Så jeg gjorde. Og jeg får daglig prissjokk når jeg går på butikken - uansett om det er matvarebutikker, bensinstasjoner, interiør eller klær. Føler at jeg har levd under en stein i 20 år, og plutselig har funnet veien til butikken. Mye har doblet seg i pris! Anonymkode: 6c33c...3ef En pakke med helt vanlige knekkebrød som kostet 20 kr for ca. en mnd siden koster nå 28 kr. Men lønna øker ikke på en måned😬 Anonymkode: ecca4...b76 1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden For 7 år siden var lønna mi flere 100k lavere enn i dag. Anonymkode: 53b71...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Selv om alt koster mer, har den gjennomsnittlige norske lønningen også økt. For de fleste yrker har lønnsveksten fulgt eller så vidt slått prisveksten. Det betyr at en gjennomsnittlig lønn i dag kan kjøpe omtrent like mye som for 30 år siden. Så status quo altså. Anonymkode: 90c6b...fac 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Portia Catonis skrev (17 minutter siden): Det kalles inflasjon. Det er ikke bare inflasjon. Anonymkode: f3b15...f69 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om alt koster mer, har den gjennomsnittlige norske lønningen også økt. For de fleste yrker har lønnsveksten fulgt eller så vidt slått prisveksten. Det betyr at en gjennomsnittlig lønn i dag kan kjøpe omtrent like mye som for 30 år siden. Så status quo altså. Anonymkode: 90c6b...fac Om du ser på KPI opp mot lønnsvekst, så ser det greit ut. Men ser ut matvareinndeksen opp mot lønnsveksten, så har det norske folk fått betydelig svekket kjøpekraft. Norske matvarepriser har i gjennomsnitt økt med 36 prosent fra juli 21 til juli 25. Lønnsveksten var på samme tid på 20-21%. Men selv den norske matvareinndeksen kan lyve. Det kan bety at enkelte varer som folk kjøper lite av ikke har gått opp nesten noe, mens andre varer folk kan kjøpe mye av har gått opp opptil 100%, eller mer! Indeks tar høyde for generelle barometere, og ikke individuelle hensyn. Har du kommet skikkelig dårlig ut her, herav ligger under den gjennomsnittlige lønnsveksten, og samtidig trenger matvarer som har økt 100-150% i pris, så sier det seg selv at du blir metaforisk sett spist opp av matvarebransjen. Anonymkode: 6c33c...3ef 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Portia Catonis skrev (17 minutter siden): Det kalles inflasjon. Nja, mye skyldes nok hellere at prisen på euro har økt med 40 % ila 10-15 år. Det øker prisene på import. Så har du inflasjonen i tillegg, på kanskje 2-3 % per år. Anonymkode: 6c6da...142
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selv om alt koster mer, har den gjennomsnittlige norske lønningen også økt. For de fleste yrker har lønnsveksten fulgt eller så vidt slått prisveksten. Det betyr at en gjennomsnittlig lønn i dag kan kjøpe omtrent like mye som for 30 år siden. Så status quo altså. Anonymkode: 90c6b...fac Ikke utenlandske varer. Import har blitt veldig mye dyrere de siste 10-15 årene. I 2012 var gjennomsnittlig kost for 1 euro ca 7,40 kr. Nå har vi i perioder vært over 12 kr! Anonymkode: 6c6da...142
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): En pakke med helt vanlige knekkebrød som kostet 20 kr for ca. en mnd siden koster nå 28 kr. Men lønna øker ikke på en måned😬 Anonymkode: ecca4...b76 Sånn er det. Men husk at prisene øker ALLTID på fra juni til juli. Hver eneste sommer. Og så synker prisene litt i midten av august. Fra begynnelsen av juli til midten av august så har tydeligvis matvaregigantene en slags "turistskatt". Da har vi sommer i Norge, og turistene handler hemningsløst. Samtidig, passende nok, så sitter den norske befolkningen med økt lønn/trygd/pensjon som følge av inntektsjusteringer fra og med juni av, samt at folk har fått feriepengene sine. Dette utnytter matvarebransjen. Men fra midten av august til midten av september faller prisene igjen, fordi handelen faller. Så starter de med noe som virker å være samkjørt "priskrig", som egentlig er en strategi for å se så hellige og gode ut. Kynisk bransje nesten fri for konkurranse. Anonymkode: 6c33c...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn er det. Men husk at prisene øker ALLTID på fra juni til juli. Hver eneste sommer. Og så synker prisene litt i midten av august. Fra begynnelsen av juli til midten av august så har tydeligvis matvaregigantene en slags "turistskatt". Da har vi sommer i Norge, og turistene handler hemningsløst. Samtidig, passende nok, så sitter den norske befolkningen med økt lønn/trygd/pensjon som følge av inntektsjusteringer fra og med juni av, samt at folk har fått feriepengene sine. Dette utnytter matvarebransjen. Men fra midten av august til midten av september faller prisene igjen, fordi handelen faller. Så starter de med noe som virker å være samkjørt "priskrig", som egentlig er en strategi for å se så hellige og gode ut. Kynisk bransje nesten fri for konkurranse. Anonymkode: 6c33c...3ef Og - ironisk nok - fra 1. november går prisene veldig opp igjen. Fordi da går nordmenn inn i den overdådige juletiden, noe som selvfølgelig skal utnyttes. Men slapp av, prisene går ned i januar igjen. Og prisindeksen for et helt år igjen ser bra ut. Selv om du tilfeldigvis har vært igjennom flere ekstra dyrtider som ikke prisindeksen i løpet av et år tar hensyn til. Derfor er prisindeksen falsk lav. Anonymkode: 6c33c...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden Er en grunn for at jeg flytter for godt ut av Norge etter sommeren! Har ikke råd til å bo her lengre! Anonymkode: b0608...22b
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Det handler og om at den norske krona er blitt så svak. designvarer er ofte importert kanskje fra danmark. har smykker fra ole Lyngaard som jeg kjøpte for 10 og 5 år siden, kan selge de for dobbelt pris i dag. Jeg kjenner en som drev møbelforetning med designmøbler, lamper osv. Og nesten alt er jo impotvarer. han la ned for det er blitt for dyrt for mange Anonymkode: c56aa...4af
Brunello Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge er blitt som USA- fint å bo i hvis man er rik. Anonymkode: ecca4...b76 Norge er fortsatt et av de landene i verden der lavinntektsgruppene har best kjøpekraft.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden Næringslivet og politikerne graver sin egen grav. Anonymkode: 24c48...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Brunello skrev (4 minutter siden): Norge er fortsatt et av de landene i verden der lavinntektsgruppene har best kjøpekraft. Det er pga velferdssystemet. Men det betyr ikke at de som ligger lavest på inntektsstigen har det godt i et land som Norge. Anonymkode: 6c33c...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er pga velferdssystemet. Men det betyr ikke at de som ligger lavest på inntektsstigen har det godt i et land som Norge. Anonymkode: 6c33c...3ef Hadde de hatt det bedre i andre land? Anonymkode: 53b71...0c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå