Gå til innhold

PRT/nevroplastisk terapi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, jeg har lest bøker om det, er jo veldig mange av de for tiden. Har inntrykk av at man kan gjøre det selv. Har du hatt slik terapi? Hvordan gjør en annen person det på en ?

Anonymkode: 43dd6...c8b

Oppriktig spørsmål:

Hvorfor bruker du så mye tid på å stille så mange spørsmål i stedet for å bare prøve ut de tingene du lurer på?

Anonymkode: c43b6...667

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hmm, jeg har lest bøker om det, er jo veldig mange av de for tiden. Har inntrykk av at man kan gjøre det selv. Har du hatt slik terapi? Hvordan gjør en annen person det på en ?

Du har lest bøker, tråder og har denne tråden og finner enda ikke svar. På tide å legge fra seg ideen om noe nevroplastisk terapi, for det er åpenbart ingenting for deg. Kanskje i fremtiden, men ikke nå. Spar energien din, og jeg håper du ser det selv hva jeg skriver.

Anonymkode: b6d3e...666

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Oppriktig spørsmål:

Hvorfor bruker du så mye tid på å stille så mange spørsmål i stedet for å bare prøve ut de tingene du lurer på?

Hei. Som jeg skrev så har jeg satt meg inn i det og prøvd, men opplever det vanskelig å få til og forstå helt, derav denne tråden og spørsmålet mitt. Vet ikke om du forsto spørsmålet helt da ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bare begynne, og prøve deg litt frem. Godta at det ikke er perfekt. Øve deg på å å bli komfortabel med å ha det kjipt. Jeg brukte ca. 6 mnd på å lese, teste litt, frustrere, få det litt til osv., men så bare bestemte jeg meg. Dette gjør jeg. Det har gitt endring. Jeg måtte være veldig streng med meg selv den første mnd eller så, og ikke lese eller høre på noe mer angående tema. Min "greie" er svimmelhet og gyngende gulv, så så til meg selv "jeg kan gjøre dette svimmel". Leste også om en som sa at man ikke skulle måle fremgang opp mot endring i symptomer, men om man gjennomførte dagen som ønsket til tross for symptomer. Det landet noe hos meg. Lykke til. Det er veldig enkelt, men vanskelig. Særlig om man har brukt lang tid på å ha oversikt og kontroll over alt, ofte av en nødvendighet, som jeg antar at du også har. 

Anonymkode: d5f29...05f

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS (eller skal jeg si kjære N…). 

Vær så snill å slutt å lage tråd på tråd om dette. Mitt inntrykk av deg er at du er besatt av temaet, samtidig som du leter etter unnskyldninger for hvorfor det ikke er vits for deg å prøve engang. Det gjelder også andre tips du får «nei, kan ikke jobbe med tarmhelse/jeg har ikke problemer med magen» (selvom tarmhelse er viktig for alle med ME/LC og du HAR lekk tarm når du er så syk!). Alle råd du får avfeies og så spør du på nytt, om det samme.  

Jeg skjønner at du er svært syk, men når du spør de samme spørsmål om og om igjen, så står du bare og spinner. Antagelig blir du også sykere av bruke så mye tankevirksomhet og grubling på det samme temaet du vil så gjerne at skal gjøre deg frisk over natten, men som du leter etter unnskyldninger for å ikke prøve engang. 

Du sier du bare blir sykere og sykere og at hvile ikke hjelper. Sannsynligvis blir du sykere av maten du spiser + grubling + mangel på hvile/aktivitet. Det hjelper ikke å ligge i senga hele tiden om man aldri hviler. 

Slutt å spis noen dager. Les om autofagi/faste. Drikk vann m/godt salt. 

Legg vekk mobilen, fokuser på dype, rolige pust. Kjenn at oksygenet fyller hjernen, bak øynene osv. 

Visualiser at du f.eks trener styrke og løper i gresset, osv. Rist og shake kroppen fra senga. 

Du trenger å heale tarmen din og også å få ut long covid-viruset av kroppen. Les om niktoinplaster og long covid. 

Masse lykke til - jeg ønsker deg bare godt, men vær så snill å ikke opprett flere tråder her om det samme temaet. 

Anonymkode: 8110b...67e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære TS (eller skal jeg si kjære N…). 

Vær så snill å slutt å lage tråd på tråd om dette. Mitt inntrykk av deg er at du er besatt av temaet, samtidig som du leter etter unnskyldninger for hvorfor det ikke er vits for deg å prøve engang. Det gjelder også andre tips du får «nei, kan ikke jobbe med tarmhelse/jeg har ikke problemer med magen» (selvom tarmhelse er viktig for alle med ME/LC og du HAR lekk tarm når du er så syk!). Alle råd du får avfeies og så spør du på nytt, om det samme.  

Jeg skjønner at du er svært syk, men når du spør de samme spørsmål om og om igjen, så står du bare og spinner. Antagelig blir du også sykere av bruke så mye tankevirksomhet og grubling på det samme temaet du vil så gjerne at skal gjøre deg frisk over natten, men som du leter etter unnskyldninger for å ikke prøve engang. 

Du sier du bare blir sykere og sykere og at hvile ikke hjelper. Sannsynligvis blir du sykere av maten du spiser + grubling + mangel på hvile/aktivitet. Det hjelper ikke å ligge i senga hele tiden om man aldri hviler. 

Slutt å spis noen dager. Les om autofagi/faste. Drikk vann m/godt salt. 

Legg vekk mobilen, fokuser på dype, rolige pust. Kjenn at oksygenet fyller hjernen, bak øynene osv. 

Visualiser at du f.eks trener styrke og løper i gresset, osv. Rist og shake kroppen fra senga. 

Du trenger å heale tarmen din og også å få ut long covid-viruset av kroppen. Les om niktoinplaster og long covid. 

Masse lykke til - jeg ønsker deg bare godt, men vær så snill å ikke opprett flere tråder her om det samme temaet. 

Dette skjønte jeg ikke så mye av. Tarmen? Har heller ikke sagt at jeg blir sykere og sykere og hvile ikke hjelper. Long covid? Tror kanskje du har svart i feil tråd nå, for jeg har bare spurt om bruk av PRT for fysiske plager når man ikke føler seg trygg og er redd.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bare begynne, og prøve deg litt frem. Godta at det ikke er perfekt. Øve deg på å å bli komfortabel med å ha det kjipt. Jeg brukte ca. 6 mnd på å lese, teste litt, frustrere, få det litt til osv., men så bare bestemte jeg meg. Dette gjør jeg. Det har gitt endring. Jeg måtte være veldig streng med meg selv den første mnd eller så, og ikke lese eller høre på noe mer angående tema. Min "greie" er svimmelhet og gyngende gulv, så så til meg selv "jeg kan gjøre dette svimmel". Leste også om en som sa at man ikke skulle måle fremgang opp mot endring i symptomer, men om man gjennomførte dagen som ønsket til tross for symptomer. Det landet noe hos meg. Lykke til. Det er veldig enkelt, men vanskelig. Særlig om man har brukt lang tid på å ha oversikt og kontroll over alt, ofte av en nødvendighet, som jeg antar at du også har. 

Anonymkode: d5f29...05f

Takk for innspill :) Ja det er ikke lett å være komfortabel med å ha det kjipt. Det jeg syns er mest utfordrende er å skulle lære hjernen trygghet når jeg ikke er trygg. Og det er jo plagene og symptomene jeg trenger bedring av. Får prøve det du nevner  i små doser :) det er kanskje lettere hvis man har veldig avgrensede enkeltstående symptom. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en stor skam. Eneste studie som er gjort, er på mennesker med lette ryggplager som var i jobb. Disse ville mest sannsynlig bli bedre med kun å bevege seg mer uavhengig av kurs. 

Jeg vet om personer som nå ligger i mørke rom og person som måtte amputere fot etter å ha blitt fortalt at dette ikke var noe skade i foten. 

Anonymkode: 8ae31...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er en stor skam. Eneste studie som er gjort, er på mennesker med lette ryggplager som var i jobb. Disse ville mest sannsynlig bli bedre med kun å bevege seg mer uavhengig av kurs. 

Jeg vet om personer som nå ligger i mørke rom og person som måtte amputere fot etter å ha blitt fortalt at dette ikke var noe skade i foten. 

Anonymkode: 8ae31...ea1

Uffda, det hørtes drøyt ut. Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret selv, for det er åpenbart mange med reelle helseplager som blir bedre av det. Kanskje det er ulike metoder og teorier også. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke så mye av. Tarmen? Har heller ikke sagt at jeg blir sykere og sykere og hvile ikke hjelper. Long covid? Tror kanskje du har svart i feil tråd nå, for jeg har bare spurt om bruk av PRT for fysiske plager når man ikke føler seg trygg og er redd.

Du er jo åpenbart den samme som har laget alle trådene. Det ser man på bl.a formulering og måten du svarer på (selvom du selvsagt vll nekte for det 🙈)

Ja, du har ME og ble verre etter covid. Og alle syke bør ha jobbe med tarmhelse, også du.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du er jo åpenbart den samme som har laget alle trådene. Det ser man på bl.a formulering og måten du svarer på (selvom du selvsagt vll nekte for det 🙈)

Ja, du har ME og ble verre etter covid. Og alle syke bør ha jobbe med tarmhelse, også du.

🤷‍♀️🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare slutt. Det er bare pinlig å lese hvordan du fokuserer å ro deg unna. Vi vet du har startet haugevis av tråder over flere måneder, kanskje år. Du er veldig lett å kjenne igjen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare slutt. Det er bare pinlig å lese hvordan du fokuserer å ro deg unna. Vi vet du har startet haugevis av tråder over flere måneder, kanskje år. Du er veldig lett å kjenne igjen.

Det stemmer ikke at jeg har gjort det. Jeg forstår ikke helt dette behovet ditt for å påstå det eller hvorfor det skulle være så viktig. Hvis det er tråder du ikke er interessert i er det jo bare å la vær å svare :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke at jeg har gjort det. Jeg forstår ikke helt dette behovet ditt for å påstå det eller hvorfor det skulle være så viktig. Hvis det er tråder du ikke er interessert i er det jo bare å la vær å svare :) 

Evt kan du la være å fortsette å starte dem. Det er jo tydelig at det ikke hjelper deg, for da hadde du ikke hatt behov for å fortsette å stille de samme spørsmålene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 13.40):

For symptomer og alt som er skjer med meg ☺️ Erfaringen min er en progressiv sykdomsprosess. Har aldri unngått noe , tvert i mot. Så er redd for selve symptomene da de er skremmende, ikke vet helt hvordan skal behandles, og er vel mer redd for å hvile og å for å «slippe» fokuset. Jeg vet ikke helt hva som er farlig og ikke med plagene mine. Blir vel litt som eksempelet over her, at hun ikke vet om plagene skyldes tilbakefall av kreft eller ikke. 
Så en slags vedvarende beredskap, men av en grunn også på en måte :) 

Så derfor kunne prt være aktuelt å prøve da. Men jeg vet som sagt ikke helt hvordan det skal gjøres eller fungere når jeg er så utrygg. 

Virker som du kan ha gått i frys pga «angst». Det er ikke farlig å «visualisere» deg til et bedre sted f.eks. hva du skal gjøre når du blir bedre, prøve finne tilbake følelsen av å gå barbeint å mykt gress, ligge i solen, bade og føle deg frisk. Slik visualisering kan gjøre kroppen mindre i beredskap, slippe interiør over symptomfokus og dermed kan du få det litt bedre selvom du er i en kjip situasjon. Det er i hvertfall ikke farlig. Begynt der, kanskje du da begynner finne trygget og en grunn til å tørre ta sats å møte det du frykter. Vet ikke hvilken sykdom du har men noen kroniske sykdommer kjennes verre ut pga et overbelastet nervesystem og da ha frykt og stress oppå der gjør det jo ikke bedre. 

Anonymkode: 7d844...b37

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din om du er en kandidat! 
Du kan jo prøve alskens metoder selv, men mitt inntrykk er at du kan ha godt av oppfølging underveis.

Anonymkode: 66300...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. Som jeg skrev så har jeg satt meg inn i det og prøvd, men opplever det vanskelig å få til og forstå helt, derav denne tråden og spørsmålet mitt. Vet ikke om du forsto spørsmålet helt da ☺️

Viss du har satt deg inn i det, lest bøker og trådar og forsøkt på eiga hand utan resultat så er tida komen til å velge mellom: 

1. Ta kontakt med terapeut/helsevesenet

eller

2. Legg vekk dette prosjektet.

❤️

Anonymkode: 82f38...917

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Argumentasjonen og formuleringene er både unike og helt like. At dette dreier seg om flere mennesker er kun en teoretisk mulighet og ikke noe mer. Det blir som et barn med sjokolade rundt munnen som sier at hen ikke har smakt på kaken.

Anbefaler deg å være ærlig, både med oss og deg selv, om at dette ikke er noe for deg og gå videre. Du forstår ikke hvordan og vil heller ikke prøve. Da er du ferdig med det.

Ja, man kan bare la være å svare. Du kan også bare la være å spørre, når du uansett ikke har tenkt å bruke den informasjonen til noe. Du later som om du vil ha hjelp og utnytter folk som bruker av tiden sin med ønske om å hjelpe andre. Hvis du virkelig ikke var ute etter å bruke andre mennesker så kunne du benytte deg av brukernavn. Da ville folk kunne se historikken din og så velge om de vil svare noen som allerede har fått svar i 50 tråder, eller ikke. 

Som sagt, siden du ikke kommer videre på egenhånd trenger du profesjonell hjelp, i det virkelige liv. Snakk med legen din.

Anonymkode: 015a6...48b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2026 den 14.25):

Ved å veilede og lære deg teknikkene, og tilpasse de til deg og din situasjon. Ved å hjelpe deg evaluere hvordan de ulike teknikkene funker for deg. Ved å forklare deg det du ikke skjønner. 

Det er ikke slik at alle teknikker innenfor PRT funker for alle. 

Tenk på det som bilkjøring. Du kan lese all teorien og kunne alle reglene. Det betyr ikke at du er klar for å sette deg bak rattet og legge ut på veien alene. 

Anonymkode: 9b671...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2026 den 6.54):

Ja, er litt slik jeg har forstått det, og Kanskje det er grunnen for at det ikke resonnerer for meg- at jeg ikke er redd for aktiviteter. Og det er ikke spesifikke aktiviteter som utløser plager hos meg, de eneste erfaringene jeg har er å bli verre uten sammenheng,  Så den linken passer ikke helt. Kanskje det er derfor dette ikke føles riktig for meg. Men jeg er jo redd og har frykt for plagene. Så føler det er litt motstridene og at det snakkes om ulike ting. Det er på et vis ikke så rett linje mellom «aktivitet/årsak» og utløsning av symptom.
Takk for svar :) 

Prøv noe helt enkelt. Hver gang du får smerter rister du løs i hele kroppen til det føles bedre. Test kun det i to uker. Det hjalp meg på dager. Men ikke i et kne som er vondt pga vekt. Bare for diffuse, vandrende vondter. Er fortsatt utmattet, men mindre smerter er fint

Anonymkode: b079e...555

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...